2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Waar moet ik op letten bij het kopen van een Xantia?
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 20 juni 2009 12:01 PM
  [ # 16 ]
xm schreef:

....en zou graag willen weten of ik een goed geveerde xant met een bx of met een xm moet vergelijken wat veergedrag betreft.

Een BX is lichter, en dat merk je. Niet dat het een nu lekkerder veert dan een Xant, het is anders.
Een XM is zwaarder en heeft een grotere wielbasis, en ook dat is ook zeker merkbaar. Met een XM heb je meer het gevoel in een sloep te zitten. Tsja… zelf testen, voelen en oordelen, dat moet je gaan doen.

Persoonlijk vind ik de lichtste BX-en het lekkerst veren, terwijl een XM weer dichter bij “ouderwets veercomfort” in de buurt komt. Succes!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 20 juni 2009 10:14 PM
  [ # 17 ]

Ik heb een Xant altijd beter qua veergedrag gevonden dan een BX, maar da’s uiteraard persoonlijk.
Zoals al aangegeven: ga rijden en voel hoe een Xant (aan)voelt..
Wanneer je een XM gewend bent is een Xant een stapje achteruit, stugger.
Tis maar net wat je gewend bent…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 20 juni 2009 10:28 PM
  [ # 18 ]
waterman771 schreef:

Als je een Xantia op lpg gaat kopen, zorg er dan voor dat je géén model koopt wat voorzien is van een AG-DGC lpg installatie. Dat kunnen écht rampenbakken zijn namelijk…..

En vermijd de 8 kleppers.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 21 juni 2009 01:01 AM
  [ # 19 ]

Wat is er niet goed aan een 8Klepper dan?

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 21 juni 2009 02:12 AM
  [ # 20 ]

Klepzittingen zijn te zacht waardoor deze juist op LPG erg hard inslijten. Je blijft dus kleppen stellen, en na 1 of 2 ton zijn ze zover ingesleten dat ze uitgesteld zijn en dus je kop aan revisie toe is. Absoluut geen aanrader dus. De 16 kleppers hebben hardere klepzittingen, en hydraulische klepstoters. Dat betekend dus dat er nooit kleppen hoeven te worden gesteld, en deze kop zeer goed met LPG overweg kan. Een klein voorbeeldje wat ik er altijd graag mag bij halen: Mijn vaders Xantia 1.8 16v uit 96 heeft inmiddels 450000 kilometer gedraaid zonder ooit een koprevisie nodig te hebben gehad. En nog steeds start het gekke ding iedere ochtend prima, en loopt nog als een naaimachientje ook.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 21 juni 2009 04:27 AM
  [ # 21 ]

Maar is het ook slecht als je er geen LPg in hebt zitten ? Kun je dan ook de 4ton halen ?

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 21 juni 2009 11:55 AM
  [ # 22 ]

Zonder LPG kunnen die 8 kleppers volgens mij met fatsoenlijk onderhoud ook erg hoge kilometerstanden halen.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 21 juni 2009 11:56 AM
  [ # 23 ]

Een 1.8i 8 klepper die alleen op benzine loopt kan makkelijk de 4 ton halen. Echter moet je wel regelmatig je kleppen stellen, alleen is de frequentie veel lager. Het kan dan meestal wel gecombineerd worden met een distri-wissel. Zijn grotendeels dezelfde handelingen die daarbij verricht moeten worden.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook