Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Mwah, een vriend van mij heeft heel lang een 14 TE gehad (daar rijdt inmiddels trouwens m’n zusje mee) waarmee hij jaarlijks zijn boot op een trailer voorttrok naar Friesland. En het grappige was: voor het brandstofverbruik maakte het niets uit, de 1400 kon ‘m prima hebben. Natuurlijk niet snel, maar ondergemotoriseerd…. nee, toch niet echt. Moet je eens een basis-Golf proberen, da’s pas traag.
mpostma schreef:Een 1.6 vind ik veel minder lekker toeren draaien. Toch is een 1.6 objectief gezien duidelijk sneller. Hij lijkt veel daarentegen gezapiger.
...........
Groet,
Marten
Tsja…misschien was ik niet duidelijk genoeg toen ik zei dat die 1.4 lekker fel was/is.
Ik bedoelde ermee dat hij zo tot de 100 km p/u een prima acceleratie had…..of dat nu kwam door de andere bakoverbrenging…ik weet het niet…..wel was het uiteraard zo dat hij boven de 100 km p/u veel meer toeren maakte dan deze 1.6i
Voor mijn gevoel moet je bij deze 1.6 het gaspedaal veel dieper intrappen dan bij die 1.4. uit 89…..wat overigens geen injectie was.
Ik zou dat gewoon eens moeten uittesten met een 1.4….dus wie zich beschikbaar wil stellen, mag zich bij mij melden
Ik!
Ik draai gewoon één bougie uit mn xantia! dan heb ik 1350CC
Geintje
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Grapjas!!
adsl werkt weer !!!
nog even die felheid van de 1.4
Omdat ik dat ding maar niet kan loslaten heb ik de nieuwe eigenaar van “mijn” bx nog even gemailt of de auto bevalt dat doet ie maar hij vond hem niet fel genoeg [hield wat in in de 3e versnelling] gaat nu de sproeier wat ruimer zetten Nou ja!!!! Toen ik de bx na 11jaar van mijn broer overnam en ik er daarna nog eens 6 jaar in heb gereden heeft zowel mijn broer als ik altijd dat z.g.n. inhouden gehad .Dachten wij dat dit er toch bijhoorde Dus wellicht dat de 1.4 feller is dan ik altijd gedacht heb Wel zuinig Gemiddeld stad en snelweg 1.13,8 En nogmaals die 1.4 motor met de bak in de motor houd het qua kilometers langer uit dan alle 1.6 en 1.9[ diesels of niet] bij elkaar
am
renz schreef:weet je dat zeker?? dat die 1.4 de 1.9 d (of td) kan verslaan qua kilometers???
Nou….dat verhaal kan wel aardig kloppen…...die oude 1.4 had een kennis van me….(heb ik hier al eens verteld).....die er dagelijks flinke afstanden mee reed…...en die stond (als ik me goed herinner) al tegen of over de 4 ton (met nog de eerste motor en NIET gereviseerd of zo)
Zo lang zal ik deze Chic i.i.g. niet houden….dus maak je maar niet ongerust, Renz
Maar dat ze nog langer zouden meegaan dan een gewone 1905 D….dat betwijfel ik ten zeerste.
De 1905 D kan ...indien ze goed onderhouden worden…..de 5 tot 6 ton halen….Ene Rocco (niet die van dit forum, maar een Cit-monteur van het Xantiaforum).....had een 1905-D in de garage gehad met 620.000 km op de klok.
Maar inderdaad….die 1.4 ‘tjes *kachelen* nog overal rustig rond ja.
Ik komt ze dagelijks tegen.
Bram schreef:renz schreef:weet je dat zeker?? dat die 1.4 de 1.9 d (of td) kan verslaan qua kilometers???
Nou….dat verhaal kan wel aardig kloppen…...die oude 1.4 had een kennis van me….(heb ik hier al eens verteld).....die er dagelijks flinke afstanden mee reed…...en die stond (als ik me goed herinner) al tegen of over de 4 ton (met nog de eerste motor en NIET gereviseerd of zo)
Voor een 1.9 of 1.6i zijn 4 ton ook geen probleem mits goed onderhouden. Het eerste motorblok in mijn BX heeft 4 ton gelopen op LPG in een 19 TZi en had het veel langer kunnen volhouden als het onderhoud beter was geweest (lees: geregeld olie peilen en bijvullen).
OP BXNL is er iemand die meer dan 6 ton met een 19 trs automaat op LPG heeft gereden. Alleen de cilinderkop is daarvan vervangen vanwege uitgestelde kleppen.
Eric Vertogen schreef:Bram schreef:renz schreef:weet je dat zeker?? dat die 1.4 de 1.9 d (of td) kan verslaan qua kilometers???
