Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
xm schreef:....en zou graag willen weten of ik een goed geveerde xant met een bx of met een xm moet vergelijken wat veergedrag betreft.
Een BX is lichter, en dat merk je. Niet dat het een nu lekkerder veert dan een Xant, het is anders.
Een XM is zwaarder en heeft een grotere wielbasis, en ook dat is ook zeker merkbaar. Met een XM heb je meer het gevoel in een sloep te zitten. Tsja… zelf testen, voelen en oordelen, dat moet je gaan doen.
Persoonlijk vind ik de lichtste BX-en het lekkerst veren, terwijl een XM weer dichter bij “ouderwets veercomfort” in de buurt komt. Succes!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb een Xant altijd beter qua veergedrag gevonden dan een BX, maar da’s uiteraard persoonlijk.
Zoals al aangegeven: ga rijden en voel hoe een Xant (aan)voelt..
Wanneer je een XM gewend bent is een Xant een stapje achteruit, stugger.
Tis maar net wat je gewend bent…
‘Spirit of avant-garde’
waterman771 schreef:Als je een Xantia op lpg gaat kopen, zorg er dan voor dat je géén model koopt wat voorzien is van een AG-DGC lpg installatie. Dat kunnen écht rampenbakken zijn namelijk…..
En vermijd de 8 kleppers.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Wat is er niet goed aan een 8Klepper dan?
Klepzittingen zijn te zacht waardoor deze juist op LPG erg hard inslijten. Je blijft dus kleppen stellen, en na 1 of 2 ton zijn ze zover ingesleten dat ze uitgesteld zijn en dus je kop aan revisie toe is. Absoluut geen aanrader dus. De 16 kleppers hebben hardere klepzittingen, en hydraulische klepstoters. Dat betekend dus dat er nooit kleppen hoeven te worden gesteld, en deze kop zeer goed met LPG overweg kan. Een klein voorbeeldje wat ik er altijd graag mag bij halen: Mijn vaders Xantia 1.8 16v uit 96 heeft inmiddels 450000 kilometer gedraaid zonder ooit een koprevisie nodig te hebben gehad. En nog steeds start het gekke ding iedere ochtend prima, en loopt nog als een naaimachientje ook.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Maar is het ook slecht als je er geen LPg in hebt zitten ? Kun je dan ook de 4ton halen ?
Zonder LPG kunnen die 8 kleppers volgens mij met fatsoenlijk onderhoud ook erg hoge kilometerstanden halen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Een 1.8i 8 klepper die alleen op benzine loopt kan makkelijk de 4 ton halen. Echter moet je wel regelmatig je kleppen stellen, alleen is de frequentie veel lager. Het kan dan meestal wel gecombineerd worden met een distri-wissel. Zijn grotendeels dezelfde handelingen die daarbij verricht moeten worden.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton