2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

Motorwissel, na aanrijding nwe voorruit, waar kitten?
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 30 mei 2009 02:04 AM
  [ # 16 ]

Ik zou hem lekker omruilen voor de versterkte versie. Deze is uit 1 stuk opgebouwd. Die andere zit met een paar lullige puntlasjes in elkaar gefrutseld. Wat een drama als die afknappen…......
Mooi omruilen en hetzelfde monteren wat je had. Lijkt mij een stuk robuuster.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1533

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 08 juni 2009 07:39 PM
  [ # 17 ]

Weer een update:

Nu de motor (+bak) los is neergezet kan ik overal goed bij om de boel schoon te maken en te bekijken:
Remschijven 11,5 en 9,5 mm (door die stomme en dure slijp-blokken die niet hielpen omdat de blokken gewoon niet goed bleken), beide vernieuwd. Nieuwe remblokken
Drukgroep/kopp.plaat/druklager incl toplager vervangen, mbv leen prise-as.
Keerring op nokkas in ontstekingshuis vervangen
Versn.bak dekseltje van vloeibare pakking voorzien. Zweette steeds bakolie door.
O-ringen in oliekoeler vervangen.
Diverse pakkingen in kop vervangen.
M10(!) draad in kop van uitlaatspruitstuk mbv V-coil gerepareerd.
Nwe waterpomp gemonteerd.
Injectie gallerij van nwe rubb. benzine-leidingen voorzien.
Injectoren (2 foute, type -003) van nwe rubbers voorzien
Gradenboogje opgeknapt en gemonteerd.
Nwe nokkas-poelie lager gemonteerd
De luchtschuif bleek geen temp.alarm sensor te hebben, besteld maar niet de goede, draad te groot. Demonteren afdopschroef kon overigens alleen mbv boren en inzagen (tot in schroefdraad…) Aan de klem-sporen in het huis te zien is al eens geprobeerd om de schroef met geweld te verwijderen (!)

In de motorruimte kon ik nu ook overal beter bij:
Onderbeplating en remkoeltunnels gedemonteerd en schoongemaakt.
Isolatie achter hitteschild vastgezet, hing er onderuit.
Motorsteun op schutbord RV vastgezet (!) alle 4 bouten zaten los. 2 vanuit motorruimte aan te draaien en 2 van binnen uit. Dit los zitten ontdek je alleen als de motor er uit is, ff checken iedereen!
Speling in kogelgewrichtjes van versn.stangen verminderd en nieuw vet.
Rubber lagertjes en busjes voor en achter vervangen in versn. stang.
Gaspedaaldoorvoerrubber vervangen, was weinig van over: een paar brokjes korrelig rubber. Vervangen kan eigenlijk alleen als de hitte-beplating verwijderd is
Accuhouder van nw verfje voorzien.

Gisteren middag kon de boel weer terug in de DS:
Vanwege de regen niet eerst de uitlaatspruitstukken kunnen monteren, maar in de DS moeten doen. Mijn zwager hielp door dit te doen (eerst met hijsen/zakken vd motor), heeft verstand van Audi’s verkopen en werd gek van de moertjes en de specifieke volgorde waarin e.e.a. in elkaar moest passen. 4 keer alles los en weer vast….
Nwe pakkingen vlampijp gemonteerd: het pakkingmateriaal tussen de 2 blikken plaatjes bleek na 5 maanden tot schilfers en poeder te zijn vergaan (verbrand?) Shocked . Moet niet mogen toch?
Alle remleidingen weer aangesloten mbv nwe rubbertjes.
Handremmen gemonteerd met nwe blokjes. Moest de nokkas-poelie er weer af (!) Afgesteld mbv dunne plaatjes, geknipt uit koekblik deksel (0,1mm) Zitten er achterop de blokjes stickers op de plek van de aandruk/afstelschroef die er natuurlijk af moeten voor de afstelling, erg onhandige plek!
Aandrijfassen vastgeschroefd. Beide kanten 3 nwe moeren en deze met loctite vastgezet. Moeren hebben erg te lijden van de-/montages.
Versn. stang vastgemaakt, breekt de kunststof bevestiging… Mad (provisorisch gespalkt) Heeft iemand er een liggen voor mij? Confused:
Koppeling aangesloten, speling gecontroleerd. Pedaal beweegt door een ‘zwaar punt’ vanwege de lange veer. Moet ik de veer verplaatsen zoals WPH aangeeft Confused:

Al met al duurt het natuurlijk veel langer dan gedacht! Van het een komt het ander, etc…
Alles aan de motor heb ik buiten moeten doen omdat de DS in de garage staat, het was gelukkig mooi weer afgelopen weekenden (bruine nek). Verder is de DS onze ‘dagelijkse’ auto dus OV vaart er wel bij.

Deze week moet de motor weer lopen (dacht ik hoopvol…)

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10461

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 juni 2009 03:16 AM
  [ # 18 ]

Zwaar punt van koppeling klopt. Voorbij dit punt begint de veer mee te werken zoals de bedoeling is.
Handremblokjes heb je toch niet vervangen met de motor in de auto hoop ik?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

camemBert
> 1500 berichten

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
Gepost: 09 juni 2009 02:13 PM
  [ # 19 ]
jantje1948 schreef:

Zwaar punt van koppeling klopt. Voorbij dit punt begint de veer mee te werken zoals de bedoeling is.

Mijn pedaal blijft er nu op hangen, komt niet vanzelf terug. Toch maar de veer verzetten? Misschien moet ik de kabel nog verstellen, zoek ik op in het wph.

Handremblokjes heb je toch niet vervangen met de motor in de auto hoop ik?

Ja, anders had ik de kabel los moeten maken en ik heb de tang niet (en niet nodig, dacht ik). Het was een van de eerste dingen die ik deed na de motor plaatsing, ik kon er nog redelijk bij. Werk viel mee, afgezien van de poelie, ik had al een set smalle sleutels voor de fiets (wielnaven stellen en trappers de/monteren) waarmee ik de blokjes kon stellen. Wel boven en onder er bij gemoeten vanwege de kleine slagruimte van de stelsleutel.
Worden de busjes 1D5411048P/DX 454-122 (14,1x16x11) nog ergens nagemaakt? Bij mij wiebelden de levers om de asjes.

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10461

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 juni 2009 02:33 PM
  [ # 20 ]

“Mijn pedaal blijft er nu op hangen, komt niet vanzelf terug. Toch maar de veer verzetten? Misschien moet ik de kabel nog verstellen, zoek ik op in het wph.”

Pedaal moet door de druk van de diafragmaveer terugkomen. Eerst de buitenkabel afstellen, vervolgens de vrije slag met de bout 14 boven het koppelingshuis. Dan zou het goed moeten zijn. Ik heb ook wel eens gehad dat het pedaal door de veer onderin bleef, maar dat was omdat de kabel gebroken was!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

camemBert
> 1500 berichten

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
Gepost: 16 juni 2009 04:16 PM
  [ # 21 ]

De motor loopt!
Afgelopen za-avond kon ik de motor starten, na een ontstekingsvolgorde probleempje: Bij het de/monteren van het ontstekingshuis (keerring varvangen) heb ik goed op de stand van de as gelet. Bij vliegwielsleuf voor pengat (ongeveer, want kopp.huis was niet aangebouwd) de sleuf in het huis in lengte richting gezet, parallel aan nokkas. Daarbij had ik geen rekening gehouden met het feit dat het sleufje a-centrisch/uit het midden zit. Kan je dus 180gr fout zitten. Het smalle deel naast het sleufje moet aan de kant van de motor zitten, zat bij mij net andersom. Met de montage van de 123 (lastig trouwens om de lucht onder de o-ring weg te krijgen, de 123 veerde omhoog als ik hem los liet Very Happy ) bleek de rotor dus niet naar de 1e cilinder te wijzen, maar tegengesteld. Toen kabels 180gr gedraaid, maar de motor wilde niet starten. Wel een keer een klap uit de uitlaat, dus wist ik (dankzij de ervaringen op dit forum) dat de kabels 180gr verkeerd zaten, gedraaid en toen meteen lopen!!! Very Happy

Nu snap ik dit nog steeds niet, het huis zat 180gr fout (rotor 180gr t.o.v. 1e cil.) en toch de goede volgorde van de kabels??

