De benzine’s zijn wel zuiniger..
en voor die knopjes betreft heb je wel gelijk, de bx had een mooi systeem, de xantia een minder mooi systeem.
Bij peugeot hetzelfde, de 405 heeft van die grote BX knoppen(tevens in de XM) en de 406 heeft die kleine xantia knopjes.
de regelneef die ervoor zorgt dat het raam helemaal omlaag gaat kun je denk ik omzeilen..die zal wel in de deur zitten denk ik..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Bram schreef:metro2005 schreef:Een xantia is gewoon een… ding
Een bx leeftHoe moet je dat gevoel nou weer uitleggen
.......................
voordelen Xantia:
- zuiniger :
- stiller
- degelijker
- betrouwbaarder? (alhoewel slechte vergelijking)
- fijne stuurbekrachtiging.
- radio zit op een bereikbare plaats
........................
Die kleine schakelaars van de raambediening van de xantia heb ik nooit als lastig ervaren. Wat ik wel lastig vind is dat het rechterraam (passagier) niet met 1 klik helemaal opengaat, net zoals dat wel kan aan de bestuurderskant.Ik vergelijk een Xantia TD dan wel met een BX Tzd-turbo (heb ik op het XCnl forum ook al eens gedaan in dat BX draadje aldaar (wat helaas in de kelder van dat forum terecht is gekomen sinds ik door die Ban-master eruit geknikkerd werd)
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?t=2094&start=0
29 pagina’s lang
Met die raamknopjes bedoel ik EN dat ze te klein zijn en een rare vorm hebben ...Plus dat je niet even een klein kiertje open kan zetten maar bij een tikje op de knop (uiteraard heb ik het dan over het linker voorraam) schiet hij meteen een cm of 5 open.
Ik heb er toendertijd al eens wat vragen over gesteld op dat XCnl forum en je schijnt dat te kunnen veranderen in dezelfde mogelijkheid als je met het rechterraam hebt, maar weet niet meer hoe.
De laatste serie raamknoppen van de (luxe) BX, heeft een dubbele knop….middenin het regelknopje voor een *streepje* open en het buitenste gedeelte van die (ene) knop voor het raam in 1X naar omlaag of omhoog.
Verder grotendeels eens met je verhaal over de voor en nadelen.
Wel wil ik even kwijt dat ik zeer tevreden ben met deze Xantia…ALLES doet wat het moet doen ....op 1 klein dingetje na en dat is dat er ergens een draadbreukje zit tussen de kabelboom aansluting bij de Radio en de linker achterdeur….dat speakertje doet het dus niet.
Nu was ik toch al van plan om speakers in de hoedenplank te gaan bouwen (die ik nog over heb van de BX)...dus zal het nieuwe draden trekken worden van voor naar achter.
Oh ja….Zuiniger schreef je…dat is natuurlijk niet waar (zeker niet t.o.v. een BX tzd-turbo)......met een Xantia TD (berline) haal je geen 1 op 18 a 20.
In dat opzicht waren de knopjes van de bx inderdaad wel makkelijker, apart voor helemaal open en in stapjes open.
en mijn xantia benzine is zuiniger dan mijn bx benzine / lpg.
Op benzine deed de bx tussen de 1 op 8 en 1 op 10 en op lpg was ik blij als ik de 1 op 8 haalde want meestal lag het rond de 1 op 7.
de xantia rijdt gemiddeld 1 op 12 met uitschieters naar 1 op 11 en 1 op 16.
edit: HEB JE WEER EEN XANTIA
jij bent nog wispelturiger dan ik ben
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Fun factor in een bx is gewoon een stuk hoger dan in een xantia. Xantia is een goede en betrouwbare auto die je comfortabel van a naar b brengt maar dat is het dan ook wel. Het is nog wel altijd beter dan het gros van de andere koekblikken die op de weg rijden Bx blijft toch een avontuur om in de rijden, net zoals een eend. Daarom zijn wij ook aan een eend begonnen, heb je het gevoel dat je nog echt rijdt. Xantia gaat alles vanzelf, je hoeft niets meer te doen, lekker als je er elke dag inzit maar af en toe wil je toch nog even weer echt rijden en dan is een bx of zo toch een stuk leuker
Mijn xantia zou zo de deur uitgaan voor een bx break TZD turbo 4x4 met airco
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bram schreef:Ik vergelijk een Xantia TD dan wel met een BX Tzd-turbo (heb ik op het XCnl forum ook al eens gedaan in dat BX draadje aldaar (wat helaas in de kelder van dat forum terecht is gekomen sinds ik door die Ban-master eruit geknikkerd werd)
Dat waren nog eens tijden
btw, zou je je onderschrift daar niet eens aanpassen
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Dat fun idee komt wel een beetje terug bij de T1a 2.0 16v dacht ik zelf.
