![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6816.jpg)
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Wasbenzine heb ik ook gebruikt om mijn filters en vat mee schoon te maken.
Ik heb een poosje geleden ook mijn LHM ververst en remmen doorgespoeld. Dit was de achterkant:
Overigens kreeg ik de tip om er daarna 4 nieuwe remnippels in te zetten. Zijn een paar euro per stuk, ook de kosten niet.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
dank voor de input! moet zeker gaan lukken zo!
Nieuwe remnippels heb ik nu niet bij de hand, dat wordt dan maandag morgen de boel maar dan alvast inspuiten bij kruipolie. Kan ik maandag meteen even van die doorzichtige slangen halen. Ik neem aan dat ik die bij de Brezan wel zal kunnen krijgen.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6816.jpg)
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik kon ze daar in ieder geval niet krijgen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ik kon ze daar in ieder geval niet krijgen. Wink
remnippels + slangen niet bij brezan of een soortgelijke shop gescoord? Citroen dealer dan maar?
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6816.jpg)
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Brezan had de slangen wel, maar niet doorzichtig, alleen zwart. Ik heb mijn nippels en slang bij de dealer vandaan, maar ik had laatst ook die doorzichtigen slangen in m’n handen in een tuincentrum, bij de aquarium afdeling.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
maandag dan maar ff langs CitroenDealer Reusink in Enschede. Kan ik meteen een nieuwe voorraadbol meenemen.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
pas op met het schoonmaken van het vooraadvat die rand is zo scherp als een scheermes.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
pas op met het schoonmaken van het vooraadvat die rand is zo scherp als een scheermes.
Die rand is inderdaad vlijmscherp.
Vanochtend ben ik begonnen met het verversen van de LHM. Nadat ik het LHM vat had verwijderd, bleek het filter erg schoon. Gewoon echt wit zoals op de voorbeeld plaatjes. De LHM in het vat was mooi lichtgroen. Op zich vond ik dit laatste niet zo gek omdat ik de laatste tijd regelmatig wat LHM heb moeten bijgooien ivm de lekkages. Na de constatering dat het filter gewoon goed schoon is, heb ik alles op zijn plek terug gezet. Het schoonspoelen bij de remnippels doe ik morgen voor de zekerheid ook nog even. Dan weet ik zeker dat het ook daar helemaal schoon is.
Voor nu toch nog een vraag over het bijvullen van LHM.
Afbeelding 1: foto van stand van de vlotter na bijvullen in hoogste rijstand terwijl de auto stationair loopt. Ik ben van mening dat de vlotter nu op de juiste hoogte staat; mooi tussen de 2 indicatoren. Kortom: bijgevuld conform de fucking manual.
Afbeelding 2. Foto van stand van de vlotter nadat de auto in de normale rijhoogte is gezet. Vlotter schiet omhoog. Indien ik geen LHM verwijder is het nu wachten op een overstroming van het vat. Dit lijkt me niet juist.
Hoe kan dit?
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Omdat de LHM die normaal in je veercilinders wordt gepompt nu in dat vat zit . Als je hem bijvult zoals in de handleiding kan hij normaliter niet overstromen. Geen paniek dus
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7117.jpg)
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Rob, je LHM staat nog te laag hoor! Dat onderste koperen/messing schijfje op foto 1, díe moet tussen de strepen…
Dat je vlotter in de rijstand helemaal tegen z’n dakkie zit is volkomen normaal. Daar gaat je vat niet van overstromen; beloofd!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Rob, je LHM staat nog te laag hoor! Dat onderste koperen/messing schijfje op foto 1, díe moet tussen de strepen…
Zie de afbeelding 1, snel ff genomen vanuit de Haynes Manueal, pagina 202. Op basis van deze afbeelding concludeer ik dat niet het messing ringetje tussen de 2 streepjes moet maar het oranje dopje. Ook werd eerder in dit draadje door iemand opgemerkt dat het messing schijfje dient als indicator indien het LHM niveau te laag zakt. Het lampje op je Dashbord begint dan te branden.
afbeelding 1, Haynes Manual,
@Penny Lane, Het BX instructie-boekje (afbeelding 2)geeft echter wél het messing ringetje aan dat tussen de twee streepjes moet zitten. Vanuit dit boekje heb je dus wel gelijk.
afbeelding 2; BX instructie boekje
Zolang het niet overstroomt en je BX geen LHM kuren heeft is dit natuurlijk niet echt boeiend welke instructie klopt. Helaas is mijn BX de afgelopen weken 2 keer overstroomd terwijl ik toch keurig de instructie in het BX instructieboekje heb opgevolgd. Daarom stelde ik in een eerdere post dit aan de orde.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Vooralsnog is de LHM keurig in het vat blijven zitten… hierover voor nu geen vragen meer.
Ik zit echter wel met het volgende: LHM lekkage aan de voorkant, zeer nabij de hoogteregelaar, heeft zich vandaag weer voorgedaan terwijl ik slechts zo’n 50 km gereden heb. Vandaag toen ik wegreed zag ik weer een streep LHM op het wegdek en een plasje onder de auto. Het lekken doet zich vooral voor als de auto stijgt en daalt. Als ik gewoon aan het rijden ben valt het lekken wel mee. Afgelopen weekend heb ik dit gerepareerd. Het was een erg klote klusje omdat je er niet heel goed bij kon komen. Het was namelijk het harde plastic geboden draadje dat je in een opening moest zien te porren. Op dit plastic draadje zat een klein ‘bolletje’. Ik heb hem er tot dit ‘bolletje’ ingedrukt. In mijn ogen zijn er verschillende aanleidingen waarom de lekkage nu weer is teruggekomen.
Ik ben mijn Chic nu grondig aan het aanpakken. Zo wil ik de oorzaak van LHM lekkages opsporen en aanpakken.
Welke aanleiding vindt jij het meest waarschijnlijke voor mijn huidige LHM lekkage? Mis je een aanleiding, laat dan maar weten welke dat zou kunnen zijn.
Aanleiding 1. Dit ligt natuurlijk voor de hand: ik had het harde plastic draadje er nog verder in moeten stoppen. Dit weekend sowieso maar opnieuw proberen. Heeft het echter zin het draadje terug te stoppen als de voorraadbol erg brak is? (zie aanleiding 2).
Aanleiding 2. De voorraadbol nabij de drukregelaar tikt nu nog steeds om de 6 - 10 seconden. Dit moet om de 45 seconden zijn. Een teken dat de druk in de voorraadbol niet goed meer is weet ik nu. Een nieuwe voorraadbol heb ik vandaag al bij Duckservice nabij Enschede besteld. Kan een brakke voorraadbol een oorzaak zijn van deze LHM lekkage? Bijvoorbeeld dat er teveel druk in de leidingen ontstaat waardoor het harde plastic draadje uit de bundel springt?
Aanvulling: indien ik de auto in de hoogste stand zet met de motor stationair lopend, dan maakt ze vrijwel continue het ssshhhhhhtttttt geluid. Komt dit geluid uit de drukregelaar (net zoals het tikken) of komt dit van de hoogteregelaar?
Aanleiding 3. Kan een niet goed functionerende hoogteregelaar ervoor zorgen dat er teveel druk in het systeem komt waardoor leidingen ‘los’ springen en LHM lekkages kunnen ontstaan? Ik heb gezien dat er revisie setjes op de markt zijn. Omdat de hoogteregelaar moeilijk bereikbaar is zit er niet echt op te wachten deze te moeten demonteren. Maar wat moet om van mijn Chic te kunnen blijven genieten, dat moet natuurlijk.
Aanleiding 4. Vervuilde LHM: Dit weekend heb ik gechekt of ik mijn LHM moest verversen. Het filter in het LHM vat was echter brandschoon, daarom heb ik de LHM niet ververst. Ik sluit vervuilde LHM dan ook uit als mogelijke oorzaak.
Aanleiding 5. Een brakke linker-veerpoot. Ik heb afgelopen maand mijn rechter veerpoot (kant bijrijder) vervangen. Deze veerpoot was namelijk lek. Kan het losspringen van het draadje nabij de hoogteregelaar een gevolg zijn van teveel druk in het systeem omdat eventueel ook de linker veerpoot lek kan zijn? Mijn Chic komt echter goed en in één keer omhoog. Ik sluit een brakke linker veerpoot dan eigelijk ook uit.
Aanleiding 6. Een andere, aanleiding die je hier mist.
Mijn technische kennis van het functioneren van het LHM systeem is niet gigantisch groot. Toch probeer ik stap voor stap de kern van het probleem aan te pakken.Tips zijn dus van harte welkom!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
hmmmm niemand?
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1259.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
volgens mij moet dat harde slangetje (is toch retour vanaf achter?) met het bolletje in het verdeelblokje worden geprikt. Dat bolletje voorkomt volgens mij dat hij er weer uitschiet. Het is inderdaad een rottige plek.
Van een slechte voorraadbol krijg je geen hogere druk. en al zeker niet op de retour
robrob schreef:
Aanleiding 1. Dit ligt natuurlijk voor de hand: ik had het harde plastic draadje er nog verder in moeten stoppen. Dit weekend sowieso maar opnieuw proberen. Heeft het echter zin het draadje terug te stoppen als de voorraadbol erg brak is? (zie aanleiding 2).
quote]
Dit probleem heb ik ook gehad. Dit is het retourslangetje van de regelaar.
Flink diep in het rubber manchet stoppen en een slangeklem er omheen.