Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
@ Simpele Ziel:
Wees maar wel voorzichtig met het verzekeren op andermans’ naam. Kan een hoop ellende brengen als er een keertje wat mis gaat, zelfs al is het dan niet jouw schuld. De verzekeringsmaatschappij ziet het als een vorm van misleiding, en in het ergste geval zullen ze dan niet uitkeren zodra je schade rijdt (of erger). Autorijden is nu eenmaal spijtig genoeg een verrekt dure hobby!! En reken er maar op dat je heus wel een keertje een parkeerschade zult rijden, dat risico is nu eenmaal best groot als je net je rijbewijs hebt (en dat is heus geen schande hoor!).
Ik zou zeggen: begin met een goedkope BX 1400, het zal je 100% meevallen hoe goed zoiets rijdt!! En het scheelt enorm aan verzekeringspremie, bovendien is zoiets nog een beetje te doen qua onderhoudskosten.
Maar ik begrijp je gevoel wel hoor, ik had vroeger ook heel graag mijn vader’s Mercedes van hem overgenomen, maar dat is simpelweg niet te betalen op je 20e (in mijn geval). En de Ford Capri 2.0 V6 die ik daarna kocht… het was een mooie jongensdroom die uitkwam, maar financieel werd ik wel behoorlijk met mijn neus op de feiten gedrukt.
winnetou schreef:@ Simpele Ziel:
Wees maar wel voorzichtig met het verzekeren op andermans’ naam. Kan een hoop ellende brengen als er een keertje wat mis gaat, zelfs al is het dan niet jouw schuld. De verzekeringsmaatschappij ziet het als een vorm van misleiding, en in het ergste geval zullen ze dan niet uitkeren zodra je schade rijdt (of erger). Autorijden is nu eenmaal spijtig genoeg een verrekt dure hobby!! En reken er maar op dat je heus wel een keertje een parkeerschade zult rijden, dat risico is nu eenmaal best groot als je net je rijbewijs hebt (en dat is heus geen schande hoor!).
Ik zou zeggen: begin met een goedkope BX 1400, het zal je 100% meevallen hoe goed zoiets rijdt!! En het scheelt enorm aan verzekeringspremie.
Maar ik begrijp je gevoel wel hoor, ik had vroeger ook heel graag mijn vader’s Mercedes van hem overgenomen, maar dat is simpelweg niet te betalen op je 20e (in mijn geval).
Sowieso kun je je afvragen of je gelijk op je 18e aan de auto moet. Het is toch een verrekte kostbare hobby (dat geldt voor zowat elke auto) en als er weinig inkomen tegenover staat zijn er een andere dingen die je ook met dat geld kan doen. Ik zelf heb pas mijn eerste auto gekocht toen ik werk kreeg. Daarvoor was het gewoon niet te doen met bijbaantjes. Ik mocht wel eens de ouders van mijn auto lenen maar alleen al de benzine daarvoor was al prijzig genoeg! Laat staan de vaste lasten en reparaties.
NOg steeds moet ik vaststellen dat een flinke smak geld elke maand in die auto gaat. Ik heb het er best voor over, maar je moet het geld wel hebben. Nu ja, toen ik nog geen auto had kon ik ook niet wachten om bij voldoende inkomen een auto te kunnen rijden. Je hebt het dan wel gehad met OV etc.. Toch kan het de moeite waard zijn om eens te bedenken wat je ook met het geld zou kunnen doen.
Gezien de statistieken is de kans best groot dat je binnen afzienbare tijd een keer schade hebt vlak na het behalen van het rijbewijs. Hoeft natuurlijk niet en het kan ook best iets kleins zijn.
Gr,
Marten
Ik word over een half jaar 18… Zoals het er nu uit ziet, heb ik genoeg geld om een auto een jaar lang op de weg te houden. (als ik de verzekering zelf betaal) Neemt niet weg dat als ik een bx wil verzekeren als ik 18 ben, het wel meer als 600 euro per jaar gaat kosten… Als mijn vader het doet, kost het 100-200 euro.. Desnoods laat ik de auto dan op naam van mijn vader staan, en betaal hem de belasting en verzekering.. Kennissen van ons doen dat al jaren met hun kinderen, en ze hebben nog nooit problemen gehad… Maar voor de gemoedsrust kan je het geloof ik beter zelf betalen..
En ik weet nog steeds niet wat voor auto het moet gaan worden.. Ik heb er nu 2 om uit te kiezen.. Een BX 14 en een 2cv6. Vooralsnog denk ik dat ik het bij de BX hou, vanwege het goedkope onderhoud, grote onderdelen hoeveelheid enz. De eend staat mij te vaak met pech of andere onbetrouwbare dingen. Maar het is wel een cabrio en dat is toch ook wel wat waard… (alhoewel, in de winter is het ook niet zo grappig meer…)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Het kan inderdaad heel lang goed gaan, maar het gaat er niet om of je de auto wel of niet op je naam hebt staan, maar of de verzekeringsmaatschappij ervan op de hoogte is dat je een regelmatige bestuurder bent van het verzekerde voertuig. Het is in dat opzicht zelfs riskant als je daadwerkelijk regelmatig de auto van je vader/ moeder pakt, omdat dan strikt genomen de verzekeringsmaatschappij daarvan op de hoogte wil zijn, en uiteraard daar in haar premie ook rekening mee zal houden.
Overigens , 600 euro per jaar is voor een beginnende mannelijke automobilist van onder de 23 jaar helemaal niet zo slecht. En heb je wel eens bedacht dat je een citroen vaak ook via een club kunt verzekeren? Zeker als je niet veel rijdt, en dan is een met name 2CV best betaalbaar. Moet je natuurlijk wel eerst een knappe 2CV zien te vinden. Een BX geldt min of meer hetzelfde voor, maar er staat dacht ik wel een maximum op de hoeveelheid kilometers die je per jaar zou mogen rijden. Informeer eens bij de BX club, misschien dat de hier aanwezige leden er wat over kunnen zeggen. Ik ben zelf normaal verzekerd, maak toch iets teveel kilometers.
winnetou schreef:Het kan inderdaad heel lang goed gaan, maar het gaat er niet om of je de auto wel of niet op je naam hebt staan, maar of de verzekeringsmaatschappij ervan op de hoogte is dat je een regelmatige bestuurder bent van het verzekerde voertuig. Het is in dat opzicht zelfs riskant als je daadwerkelijk regelmatig de auto van je vader/ moeder pakt, omdat dan strikt genomen de verzekeringsmaatschappij daarvan op de hoogte wil zijn, en uiteraard daar in haar premie ook rekening mee zal houden.
Overigens , 600 euro per jaar is voor een beginnende mannelijke automobilist van onder de 23 jaar helemaal niet zo slecht. En heb je wel eens bedacht dat je een citroen vaak ook via een club kunt verzekeren? Zeker als je niet veel rijdt, en dan is een met name 2CV best betaalbaar. Moet je natuurlijk wel eerst een knappe 2CV zien te vinden. Een BX geldt min of meer hetzelfde voor, maar er staat dacht ik wel een maximum op de hoeveelheid kilometers die je per jaar zou mogen rijden. Informeer eens bij de BX club, misschien dat de hier aanwezige leden er wat over kunnen zeggen. Ik ben zelf normaal verzekerd, maak toch iets teveel kilometers.
Grappig, de redenen die je aanvoert om je via een club te verzekeren zijn nou net degene die het voor clubrijders onmogelijk maken om nog echt goedkoop een clubverzekering af te kunnen sluiten.
De enige die dat voor zover ik weet nog wél voor mekaar gekregen heeft is CCNL, via Emerpark verzekeringen in Breda. Maar ook daarvan zijn de premies stijgende of condities scherper aan het worden als ik het goed begrepen heb.
Vanwege het hoge contingent jonge-automobilisten-in-goedkope-oldtimer-die-zich-voordelig-wil-verzekeren kan bijvoorbeeld de BX club het niet voor elkaar krijgen kortingen te bedingen.
Jammer genoeg, voor iedereen.
Ich bin ein Breaker
Ik ga absoluut geen 2cv rijden omdat het zo goedkoop is. Dit is meer omdat ik het heerlijk vind rijden, en er zijn vast wel goedkopere auto’s te vinden. Ook in aanschaf vind ik de 2cv niet goedkoop meer.
De BX is geen oldtimer, en zou ik ook niet direct kiezen omdat hij zo goedkoop is. (aanschaf wel, maar verzekering en belasting niet)
En dat de jeugd nou ineens wel BX wil gaan rijden kan ik ook niet helpen, sorry dat wij andere bx rijders goedkope verzekeringen door de neus boren.. Mogen wij dan geen bx meer rijden?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
karel schreef:winnetou schreef:Het kan inderdaad heel lang goed gaan, maar het gaat er niet om of je de auto wel of niet op je naam hebt staan, maar of de verzekeringsmaatschappij ervan op de hoogte is dat je een regelmatige bestuurder bent van het verzekerde voertuig. Het is in dat opzicht zelfs riskant als je daadwerkelijk regelmatig de auto van je vader/ moeder pakt, omdat dan strikt genomen de verzekeringsmaatschappij daarvan op de hoogte wil zijn, en uiteraard daar in haar premie ook rekening mee zal houden.
Overigens , 600 euro per jaar is voor een beginnende mannelijke automobilist van onder de 23 jaar helemaal niet zo slecht. En heb je wel eens bedacht dat je een citroen vaak ook via een club kunt verzekeren? Zeker als je niet veel rijdt, en dan is een met name 2CV best betaalbaar. Moet je natuurlijk wel eerst een knappe 2CV zien te vinden. Een BX geldt min of meer hetzelfde voor, maar er staat dacht ik wel een maximum op de hoeveelheid kilometers die je per jaar zou mogen rijden. Informeer eens bij de BX club, misschien dat de hier aanwezige leden er wat over kunnen zeggen. Ik ben zelf normaal verzekerd, maak toch iets teveel kilometers.
Grappig, de redenen die je aanvoert om je via een club te verzekeren zijn nou net degene die het voor clubrijders onmogelijk maken om nog echt goedkoop een clubverzekering af te kunnen sluiten.
De enige die dat voor zover ik weet nog wél voor mekaar gekregen heeft is CCNL, via Emerpark verzekeringen in Breda. Maar ook daarvan zijn de premies stijgende of condities scherper aan het worden als ik het goed begrepen heb.
Vanwege het hoge contingent jonge-automobilisten-in-goedkope-oldtimer-die-zich-voordelig-wil-verzekeren kan bijvoorbeeld de BX club het niet voor elkaar krijgen kortingen te bedingen.
Jammer genoeg, voor iedereen.
Jongeren onder de 24 betalen bij Emerpark ook fors extra. Emerpark heeft ook zeer aggressieve wel-claim strafbepalingen. Ofwel: als je netjes rijdt ben je goedkoop uit maar als je brokken maakt bij Emerpark heb je hier meer van te lijden (procentueel) dan met een “normale” verzkering. Bovendien moet je al snel een auto hebben van ouder dan 13 jaar om uberhaupt voor de gunstige condities in aanmerking te komen.
Overigens vind ik die condities wel redelijk. Bij interpolis (de vroegere huisverzekeraar van CCNL) bleek dat er genoeg geclaimd werd! Het idee dat je trots op je Citroen bent en daardoor voorzichtiger bent werd door de statistieken niet gestaafd. Terecht dus dat de condiities zijn aangescherpt anders verpesten de brokkenmakers het voor diegenen die wel netjes zijn op hun auto en geen schade rijden.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Het maakt toch niet uit wat voor auto je eerste auto is, al is het een pinda Ik ben begonnen in een seat fura en o wat was ik gek van het ding, simpelweg omdat het je eerste auto is, is ie heel erg speciaal. Je voelt je de king of the road in het ding. Begin dus met een lekker goedkoop gebakje, bv ax die je op je eigen naam kan zetten, bouw je ook alvast noclaim op voor je volgende auto
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:Het maakt toch niet uit wat voor auto je eerste auto is, al is het een pinda Ik ben begonnen in een seat fura en o wat was ik gek van het ding, simpelweg omdat het je eerste auto is, is ie heel erg speciaal. Je voelt je de king of the road in het ding. Begin dus met een lekker goedkoop gebakje, bv ax die je op je eigen naam kan zetten, bouw je ook alvast noclaim op voor je volgende auto
Ja; wijze woorden zo op de vroege maandagmorgen
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
karel schreef:
Ja; wijze woorden zo op de vroege maandagmorgen
Vroeg? Het is al bijna 12 uur, ben al 6 uur wakker en aan het werk
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
karel schreef:
Grappig, de redenen die je aanvoert om je via een club te verzekeren zijn nou net degene die het voor clubrijders onmogelijk maken om nog echt goedkoop een clubverzekering af te kunnen sluiten.
De enige die dat voor zover ik weet nog wél voor mekaar gekregen heeft is CCNL, via Emerpark verzekeringen in Breda. Maar ook daarvan zijn de premies stijgende of condities scherper aan het worden als ik het goed begrepen heb.
Vanwege het hoge contingent jonge-automobilisten-in-goedkope-oldtimer-die-zich-voordelig-wil-verzekeren kan bijvoorbeeld de BX club het niet voor elkaar krijgen kortingen te bedingen.
Jammer genoeg, voor iedereen.
Tsja, dat is inderdaad erg jammer. Maar met de huidige verzekeringspremies kan ik me voorstellen dat je als jonge automobilist alles probeert om de kosten beperkt te houden, dus dan spelen dit soort opties ook mee. Het is voor de verzekeringsmaatschappijen natuurlijk wel altijd mogelijk om negatieve factoren mee te laten wegen in de premie die ze vragen, zoals Emerpark blijkbaar ook doet.
Ik ben zelf al lange tijd tot volle tevredenheid verzekerd bij Nationale Nederlanden. Niet de goedkoopste, maar de keren dat ik ze nodig had waren ze er wel, overigens niet in de laatste plaats dankzij een hele goede tussenpersoon! En die service, dat vind ik toch het belangrijkste. Het kan soms het verschil zijn tussen claimen en betalen. Gelukkig heb ik ze niet vaak nodig.
Ach, ik ben nu 24 en betaal nog altijd veel verzekering door een ongelukje van 3 jaar terug.
Ik ben wel van verzekering overgestapt, van sterpolis (onderdeel van interpolis geloof ik) naar centraal beheer. Sterpolis LEEK goedkoop, tot je een schade maakt, dan duik je namelijk qua schadevrije jaren in de MIN en dan betaal je flink!
Ik betaalde voor mijn ZX 92 euro per maand
Betaal nu bij centraal beheer 70 euro per maand voor de xantia, scheelt nogal. Centraal beheer verzekerd tevens zo’n beetje alles. De BX GTI kreeg ik niet verzekerd bij sterpolis, zonder problemen bij centraal beheer.
Ik hou het bij centraal beheer dus voor de jongere rijder
(en ik ga straks 20 euro minder betalen omdat ik een schadevrij jaar heb )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Om je auto echt goedkoop te verzekeren als oldtimer/klassieker ofzo, moet het eigenlijk niet je dagelijks vervoer zijn, maar je 2e auto.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
WYD schreef:Om je auto echt goedkoop te verzekeren als oldtimer/klassieker ofzo, moet het eigenlijk niet je dagelijks vervoer zijn, maar je 2e auto.
idd, een eendje verzeker je voor 60 euro per jaar terwijl ik dat wel ongeveer betaal per maand voor mijn xant (all-risk, 70% no-claim….)
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl