ZX1.4i schreef:Die links werken niet, krijg een foutmelding “Sessie verlopen”.
Maar bedoel je dit: (gevonden op http://www.hbase.nl)MK098
VEERPOOTLAGER (Monroe)
1 PER ZIJDE
VOORZIJDE ZOND.STUURBEKR
€ 35.30 (excl btw : )
Moet je ook niet dit hebben?:
DRAAGARMRUBBER
VOORSTE LI/RE
ZOND.STUURBEKR. -CH.6145 2X
SIDEM 12.80
Met stuurbekrachtiging kon ik ze niet vinden….
edit by TD, quote gefixed
volgens d evraagbaak moet het prima te doen zijn. VErrote van die vraagbaak, en daar vervloek ik um echt om, is dat ze bijna nergens plaatsjes of nummers bijgeven. Hebben ze het over bout zus en zo losdraaien, kan jij je eerst gaan afvragen welke dat dan wel zou moeten zijn…
maar ff to the point, je kan de demper in en uit bouwen zonder je hele ophanging loste hoeven slopen en dus opnieuw te moeten uitlijnen. Die veerspanner wordt wel sterk geadviseerd voor je eigen gezondheid en de rotzooi die je hebt als het fout gaat….
Van de vraagbaak is bekend dat die vaag is, Haynes boek is wat dat betreft super. Volgens de vraagbaak en Haynes, moet je wel de hele veerpoot eruit halen. Hoe lang duurt het ongeveer om de dempers te vervangen, incl in en uitbouwen. De dealer vraag er een dikke 450 euri voor. De Citroen specialist vraag er 320 euro voor. Wat is wij, toch maar zelf doen?
Nah, vandaag dus gezien hoe je het doet. Veren/dempers uitbouwen & inbouwen. eerlijk gezegd, als je veerspanners hebt lekker zelf doen!
Het is, zoals ik het zag, bepalend of je het juiste gereedschap hebt. Bij mij zat de boel echt goed vast!! De bouten waarmee de dempers aan de “veerpoothouder"vast geschroeft zitten zijn pas na verhitting losgekomen. Daar zit um dus de kneep. Je moet de spullen hebben om het zaakje los te krijgen. Heb jij bijvoorbeeld een dop die past op de naafbout? Heb jij een inbus sleutel die past op de bout waarmee je dempers op de top vastzit ??
Zo ja, dan zou ik het zelf doen! Ga er eigelijk maar vanuit dat je de wagen toch moet wegbrengen om uit te lijnen. Je zit namelijk toch te wrikken in het geheel. Maargoed, antwoord op je vraag, doe het zelf als je de spullen hebt, het is echt simpel….
en wat betreft de verlaging…
Het is zoooooo lekker rijden nou, dat ding gaat echt MESSCHERP door de bochten. Mijn dempers zijn niet vervangen, die waren nog PERFECT. enkel de eibach veren.
En wat de speling betreft, weet nu EXACT welk deel ik moet vervangen. het eerste deel dat aan het stuurhuis vast zit. Hebben we getest en daar zit wat speling op de kruiskoppeling wat mijn klachten veroorzaakt. Het is overigens al minder geworden na vervangen van de spoorkogel gewrichten. DUs dat kan ik je wel aanraden.
ZX-Cruiser schreef:pics van die auto !
ops: ops: ops:
ik heb er wel een paar, maar dus niet alles, van het hele verlagings proces. Wat ik wel heb, is van hoe het was, en hoe het nu is. Ook heb ik wat pics, van verwijderen voor dempers, handig voor zx1.4 en welke dingen er los moeten achter.
waarom dan niet alles…..
ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops: ops: uhm euh…...... ops: ops: ops: ops: weet je dat een digicam batterijen nodig heeft en weet j edat die van mij de geest jebben gegeven toen we bezig waren….. ops: ops: ops:
maar uhm wat ik heb zal ik ff aan je doormailen cruiser, kan jij ze hier dan zichtbaar krijgen ?
wat ik wel kan zeggen…. het is elke cent waard geweest!!!
het rijd echt WERELDS!!!!
wat is er vervangen ?
-spoorstangkogel dinges dingen, nu draait het weer soepel.
-aandrijfasrubbers wielzijden. goede rubbers is veiliger he
-versnellingsbak olie ververst.
-keerringen aandrijfassen-versnellingsbak.
-veren
Wat ik daar heb gelaten zijn de ori-veren… zit me net te bedenken of het misschien niet wijs is om die op te halen… ???
totaal prijskaartje?
jagerbanden verlaging : 340 eurie ( werk van 9:30 tot 17:45 !!!) inclussief lunch die ik kreeg aangeboden van hun!!!
bartebben ; 140 eurie, rubbers, kogels keerringen.
NB, kreeg van bartebben 2 keer dezelfde keerring, voor jullie info het zijn 2 verschillende ! gelukkig zat de peug dealer daar om de hoek!
jagerbanden 340 eurie
Heb jij bijvoorbeeld een dop die past op de naafbout? Heb jij een inbus sleutel die past op de bout waarmee je dempers op de top vastzit ??
Ik neem aan dat dit redelijk standaard gereedschap is, ik heb bij de Praxis allerlei (losse) opzet stukken met inbus, torx, etc gezien die je zo op je ratelsleutel kan klikken.
aandrijfasrubbers wielzijden. goede rubbers is veiliger he
Is dit makkelijk te doen, als de veerpoot er toch eruit ligt? Het rubber aan de rechterkant is aan vervanging toe, er zit een gaatje in.
Ook heb ik wat pics, van verwijderen voor dempers, handig voor zx1.4 en welke dingen er los moeten achter.
Die foto’s lijken me handig, kun je ze hier plaatsen of naar me mailen :
ZX1.4i schreef:Heb jij bijvoorbeeld een dop die past op de naafbout? Heb jij een inbus sleutel die past op de bout waarmee je dempers op de top vastzit ??
Ik neem aan dat dit redelijk standaard gereedschap is, ik heb bij de Praxis allerlei (losse) opzet stukken met inbus, torx, etc gezien die je zo op je ratelsleutel kan klikken.
aandrijfasrubbers wielzijden. goede rubbers is veiliger he
Is dit makkelijk te doen, als de veerpoot er toch eruit ligt? Het rubber aan de rechterkant is aan vervanging toe, er zit een gaatje in.
Ook heb ik wat pics, van verwijderen voor dempers, handig voor zx1.4 en welke dingen er los moeten achter.
Die foto’s lijken me handig, kun je ze hier plaatsen of naar me mailen :
die rubbers vervangen is prima te doen. Maar wat ik je wel wil aanraden is om dan gelijk je bak olie te verversen. Waarom ? omdat je je steekas eruit moet halen ( hoeft niet maar dat leg ik zo uit.) Als je die as er HEEEEl voorzichtig uithaalt dan kan je je oliekeerring laten zitten, maar je weet het he goedkoop enzo. ALs het zaakje gaat lekken kan je weer aan de bak.
Zorg dus dat:
je rubbers hebt, voor beide zeiden, doe het gelijk goed.
keerringen voor je vers.bak. (NB zijn 2 verschillende in tegenstelling wat ebben me meegaf )
genoeg versnellingbak olie.
Als je hulp nodig hebt wil ik best helpen hoor, heb het nu gezien dus….
Wees ff kritisch naar de stuurkarakteristiek. Ik heb de spoorstang kogel vervangen, is aan te raden….
Wat die rubbers betreft, als je ori koopt moet de steekas los, neem je imitatie dan kunnen ze eroverheen geschoven worden. Neem de ori, ik heb de kwaleit van de imi gezien. Di ewil je niet.
Lijkt me inderdaad verstandig om het meteen goed te doen en de hele handel, oliekeeringen, rubbers en de spoorstang kogel aan beide kanten te vervangen. Uiteraard niet de schokdempers met alle toebehoren vergeten.
gompy58, lijkt me hartstikke super als je me zou kunnen helpen. Ik wil dit op termijn wel gaan doen, zodra de boom op mijn spaarrekening weer wat groene blaadjes heeft. Maandag ga ik beginnen bij mijn nieuwe werkgever, ik krijg dan een (VW)busje van de zaak, waar ik ook prive in mag rijden. Dus echt haast heeft het niet, als het maar voor het einde van de APK 01-2005 gebeurt. Ik dacht dat met kapotte rubbers de auto werd afgekeurd :
ZX1.4i schreef:Lijkt me inderdaad verstandig om het meteen goed te doen en de hele handel, oliekeeringen, rubbers en de spoorstang kogel aan beide kanten te vervangen. Uiteraard niet de schokdempers met alle toebehoren vergeten.
gompy58, lijkt me hartstikke super als je me zou kunnen helpen. Ik wil dit op termijn wel gaan doen, zodra de boom op mijn spaarrekening weer wat groene blaadjes heeft. Maandag ga ik beginnen bij mijn nieuwe werkgever, ik krijg dan een (VW)busje van de zaak, waar ik ook prive in mag rijden. Dus echt haast heeft het niet, als het maar voor het einde van de APK 01-2005 gebeurt. Ik dacht dat met kapotte rubbers de auto werd afgekeurd :
Yep, Gescheurd rubber is apk afkeur…