Mijn Berlingo 2.0 HDI uit 2003 maakt bij het starten en uitzetten van de motor kort een rammelend bonkend geluid rechts voor (onder).
Het is alsof iets onder de motorkap tijdens het starten ergens de carrosere raakt. Ook op klinkerwegen hoor ik dit af en toe.
Ik hoor dit geluid alleen als ik in de auto zit, niet als de auto op de brug staat of onder de motorkap of in de rechter wielkuip
Het is niet de uitlaat; deze ligt volledig vrij (hoewel het wel zo klinkt.)
Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken? Motorsteun o.i.d.?
Kijk dan maar eens hoe de motor schud als een ander die start, wel onder de wagen kijken want daar zit de sleet aan de motorteunen.
Wij hebben het ooit op het werk gehad bij een 1.9D, ik had gewaarschuwd om dit asap te laten maken maar dat deden ze niet.
2 weken later bij het oprijden van de snelweg (goed accelereren) sprong de motor van zijn plaats, trok vervolgens (dit probeer ik te raden want ik heb de wagen niet meer kunnen zien) een steekas uit het bak en daardoor kreeg de stuurinrichtng een geweldige opdoffer waardoor de wagen in de vangrail belande.
Volgens de chauffeur stonden de wielen scheef t.o.v. elkaar en lag het blok scheef in de motorruimte.
Let op dit is wat ik van kortbij heb meegemaakt, wat het bij jou is kan ik alleen maar gokken vanop afstand.
Kijk dus eerst naar het bewegen van het blok bij het starten van de wagen, bij het simuleren van vertrekken (vooruit en of achteruit), ik moest ook even goed kjken voor ik zag dat het blok vooruit achteruit bewoog.
Hoeveel km heeft de wagen?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Hij heeft 130.000 km.
De motor beweegt behoorlijk bij het starten, maar loopt verder als een zonnetje.
Hoe bepaal ik of de motorsteunen versleten zijn?
Door onder de auto ze goed te bekijken, het rubber zal uitgesleten-gescheurd zijn.
Of door het in de garage te laten bekijken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
motorsteun links voor nastellen?
De rammel tijdens het rijden heb ik gevonden. Nadat ik de verhogingsschijven had geplaatst bleken de twee buitenste bouten links en rechts een fractie te lang; ze raakten de veerschotel. Iets kortere bouten gemonteerd en het rammelen is verdwenen.
Het bonkerige geluid bij het starten heb ik echter nog niet kunnen lokaliseren. Alle motorsteunen gecontroleerd en deze lijken in orde. De rubbers zijn niet gescheurd en verkeren zo te zien in goede conditie.
De linker motorsteun aan de distributiezijde zou de veroorzaker kunnen zijn. De rubber stootnokken voor en achter liggen vrij van de carosserie en het lijkt erop dat je deze steun kunt nastellen.
Mijn vraag is nu: Moeten de twee kleine ronde stootrubbers voor en achter vrijliggen, aanliggen of iets onder spanning staan?