2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Vering C5
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 februari 2005 07:10 PM
  [ # 16 ]

zelfde hier heb ik met mijn Xsara ik vin hem ook beter veren als andere merken Smile
volgens mij merk ik zelfs dat een Xsara break iets stugger geveerd is

Profiel  
 
Frenchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 25 februari 2005 08:09 PM
  [ # 17 ]

Nadat ik al de reacties gelezen heb, denk ik dat iedereen hier héél tevreden is over de zéér soepele vering van hun Citroentjes.
Goed zo - ik ben blij voor jullie.
Ik vind dat Citroën per nieuw model stugger wordt - de duitsers achterna.
Ze zijn op weg om hun auto’s zo goed mogelijk te laten lijken op de duitse Audies enz.

Mij goed hoor, maar de dag dat een Citroen even hard afgeveerd is als een Audi zie ik geen enkele reden meer om een Citroen te kopen.

Ik anticipeer alvast, in juli dit jaar vervang ik mijn (veel te harde) C5 door de soepelste duitser.

Indien jullie akkoord zijn met het feit dat er straks geen “Citroëns” meer zijn dan moeten jullie mij inderdaad blijven ongelijk geven.

C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat

Profiel  
 
Frenchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 25 februari 2005 08:41 PM
  [ # 18 ]
Ron schreef:

Ook voor de C5 zijn comfortbollen te krijgen. Informeer een bij Renard of Chyparse. Deze heren kunnen heel veel uitleggen over hydraulische vering en de mogelijkheden hiermee.

Kun je mij svp een adres & telefoon-nummer geven ?
Liefst in de buurt van Eindhoven.
Ik ben bereid om een paar dagen naar Nederland te komen opdat deze mensen de Comfort Bollen zouden kunnen plaatsen.
Vanuit Frankrijk is het moeilijk om aan de goeie telefoon-nummers te komen.

C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 25 februari 2005 08:53 PM
  [ # 19 ]
Frenchie schreef:
Ron schreef:

Ook voor de C5 zijn comfortbollen te krijgen. Informeer een bij Renard of Chyparse. Deze heren kunnen heel veel uitleggen over hydraulische vering en de mogelijkheden hiermee.

Kun je mij svp een adres & telefoon-nummer geven ?
Liefst in de buurt van Eindhoven.
Ik ben bereid om een paar dagen naar Nederland te komen opdat deze mensen de Comfort Bollen zouden kunnen plaatsen.
Vanuit Frankrijk is het moeilijk om aan de goeie telefoon-nummers te komen.

Als ik het geld had dan had ik allang een Audi hoor..

Razz
Een veerbollenspecialist Arrow

Chyparse
Stemerdingweg 11
3769 CE Soesterberg
tel. 0031 346 35 11 50
fax 0031 346 35 11 64

Profiel  
 
Frenchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 25 februari 2005 09:03 PM
  [ # 20 ]
ieksEmmu schreef:
Frenchie schreef:
Ron schreef:

Ook voor de C5 zijn comfortbollen te krijgen. Informeer een bij Renard of Chyparse. Deze heren kunnen heel veel uitleggen over hydraulische vering en de mogelijkheden hiermee.

Kun je mij svp een adres & telefoon-nummer geven ?
Liefst in de buurt van Eindhoven.
Ik ben bereid om een paar dagen naar Nederland te komen opdat deze mensen de Comfort Bollen zouden kunnen plaatsen.
Vanuit Frankrijk is het moeilijk om aan de goeie telefoon-nummers te komen.

Als ik het geld had dan had ik allang een Audi hoor..

Razz
Een veerbollenspecialist Arrow

Chyparse
Stemerdingweg 11
3769 CE Soesterberg
tel. 0031 346 35 11 50
fax 0031 346 35 11 64

Hartelijk dank, ik ga proberen om van mijn C5 een echte Citroën te maken.

C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 07 maart 2005 02:17 PM
  [ # 21 ]

ik ga toch een beetje mijn mening herzien. ik heb vandaag een flink aantal c5’s zien rijden (HEEL veel) en als ik zie hoe een C5 hobbels ed neemt (soepel glijdende beweging) en een normale auto (hobbel bonk stuiter) dan denk ik dat de c5 het toch nog niet zo slecht doet ivm andere merken.
nou zal de c5 ongetwijfeld stugger zijn als een oude citroen maar zeker soepeler als elk ander merk (ja ook mercedes en bmw want die stuiterden er vrolijk achteraan Razz )

misschien maar eens een keer een proefrit maken om mijn mening goed te staven Laughing

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Wimmie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 07 maart 2005 11:25 PM
  [ # 22 ]

Ik heb in een ander draadje ook al aangegeven dat ik uiterst tevreden ben over het veergedrag van mijn C5 met hydractive vering.
ik vind hem heel erg soepel en comfortabel veren en strijkt veel plooien glad, die voor anderen wandelende nieren opleveren.
Ik reed van de week in een niet nader te noemen japanner, maar je krijgt echt een “zeepkistengevoel” en ik was blij dat ik weer kon overstappen in mijn eigen C5.

Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club

http://wim-horse.hyves.nl
http://c5club.hyves.nl

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 17 maart 2005 04:36 PM
  [ # 23 ]

Ik heb mijn C5 vergeleken met divers ander spul o.a. Jaguar X-type, Volvo S60, Audi A4, Saab9-3, Mondeo, Vectra, Passat en BMW320. Praktisch alle met diesel. Dan blijkt steevast dat de C5 verreweg de meest comfortabele is. Bovendien haalt hij met gemak de bochtsnelheden van die andere karren, doordat in extreme omstandigheden de vering naar de sportstand gaat (het Terbrechtseplein A16oost-A20noordbaan doe ik met 160km/h) Overgaan naar een ander merk zal erg tegenvallen, zelfs al kies je voor de relatief zachtste Duitser. De beste vering van de door mij geteste auto’s (na de C5) is te vinden op de 9-3 en de s60. De hardste waren de Duitsers (A4, 320, en vooral de Passat)

Het echte Hydractive (III+) kent twee veerinstellingen, hard en zacht. De computer regelt wanneer je welke gebruikt. Door de sportknop in te drukken schakelt de compu iets eerder naar sport. Het gewone Hydractive III kent maar één stand, ergens tussen hard en zacht.
Hydractive II (te krijgen op sommige Xantia’s, standaard op Xm-men van na 1994) is qua functionaliteit grotendeels gelijk aan Hydractive III+.
Hydractive I schakelt met de knop in sportstand niet meer, maar is dan permanent hard. Als het goed is rijdt een C5/Xantia/Xm slechts 10% van de tijd in de harde stand.

Voor deze C5 (met hydractive III+) reed ik
een (2000) Xantia HDi110;
een (1991 en 1997) Xm V6 met hydractive I en II;
en een 1988 Cx 25GTI.

Van deze was de ‘91 Xm verreweg de meest comfortable, na schakelen naar de sportstand de meest harde. De CX was het beste compromis. De Xantia (zonder hydractive) was sportiever dan de C5 of Xm in comfortstand.
Ieder van deze vier blonk wel ergens in uit. Ik heb goede hoop dat de C6 een aantal eigenschappen gaat combineren.

Op volgorde van soepel naar hard (ik geef toe, ietwat subjectief, hangt ook af van wielbasis en geometrie)

XM (H2 zachte stand)
SM
C5 (H3+ zachte stand)
Xantia
CX GTi
s60/9-3/X-type
C5 (H3+ harde stand)
Passat/A4
Xm (H1 harde stand)

Het is een feit dat auto’s steeds harder afgeveerd worden, dit is nu eenmaal de smaak van het publiek. Daarbij komt dat het wegennet in Europa steeds beter wordt. Verder moeten auto’s steeds hogere vermogens aankunnen, en worden de carrosserieën steeds stijver.

Als je niet tevreden bent met het comfort van je huidige C5 moet je zeker klagen bij Citroen, het is twijfelachtig wat zij met dat soort info doen, maar je kunt niet zonder je garantie te verliezen een zachtere vering laten aanbrengen.

Nog een opmerking, zowel de Xm als Xantia worden door diverse bedrijven soepeler gemaakt door de buitenste bollen te vervangen. Dit is m.i. een slechte zaak. Het standaard Hydractive I,II en III+ kan relatief zacht geveerd zijn in de comfortstand, omdat in extreme situaties naar de harde stand word overgeschakeld. Vervang je de buitenste bollen door bollen met meer stikstof en een grotere doorlaat (minder demping) dan zul je in extreme situaties onvoldoende contact met de weg hebben, plus relatief veel rol en duik. Dit maakt de auto slecht beheersbaar!

Het vervangen van de binnenste bollen voor een soepeler exemplaar lijkt de oplossing, maar hierbij zal, in comfortstand, de computer met grotere regelmaat een overschrijding van rol en duik hoek registreren. Bovendien zul je door een grotere links-rechts doorlaat relatief meer rol krijgen wat je moet compenseren met een grotere stuuruitslag. Dit alles leidt ertoe dat de computer vaker dan gebruikelijk naar de sportstand moet gaan. Ik ben dan ook geen voorstander van dit soort trucs, behalve als ook rijstijl en motorvermogen teruggebracht worden naar de tijd van de DS.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 28 juli 2005 09:54 PM
  [ # 24 ]

Er zijn maar enkele oplossingen om het comfort van een Citroen weer te leren waarderen als je die oude troens gewend was, koop een ander merk en ga daarna weer eens in die troen rijden. Ik heb veeeeel in alles anders dan troens gereden, beroepsmatig en het enige wat ik in de buurt vond komen qua veercomfort was een Avensis. Die had echter weer dat andere niet wat troens wel hebben, een uiterlijk….

Maar: gewoon een andere auto kopen dan een troen, dan weer verder kijken.

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
Frenchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 28 juli 2005 10:57 PM
  [ # 25 ]

Mijn C5 2.2 HDI Automaat is intussen wel terug een Citroën-waardig vliegend tapijt geworden hoor.

Zelfs tijdens flink bochtenwerk krijg ik de ESP nog steeds niet aan de praat. Dus op gebied van de veiligheid is er niks aan de hand.
Duiken en tollen doet hij al evenmin. Hij is heel gewoon fluweelzacht.

Ik hoef dus niet meer eerst naar een ander merk over te stappen om dan terug te keren naar Citroën. Ik kon vrij goed het verschil daarzonder uitmaken omdat ik heel vaak met huur-wagens rij.

Ik kan jullie verzekeren dat mijn C5 nu echt de Citroën geworden is waarnaar ik al zo lang heimwee had.

C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 29 juli 2005 02:19 AM
  [ # 26 ]
Frenchie schreef:

Ik kon vrij goed het verschil daarzonder uitmaken omdat ik heel vaak met huur-wagens rij.

Die verhuurde ik dus….

Heel goed om te horen dat je toch de troen trouw bent gebleven, toch mooi dat een automerk zoiets teweeg brengt, blijf mij er over verbazen.

Groepsknuffel…?

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
Frenchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 29 juli 2005 02:34 AM
  [ # 27 ]
david.tb schreef:
Frenchie schreef:

Ik kon vrij goed het verschil daarzonder uitmaken omdat ik heel vaak met huur-wagens rij.

Die verhuurde ik dus….

Heel goed om te horen dat je toch de troen trouw bent gebleven, toch mooi dat een automerk zoiets teweeg brengt, blijf mij er over verbazen.

Groepsknuffel…?

Het heeft mij wel honderden Euro gekost om hem zo zacht te krijgen hoor.
En dat zit mij zodanig dwars dat mijn volgende kar geen Citroën zal worden.

C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 29 juli 2005 02:44 AM
  [ # 28 ]

Kun je nagaan wat het bij een ander merk kost om ze zo zacht te krijgen….

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
Frenchie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 29 juli 2005 03:23 PM
  [ # 29 ]

Ik weet het !
Maar Citroën heeft mij met dit probleem compleet in de steek gelaten en zelfs compleet tegengewerkt.

Ze hebben tot 3x toe de veerbollen vervangen.
In plaats van te doen wat ik vroeg (vervangen van de H3+ bollen door H3 bollen) hebben ze dat steeds gewijgerd. Het resultaat van al dat gratis werk en kosten was dus telkens ... niks! en ik bleef ongelukkig.
Dat is waarom ik nu met de wrange nasmaak blijf zitten.

C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 29 juli 2005 03:32 PM
  [ # 30 ]

Ik neem toch aan dat je een proefrit hebt gemaakt met de auto voordat je hem kocht? Dan had je toch kunnen merken dat de auto voor jouw smaak te stug is en dat je beter een “eenvoudiger” uitvoering had kunnen kopen zonder HAIII+?
Persoonlijk vind ik het logisch dat ze alleen de veerbollen erop zetten die orgineel op het model horen, daarmee is het model ontwikkeld en dat ze er geen andere bollen opzetten omdat ze dan geen garantie voor wegligging en veiligheid meer kunnen geven. En als ze al drie keer gratis de bollen hebben vervangen is toch ook netjes?

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook