1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Willems C5 V6….Lekkende klepseals
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 08 mei 2009 02:52 PM

Welke rijdt het lekkerste icm een V6? Ik ben aan het neuzen voor de vervanger van m’n xm…..Tot zover:
- De C5 van het oude model vind ik mooier, de facelift-neus past er niet bij (een C5 is al geen spannende auto)
- De C5 met de facelift is dik 100kg zwaarder, break zit al op bijna 1700kg
- De C5 met de facelift zou betrouwbaarder zijn

Op zich niet zo schokkend, maar hoe zit het met het rijden? Rijdt die 4-bak anders dan de 6-bak? Hoe zit het met de levensduur van de bak? De ZF 4HP20 is een bekende, maar hoe zit het met de Aisin?

Er is keuze genoeg over de grens…..

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
arentwilde
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-05-2006

Gepost: 08 mei 2009 03:55 PM
  [ # 1 ]

Mijn automaat (4 bak) hielt er na circa 200.000 KM (schijnt normaal te zijn) mee op Crying or Very sad Revisie kosten 3000,- euro Shocked  Shocked

Ik vind de C5 een heerlijke auto, het is mijn 4e citroen (heb ook een XM gehad 1997 2.0 16V) maar nog nooit zoveel kosten aan de auto gehad!!

In minder dan 2 jaar zo’n 4.000,- euro naast het reguliere onderhoud. Mijn oude XM heeft me echter nooit in de steek gelaten. wellicht heb ik gewoon pech gehad. Het is echter wel de “eerste” serie uit 2002.

Volgens bij is alles na 2003 een stuk beter gemaakt.

Gr.

Arent

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 08 mei 2009 06:29 PM
  [ # 2 ]

Daarom wil ik ook een V6, geen 4 cilinder met een AL-4 bak.
Geeft die 6e versnelling ook een merkbare brandstof-besparing?

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 11 mei 2009 02:49 PM
  [ # 3 ]

Nou hier is exroosje dan met zijn mening obv praktijkervaring:

De 6-bak is gezamelijk met de RT3 DE grote vooruitgang van de ph2
Hij drukt het toerental op snelheid met ruim 10% (VI-1000 in de ph2 is 46 vs de IV-1000 in de ph1 is 41). Dat is duidelijk te merken in de cabine qua rust.

De auto reageert veel directer op gas geven omdat de 6 bak veel beter het optimale uit de motor haalt. De acceleratie is dan ook een volle seconde beter.  Bij de 4 bak is het stilstaan, gas geven en na een kleine aarzeling komt ie in beweging en vervolgens trekt ie flink door. De 6 bak moet je met beleid gas geven of je wielen spinnen.  Begint direct te sleuren.

Kan overigens ook aan de motor liggen, in de ph2 is de V6 voorzien van vvt , waardoor koppel en vermogen eerder bereikt worden (max vermogen is gelijk)

Ook is de auto op snelweg beter in staat te accelereren door 1 of zelfs 2 versnellingen terug te schakelen.  Bij 170-180 km/u kan ie nog een tandje terug als het moet. In de ph1 kun je in de 3 maar tot zo’n 130-140 komen. Enige wat ie niet optimaal doet is dat de 6e versnelling te lang is voor een optimale topsnelheid. De ph2 heeft daardoor een lagere topsnelheid als de ph1. De 5e is daarvoor nl. weer te kort (V1000 = 36).


Verbruik: De ph2 is volgens de boekjes zuiniger (0.2/100). Dat komt door de betere bak (en de vvt?). Maar het gewicht bederft dat weer goeddeels.  Mijn verbruik is dan ook hoger bij de Ph2, maar dat komt ook doordat ik de eerste 6000 km op vakantie (autobahn snelheid) heb gemaakt, waardoor ik toen op 11.6/100 zat. Inmiddels gedaald tot 10.9, en daalt verder in de zomer verwacht ik.  Maar of ik de 10.4 ga halen….

Vindt dat eigenlijk tegenvallen want ik dacht dat de stroomlijn ook beter zou zijn. Iets waar je op snelheid plezier van hebt. Echter niet echt dus.

Voor de rest: Ph2 heeft in de exclusive el. stoelen, LDWS en parkeersensoren voor.  Da’s wel aardig.  Meedraaiende koplampen (gimmick). Betere cruise control (met display en snelheidsbegrenzer). In geval van de berline iets grotere kofferbak. En dus die RT3 (al hebben de laatste ph1’s hem ook). Het pack hifi wat daarbij hoort komt met gelaagde zijruiten. En dat merk je!

Betrouwbaarheid is naar verluid beter van de ph2 (de kinderziektes zijn er uit) echter de bobines zijn pas in 2007 vervangen door andere exemplaren. Ik heb dat dus ook in de ph2 gehad!

Qua gewicht, het scheelt geen 100 kilo, eerder 70:
berline 1495 1564
break 1522 1594
En dat zit hem in de veel langere neus (deze voegt wel botsveiligheid toe) en dus de extra uitrusting. En natuurlijk is ook de 6 traps automaat wat zwaarder


Al met al heb ik geen spijt van de overstap. Vooral de toegenomen stilte bevalt me. En de toys zin altijd leuk voor de boys….

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Gepost: 17 mei 2009 01:21 AM
  [ # 4 ]

Mijn 4HP20achter de V6 werkt perfect, het revisie bedrijf merkte ook op dat indien onderhouden en verstandig mee gereden serieuze km stand kunnen worden gehaald.

Over de Aisin dingen had ie serieus zijn twijfels…

Moet wel zeggen dat 1 of 2 versnellingen extra zeer welgekomen zouden zijn, desondanks rijdt het prima.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 13 juni 2009 08:12 PM
  [ # 5 ]

Nou, het is toch een BVM5 geworden, oftewel een ordinaire hand-bak.

Berline, bleu Mauritius, beige leder en alle toeters en bellen, alleen geen jbl, navigatie en schuifdak. 118.000 op de teller met een verse distributie-riem, spanners en waterpomp.
Rijdt net als een dikke xm v6, gevoelloze besturing die bij lage snelheid lekker licht is en zwaarder wordt bij sneller rijden, lekkere vering en je zit in no-time op illegale snelheden zonder dat je er wat van merkt

Bouwjaar is oktober 2002, er komt een nieuwe COM2000 in omdat de verlichting aan blijft staan en de boordcomputer kan niet bediend worden. Hij heeft ook nieuwe bobines gehad, de achterste demper zag er nog goed uit en het blok was droog. De XM kan ik eventueel achterlaten voor de slooppremie, maar dat zie ik nog niet zitten.

Volgende week komt ie met een verse apk en com2000 en dan ga ik hem eens flink schoonmaken en poetsen.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 13 juni 2009 10:01 PM
  [ # 6 ]

Jij bent een lekkere, Willem.

Zitten wij ons hier suf te prakkidenken wat voor een automaat je moet, heb je een ouderwetse handbak gekocht.

Tja…. Wink

Veel plezier ermee!  Very Happy

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 14 juni 2009 02:29 PM
  [ # 7 ]

Het liefst had ik een automaat, maar deze is “bekend”, heeft z’n dure onderhoud gehad, de defecten worden verholpen en krijgt een verse APK. Hij ziet er niet perfect uit, maar dat verwacht ik ook niet bij een wagen van bijna 7 jaar oud en voor dit geld. Als je het dubbele neerteld, heb je er 1 van dezelfde leeftijd, kilometerstand en uitrusting. Hij zal dan beter in de lak zitten en garantie hebben.
Het geld dat ik nu in m’n zak hou, is mooi reserve voor verse sloffen, wat onderhoud, kleine dingen en een goeie poetsbeurt waar ook alle krasjes worden weggewerkt

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 20 juni 2009 01:54 AM
  [ # 8 ]

To do lijstje:
- olie verversen met 5W30…..
- Bougies en bobines vervangen aangezien de leeftijd ervan onbekend is…. Welke onderdeelnummers heb ik nodig?

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 20 juni 2009 04:44 PM
  [ # 9 ]

Bobine hoort een lange tijd mee te gaan, pas vervangen als ze defect zijn Wink


Het beste is om A3B3 0W30 er in te doen ivm, hydraulische klep stoters.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 20 juni 2009 04:52 PM
  [ # 10 ]

geen fotos?

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 20 juni 2009 05:26 PM
  [ # 11 ]
citroënmonteurtje schreef:

Bobine hoort een lange tijd mee te gaan, pas vervangen als ze defect zijn Wink

Het beste is om A3B3 0W30 er in te doen ivm, hydraulische klep stoters.

Juist…en dan raken ze net defect op een moment dat het helemaal niet uitkomt. Het is een beetje een verkeerde zuinigheid om de boel open te gooien en maar 1 van de 6 te vervangen…..

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 20 juni 2009 05:38 PM
  [ # 12 ]

Dan neem je er 1 mee op voorraad, de achterste in het midden gaat altijd defect.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 21 juni 2009 01:51 PM
  [ # 13 ]

In de rekeningen staat dat begin dit jaar 1 pre-katalysator en 1 bobine zijn vervangen, de bobine was van het laatste type 5970-94 oid

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 22 juni 2009 12:45 PM
  [ # 14 ]

Is die nieuwe bobine een maatje groter met een dik wit vlak op de bovenkant? De rest hebben allemaal een paarse stip erop zitten.

Zijn de kabels van de versnellingsbak enigszins af te stellen? Hij schiet soms uit z’n 1 en 3

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 22 juni 2009 07:07 PM
  [ # 15 ]

antwoord op vraag 1 is ja. Nieuwe zijn wit van boven

Antwoord op vraag 2 is vast ook ja (er is wat aan af te stellen)

Maar als een bak uit de versnelling vliegt kan dat ook een intern probleem zijn (ai….) Snel naar laten kijken dus.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook