mpostma schreef:
Toch weer wijs geworden Weer zo’n lekkere stinkdiesel voor de deur…Dat van die airbag vind ik een beetje vreemd. Een airbag is een extra veiligheid, maar is beslist een aanvulling op een gordel en kan een gordel zelfs niet ten dele vervangen.
Ligt eraan. Met een amerikaanse airbag kom je een heel end. Die zijn nl gemaakt op het niet-gebruiken van de gordel.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Ben al benieuwd wat je over 4 weken rijdt. Al enig idee?
(Mijn BX heb ik al 1,5 jaar, oftewel +/- 9 bram auto’s (Gemiddeld 2 maanden per auto)
Grapje, maar succes maar weer.
easternnl schreef:Ben al benieuwd wat je over 4 weken rijdt. Al enig idee?
(Mijn BX heb ik al 1,5 jaar, oftewel +/- 9 bram auto’s (Gemiddeld 2 maanden per auto)
Grapje, maar succes maar weer.
Maar over een half jaar rijdt hij weer in zijn huidige bx.
Nou….zo kan ie wel weer
V.w.b. de Airbag en gordel :
als ik om het even welke gordel (wel of niet zelfspannend) zou dragen en ik zou een aanrijding krijgen (van voor of van achteren)...dan breekt mijn nek geheid af….wat door Ostheoporose (verkalking) in de nekwervel en Bechterev (vastgroeien van de wervels) wordt veroorzaakt.
Daarom had mijn Reumatoloog mij eind vorig jaar een briefje gegeven waarin hij het dragen van de gordel afraad bij mij.
Eergisteren hield (in Haarlem) de Politie mij aan…omdat ik de gordel niet droeg….enfin, alles uitgelegd…en hij zou een artikel-130 brief sturen naar het CBR.
Die keuren mensen welke zonder aanpassingen niet goed ik staat zijn om een auto te besturen….dat heet BNOR (bureau nader onderzoek rijvaardigheid)
Nu heb ik al sinds 1969 BCDE….en dus wordt elke categorie altijd apart bekeken.
Ik mag nog eerder met een 6X6 Zandauto rijden (want geen gordel nodig) dan met een BX…..die hebben (nu verplicht) dode hoekspiegels…..stuurbekrachtiging….dus….... !
zandvoorta schreef:Ja ja, voordat je het weet is het weer xantia
ik weet nog een heel leuk forum….
: o ja?
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
René van Maren schreef:zandvoorta schreef:Ja ja, voordat je het weet is het weer xantia
ik weet nog een heel leuk forum….
: o ja?
Vertel eens, Andre ?
Je bedoeld toch niet dat forum…..waar je… na een donatie te hebben gedaan, notabene vanaf getrapt wordt omdat de Admin aldaar een A-humoristisch figuur is en als een Hork optreed tegen verschillende forummers ?
Heb overigens die donatie terug geeist…..en ook gekregen.
Voel me hier veel beter op mijn gemak….moet ik je zeggen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik vind het wel een vreemd verhaal hoor, dat van die veiligheidsgordel. Als je een klassieker rijdt uit bijv. de jaren “60 (toen was de gordel nog niet verplicht) gaan ze je toch ook niet verplichten om dan maar een andere auto te rijden of een airbag in te bouwen? Er bestaat wel zoiets als ontheffing van gordelplicht. Bepaalde groepen beroepschauffeurs vallen hieronder, waaronder taxichauffeurs, en ook op medische gronden kun je een ontheffing krijgen, heb ik ooit eens begrepen. Maar die taxichauffeurs hebben tegenwoordig inderdaad wel airbags in hun voertuigen, misschien dat dat een rol speelt? Blijft vaag…
Bram schreef:
Vertel eens, Andre ?
Je bedoeld toch niet dat forum…..waar je… na een donatie te hebben gedaan, notabene vanaf getrapt wordt omdat de Admin aldaar een A-humoristisch figuur is en als een Hork optreed tegen verschillende forummers ?Heb overigens die donatie terug geeist…..en ook gekregen.
Voel me hier veel beter op mijn gemak….moet ik je zeggen.
Gelul is niet nodig, maar zonder Bram mis ik toch wel af en toe een stevige discussie!
Nu effe gas tanken met mn diesel
Nog sterker, Winnetou…..die politieman verklaarde doodleuk tegen mij dat ““als ik geen gordel zou mogen dragen, ik dan niet meer volgens de wet bij machte ben om een voertuig te besturen”” !
Plus dat de man ook nog zei dat ik door het niet dragen van een gordel….een gevaar voor ANDEREN op de weg zou zijn. :
Verklaar dat eens voor mij, zei ik…..daar had hij geen antwoord op.
Ik zou volgens hem nog wel door het CBR gebeld worden…...tot op heden nog geen telefoon gehad.
Het zou me niks verbazen als hij ervan baalde dat hij geen PRENT van 140.- euro kon uitschrijven.
Bram schreef:een gevaar voor ANDEREN op de weg zou zijn. :
Simpel… als jij tegen je voorligger aanramt omdat ie moet remmen omdat ik weer dáárvoor rij met mn snorfiets, klap jij door je raampie achterop mijn kinderzitje en heb ik een “bram in mn nek kwaal” geintje.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou, volgens mij probeert die agent je dan bang te maken of zo. Heb ff gegoogled, kijk eens op http://www.verkeershandhaving.nl/servicedesk/vragen.php?cid=13&vid=218
Letterlijke tekst:
Vraag
Kan ik een ontheffing van de gordelplicht krijgen?
“Antwoord
Taxi-chauffeurs hebben vanuit het reglement verkeersregels en verkeerstekens automatisch ontheffing van de gordelplicht op die momenten, als zij betalende klanten in de auto hebben. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft daar destijds toe besloten in verband met de grote hoeveelheid overvallen op taxi-chauffeurs. Met de gordel om heeft een taxi-chauffeur te weinig bewegingsvrijheid om zich tegen opdringerige klanten te kunnen verdedigen.
Het ministerie kan aan gewone bestuurders een ontheffing verlenen, maar doet dit alleen in gevallen van medische noodzaak. Als voorbeeld: een persoon met reuma in de handen die moeite heeft de gordel te (ont)sluiten. Dit kan reden zijn om een ontheffing te verlenen. Hier gaat overigens wel een medisch onderzoek aan vooraf. “
En kijk ook eens op http://www.infopolitie.nl/verkeer/master.html?http://www.infopolitie.nl/verkeer/diverse/gordel.htm , daar legt de politie het zelf uit en staan ook de contactgegevens voor het aanvragen van die ontheffing. Dus laat je niet door die flikken op stang jagen, gewoon weer een sterk staaltje ‘imposant’ gedrag zoals ik wel eens vaker zie bij de politie. Maar als je ze eens nodig hebt zijn ze er nooit…. puh!
winnetou schreef:Nou, volgens mij probeert die agent je dan bang te maken of zo. Heb ff gegoogled, kijk eens op http://www.verkeershandhaving.nl/servicedesk/vragen.php?cid=13&vid=218
Letterlijke tekst:
Vraag
Kan ik een ontheffing van de gordelplicht krijgen?
“Antwoord
Taxi-chauffeurs hebben vanuit het reglement verkeersregels en verkeerstekens automatisch ontheffing van de gordelplicht op die momenten, als zij betalende klanten in de auto hebben. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft daar destijds toe besloten in verband met de grote hoeveelheid overvallen op taxi-chauffeurs. Met de gordel om heeft een taxi-chauffeur te weinig bewegingsvrijheid om zich tegen opdringerige klanten te kunnen verdedigen.Het ministerie kan aan gewone bestuurders een ontheffing verlenen, maar doet dit alleen in gevallen van medische noodzaak. Als voorbeeld: een persoon met reuma in de handen die moeite heeft de gordel te (ont)sluiten. Dit kan reden zijn om een ontheffing te verlenen. Hier gaat overigens wel een medisch onderzoek aan vooraf. “
Nou Bram, mooi stukje speurwerk van de Indiaan Ik kon me ook al nauwelijks voorstellen dat het verhaal van de beteffende wetsdienaar geheel en al waterdicht was
Enne….de turbo voelde zeker weer als thuiskomen?
Veel succes er weer mee
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Inderdaad Hans…..prima info van Winnetou (nog bedankt daarvoor!)
Nu krijg ik weleens een (Haarlemse) vriend op bezoek die Inspecteur van Politie is (die ken ik nog vanuit mijn ..ehh….*Politieke verleden* )....en die heb ik uiteraard ook die vraag voorgelegd.
Hij zei tegen mij dat Artikel-130 te maken heeft met de Rijbevoegdheid o.i.d…..maar heb dat nog niet kunnen vinden op Internet.
Nou ja…..ik zie wel hoe het loopt, maak me er niet zo ongerust over.
Alhoewel ik het wel betreur dat de BX (Break) net niet meer met een Airbag is uitgerust…terwijl die nog tot in 1994 zijn geproduceerd..(en de Airbag inmiddels zijn intrede had gedaan)....i.v.m. het nog niet aanwezig zijn van de Xantia Break.
Dan had ik uiteraard op zoek gegaan naar een BX-break turbodiesel.
Ik zie ze nog weleens rijden…..94’er Break’s waarvan ik weet dat er toen ook aardig wat met een Airco zijn uitgerust.
Stel je eens voor zeg…[mijmer-mode]..dat ze die Xantia pas een paar jaar later hadden ontwikkeld….en ze de BX nog wat hadden ge-upgraded….2 ruitenwissers hadden gegeven….met Airbag, Airco…enz.
Dat zou voor MIJ dan de Ultieme Complete auto zijn geworden…..daar zou je best in begraven willen worden !
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bram schreef:
Vertel eens, Andre ?
Je bedoeld toch niet dat forum…..waar je… na een donatie te hebben gedaan, notabene vanaf getrapt wordt omdat de Admin aldaar een A-humoristisch figuur is en als een Hork optreed tegen verschillende forummers ?
Tsja, Bram, je kende de regels, je mag niet zeggen dat diesel beter is dan gas en dat gas is om op te koken en gas altijd problemen geeft en en en ....... O ja, je mag ook niet zeggen dat de BX een leuke auto is
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl