Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Zo’n 1510 SX vond ik toendertijd best een mooie auto. Maar ja, toen zat ik nog op de middelbare school….
winnetou schreef:Zo’n 1510 SX vond ik toendertijd best een mooie auto. Maar ja, toen zat ik nog op de middelbare school….
Misschien moet ik dit draadje een andere titel geven….*Mijmeren over Vergane Glorie* of zo
Ja….het was ook een heerlijke auto om te rijden (lekker pittig ook)......en om er plamuur op te smeren….God zeg….je was meteen een volleerd Plaatwerker als je 10 jaar met SIMCA’s reed.
Mijn Chicje rijdt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk…................ .maar ik mis toch wel mijn oude eend….................
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Tja, wie kent de Solara & Tagora nog ?
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
XTR schreef:Tja, wie kent de Solara & Tagora nog ?
Ik.
En de R-30 V6…..de Ford-23M V6…en in het begin (eind jaren 60) de Opel-Kapitain (van m’n vader)...met 6 cyl lijnmotor, Ford Zephyr (ook 6-cyl)....en nog wat van die slagschepen. (en olieboten)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Zwijmel… Heerlijk, 6 cilinders.. dat geluid… Trouwens jammer dat het toendertijd met de Talbot Tagora niets is geworden. Ik vond het een strakke auto om te zien. Totaal uit het straatbeeld verdwenen. Wat betreft is het frappant dat de Peugeot dealers zich nog lange tijd presenteerden als Peugeot/ Talbot dealers, terwijl ze dat merk toch vrij snel de nek hebben omgedraaid.
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 09-07-2004
- Saxo 1.4i SX automaat
- C1 Ambiance 5-deurs Sensodrive
- C1 Séduction+ 3-deurs
Ik kan ze me nog vaag herinneren
gr.
Matthijs
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Je zou ‘m kunnen beschrijven als een iets te heet gewassen Volvo 740 sedan in een wat elegantere jas. Erg vierkant, maar een mooi scherp neusje. Was ook met Douvrin V6 te leveren.
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 09-07-2004
- Saxo 1.4i SX automaat
- C1 Ambiance 5-deurs Sensodrive
- C1 Séduction+ 3-deurs
Hmmmmmm…....
Hij is toch verwant aan de Peugeot 604?
gr.
Matthijs
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Kan heel goed, maar in hoeverre de onderdelen uitwisselbaar waren weet ik eerlijk gezegd niet. De Tagora dateert uit een tijd waarin ik zelf nog niet mocht autorijden… maar de motoren waren inderdaad vaak dezelfde. Ze zijn toen o.a geleverd met de Douvrin V6 (die lag inderdaad ook in de Peug. 604) en met de 2.2 liter motor die ook nog wel bekend is van o.a. de Talbot-Matra Murena (ook een mooie kar trouwens).
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 09-07-2004
- Saxo 1.4i SX automaat
- C1 Ambiance 5-deurs Sensodrive
- C1 Séduction+ 3-deurs
Dus tja, in feite kon je ze wel naar dezelfde garage brengen als bijv. Peugeot
In ieder geval leuk om meer te weten over auto’s van voor m’n geboorte (1986 dus)
gr.
Matthijs
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Zeker, ze moesten zelfs naar dezelfde garage, omdat de Peugeot dealers tevens Talbot dealer waren geworden. Talbot was zo gaan heten nadat Simca door PSA was overgenomen van Chrysler. Dat is zo rond 1980 gebeurd, als ik het goed heb. Nog een voorbeeldje: Talbot bracht op een gegeven moment de Samba uit. Dat was niets anders dan een gemoderniseerde en verlengde Peugeot 104 in 2 deurs uitvoering. Lekkere autootjes (heb er zelf nog heel kort eentje gehad), maar helaas roestten ze als de hel….
winnetou schreef:......maar helaas roestten ze als de hel….
Ah…..jij bent dus ook een ervaren SIMCA-rijder, merk ik al.
Daarom zei ik ook dat je na 10 jaar SIMCA… (Talbot noem ik zo min mogelijk, Puur als Eerbetoon aan de SIMCA-constructeurs.).....meteen een ervaren Plaatwerker was geworden.
Als je om het even een (2e hands) SIMCA kocht….of het nu de 1501-Sp….de 1307-8, de 1510, een 1100 of de Solara was….je kon meteen naar de verfwinkel of auto-speciaalzaak om een flinke pot Plamuur te kopen….op de gekste plekken verscheen roest….plaatwerk, Chassis….ik weet niet eens meer op welke plekken allemaal.
En toen ik begin jaren 90 dus overstapte op de BX en te maken kreeg met type-1 (1983-86).....ben ik enkele keren het schip in gegaan met een doorgerot Subframe ......maar omdat ik steeds meer *verliefd* werd op de BX (en nog steeds ben ) qua Zit en rij-eigenschappen….en uiteindelijk bij de 89’ers (en later) terecht kwam…waar deze kwaal was opgelost….plus nog wat kinderziekte’s, moet ik nu alleen nog een keer een 94’er in bezit zien te krijgen en dan heb ik wel zo ongeveer de meeste bouwjaren in bezit gehad.
Ik had mij trouwens *verteld*.....ik ben nu aan de 9’e BX bezig.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou, ervaren… ik heb het Sambaatje maar een paar maandjes gehad hoor. Er mankeerde helaas te veel aan voor de APK. Maar dat 1124cc Peugeot blokje liep geweldig, en ongehoord zuinig. Maar verder zijn de echte Simca’s eigenlijk van voor mijn tijd….
Nog een Simca-weetje: oorspronkelijk is Simca voort gekomen uit de Franse Ford fabrieken. Ford heeft de Franse tak in de jaren “50 van de hand gedaan. De Ford Vedette is bijvoorbeeld een product geweest uit deze fabriek. En ze hebben ook nog een Fiat in licentie geproduceerd: de welbekende Topolino! Zo zie je maar weer hoe de relaties in auto-land door elkaar lopen in de loop van de geschiedenis…
Hmmm…..mooie kleur wel.......een TRD-turbo uit 89….staat wel in Sittard.
Er is dus nog hoop.