Na het laten vervangen van een draagarm (lagers !) viel het me op dat mijn bx wat sneller inzakt (achterkant in een uur, anders minstens een nacht). Tijdens stationair draaien zakt en stijgt de auto ook af en toe wat. Ook als ik rem voor bijvoorbeeld voor een stoplicht en ik laat de rem los komt de achterkant een stuk omhoog, wat ie eerst eigenljk nooit deed. Olie is 10000 km geleden nog helemaal ververst en filter is nog helemaal schoon. Veerbollen zijn pas getest maar waren nog okee volgens de garage. Pomp tikt normaal(+/- om de 30 sec). Zijn ze iets vergeten bij het vervangen van de draagarm of zijn de bollen na 13 jaar en 130000 km een keer aan vervanging toe?
Re: dansende vering
mvbbx schreef:Na het laten vervangen van een draagarm (lagers !) viel het me op dat mijn bx wat sneller inzakt (achterkant in een uur, anders minstens een nacht). Tijdens stationair draaien zakt en stijgt de auto ook af en toe wat. Ook als ik rem voor bijvoorbeeld voor een stoplicht en ik laat de rem los komt de achterkant een stuk omhoog, wat ie eerst eigenljk nooit deed. Olie is 10000 km geleden nog helemaal ververst en filter is nog helemaal schoon. Veerbollen zijn pas getest maar waren nog okee volgens de garage. Pomp tikt normaal(+/- om de 30 sec). Zijn ze iets vergeten bij het vervangen van de draagarm of zijn de bollen na 13 jaar en 130000 km een keer aan vervanging toe?
Het is normaal dat de BX achter inveert bij het remmen. Dat is een stuk extra veiligheid dat een hydraulisch geveerde Citroën jouw biedt.
Als de auto bij stationair draaien op en neer gaat, dan is er waarschijnlijk ergens een grote lekstroom van LHM. Eén van de hydraulische componenten is dan versleten.
Een BX met goede wieldraagarmlagers zakt altijd eerst aan de achterkant in, dit is juist de bedoeling! Als je BX open neer danst moet je naar alle waarschijnlijkheid je voorraadbol versleten. Je pomp zal waarschijnlijk ook veel aanslaan (Klikkend geluid). Bij een 16/19/diesel zit deze bol tussen de radiateur en het motorblok.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Het valt nu meer op omdat de auto ook makkelijker inveert omdat hij nu veel minder wrijving heeft…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Volgens de garage waren alle bollen nog goed (begin mei). Overigens staat hij nu veel rustig bij stationair draaien, alleen net na het vervangen van de draagarm viel het me op. Pomp tikt ongeveer 2 keer /min Inderdaad zakt de achterkant veel sneller alleen begrijp ik niet waarom het de bedoeling zou zijn dat de achterkant sneller inzakt als de voorkant.
mvbbx schreef:Pomp tikt ongeveer 2 keer /min .
Prima…..is heel normaal.
Alleen indien je tijdens stationair draaien op de rem trapt en hij begint meteen te tikken…..dan is de voorraadbol niet in orde.
Maar dat zal bij die van jou wel niet aan de orde zijn.
mvbbx schreef:Volgens de garage waren alle bollen nog goed (begin mei). Overigens staat hij nu veel rustig bij stationair draaien, alleen net na het vervangen van de draagarm viel het me op. Pomp tikt ongeveer 2 keer /min Inderdaad zakt de achterkant veel sneller alleen begrijp ik niet waarom het de bedoeling zou zijn dat de achterkant sneller inzakt als de voorkant.
De achterremmen halen hun remdruk van de achterveerbollen. Dus flink remmen en de druk trekt ie weg bij de achterveerbollen en de auto zakt achter in want de pomp heeft even meer tijd nodig om de druk weer op te bouwen.
Bij komend voordeel is dat de auto in principe harder kan remmen omdat ie niet voorover duikt en daardoor in de slip gaat omdat alle druk van de achterwielen weg gaat en de druk op de, toch al veel harder remmende voorwielen, komt.