Ontluchten ging gisteren niet lekker, stom van mij, ik had eerst moeten lezen hoe dit moest. Surprisedops:  In papieren bladeren met zwarte handen/handschoenen…....
Wat is de juiste volgorde, eerst het systeem ontluchten (drukloos bij draaiende motor, kijken of er nog belletjes in voorraadvat omhoogkomen) of eerst de (voor)remmen (drukloos bij draaiende motor, remmen en kijken of er nog belletjes in leiding te zien zijn.

Of kan/moet dit tegelijkertijd?

Is dit tijdrovend? Dit vanwege de planning en de uitlaatgassen die in de garage (met geopend dakluik) ophopen…. Shocked

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2980

Gepost: 19 juni 2009 03:27 AM
  [ # 22 ]
camemBert schreef:

Is dit tijdrovend? Dit vanwege de planning en de uitlaatgassen die in de garage (met geopend dakluik) ophopen…. Shocked

Eerst het hoofd systeem ontluchten: draaiende motor, bv 30 sec de ontlast schroef los, vast draaien tot pomp nog maar langzaam aanslaat, losdraaien, je hoort een piep en weer vastdraaien. Klaar. Kost al met al 2 minuten.
Daarna met draaiende motor de remmen ontluchten. Meeste tijd kost een maatje vinden die op de rem drukt, slangetje op de nippel zetten, nippel open, in minder dan 1 minuut komen er geen bellen meer. nippel dicht en andere kant.

Voorzitter stichting DS-TT

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

camemBert
> 1500 berichten

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
Gepost: 19 juni 2009 02:58 PM
  [ # 23 ]
Egbert schreef:

Meeste tijd kost een maatje vinden die op de rem drukt

Dat heb ik al opgelost meet een stok tussen paddestoel en stuur. Systeem is nu ontlucht, stijgen/zakken gaat goed en de regelaar reageert goed, niet te snel.

Remmen ontluchten doe ik vanavond. Had ik al eerder gedaan voor het systeem ontlucht te hebben, wordt dus een grote schuim-stroom waar geen eind aan lijkt te komen, vandaar mijn eerdere vraag.

Dan nog de versnellingen stellen en de eerste rit met de andere motor!

Profiel  

camemBert
> 1500 berichten

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
Gepost: 22 juni 2009 03:32 AM
  [ # 24 ]

Vrijdag avond de eerste proefrit zonder spatborden en motorkap. Wat een vermogen nu! Meteen de spatborden en de motorkap gemonteerd want za-ochtend moest ik weer in het cebtraal magazijn van de traction club in Abbenes verschijnen. 01.00hr was ik klaar….

Za-avond kon ik weer eens mijn dochter van het station Leiden ophalen sinds 5 weken, maar onderweg er heen beleefde ik mijn ergste nachtmerrie, die gelukkig goed af liep. Shocked

Een fietser die tegen de richting in van het re-fietspad zo de weg op reed, boven op mijn rem, al blokkerend toch met nog zo’n 30km/u de fietser dwars raken, die rolt over de motorkap en klapt met zijn achterhoofd in/door mijn voorruit, zo’n 5cm naar binnen. De fiets zo’n 10m naar voor gelanceerd en hij rolt op de grond voor de DS. In de auto al 112 bellen en naar buiten: staat die gast al op en zegt sorry,sorry! Ik zei: op de grond jij en rustig houden! Ondertussen de ambulance en politie opgeroepen. In de ambulance bus is ie helemaal gecontroleerd, maar had alleen blauwe plekken op zijn been, zijn hoofd mankeerde niets! Wat een opluchting!
Dat geluid van de klap van zijn hoofd op de ruit blijft nog lang naklinken…
Dit had ook heel anders kunnen aflopen!

Zijn verhaal: Hij wachte om over te steken maar rolde met zijn voorwiel van de afgeschuinde stoeprand af, zo de weg op….

Hij bleek ook nog eens autistisch, vandaar de vreemde reactie. Zijn ouders kwamen hem halen, dus ik kon uitleggen dat mijn zoon dit ook markeert en ik het gedrag wel (her)kende. Hij bleek 2 klassen hoger te zitten op dezelfde school als mijn zoon. Surprised

De DS heeft wel wat schade aan spatbord, motorkap en nummerplaat. Over 3 weken wil ik weg, hopelijk is het e.e.a. dan op orde…..

Ik krijg dus wel bij voorbaat de schuld Mad maar dat mogen de verzekeringen onderling uitvechten… Ik ben all-risk verzekerd.

De plaatjes
remspoor:

voorruit:

fiets:

spatbord:

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 22 juni 2009 10:50 AM
  [ # 25 ]

Dat is flink balen, Camembert!.......gelukkig houdt niemand er wat aan over. Sterkte met de afwikkeling…...

Copain van DS-TT

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 22 juni 2009 10:59 AM
  [ # 26 ]

Sjonge, dat zal je altijd zijn zeg. Crying or Very sad

Succes!

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 22 juni 2009 11:59 AM
  [ # 27 ]
camemBert schreef:

Ik krijg dus wel bij voorbaat de schuld Mad maar dat mogen de verzekeringen onderling uitvechten… Ik ben all-risk verzekerd.

Volgens mij hanteren de meeste verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig (sinds de automobilist altijd de schuldige is) het principe van no blaim, no claim. Oftewel ook al ben je schuldig aan een aanrijding met fietser of voetganger, als je niets te verwijten valt, wordt er gedekt en kost het je ook niet een eventuele no-claim bonus. Dus zolang jij niet te hard reed en het duidelijk is dat de ander iets raars/fouts deed valt het financieel gezien wel mee met de schade.
Blijft het natuurlijk erg frusterend na zoveel werk en tijd die er in zit.

Gelukkig is er geen persoonlijke schade, want dat is natuurlijk uiteindelijk het belangrijkste.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

camemBert
> 1500 berichten

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
Gepost: 22 juni 2009 01:47 PM
  [ # 28 ]

Inderdaad, de persoonlijke schade bleek minimaal. Verder overheerst gelukkig bij mij dat de andere motor het heel goed doet.

Een nieuwe voorruit: een getinte met groene band kan er zo in een gewone getinte kan enkele dagen duren. Is die met een groene band aan te raden, zijn er ervaringen? Is het origineel, of is het geen gezicht? Ik heb niet zo’n voorstelling van hoe het er uit gaat zien.
Heeft iemand er foto’s van?

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
Totaal aantal Berichten: 10298

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 juni 2009 03:52 PM
  [ # 29 ]

Wat een pech! Toch een beetje geluk bij een ongeluk (waarschijnlijk geen letsel).
Sommige DS-piloten zoeken juist een getinte voorruit met een groene baan bovenin…

Citroen!

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 22 juni 2009 04:00 PM
  [ # 30 ]
camemBert schreef:

Inderdaad, de persoonlijke schade bleek minimaal. Verder overheerst gelukkig bij mij dat de andere motor het heel goed doet.

Een nieuwe voorruit: een getinte met groene band kan er zo in een gewone getinte kan enkele dagen duren. Is die met een groene band aan te raden, zijn er ervaringen? Is het origineel, of is het geen gezicht? Ik heb niet zo’n voorstelling van hoe het er uit gaat zien.
Heeft iemand er foto’s van?

Praktisch? Vast wel.
Origineel? Geen idee.
Mooi? Nee. Maar dat is persoonlijk.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook