Frenchie schreef:Ik weet het !
Maar Citroën heeft mij met dit probleem compleet in de steek gelaten en zelfs compleet tegengewerkt.Ze hebben tot 3x toe de veerbollen vervangen.
In plaats van te doen wat ik vroeg (vervangen van de H3+ bollen door H3 bollen) hebben ze dat steeds gewijgerd. Het resultaat van al dat gratis werk en kosten was dus telkens ... niks! en ik bleef ongelukkig.
Dat is waarom ik nu met de wrange nasmaak blijf zitten.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je kapotte stuurstang die je in in dit draadje ( ) meldt, een effect kan hebben gehad op het functioneren van je H3+. D’r zitten nu eenmaal hoeksensoren en hoeksnelheidsensoren in de com2000 op je stuur.
Voor commentaar op H3 vs H3+ en bollen vervangen verwijs ik eerst naar mijn post van 17mrt op pag2 van deze draad.
H3 bollen (57bar voor & 31 achter) ipv de buitenste H3+ bollen (44bar & 25) levert in de ZACHTE stand een 17% soepeler vering op, maar in de HARDE stand een 30% zachtere. In de praktijk is dit nog erger omdat de lage demping van de H3 bollen de binnenste H3+ bol eigenlijk buitenspel zet.
Dit betekend dus niet alleen dat de verschillen tussen HARD en ZACHT kleiner worden, door de soepelere ZACHTE stand moet de compu eerder naar HARD schakelen en omdat die stand niet HARD genoeg is compromitteert dit het weggedrag. Ik snap helemaal waarom Citroen dus niet zomaar H3 bollen op een H3+ C5 gooit.
zandvoorta schreef:Dan had je toch kunnen merken dat de auto voor jouw smaak te stug is en dat je beter een “eenvoudiger” uitvoering had kunnen kopen zonder HAIII+?
H3+ is het zachtste wat er op dit moment te koop is, zachter ben je alleen met een Xm, DS of een oudere laaggemotoriseerde CX of Xantia. Nog eenmaal: H3 is harder en stugger dan H3+
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Frenchie schreef:
De veerbollen op het Hydractive III+ systeem zijn inderdaad een stuk harder dan die van het Hydractive III systeem.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
@eviltwin
En nu ik ook nog 1 maal :
De H3+ bollen voor = 52bar, achter = 25bar
De H3 bollen voor = 57bar, achter = 31bar
44bar bollen zitten op de break, niet op de berline.
Hoe harder de bollen, hoe zachter de vering.
En dit is geen giswerk of “van horen zeggen” - ik heb alles met mijn eigen ogen gezien EN gevoeld !
En nu de stuurstang :
Mijn C5-2.2HDI die geproduceerd werd in juli 2002 (ik kocht hem op 1 aug 2002) bleek er eentje te zijn van een serie met twijfelachtige stuurstangen.
Citroën heeft dat toegegeven, en ik had eigenlijk allang een oproep moeten krijgen om die te laten vervangen.
Eind goed al goed :
Mijn C5 rijdt fluweelzacht - een Citroën waardig - de wegligging is perfect gebleven en ik heb hem zopas ook op een nat wegdek (door wolkbreukje) kunnen testen op remmen, bochtenwerk, enz. Geen enkel probleem te signaleren.
Mijn stuurwiel waggelt niet meer wanneer ik op kleine bultjes of rioolputdeksels rij - de staat van het wegdek komt niet meer door tot het stuurwiel.
Dit zat dus al goed fout vanaf het begin. Gelukkig heb ik een kleine maar zéér professionele EN klantvriendellijke garagehouder gevonden die de moeite deed om het probleem te bekijken, naar Parijs te bellen en dan nog op een mum van tijd alles voor mij te willen regelen.
Ik kan nu op een comfortabele en veilige wijze (binnen een uurtje) op vakantie vertrekken (ik schat zo’n 2500 Km in totaal).
Ik ben die man dankbaar - ik breng een cadootje voor hem en voor zijn vrouw mee terug.
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Maar wat was het nou dan, Frenchie?
Dat de hoekbollen bij een H3 stugger zijn dan H3+ is logisch, dat komt omdat ze erop berekend zijn dat er een derde bol per as meeveert. Gezamelijk is dat drietal zachter dan het tweetal van H3.
Natuurlijk wordt het totaal nog zachter als je H3 hoekbollen naast een H3+ middenbol zet, maar zoals eviltwin uitlegde is dat geen geweldig idee, al zal het allicht in meer comfort resulteren. Ik wil het dus niet direct als tegenwerking bestempelen dat Citroën zelf daar niet aan wilde: da’s gewoon terecht. Is er een storing dan moeten ze die oplossen - en niet maskeren door een verkeerde combinatie bollen erop te zetten. Het werkt misschien, maar het zou een beunhaas oplossing zijn, een dealer onwaardig.
Dus ik ben nieuwsgierig hoe dit nu uiteindelijk opgelost is?
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Frenchie schreef:@eviltwin
En nu ik ook nog 1 maal :
De H3+ bollen voor = 52bar, achter = 25bar
De H3 bollen voor = 57bar, achter = 31bar
44bar bollen zitten op de break, niet op de berline.
Hoe harder de bollen, hoe zachter de vering.
En dit is geen giswerk of “van horen zeggen” - ik heb alles met mijn eigen ogen gezien EN gevoeld !
Die getallen kloppen niet allemaal, H3+ bollen buiten hebben een lagere druk dan de H3 buitenbollen, maar in combinatie met het volume van de binnenbol is het totaal toch soepeler:
voor:
H3 57bar
H3+ buiten 44bar
H3+ midden 62bar
achter
H3 31bar
H3+ buiten 25bar
H3+ midden 45bar
In de technische bescrhijving van Citroen zelf zijn 25 en 31 verwissseld, met als gevolg dat dit ook in diverse andere boekwerken fout staat.
Hoe harder de bollen hoe meer volume er overblijft nadat het systeem op druk gebracht wordt (door het gewicht van de auto) voor is ongeveeer 80bar, achter meer dan 100bar.
Voor heb je dus in ZACHT 2x44 + 66bar (x 385cm3) bij 80bar =~ 714cm3
In HARD 420cm3
H3 544cm3
Je ziet al dat H3 dichter bij HARD zit qua volume dan bij het veel grotere ZACHT volume. H3+ is dus in ZACHT veel soepeler dan H3.
Vervang je de buitenbollen van H3+ voor H3 bollen (57bar)
Dan wordt het dus ZACHT 2x57 + 66bar (x 385cm3) bij 80bar =~ 840cm3
In HARD 544cm3 (gelijk aan H3 dus)
het verschil in volume tussen 840 en 714 is 18%
maar het verschil in volume tussen 420 en 544 is 29%
Door H3 buitenbollen op H3+ te zetten tast je de ZACHTE stand veel meer aan de de HARDE. De compu’ moet dan ook vaker van ZACHT naar HARD schakelen. Met als gevolg dat je een groter gedeelte van de tijd in de minder comfortabele stand rijdt. Al is deze nu net zo zacht als gewoon H3.
Hierbij komt nog een ander probleem, de H3 buitenbollen zijn voorzien van een grotere doorlaat (ook deze gegevens zijn in de Citroen documentatie verwisseld, achter) voor is dat
H3 1.75/1.3mm
H3+ 0.9/0.48mm
Door de buitenbollen te vervangen door bollen met een grotere doorlaat worden de binnenbollen effectief buiten werking gesteld, de olie zoekt toch de weg van de minste weerstand, met als gevolg dat de zachte stand minder extra zacht wordt dan verwacht.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Vering C5
Bij het Comfort-bollen item heb ik een vraag geplaatst die ook hier past:
Geachte bollebozen,
Ik las dat er voor en achter stugheidsregelaars zitten, is daar niets mee te regelen? Of is het met deze regelaars zo geregeld dat er niets meer te regelen valt?
Wat is er te verwachten t.o.v. het comfort als je de wagenhoogte-regelaars zou verdraaien naar b.v. een lagere stand (richting sportstand)
Iemand ervaring hiermee?
ik weet niet, ook nog nooit van gehoort…
als je comfortabeler wil helpen comfort-bollen.
De stijfheidsregelaars zijn de kleppen die twee middenbollen in- en uitschakelen. Deze zitten dus alleen op H3+. Heeft je C5 H3+ dan heb je een sportknop, heb je deze knop niet dan heb je geen H3+ en dus geen stijfheidsregelaars.
Ze worden aangstuurt door de Hydractive computer. Voor verdere trucs verwijs ik je naar dit draadje http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164074 en de draadjes waarnaar daarin wordt verwezen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
En de sportstand heeft dus niks te maken met de hoogte regelaars, begrijp ik uit je vraag dat je de hoogte van je C5 anders wilt afstellen?
Dat lijkt me niet zo slim, aangezien de wielgeometrie ontworpen is voor de hoogte waar de C5 op staat, bij hoge snelheid zakken ze wel licht. (15mmvoor, 10mm achter IIRC) dat meot denk ik voldoende zijn. Daat heeft niks met de sportstand van H3+ te maken aangezien ook het simpele H3 boven de 130km/h zakt.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ik heb dus onlangs comfortbollen (after market bollen) laten monteren.
zie: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165116
Ik ben dan wel benieuwd naar de mening van eviltwin wat dit dan met je veercomputer doet i.v.m. het schakelen van hard naar zacht. Een ding is wel zeker, ik vind de auto met deze bollen veeeel lekkerder veren dan met de originele bollen
eviltwin schreef:De stijfheidsregelaars zijn de kleppen die twee middenbollen in- en uitschakelen. Deze zitten dus alleen op H3+.
Bedankt voor je heldere reacties!
Sorry, maar ik had niet alles gelezen in de autovraagbaak, het staat er inderdaad in zoals je hebt beschreven, alleen H3+
Zelf heb ik geen behoefte om de wagen te verlagen maar mijn zoon is nogal gecharmeerd van lagere modellen op b.v. luchtvering.
Hierdoor ontstond mijn vraag.
Jouw antwoord is voor mensen die met de gedachte zouden spelen een waardevol gegeven.