Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Hallo Peter.Ik neem aan dat de temteratuursensor zou moeten aangeven
dat je moror koud was en dat dus had moeten aanpassen.succes met de
lekkages te verhelpen,zorg er wel voor dat hij dan even drukloos is.
het kan aan drie “dingen” liggen:
*onstekening
*lucht
*branstof
1*onsteking goed; want draait wel bij warme moter
2*trek de slang die na de gasklep komt (rode pijl) los als je de moter wil starten ; de moter moet dan nog wel koud zijn !!!
A. de moter slaat (nagenoeg) gelijk aan de koperen bus in de extra luchtschijf zit vast en geeft daardoor de moter NIET extra lucht:
remedie extra luchtschuif vervangen
B.maakt geen verschil >> brandstof probleem
3* zet een voltmeter over de koudestart injecteur en kijk of er ook spanning opstaat op het moment van starten (duurt maar even wat
er zit een beveiliging (door het thermocontact) waardoor de moter NIET
kan/mag verzuipen.
A.geen spanning controleer bedrading !! impulsrelais controleren
controleer welke van de twee aanstuitdraades is verbonden met pen 18 van de computer (blauwe pijl en ohms meten) verbind deze dan met de injecteur en leg het andere pennetje van de injecteur aan de massa/-
moter start nu wel dan thermocontact defect /bedrading defect (rot klus om deze te vervangen/zijn moeilijk verkrijgbaar/ +/- 125,- euro )
B. wel spanning >> controleer de injecteur
verwijder deze en zet er een spanning van 3 volt !! op kijk of de naald ingetrokken wordt (je kan het waarschijnlijk ook wel horen.)
Heb je nog vragen hierover dan hoor ik het wel
suc6
Johan
ds23injection rijder
[/img]
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ontluchten…....
Even het handboek erop na geslagen. Wordt er leuk in gebracht, moet ik toegeven. Helaas, ik heb geen 3 meter ontluchtingsslang, dus alles in het voorraadvat teruglaten stromen voor een IE versie werkt niet.
Heb wel de centrifugaal regelaar met 9 mm ontlucht, de 8 mm aansluiting nog niet.
Verder bij de achterremmen eens gekeken, helaas, de nippel bij het linker achterwiel zit muurvast, de nippel rechtsachter is wel los te krijgen, dus vanavond even met hulp ontluchten…...
Aanslaan vaan de pomp, om de 6 seconden in rijstand, in hoogste stand om de 12 seconden, en dat laatste is al stukken beter voor de nieuwe voorraadbol eronder gegaan is. Tips mbt ontluchten worden op prijs gesteld.
Wat betreft het starten, zal het nog eens bekijken. De tekening is simpeler dan de werkelijkheid, maar dat komt wel goed. Eerste de hydrauliek in orde maken, en ga nu eerst “even” wat benzineslangen vervangen…...
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Hallo Peter,Na 30jaar mag je er op rekenen dat de veercilinders niet optimaal meer zijn en dus best wel lekken en dat zal toch bijgepompt moeten worden.Probeer hem dus ook in de laagste stand.
Zo, het heeft even geduurd, maar vandaag maar eens begonnen met de klus in de leidingbundel. Eerste probleem natuurlijk vastzitten bout en moertjes, maar na enig heen-en-weer draaien met de sleutel kwamen ze los. Systeem drukloos gemaakt, alle meortjes en de bout losgemaakt. Toen begon het gewone citroën gewurm, om op een niet al te lekkere plaats het bundelblokje over de draadeinden heen te schuiven. Dat lukte na enig aandringen, de hydrauliekleidingen geven niet echt enthousiast mee, en daarna het plaatje tussen de 4 heen-gaande leidingen en de eerste twee naar de bak lopende leidingen eruit gehaald. Inderdaad, er zaten 5 rubbertjes in. Die waren hard, en niet allemaal rond, en een tweetal was beschadigd. Helaas, de camare vergeten, was een mooi plaatje geworden.
Goed, daarna verse rubbertjes erin, plaatje ertussen, en maar weer wurmen om het blokje met leidingbundel weer terug over de draadeinden te krijgen, zonder de zaak te slopen (mijn grootste zorg als het gaat om hydrauliek). Boutje weer vast gedraaid, moertjes weer vast gedraaid. Motor gestart, voorremmen ontlucht.
Weinig lekkage meer te zien, maar dat kan ik morgen pas echt zien, er ligt weer een keukenpapiertje onder om te zien of het nu echt lhm-dicht is.
Motor laten draaien, en eerste versnelling ingeschekeld. Een luid gesis was mijn deel. Terug in vrij, geen gesis, in 1 wederom gesis…... Oeps…
Wat nu weer…... Motor stil gezet, gekeken naar rondspuitende oliesporen, maar niks te zien.
Nou ja, nog maar eens proberen, maar wederom eerst gesis. Omdat ik toch even de oprit heen-en weer wilde gaan, lekker eigenwijs achteruit ingeschakeld, gevolgd door een hoop gesis (al die tijd wel voet op de rem vim je weet maar nooit) voorzichtig rem lossen, gesis blijft en dame komt niet van haar plek, alleen bij gas bijgeven komt er beweging in haar. Aan het eind van de oprit weer in 1, weer gesis en geen snelheid. Zo een paar keer heen-en-weer gereden, uiteindelijk min of meer zonder gesis.
Vraag 1, wat is dat gesis? Ik vrees een lege hydrauliekleiding die gevuld moet worden met lhm, waardoor de lucht door retour-leidingen naar de voorraadbus wordt geblazen, maar wie het veel beter weet, mag het zeggen.
Vraag 2, op welke manier kan ik deze dame , DS23IE half-automaat goed ontlucht krijgen?
Vraag 3, Ben ik wat vergeten bij de montage van dit geheel? Wat zou ik nog moeten controleren?
En voor Gerard even het volgende. In de laagste stand gaat de pomp ook om de 6-7 seconden aan. Maar ik hoop dat het beter wordt als de hele zaak ontlucht is. Zo niet, dan moet ik de zaak beter bekijken, en eventueel uit handen laten geven. (Maar daar zit ik niet echt op te wachten).
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat gesis is hoogst waarschijnlijk lucht in het systeem voor inschakelen. De leiding naar de schakel cylinders is losgeweest. Waarschijnlijk als je de centrifugaal regelaar goed ontlucht moet het weer werken.
Kijk anders even op de site van borneman:
Achter rem nippel even goed inspuiten met kruipolie. Neem daarna een 6 kant dopje om de eerste slag los te maken.
PS mn DS rijdt eindelijk weer. Zit een gereviseerd stuurhuis in want de oude lekte. Voor de reparatie duurde omhoog komen 1,25 minuut. Vanochtend was ie in 17 seconde op rijhoogte!!!!!! daar zat de interne lekkage dus…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo joris,
Ik heb er net even op gekeken. De rechtervoorrem kan ik bij de remblokken zelf ontluchten. De achterste nippel op de centrifugaal regelaar is ook 9 mm, en is ook ontlucht, maar die daarvoor heeft een doorsnede van 8 mm….. Hoort dat zo?
Zal later in de week het ontluchten verder gaan doen, eerst even wat slang kopen bij een automaterialen zaak, dat is beter dan het geklooi met bekertjes,potjes of bakjes…..
Kortom, wordt nog vervolgd, en daarna, lekker rijden
Bedankt!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja dat hoort. de ene is staionair en de andere tijdens remmen geloof ik..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Hallo Peter.
Na je verhaal gelezen te hebben,ga je nu de goeie kant op.Het lijkt me dat
je de vooraadbol moet vernieuwen.Die lucht in het schakelsysteem verdwijnt na een tijdje vanzelf.Probeer zoveel mogelijk te ontluchten met
stilstaande motor om schuimvorming tegen te gaan,Succes ermee.
Gerard.
Hallo Gerard,
Volgens mij heb ik die voorraadbol net vervangen….... Dat is toch de bol die op de hogedrukregelaar geschroefd wordt?
Zal de auto proberen vanavond te ontluchten met hulp van de ontlast schroef, en dan eens kijken hoe het ervoor staat.
Is er dan nog geen verbetering, heb ik een probleem ops:
Bedankt voor je reactie,
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zo, daar ben ik weer. Ontluchten deels gedaan, en wel als volgt.
Hoogteregelaar in de laagste stand, auto gestart, ontlastschroef op de hogedrukregelaar halveslag gedraaid, er klinkt een stevig gesis. Motor een aantal minuten laten draaien, (op het dashboard brandden de stop en hydrauliek lamp) en daarna de schroef weer dicht.
Daarna in de rijstand gezet, duurt even voordat de achterkant omhoog komt…..... als laatste in de hoogste stand.
En dan het tellen. In de laagste stand een tel of 8 tussen aanslaan van de pomp en een schuimend spoortje in het voorraadvat.
In de rijstand ongeveer hetzelfde. In de hoogste stand weinig beweging te zien in het vat, en dan zit er 17 tellen tussen het aanslaan van de pomp.
Dus bij deze maar weer een directe vraag aan Gerard, zullen de veerbollen ook aan vervanging/vulling toe zijn?
Wie een andere suggestie heeft, ik hoed me aanbevolen. Nu nog wachten op mijn hulp voor het ontluchten van de achterremmen, en dan kan ik weer eens rijden hoop ik.
En, op de plek waar ik gerepareerd heb, is geen druppeltje LHM meer te zien
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je hebt toch ook nog een remaccu? Die kan ook leeg zijn.
Bij mij was het het stuurhuis dat intern lekte. De tijd tussen het aanslaan van de pomp, zeg maar de tijd dat je dat straaltje ziet is bij mij in de rijstand nu bijna twee minuten!!!
Bollen zijn makkelijker te testen dan de remaccu. Veerbollen wil ik wel voor je testen. Moet je ff naar het Gooi rijden.
Laat de auto lopen. wacht tot de pomp aanslaat. als ie stopt ( klik) druk jeje stopwatch in. als de pomp weer aanslaat stop je met meten. Die tijd is maatgevend.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Hallo Peter.
Ik heb 21 jaar alleen in een garage gestaan,Je neemt een potje en een
slangetje tot onder in de pot.Zet de auro in de hoogste stand,motor uit
slangetje aansluiten,nippel losdraaien.binnen op de rem trappen en de
nippel weer dichtdraaien.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gerard, als peter dat doet ( motor uit) en gaat remmen, gaat de auto meteen zakken!! Dus of pootjes eronder of de motor aan laten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Heeft hij dan geen voorraadbol en remaccu?