In navolging van Raoul, zal ook ik al mijn Chic vragen in één draadje stoppen. Wel zo overzichtelijk. Hopelijk kan ik dan ook eindelijk mijn structurele LHM lekjes tackelen zodat ik nog jaren van mijn Chic kan genieten.
Hi BX liehebbers,
Mijn Chic uit 92 (1.6, met stuurbekrachtiging) zit even in een moeilijke fase. Ik hoop dat ik met jullie hulp deze fase door kan komen.
de situatie:
Afgelopen 40.000 km heb ik veel te maken gehad met LHM lekkages. Om de paar duizend km was het wel weer raak. Een oorzaak zouden brakke en gescheurde slangen kunnen zijn. Daarom heb ik 1 maandje geleden laten vervangen:
- lekretourbundel
- retourbundel
- veerpoot die lek bleek
probleem:
Nu zijn de problemen helaas nog niet verholpen. BX lekt nu op 2 plekken LHM. Aan de voorkant (ter hoogte van de bijrijder, daar waar al die slangen bij elkaar komen) én aan de achterkant (in het midden van de auto).
relevante bijverschijnselen?
Mijn BX tikt om de 7-9 seconden. Ik heb op o.a. dit forum gelezen dat dit een teken is dat de voorraadbol niet goed meer is. Dit tikken zou n.l. om de 30 - 45 seconden moeten gebeuren. Ook maakt de BX best vaak een sshhhhttttttt geluid.
1. Heeft het zin deze voorraadbol te vervangen?
2. Zou het (te)frequent tikken van de bol een oorzaak van mijn (vele) LHM lekkages kunnen zijn?
Wat het bijvullen van de LHM betreft staat in het instructieboekje dat je de auto in de hoogste stand moet zetten en stationair moet laten lopen. Vervolgens LHM bijvullen. Ik heb keurig dit advies opgevolgd: echter toen ik de auto in ‘rijstand’ zette steeg de vlotter tot ver boven de 2 streepjes. Een LHM overstroming was dan ook wat volgde.
3. Vul jij je BX in de hoogste rijstand en stijgt de vlotter dan ook?
Tips zijn welkom!
Dank!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Frequent tikken kan een slechte voorraadbol zijn. Als je een veerpoot hebt die intern nogal versleten is, zal de pomp ook vaker moeten inslaan om de druk te houden. Interne lekkage van een veerpoot betekent ook een grote retourstroom. Echt veel retourstroom doet soms de retourslangen losspringen, want die kunnen dat debiet dan niet aan.
Je moet dus even checken of je slangen wel allemaal goed zijn aangesloten. Rechtsvoor/midden is wel berucht want daar zit een rare bocht in de retourslang van de hoogteregelaar. Als die begint te scheuren, kan het lelijk gaan lekken.
Middenachter is de achterste hoogteregelaar. Wat er dan pecies aan lekt zal je even moeten uitvogelen. Droogdeppen en opletten waar het dan weer vandaan komt.
needless to say, maar wel even de assteunen onder je auto als je eronder kruipt!
Frequent tikken kan een slechte voorraadbol zijn. Als je een veerpoot hebt die intern nogal versleten is, zal de pomp ook vaker moeten inslaan om de druk te houden. Interne lekkage van een veerpoot betekent ook een grote retourstroom. Echt veel retourstroom doet soms de retourslangen losspringen, want die kunnen dat debiet dan niet aan.
Dit euvel had ik dus nadat de retourbundel en lekretourbundel waren vervangen. Ook de veerpoot (rechts voor) is toen vervangen omdat de retourslangen continue lossprongen. Links voor heb ik niet vervangen. Daar blijven de retourslangen nog goed zitten. De BX veert trouwens prima. Ze komt goed omhoog en ik kan haar op alle hoeken prima induwen.
Wat ze de laatste tijd wél soms heeft is dat ze ‘verlaat’ het laatste stukje omhoog komt. Ik heb dan al een paar minuten gereden en dan ineens schiet ze het laatste stukje omhoog. Dit is me alleen opgevallen bij de voorkant.
Is de conclusie juist dat de slechte voorraadbol een oorzaak kan zijn voor het soms ‘verlaat’ opkomen van de voorkant?
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Dat durf ik niet te zeggen. Volgens mij heeft een slechte voorraadbol geen invloed op de uiteindelijke hoogte. Dat zou dan meer in de richting gaan van een vervuilde hoogteregelaar, of een veerpoot die begint te klemmen. Een klemmende veerpoot is dan het begin van het einde van de veerpoot. Soms helpt smeren met teflon nog wel, via het gat aan de bovenkant, maar dat is meer symptoom bestrijding.
Een andere voorraadbol kost je 50 euro. Zelf erop zetten is wel te doen. En die lekjes moet je toch echt even opsporen en kijken wat er precies lekt.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
En bij het vullen van het lhm-vat moet je trouwens letten op het bovenste ringetje. Dit moet tussen de streepjes staan in de hoogste stand.
Het koperkleurige ringetje dat een cm lager zit is de geleider voor het dahsboardlampje dat aangeeft dat het vat te leeg is. Als je die tussen de streepjes zet in de hoogste stand dan gooi je veel te veel in het vat en stroomt het over als je bixje weer lager staat.
Kijk eens van bovenaf in het vat (met een spiegeltje gaat makkelijker) of je ook veel LHM retour ziet komen en uit welke slang het komt. Dan kun je uitzoeken welk onderdeel de meeste interne lekkage heeft.
Een veerpoot heeft gewoonlijk heel weinig retourstroom. Bij mijn bixje heb ik nog wel een maand rondgereden met retourleidingen die aan beide kanten in tweeën lagen. Bijna geen LHM mee verloren.
Dus als bij jou de ene al zo lek was dat de slangen er af sprongen zal het met de andere wel niet veel beter gesteld zijn denk ik. Die zou ik eens checken.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
En vullen, ik heb opgevangen dat je eigenlijk beter je LHM-vat vult in de laagste stand. Dan kan het sowieso nooit overlopen? (ik heb het de laatste keer zo gedaan in elk geval ).
BunnY schreef:En vullen, ik heb opgevangen dat je eigenlijk beter je LHM-vat vult in de laagste stand. Dan kan het sowieso nooit overlopen? (ik heb het de laatste keer zo gedaan in elk geval ).
LHM bijvullen in de hoogste stand tot het parapluutje tussen de 2 streepjes staat. Dan zal het vat ook nooit overlopen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
En bij het vullen van het lhm-vat moet je trouwens letten op het bovenste ringetje. Dit moet tussen de streepjes staan in de hoogste stand.
helder, discussie over bijvullen lhm vat gesloten wat mij betreft.
Dat durf ik niet te zeggen. Volgens mij heeft een slechte voorraadbol geen invloed op de uiteindelijke hoogte. Dat zou dan meer in de richting gaan van een vervuilde hoogteregelaar, of een veerpoot die begint te klemmen. Een klemmende veerpoot is dan het begin van het einde van de veerpoot. Soms helpt smeren met teflon nog wel, via het gat aan de bovenkant, maar dat is meer symptoom bestrijding.
De voorraadbol ga ik binnenkort vervangen.
De veerpoot zal ik ook nog checken.
Nu maar eerst ff de lhm lekkages middenvoor (nabij de hoogteregelaar) en achter in het midden aanpakken…..
Update van LHM lek midden-voor heb ik - na goed droogdeppen - ontdekt. Het zit op een ongelofelijk k*t plek vlakbij de hoogteregelaar. Een dun hard rubberen slangetje zit los en een ruberen ‘tepel met gat’ is vrij. Ik probeer het slangetje in dit ‘tepelgat’ te stoppen. Vooralsnog niet gelukt. erg weinig bewegingsruimte. Ik heb mijn vingers nog niet kunnen dubbelvouwen om voldoende druk te kunnen zetten. Tips om dit op deze plek voor elkaar te krijgen zijn welkom…
Bovendien ben ik bang dat áls ik met veel moeite het slangetje erin heb gepropt, het er zo weer uit schiet. Een slangklemmetje erop kan helpen, maar ik weet niet of dit verstandig is.
wordt vervolgt…....
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
PrutsyLJ schreef:BunnY schreef:En vullen, ik heb opgevangen dat je eigenlijk beter je LHM-vat vult in de laagste stand. Dan kan het sowieso nooit overlopen? (ik heb het de laatste keer zo gedaan in elk geval ).
LHM bijvullen in de hoogste stand tot het parapluutje tussen de 2 streepjes staat. Dan zal het vat ook nooit overlopen.
Staat inderdaad in de handleiding. Maar er staat niet bij dat die plutjes ook wel eens blijven hangen. En ik heb het op dit forum ook maar te horen gekregen van iemand hoor.
En heb je ook een argument waarom de manier die ik poste niet mag? Of enkel ‘RTFM’?
RTFM staat voor “read the fucking manual”. Bedoel er voor de rest niks mee, behalve dat ik je manier van bijvullen verre van ideaal vind. De manier van posten vind ik prima hoor, ik heb alleen wel mijn bedenkingen over de door jouw gebruikte methode van bijvullen .
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Heb je een PM gestuurd
Zo, LHM lekkages lijken gefixt. Zowel voor als achter.
Nu maar meteen ff doorpakken. LHM verversen en filters schoonmaken.
Op internet heb ik verschillende duidelijke handleidingen gevonden over deze klus. Moet goed te doen zijn.
Toch één check.
Klopt het dat ik deze schroef een slag los moet draaien om het systeem drukloos te maken?
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Ja die draai je iets los dan hoor je de olie terugstromen. dit is een boutje met een kogeltje eronder, dus niet zo heel vast draaien.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Ja die draai je iets los dan hoor je de olie terugstromen. dit is een boutje met een kogeltje eronder, dus niet zo heel vast draaien.
@b.rozema Dank voor je reactie. Morgenvroeg ga ik ermee aan de slag.
Een onderdeel dat bij het verversen van de LHM hoort, is ook even de remnippels losdraaien. Deze zouden moeten zitten links en rechts aan de achterkant. Om erbij te komen moet ik de banden verwijderen. Zie ik deze remnippels meteen zitten of zitten die erg verstopt?
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
de banden kun je laten zitten, maar de wielen zou ik er maar even afhalen zowel voor als achter zie je dan de ontluchtings nippels zitten.
pak een goed passende sleutel en doe heel voorzichtig vooral achter kunnen ze behoorlijk vastgeroest zijn. als het niet meteen lukt laat het dan even zitten en doe wat goede kruipolie erop, beter later nog eens proberen dan de nippels afbreken.
als ze losgaan dan de hoogteregelaar in de hoogste stand, het rempedaal iets ingedrukt houden en dan doorspoelen totdat er schone olie uitstroomt. nb de motor hoeft niet te lopen er zit nog genoeg druk in de veerbollen alleen om in de hoogste stand te zetten even laten draaien.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
draai te bout ook niet te los, een slag is genoeg meestal. Draai je hem eruit, dan ligt die kogel op straat heb ik wel eens gelezen.
Spuit die remnippels wel eerst flink met kruipolie in. Zitten soms best vast en je draait het zo kapot. Je ziet ze zo zitten. Als je daar een doorzichtige slang op zet, en een wijnfles eronder, dan kun je het laatste stukje remleiding spoelen. Moet je wel de rem indrukken (met een stok op je rempedaal en vastzetten tegen de stoel). Je draait dan die nippel iets los tot het begint te stromen. Eerst is het bruin, daarna donkergroen, en daarna lichtgroen. Dan weer dichtdraaien.
Trek ook even je vat eruit. Ligt allemaal bezinksel op de bodem. Haal dat hele zwarte apparaat eruit, en dan pak je die groene pan eruit. Leeg kiepen en van binnen goed schoonmaken. Aan dat zwarte apparaat zitten ook filters. Die kun je eruit klikken/draaien. Als het vies is zie je dat meteen, zijn ze gewoon zwart. Kun je met remmenreiniger wel schoonmaken. Zorg wel dat er dan geen remmenreiniger achterblijft in die filters als je ze weer monteert! Wasbezine schijnt ook te werken.