Nou….dat verhaal kan wel aardig kloppen…...die oude 1.4 had een kennis van me….(heb ik hier al eens verteld).....die er dagelijks flinke afstanden mee reed…...en die stond (als ik me goed herinner) al tegen of over de 4 ton (met nog de eerste motor en NIET gereviseerd of zo)
Voor een 1.9 of 1.6i zijn 4 ton ook geen probleem mits goed onderhouden. Het eerste motorblok in mijn BX heeft 4 ton gelopen op LPG in een 19 TZi en had het veel langer kunnen volhouden als het onderhoud beter was geweest (lees: geregeld olie peilen en bijvullen).
OP BXNL is er iemand die meer dan 6 ton met een 19 trs automaat op LPG heeft gereden. Alleen de cilinderkop is daarvan vervangen vanwege uitgestelde kleppen.
Ach.. Eigenlijk kan elke BX motor die netjes wordt behandeld lang mee. Distributieriempjes netjes doen, olie bijhouden als ie verbruikt (klepseals bij 16/19 motoren). Olie netjes verversen, etc… Zo kan elke BX motor wel 4 ton draaien.
Als je kijkt welke motoren het meest hufter proof zijn dan ga ik wel voor de 14 met 150 motor. Gewoon puur omdat ze een distributieketting hebben en omdat ze erg goed kunnen tegen oververhitting zonder dat de koppakking eraan gaat. Ik heb nu van een paar gevallen gehoord waarbij zo’n motor gewoon 10 minuten of meer rijden zonder koelwater overleefde (qua koppakking). Mijn insziens komt het door de laag geplaatste kop waardoor deze relatief lang nog gekoeld blijft.
Normale diesels zijn ook erg sterk mits je hem niet kapot laat gaan op de distributieriem. Turbodiesels kunnen alles hebben als ze maar netjes zijn warmgedraaid. Planken met koude turbodiesel is daarentegen een doodzonde. Veel turbodiesels met onkundige rijders kregen daardoor gescheurde cilinderkoppen.
1.9 benzinemotoren zijn erg sterk en kunnen lang mee mits goed behandeld. EChter: motoren die veel koud op hun sodemieter krijgen en veel toeren moeten draaien overlijden op den duur op hun bigend lagers. 16v klepper motoren willen dan nog wel eens een pootje uitsteken.
Mijn eigen wagenpark historie.
BX 14 E 1987 : verkocht met 160.000 km op de teller (ongeveer)
BX 19 RD 1987 : even gehad: is later gesloopt met 370.000 km
BX 14 TE LPG) :1990 : gesloopt met 285.000 km
BX 19 TZD : 1992 :
eerste motor (1.9d)gesloopt met 308.000 km
tweede motor (1.8 TD) uitgebouwd met 350.000 km (wacht op leven in 3e auto)
derde motor (2.1 TD) nog piepjong met 182.000 km
BX (basis LPG) : still going strong met 335.000 km
Nu heb ik nog niet eens standen boven de 4 ton gezien, maar dat moet toch maar eens gebeuren! Misschien nog wel in 2004.
Groet,
Marten
Nou…...of de Duvel ermee speelt .......had ik hiervoor een BX-turbodiesel…..(en daarvoor dus een Xantia-TD).......en ik in die maanden maar betrekkelijk weinig grote ritjes kreeg, die het een beetje interessant maken om een diesel te rijden…....sinds ik nu deze Chic heb….is het BLAZEN voor hem .....ik had hem net 2 dagen en al meteen naar Groningen v.v…....vandaag een rit van Haarlem naar Brussel v.v. (St Luc. hospital)....op de *Avenue Hippocrates*.... (Goh, wat een mooie naam voor een straat, klinkt heel wat beter dan Dorpsstraat of zo )......dus het tzd-turbo’tje heeft heel wat km’s gemist.
Ik kan me goed voorstellen dat een Xantia met deze 1.6i motor *onder-gemotoriseerd* is….jeetje zeg…..als hij al met 972 kg (gewicht van de Chic) zelfs redelijk bij te houden is door Renz met zijn gewone Xantia-D.
Ik moet echt tot 4500 tot 5000 toeren optrekken wil ik een *beetje meekunnen*......Opel Kadettjes en ander oud Duits spul lacht me vierkant uit.
Nee…...wat dat betreft zou er weleens een Lofzang voor de BX Tzd-turbo kunnen worden gehouden in Autoweek…..in de rubriek Autoliefde roest niet… of zo.
Maar het zal wel aan mij liggen hoor…..ik ben niet gewend om het gaspedaal tot zo’n hoog toerental in te trappen…..maar goed….het motortje loopt iig wel uitstekend verder…..houd niet in….slaat niet af als hij goed heet is…(en alle lampjes blijven uit)..dus ik doe het er voorlopig maar even mee.
Bram schreef:Nou…...of de Duvel ermee speelt .......had ik hiervoor een BX-turbodiesel…..(en daarvoor dus een Xantia-TD).......en ik in die maanden maar betrekkelijk weinig grote ritjes kreeg, die het een beetje interessant maken om een diesel te rijden…....sinds ik nu deze Chic heb….is het BLAZEN voor hem .....ik had hem net 2 dagen en al meteen naar Groningen v.v…....vandaag een rit van Haarlem naar Brussel v.v. (St Luc. hospital)....op de *Avenue Hippocrates*.... (Goh, wat een mooie naam voor een straat, klinkt heel wat beter dan Dorpsstraat of zo )......dus het tzd-turbo’tje heeft heel wat km’s gemist.
