Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Hallo iedereen, hopelijk zijn ook belgen welkom hier. Deze 57-jarige zit met een paar XM-vragen.
Vroeger, toen ik nog werkte (en dus meer centen had) heb ik een zestal jaar met een XM 2.1TD, 1994 automatisch, gereden totdat die zo’n 180.000km had. Hij - of is het een zij ? - reed wel nog heel goed, maar een paar problemen (zoals steeds water in de koffer) deden me besluiten om over te gaan naar een C5 in 2002. Ja, inderdaad, een bijzonder slecht idee. Na zijn kinderziektes rijdt de C5 (1800cc op lpg, 110.000km) wel heel goed, maar meer en meer begin ik terug te wensen dat ik een XM had. Die is gewoon 487 keer mooier.
Ik heb er nu twee gevonden in advertenties, en nu komt de vraag : waar moet ik voor uitkijken als ik die auto’s ga bekijken ?
Ik weet het, ik had reeds een XM, maar indertijd was het eenvoudig : “breng hem tot bij de Citroëndealer en zeg dat hij perfect in orde moet zijn”. Dat gaat nu niet meer, en ik weet er dus te weinig van en zoek advies.
Wat ik vooral wil is een XM om rustig mee te cruisen - mijn wilde haren zijn al grotendeels weg - en dus betrouwbaar is. Eens naar de Côte d’Azur of naar Hamburg rijden moet zonder meer kunnen.
Ik neem aan dat de TD de beste keus zou zijn : 71.000 km, 1999, airco e.d, handgeschakeld voor 2000 euro maar er staat ook een leuke 2000 turbo benzine, ook 60 à 70.000 km van 1998 voor 4500km en die ziet er gloednieuw uit. Die zou ik eventueel kunnen op lpg zetten als dat gaat bij een turbomotor.
Jullie zullen wel al gemerkt hebben dat de prijzen in België een heel stuk lager liggen dan in Nederland dus moeten jullie zeker eens over de grens komen kijken - gratis tip van mij.
Dus echt wel een twijfelgeval. De C5 vliegt er sowieso uit, ik ben dat ding beu en doe ook maar weinig km meer.
Dus, alle advies van de echte kenners is meer dan welkom, liefst zo spoedig mogelijk, want voor die prijs blijven ze hier ook niet lang onverkocht staan. Alvast bedankt.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Zeg maar even waar ze staan, ga ik morgen wel even kijken welke je beslist niet moet kopen
Lees het aankoop tips topic maar eens goed door, daar vind je al heel veel info
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Beste JJRoadrunner, in Nederland hebben we zoiets als wegenbelasting en dat maakt het bezit van een Diesel duur tenzij je er veel kilometers mee aflegt.
Ik weetniet hoe dat in Belgie zit maar als de wegenbelasting daar niet verschilt tussen benzine- en diesel modellen zou ik toch de diesel adviseren. Die motoren gaan van nature langer mee en met de Turbo (en zonder wilde haren) zal dat heerlijk cruisen zijn.
Zelf heb ik en V6 24-klepper op benzine uit 2000, voor mij de absolute top. (maar ik ben er zeker van dat er mensen zijn met een andere mening)
Dus, naar mijn mening, de diesel. Succes
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Bedankt voor je antwoord, Paul. In België hebben we geluk , de verkeerstaks voor benzine en diesel zijn gelijkgesteld nu.
Ik vind de V6 ook de top, maar daarvoor is de rijtaks in België echt duur en de verzekering ook.
Ook het verbruik schrikt me wat af. Ik zou hem natuurlijk op lpg kunnen laten zetten, maar daarvoor betalen we hier nog meer jaarlijkse rijtaks. In België wordt milieuvriendelijkheid namelijk nog altijd vakkundig afgestraft : taks op diesels werd verlaagd en voor lpg betaal je meer.
Begrijpe wie kan, we hebben de politici die we verdienen zeker ?
Jammer, want hier en daar staat er soms eentje te koop die me doet watertanden. Verleden week een bouwjaar 2000-V6 in Frankrijk met 58000 km voor 3500 euro…alle toeters en bellen inbegrepen, zucht.
Roadrunner… never been caught.
welkom, ik heb sinds een paar maand een ct turbo als tweede auto , rijd fantastisch vind ik . Mijn vrouw rijd er meestal mee , en de auto heeft een goedkopere verzekering wegens minder dan 10 000 km/jaar.
een diesel zal wel de verstandigste keus zijn denk ik , maar ik hou niet van het rijcaracter van een diesel . veel succes met de zoektocht !
Ik ben eigenlijk echt dieselverslaafd, vind dat echt rustig rijden en bij mijn zoektoch naar een xm was ik rotsovertuigd om een 2.1 TD te nemen => laag verbruik, genoeg power en al bij al nog betaalbaar.
Uiteindelijk zal het toch een benzine worden, 3liter V6, maar dan wel met LPG, anders is zoiets echt niet betaalbaar. Het rijplezier en de stilte van de motor van zo’n V6 is echt subliem.
Zou een beetje zeggen: kijken en vergelijken en goed het forum doorlezen. Op de xmclub-site staan ook redelijk wat aankooptips.
Harm zei ooit: “als de bak en motor goed klinken is het goed, alles eromheen kan je wel repareren”
Veel succes!
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Ik rij nu zelf bijna een jaar in een TCT in combinatie met een automaat.
vooral de continue turbo maakt het rijden een genot.
Vorig jaar heb ik na wat zoekwerk een LPG-specialist(geen inbouwer) gevonden die bij mij LPG-G3 heeft ingebouwd.
Tot nu toe probleemloos, maar je moet wel even zoeken.
Succes met je keuze.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Mijn vader reed “vroeger” met een XM V6 uit 2000 en die reed echt heerlijk. (icm handbak) Hierna (in zijn C5) kwam deze motor met de automaat absoluut niet meer tot zijn recht! Helaas heb ik met de andere motoren (2.0i buiten beschouwing gelaten) geen ervaring.
Ik denk persoonlijk dat de TCT de “leukere” motor is Maar ik ben dan ook niet zo’n grote dieselfan
Even checken, een diesel betaalt nog steeds meer dan een benzine. Enkel voor de kleine motoren is het gelijk .
Edit: en LPG is duurder omdat we geen/minder belasting betalen op de brandstof zelf
Hoy, ik zelf rijd al goed 6 jaar met een 2.0 tct en het is echt een waar genot met die auto en heeft ondehand toch al 265000 op de teller staan en buiten slijtage en een foutje nog geen problemen mee gehad en het verbruik valt ook erg goed mee toch voor deze auto.
En ik ben zeker van plan om nog een jongere xm te kopen maar ook weer een tct
Veel suc6
Citroén 2.0 CT
C5 sinds 07-2012
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Even updaten : vandaag de C5 verkocht (blij dat ik van dat lelijke ding af ben, yesss) voor een goede prijs.
Dinsdag ga ik naar een tweeliter CT-Turbo kijken uit 1999 die 78000 km op de teller heeft (handgeschakeld). Hij staat bij een Citroendealer die een jaar garantie geeft, dus dat zal waarschijnlijk wel een goeie auto zijn. Niet dat ik op die garantie ooit veel beroep zal kunnen doen, die dealer woont te ver van bij mij.
Ik kan natuurlijk zeggen dat hij de garantie kan laten vallen als hij een stuk van de prijs afdoet. Goed idee ? Als ik zie dat slingshot al 265000 km op de teller heeft dan denk ik me geen zorgen te moeten maken over de betrouwbaarheid. Of zie ik dat verkeerd ? Ja, ik weet het, ik ben een twijfelaar.
Ik heb geen enkele ervaring met de CT, ook nog nooit mee gereden.
Ik overweeg wel om een LPG-installatie te laten inbouwen. Robert en Marieke, kunnen jullie me eens het adres van die specialist meedelen, of laten weten welk merk installatie het is ?
Eventueel zou ik die in Nederland laten inbouwen, bij jullie is dat een stuk goedkoper. Wat ik wel niet weet is of/hoe ik die installatie dan in België goedgekeurd krijg, maar dat lukt wel.
Nu maar hopen dat die CT de moeite waard is. Wish me luck.
Ik heb wel alle tijd van de wereld om een goeie XM te zoeken - ik heb de Saxo om rond te karren.
Roadrunner… never been caught.
succes dan!
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Gas inbouwen in NL goedkoper, weet je dat zeker? Ik ken niet veel autogerelateerde dingen die in NL goedkoper zijn dan in Belgie hoor…
Ik heb geen gas laten in bouwen op afraden van vershillende dealers hier in de buurt.
Er werd mij verteld dat het geen goed idee zou zijn, het is wel degelijk mogenlijk maar de motor was uiter mate moeilijk om af te stellen.
En dit door de turbo om dat die altijd draaid, zou de motor nooit mooi rond draaien en slechter rijden
Dit is wat men mij vertelde, dit verhaaltje komt niet van so dont shoot the messenger
Citroén 2.0 CT
C5 sinds 07-2012
@JJ: als je gas laat inbouwen. Zorgen dat je dat laat doen bij een erkend installateur. Want je hebt wel de nodige papieren nodig bij de keuring (die volgens mij de installateur doet?).
Ik heb eventueel wel een adresje in A’pen waar ik de mijne heb laten ‘in orde brengen’. Erg vriendelijke kerel die je, in tegenstelling tot andere, niet ‘int zak wil zetten’ (minder dan halve prijs dan bij een andere charlatan, dat het aan charlatan was heb ik achteraf ontdekt).
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ja Graddus, het is hier bekend dat lpg-installaties in Nederland goedkoper zijn - blijkbaar laten veel belgen die bij jullie inbouwen. Trouwens, zijn Vialle, AG e.d. geen nederlandse fabrikanten ?
Het is wel een feit dat auto’s duur zijn bij jullie. Telkens ik de verkoopprijzen zie die in Nederland gehanteerd worden val ik bijna van mijn stoel.
Jammer, Slingshot - dan komt zo’n CT voor mij niet echt in aanmerking. Ik zie het echt niet zitten om continu op benzine te rijden, vooral daar ik al een paar jaar supergoedkoop op lpg rij. Ja, Belgen kunnen ook zuinig zijn Dan maar verder kijken tot ik een turboloze XM vind.
Roadrunner… never been caught.