Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Ik heb v/d week iets op het forum gelezen dat een oplopende temperatuurmeter na het afzetten van je motor kan duiden op een lekke koppakking en heb nu m`n bedenkingen bij onze eigen CX…
Het betreft een TRD turbo 2 van 1989.
Het is me vandaag voor het eerst opgevallen dat dus na het afzetten van de motor de temperatuurmeter oploopt (bijv. van 81 graden naar 84 graden en dan na een minuut of 5 à 10 loopt ie vrij langzaam weer terug).
Tevens heb ik een licht koelvloeistofverbruik opgemerkt, het peil staat nu op het oog geschat ongeveer 1 cm te laag (heb `m denk ik een paar dagen geleden nog gepeild, toen stond ie nog zo goed als op niveau en sindsdien heb ik zo`n 250km gereden).
Hierbij een plaatje van een deel v/d motorruimte voorzover dat evt. wat toelicht:
Kan iemand hier enig licht op schijnen?
We zijn namelijk van plan morgenmiddag naar FR te vertrekken voor een weekje kamperen met deze auto en als er enig vermoeden is van een lekke koppakking ga ik niet een paar duizend km rijden in warm weer, dat lijkt me niet gezond!
Anyone? Al het meedenken wordt gewaardeerd!
Ik ben er vanavond niet, dus kan niet meelezen, maar morgenochtend ben ik er weer
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Volgens mij hoef je je nergens zorgen over te maken.
Zolang er geen olie in je expansievat drijft, zolang er geen mayo aan je olievuldop zit, zolang er geen witte rook uit je uitlaat komt.
Een centimeter verschil in dat voorraadvat is niets. Het kan makkelijk met het wat koudere weer te maken hebben.
84 °C is niet te warm. Bedenk, dat je niet meer rijdt en er geen rijwindkoeling is.

- C15 GV (Grand Volume)
zoiets hoopte ik eigenlijk ook al
Het zal wel mijn hypogondrische (hoe spel je dat?) aanleg zijn… Ik had het dalende koelvloeistofpeil gezien, ik zag in 1x de meter oplopen (was me nog niet eerder opgevallen) en had v/d week dat bericht gelezen van die stijgende meter en bedacht me ‘shit, we gaan v/d week een km of 2000 rijden’...
Naja, we zullen hoe dan ook wel weer thuiskomen, maar ik wil/wilde niet meer stuk maken dan nodig
We gaan wel zien!
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

- BX 1.9 TURD, de Euro
Kunnen we je ook hier verwachten?

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Zo ver is het toch niet naar FRiesland?
Lijkt mij ook dat je je geen zorgen hoeft te maken, paar graden warmer worden na het uitzetten moet komen omdat de rijwindkoeling stopt terwijl de warmte-ontwikkeling in de motor nog niet beeindigd is. Als dit wel op problemen duidt houd ik je draadje zeer in de gaten, want ik merk ook regelmatig dat mijn temperatuur, die op bedrijfstemperatuur bijna altijd een perfecte 81 of 82 graden aanwijst en zelfs in de file na een snelle snelwegrit in superheet weer niet boven de 93 graden uit wilde komen, na een korte stop ook een paar graden warmer is. Binnen een paar minuten na het hervatten van de reis is-ie weer 81.
Goeie reis en fijne vakantie!
Jaac

Totaal aantal Berichten: 299
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Hé Roberto,
heb net vanmiddag het hele verhaal van mijn koppakking uit de doeken gedaan en dan hoor ik niks!! We hadden natuurlijk even met z’n allen héééél intressant kunnen doen.
Groeten en een goeie reis

- C15 GV (Grand Volume)
Falk schreef:Hé Roberto,
heb net vanmiddag het hele verhaal van mijn koppakking uit de doeken gedaan en dan hoor ik niks!! We hadden natuurlijk even met z’n allen héééél intressant kunnen doen.
Groeten en een goeie reis
Het viel me ook pas echt op toen ik thuis kwam….. Helaas
We gaan straks een keer vertrekken en het gaat vast wel goed komen
@Wendela, het zit niet in de planning om GSM aan te doen… Kweenie of ik onze dame wel in zo een deplorabele staat wil zien (wel op de foto, maar in het echt?)

Totaal aantal Berichten: 299
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
OK Rob,
Goeie reis

- BX 1.9 TURD, de Euro
Ze ziet er al een stuk beter uit.
Goeie reis!!!

- C15 GV (Grand Volume)
Hmm net even koeling gepeild en ze staat nu met de meetlat gemeten ruim 5cm onder niveau (was gisteren veeeel minder), dat lijkt me niet goed. Dat wil zeggen dat dit verschil in nog geen 300kms naar voren is gekomen.
Ik ga hier zo geen 2000kms mee rijden in ieder geval
We gaan even zien wat we kunnen regelen aan vervoer en zien dan wel, komt wel weer goed! (blijven lachen)

- C15 GV (Grand Volume)
Net even de auto verplaatst en heb nu ook een brandend stop- en watertemperatuurlampje…
We hebben een M*rc*d*s van een collega geregeld (280TE station van 1993 op gas, heeft ook niveauregeling
)... Het gaat allemaal goed komen (behalve met de CX, dat is nog even zien)!

- BX 1.9 TURD, de Euro
Temperatuur?
Ik denk, dat er gewoon ergens een lek zit. Beetje lastig zo over het net.

- C15 GV (Grand Volume)
garagestmarien schreef:Temperatuur?
Ik denk, dat er gewoon ergens een lek zit. Beetje lastig zo over het net.
Is idd lastig over het net, maar ik heb geen drupje kunnen ontdekken op de plaats waar de auto stond terwijl er toch in ruim een halve dag best een hoeveelheid is/was verdwenen.
Zodra we terug zijn, ga ik bijvullen en zien wat ie doet en als ik het niet kan vinden gaat ie naar Citroville voor een ‘expert-oordeel’.
Wij zijn inmiddels in FR gearriveerd per MB (rijdt niet verkeerd voor een Duitse auto )

- C15 GV (Grand Volume)
Nou, we zijn weer thuis gearriveerd per MB
Ik heb de CX bijgevuld met koelvloeistof (lastig te meten, maar ik schat dat er een ruime liter bij moest, in april 2009 is deze nog ververst en een week voor constatering van de daling was deze nog bijna helemaal op peil). Vervolgens een tijd lang laten draaien en warm laten worden, maar niets vreemds kunnen ontdekken. Hij wordt netjes 89 graden en koelt dan naar 85 graden, eigenlijk vrij normaal. Ook gaan er geen lampjes branden.
Zijn er nog methodes waarop ik zelf kan ontdekken of er evt. sprake is van een lekke koppakking? Ik heb zelf al even een aansteker bij het uiteinde v/d pijlstok gehouden, maar er ging niets knetteren, olie ziet er op de peilstok ook vrij normaal uit. Wel zit er op de schroefdaad bij het koelvloeistofreservoir wat opgedroogde witte substantie, niet veel, maar toch.
Ik ga er morgen maar eens een stuk mee rijden en dan maar eens zien of er nog koelvloeistof verdwijnt. Ik hoop eigenlijk van wel want als er zo maar 1 liter verdwijnt en vervolgens niets meer, dan is dat ook een beetje vaag natuurlijk

- BX 1.9 TURD, de Euro
Toch een beetje een fijne vakantie gehad?
Tot hoever vul je eigenlijk? Toch niet het hele reservoir vol?

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special