Ik kan me goed voorstellen dat een Xantia met deze 1.6i motor *onder-gemotoriseerd* is….jeetje zeg…..als hij al met 972 kg (gewicht van de Chic) zelfs redelijk bij te houden is door Renz met zijn gewone Xantia-D.
Ik moet echt tot 4500 tot 5000 toeren optrekken wil ik een *beetje meekunnen*......Opel Kadettjes en ander oud Duits spul lacht me vierkant uit.Nee…...wat dat betreft zou er weleens een Lofzang voor de BX Tzd-turbo kunnen worden gehouden in Autoweek…..in de rubriek Autoliefde roest niet… of zo.
Maar het zal wel aan mij liggen hoor…..ik ben niet gewend om het gaspedaal tot zo’n hoog toerental in te trappen…..maar goed….het motortje loopt iig wel uitstekend verder…..houd niet in….slaat niet af als hij goed heet is…(en alle lampjes blijven uit)..dus ik doe het er voorlopig maar even mee.
In elk geval prettig dat ie goed functioneert. Hoe is het brandstofverbruik?? Het is bij mij ook wel wisselend hoor, dat gebruik van de diesel. Het afgelopen jaar ben ik verhuisd van een studentenkamer naar een flat en sindsdien ga ik veel minder de hort op. Thuis zitten is leuk geworden. Scheelt duidelijk in kms. Ook het feit dat ik veel meer naar mijn werk fiets. Ik kom dus nog maar op pakweg 20.000 km per jaar uit. Vanwege de motorwissel zijn daarvan 10.000 km met de vervangende auto gemaakt. Kortom: 10.000 km het laatste jaar met mijn turbodiesel… Maar goed: ik ben van plan komend jaar wel weer meer kms te maken. Ik moet nu toch een keer de 4 ton erop gaan zetten (nu 383.000 km). Momenteel vind ik het diesel rijden wel zo leuk dat ik de kosten ook wel zou nemen als het niet meer helemaal zou uitkunnen (break even point onder de 15.000 ofzo).. Als het echt ver daar onder komt om wat voor reden kan ik altijd nog mijn GS gaan rijden en de diesel schorsen.
Groet,
Marten
mpostma schreef:Hoe is het brandstofverbruik??
Groet,
Marten
1 op 13.8 op de snelweg…...ik heb hem nog niet eens met een tank stadsverkeer kunnen testen ops: ......je hoort hem al kreunen en denken….VENT….had een diesel genomen en niet mij, met die vele honderden km’s die je me laat maken.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wat break-even point betreft, ik had het eens berekend t.o.v. de GTI die ik hiervoor had, en kwam zelf toen uit op zo’n 12.000 km per jaar, dus diesel is al snel lonend (LPG trouwens ook, op voorwaarde dat je de installatie niet zelf achteraf moet inbouwen, want dan moet je de kosten weer terug ‘verdienen’ ...).
Een verbruik van 1:13,8 is voor een 1.6 best netjes. Volgens de opgave van Citroen zou de 1.6 zelfs nog iets zuiniger moeten zijn dan de 1.4, dus veel beter zal het niet worden met een benzine-BX….
Ik heb nog een vraagje aan de 1.6i experts :
Vandaag moest ik alweer een flinke rit maken (heb vanaf 09.30 tot 19.00 uur in de BX gezeten)....(A’dam—> Weesp—> Harderwijk—> Tynaarlo : (boven Assen)—> Enschede….en weer retour naar Haarlem)....was dus weer 590 km’s erbij.
Toen ik bij Zwolle een klein half uur in de file stond..(er bleek e.o.a. truckersfestival ergens te zijn)....hoorde ik de koelvin netjes aan en uit gaan.
Maar toen ik even bij een pompstation stopte (voor een koel drankje…pff wat was het warm )...en het contact uitzette…..ging de koelvin ook uit.
Bij de Xantia blijft hij dan doordraaien, ondanks dat je de sleutel eruit haalt.
En toen ik weer terugkwam…en het contact weer aanzette….ging het gele Temp-lampje branden….wat na 100 meter rijden weer netjes uitging en tijdens het rijden (ook even met hoge snelheid getest)....ook uit bleef.
Nu is de vraag : hoort de koelvin van een 1.6i niet gewoon nog even te blijven draaien als het contact wordt uitgezet…. ??
Ik meen me te herinneren dat het bij een TZD-turbo wel het geval is….maar zeker weten die ik het niet.
En is het antwoord JA…waar kan dat dan aan liggen, dat hij dat niet doet ??
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Bij onze Xantia gaat ie dus ook gewoon uit. Ik denk dat dat verschil maakt of het een benzine of een diesel is. Alleen Volvo Benzine modellen hoor je luid en duidelijk nog wel eens de koelfan draaien als ie stil staat.
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart