Ok, niet het slimste wat ik de afgelopen 10 jaar heb uitgehaald, maar goed, voor de draad ermee:
Ik rij in de DS (Pallas 23 ‘73), na een lange werkdag , en kom bij stoplicht, rem af. Er komt wat rook onder de motorkap vandaan ! Shit ! Het stinkt ook lichtjes, lijkt wel rubber. Maar laat er toevallig net een ongeluk zijn gebeurd bij dat stoplicht, ik denk er niet zo bij na…
Er brand verder geen lampje, dus wat kan er zijn, geen oververhitte motor, lijkt me. Alles functioneert ook nog goed, dus ik rij maar weer aan bij groen, en de rook gaat ook weg.
Twee kilometer verder kom ik erachter: de voet(hand)rem staat half ingetrapt !!! ops: Pal niet ver genoeg getrokken bij het wegrijden ? Per ongeluk op de rem getrapt tijdens het rijden, daardoor half ingetrapt ? Ik weet het niet ... Ik haal hem er direct af, en rij verder. In de 15 kilometer daarna merk ik niks bijzonders en ook het remmen gaat verder goed. Wel hangt er (enkele uren later) nog steeds een lichte stank van “burning rubber” (denk ik althans) om de auto.
Maar nu vraag ik me af, (nog) niet gehinderd door technische kennis, wat zijn hiervan de mogelijke gevolgen ? Moet ik de auto / remblokjes / schijven laten nakijken ?
Ik schaam me diep diep diep, maar overwin deze toch om van de deskundigen op dit forum een goede raad te krijgen.
(lachen mag)
Speedo
Mark
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Hand(voet)rem DS aangetrokken tijdens rijden
speedo schreef:Ik schaam me diep diep diep, maar overwin deze toch om van de deskundigen op dit forum een goede raad te krijgen.
(lachen mag)
Dat is het laatste wat je moet gaan doen, en lachen laat ik ook achterwege.
Ik heb precies het zelfde gehad met mijn GS, en die heeft nog wel zo’n “bekerhouder” in het dash zitten als handrem! (als dat niet opvalt???)
Maar ontopic, het ergste wat er aan de hand kan zijn is versleten handremblokjes (lijkt mij). Die van mij moet ook ook nog steeds vervangen, ik rijd met een baksteen achterin…. ops:
Afijn, je bent niet de eerste, ik heb het regelmatig gehad toen ik mij DS net had. Extra vervelend bij de mijne, in de achteruit gaat ze meestal als de brandweer…... De parkeerrem haalt dan weinig uit…....
Dus ik heb ook al eens 10 km gereden met een volledig ingetrapte parkeerrem…... En inderdaad, ik rook wel wat…... maar zag verder niks…. tot bij het stoplicht….. Toen kringelde er rook onder de kap vandaan….. Snel bedacht wat er aan de hand kon zijn, en mijn blik viel toen pas op het pedaal en de ontrgendelingshendel…. Foutje, bedankt….
Gelukkig, door 20 km door te rijden koelde de zaak snel genoeg af, maar vrolijk wordt je hier niet van.
Jammer dat er geen waarschuwingslichtje op zit…. in deze auto had dat er wel ingemogen, gezien de aparte plaatsing van dit geheel.
Wat betreft je geroosterde remblokjes, die zitten op een hele onbereikbare plaats. Als je ze moet vervangen voorkant eraf, kap recht omhoog afhankelijk van het type dat je hebt misschien nog wat zaken uitbouwen en dan friemelen maar. Heb net bij mijn iegen de gewone voorremmen gereinigd en de blokjes opgeschuurd, en daar kun je ook pas redelijk bij als de voorkant eraf ligt. Een Ds 23ieH heeft voordelen, maar ook heel veel nadelen…...
Succes!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
HAHAHAHAHA nee sorry hoor ... overkomt ons allemaalwel een keer.. Ik heb er een verklikkerlichtje op gemaakt!
Ja je handrem blokjes zijn nu iets dunner dan ervoor! Als ze niet helemaal kaal zijn gewoon laten zitten. Het vervangen van die blokjes is een van de ergste dingen om te doen!
Wel kan je ze vrij eenvoudig stellen zodat je pedaaltje niet zo diep zit.
Die stank is morgen weg.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: Hand(voet)rem DS aangetrokken tijdens rijden
patje74 schreef:speedo schreef:Ik schaam me diep diep diep, maar overwin deze toch om van de deskundigen op dit forum een goede raad te krijgen.
(lachen mag)
Dat is het laatste wat je moet gaan doen, en lachen laat ik ook achterwege.
Ik heb precies het zelfde gehad met mijn GS, en die heeft nog wel zo’n “bekerhouder” in het dash zitten als handrem! (als dat niet opvalt???)Maar ontopic, het ergste wat er aan de hand kan zijn is versleten handremblokjes (lijkt mij). Die van mij moet ook ook nog steeds vervangen, ik rijd met een baksteen achterin…. ops:
je kan de auto toch gewoon in een versnelling laten staan?
dan heb je handrem niet nodig.
of is dat alleen voor als je op een steile helling staan?
ik gebruik me handrem eigenlijk nooit, alleen bij erg steil of als ik uitstap met draaiende motor
verder als je handrem echt versleten is komen ze daar volgens mij met de APK wel achter, dacht dat dat een puntje is waarop ze controleren?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Hand(voet)rem DS aangetrokken tijdens rijden
arjan_verkade schreef:patje74 schreef:Die van mij moet ook ook nog steeds vervangen, ik rijd met een baksteen achterin…. ops:
je kan de auto toch gewoon in een versnelling laten staan?
dan heb je handrem niet nodig.
of is dat alleen voor als je op een steile helling staan?
Nope, dat werkt niet bij een C-matic.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: Hand(voet)rem DS aangetrokken tijdens rijden
patje74 schreef:arjan_verkade schreef:patje74 schreef:Die van mij moet ook ook nog steeds vervangen, ik rijd met een baksteen achterin…. ops:
je kan de auto toch gewoon in een versnelling laten staan?
dan heb je handrem niet nodig.
of is dat alleen voor als je op een steile helling staan?Nope, dat werkt niet bij een C-matic.
oh jij heb natuurlijk geen normale handbak
tja daar heb ik nog nooit meer gereden dus geen idee
dus jij moet altijd die steen erachter neer leggen?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En niet bij een halfautomaat!
PS je kan bij het laatste type handrem( voetrem eigenlijk) de ontgrendelhaak op de ‘los’ stand laten staan. je kan de handrem dan wel indrukken maar hij blijft niet staan! (veert terug)
Op die stand heb ik een lampje gemaakt. alshij niet in de los stand staat gaat het lampje aan!
Kan je em nooit vergeten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En Joris, ligt zo’n waarschuwingsetje al bij de Halfords of de HEMA?
Moet ik zelf toch ook maar eens in elkaar gaan knutselen….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik doe het al jaren zonder een dergelijk lampje. Mijn advies: zet de dame altijd op de handrem. Dan wordt het “in de rijstand zetten” net zo vanzelfsprekend als je gordels omdoen. En natuurlijk altijd goed hard intrappen voor het geval dat…
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb een contactpunt van ee 2cv gebruikt om een contactje te maken naar het remverklikkerlichtje in het dashboard. (laatste type). Aarde = aan!
Wegens het geisoleerde asje kan je het zo op je carrosserie schroeven. draadje trekken… klaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>