Bovendien komen de latere xantia’s nogal lomp over…mij zul je waarschijnlijk nooit in een t2 zien hooguit een t2 bx
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Dat fun idee komt wel een beetje terug bij de T1a 2.0 16v dacht ik zelf.
Bovendien komen de latere xantia’s nogal lomp over…mij zul je waarschijnlijk nooit in een t2 zien hooguit een t2 bx
Moi heeft een type 1B, met zo’n hele fraaie STILLE hydrauliekpomp :kots
Ik wil HOREN dat ie bezig is ja
ik wil sssssst TIK sssssssst TIK horen vanonder de kap. niet: sssssss .... ssss.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Xantia’s zijn allemaal gelijk, of het nu 1a, 1b of 2 is, het is een xantia, weinig fun. bx type 1, da’s fun!!!!
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:Xantia’s zijn allemaal gelijk, of het nu 1a, 1b of 2 is, het is een xantia, weinig fun. bx type 1, da’s fun!!!!
Ik ben niet voor niks weer voor een BX aan het kijken :photo
(voor erbij, dat wel. Laat de xantia maar lekker slijten, de bx blijft mooi fileleed bespaart op die manier )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Moi heeft een type 1B, met zo’n hele fraaie STILLE hydrauliekpomp :kots
Ik wil HOREN dat ie bezig is ja
ik wil sssssst TIK sssssssst TIK horen vanonder de kap. niet: sssssss .... ssss.
Ik hoor helemaal NIKS sissen of tikken in mijn TD type 1B
En de Turbo hoor ik in deze OOK niet
(maar hij werkt als de beste)
Moet ik de titeldraad maar aanpassen….Mijmeren over de BX EN Xantia ?
En Andre….dat gaat een beetje moeilijk, je onderschrift aanpassen als je je account niet meer kunt openen ....de HUFTER :kots
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bram schreef:
En de Turbo hoor ik in deze OOK niet
(maar hij werkt als de beste)
hmmm, ik hoor m’n turbo wel zacht fluiten, boven de 2000 toeren begint ie
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bram schreef:
En Andre….dat gaat een beetje moeilijk, je onderschrift aanpassen als je je account niet meer kunt openen ....de HUFTER :kots
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
jpiek schreef:Enschede - R’dam : 1 uur 30 minuten
gloeiende!!!
Daar doe ik zeker twee uur over!!!!
Mag het met bijna het dubbele aan vermogen
Onze (mijn klinkt nog altijd zo stom)xantia tikt wel soms dan, en de turbo fluit ook niet..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ja, maar als ik er twee uur over doe rijd ik overal precies legaal.
1u50 is me ook al een keer gelukt, maar achteraf was ik blij dat de fotoreportage uitbleef.
metro2005 schreef:
Op benzine deed de bx tussen de 1 op 8 en 1 op 10 en op lpg was ik blij als ik de 1 op 8 haalde want meestal lag het rond de 1 op 7.
de xantia rijdt gemiddeld 1 op 12 met uitschieters naar 1 op 11 en 1 op 16.
Hoe rij je dan als ik vragen mag ? Met m’n 2.0 16v SX was ik blij als ik tenminste 1 op 10 haalde, vaker was het voor elke 300 km 40 liter tanken… En 1 op 16 ? Dat heb ik nog nooit gereden met een auto…
Als je idd. gelijk hebt, kan ik m’n idee om een BX GTI te kopen wel laten varen, ik zou dan ws. 1 op 6 rijden. ops:
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG