Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Die basisversies zijn inderdaad erg sterk. Heb niet zo lang geleden in de Autoweek ook nog een stukje gelezen van iemand die al lange tijd in een 1.4 uit 1985 rijdt (1e type dus), en er al een tonnetje of 3 mee heeft gereden. Betrof ook al zo’n crisis BX (excuses, is niet beledigend bedoeld hoor! ). En dat is inderdaad eentje van dat type met de versnellingsbak onder het motorblok geschroefd.
Nou…..ik moest vlak na het het middaguur een *ritje* van Haarlem naar Groningen (AZG) v.v. maken…..en de tank zat nog voor zeker 2/3 vol…..dus het was meteen een mooie test.
(in de huiskamer klonk trouwens al meteen het geluid: had nou je diesel maar gehouden)
Op de terugweg heb ik getankt (Lemmer) en eens gekeken hoeveel hij precies gebruikt heeft.
Ik had de tank tot de nok toe gevuld….en er al wat stadsritjes opzitten…...bleek hij 1 op 13.8 te rijden !
Niet slecht voor een 1.6i motor…..ik reed beslist niet te rustig…..dus hij kan zeker boven de 1 op 14 uitkomen.
Meer ervaringen over het gebruik van de (BX) 1.6i motor zijn welkom uiteraard.
Verder rijdt hij erg rustig…...er ‘‘kraakt’’ wel af en toe een veerpoot linksvoor…..maar dat ben ik inmiddels wel gewend. ops:
Verder ligt hij qua toerental bij 120 km p/u redelijk rustig….3500 rpm.
Nog een vraagje : mag je met deze 1.6i motor ook ongelode Euro-98 gebruiken….of moet het echt Euro-95 zijn ?
Het schijnt dat ze dan wat feller worden ?
Bram schreef:Nou…..ik moest vlak na het het middaguur een *ritje* van Haarlem naar Groningen (AZG) v.v. maken…..en de tank zat nog voor zeker 2/3 vol…..dus het was meteen een mooie test.
(in de huiskamer klonk trouwens al meteen het geluid: had nou je diesel maar gehouden)Op de terugweg heb ik getankt (Lemmer) en eens gekeken hoeveel hij precies gebruikt heeft.
Ik had de tank tot de nok toe gevuld….en er al wat stadsritjes opzitten…...bleek hij 1 op 13.8 te rijden !Niet slecht voor een 1.6i motor…..ik reed beslist niet te rustig…..dus hij kan zeker boven de 1 op 14 uitkomen.
Meer ervaringen over het gebruik van de (BX) 1.6i motor zijn welkom uiteraard.Verder rijdt hij erg rustig…...er ‘‘kraakt’’ wel af en toe een veerpoot linksvoor…..maar dat ben ik inmiddels wel gewend. ops:
Verder ligt hij qua toerental bij 120 km p/u redelijk rustig….3500 rpm.Nog een vraagje : mag je met deze 1.6i motor ook ongelode Euro-98 gebruiken….of moet het echt Euro-95 zijn ?
Het schijnt dat ze dan wat feller worden ?
Wat eeen verhaal zeg… net terug van vakantie. Sja, veel plezier met je nieuwe Chic. Al zal ik het je niet nadoen.
Groet,
Marten
En Bram wat vind je nu prettiger?
de td of een benzinemotor?
René van Maren schreef:En Bram wat vind je nu prettiger?
de td of een benzinemotor?
Een Turbodiesel uiteraard.
Alhoewel ik nu wel de neiging heb om wat *rustiger* te rijden met deze benzineauto…....ligt ongetwijfeld aan het toerental wat ik jarenlang gewend ben geweest…..zoals ik al zei….3500 rpm bij 120 km p/u…...maar als ik 140 ga rijden zit hij al tegen de 4000 rpm aan.
Dat ligt bij de 1.8 turbodiesel toch wel een heel stuk lager.
We zullen zien, de komende maanden….hoe lang ik het volhoud met een Benzine-BX.
Ik schat een maandje.
Citroën Xantia 1.9 SD, donkerblauw, 10-1997, 222.162 km., Chyparse comfort vering.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
k’Denk dat het afhangt van het aanbod van TZD Turbo’s op de markt.
Enne, mijn BX rijdt 1 op 13,6 gemiddeld all-over (winter, zomer, lang, kort enz. ). En ik blaas er rustig op los, heb wel een 1.4i.
Bram schreef:Ik had de tank tot de nok toe gevuld….en er al wat stadsritjes opzitten…...bleek hij 1 op 13.8 te rijden !
Niet slecht voor een 1.6i motor…..ik reed beslist niet te rustig…..dus hij kan zeker boven de 1 op 14 uitkomen.
Meer ervaringen over het gebruik van de (BX) 1.6i motor zijn welkom uiteraard.Verder rijdt hij erg rustig…...er ‘‘kraakt’’ wel af en toe een veerpoot linksvoor…..maar dat ben ik inmiddels wel gewend. ops:
Verder ligt hij qua toerental bij 120 km p/u redelijk rustig….3500 rpm.Nog een vraagje : mag je met deze 1.6i motor ook ongelode Euro-98 gebruiken….of moet het echt Euro-95 zijn ?
Het schijnt dat ze dan wat feller worden ?
Hoeveel PK is/heeft jou 1.6i eigenlijk? Ik heb onderstaande TGi en ik denk dat ik dezelfde motor heb. (90PK) Echter ik rijdt 1:12,6. Eigenlijk altijd. Slechts 1 keer heb ik 1:14,1 gehaald, maar dat zie ik meer als rekenfoutje…
Hij houdt met gas geven af en toe ook even in. Kan dit een kwestie zijn van kleppen-stellen? Olieverbruik is trouwens gereduceerd tot 0.
Ik vind de motor zelf heel prettig. Niet zo lawaaiig, inderdaad 3500 toeren bij 120km/h waardoor je altijd nog best auto’s in kunt halen enzo.
Wat betreft je brandstof-vraag: ik heb het nog niet aangedurft om zoiets te proberen… Laat mn motortje maar lekker draaien op de aanbevolen brandstof…
Oh, en de krakende veerpoot klinkt ook bekend…
It was the ZL-28-RV…..
easternnl schreef:k’Denk dat het afhangt van het aanbod van TZD Turbo’s op de markt.
Ja…klopt….maar het was natuurlijk wel zo, dat ik (door de rugproblemen e.d.) min of meer genoodzaakt was de Xantia-TD om te ruilen (kon alleen bij Knopper) voor die turbodiesel…..die ik dus heb terug gebracht vanwege de onrustbarende olie-lekkage (had geen zin om er honderden euro’s onkosten aan te maken)....maar qua rijden is het voor mij nog steeds Nr-1.
Nu kan ik tenminste eens rustig gaan kijken of er nog ergens een fraaie tzd-turbo te koop staat voor onder de 1000.- euro…...met in (of Om)ruil van deze Chic.
Mocht het niet lukken…..ook geen probleem…..ik rijd nu ook comfortabel met een (luxe) BX.
En Syb Sosef :
inderdaad ook 90 pk.
Maar ....zoals ik al eerder zei….de trekkracht van deze 1.6i motor valt mij wat tegen…..volgens mij haalt hij nooit de opgegeven acceleratie van 0 tot 100 in 11,5 sec.
Het lijkt wel of hij enorm *afgeknepen* is…...wat volgens kenners niet kan omdat de (electr.) inspuiting niet af te regelen valt.
Ik las weleens op het Xantiaforum iets over de Computer resetten of zo…..kan iemand mij daar iets meer over vertellen ??
Dat die trekkracht tegenvalt, komt door het veel lagere koppel bij een hoger toerental (1.6i 128nm bij 3000 toeren vs 1.8TD 180nm bij 2100 toeren). Daarnaast geven turbo’s geven over het algemeen een gevoel van meer trekkracht door de inkomende turbo.
Als je per sé in 11,5 sec. naar 100 wil, dan zul je tot het max. vermogen moeten doortrekken. (Max vermogen
1.6i 65Kw bij 6400 toeren vs. 1.8 TD 66Kw bij 4300 toeren)
Dat ligt bij jouw 1.6 bij 6400 toeren…(op de toerenteller flink in het ‘rood’). m.i. niet doen dus, heeft geen zin.
Het voordeel van de diesel is dat je in de dagelijkse rijpraktijk op de ideale toerentallen rondcruist en dus geniet van de vroeg beschikbare trekkracht.
BTW 1
ik ga nu even voorbij aan de versnellingsbakverhoudingen aangezien deze in 1 en 2 voor zowel 1.6 en 1.8 TD niet veel uitmaken, i.t.t. de hogere versnellingen;
BTW 2
overigens beschik je alleen bij volgas over het maximum koppel, maar ook daar ga ik nu even aan voorbij
Computer resetten is niet meer dan de min kabel een tijdje van je accu af te laten en dan weer starten
René van Maren schreef:Computer resetten is niet meer dan de min kabel een tijdje van je accu af te laten en dan weer starten
Ok, maar wat gebeurt er dan precies? worden er dan instellingen gewist, waardoor de beperkingen opgeheven worden ofzo?? Ben ook wel benieuwd
n.b. De ‘plus’ moet er dus per sé op blijven zitten??
It was the ZL-28-RV…..
Bram schreef:Nog een vraagje : mag je met deze 1.6i motor ook ongelode Euro-98 gebruiken….of moet het echt Euro-95 zijn ?
Het schijnt dat ze dan wat feller worden ?
Een hoger octaangehalte mag altijd, lager niet.
Syb-Sosef schreef:René van Maren schreef:Computer resetten is niet meer dan de min kabel een tijdje van je accu af te laten en dan weer starten
Ok, maar wat gebeurt er dan precies? worden er dan instellingen gewist, waardoor de beperkingen opgeheven worden ofzo?? Ben ook wel benieuwd
n.b. De ‘plus’ moet er dus per sé op blijven zitten??
De ECU zal weer terugvallen in de door de fabriek geprogrammeerde gegevens en alle fouten die er eventueel inzitten zijn (tijdelijk) weg.
Verwacht hier overigens geen wonderen van.
Eric Vertogen schreef:Bram schreef:Nog een vraagje : mag je met deze 1.6i motor ook ongelode Euro-98 gebruiken….of moet het echt Euro-95 zijn ?
Het schijnt dat ze dan wat feller worden ?Een hoger octaangehalte mag altijd, lager niet.
Aha…..dus ik kan zonder problemen ook Euro-98 tanken.
Ik las weleens dat dit schadelijk zou kunnen zijn voor de kleppen of zo. :
Hij zou dan een stuk feller moeten rijden… :
Ja sorry hoor…..dat ik deze vragen nu moet stellen, ik ben maar een *arme* dieselaar die zijn *benzinetijdperk* zo ongeveer afsloot in (rond) 1990…..en zover mijn herinnering terug gaat, was de laatste auto toen een Simca 1510 SX….en die hadden nog geen computers.
Nou ja…..wel een boordcomputer voor het uitrekenen van hoeveel brandstof je gebruikte en zo.