Ik rijd sinds driekwart jaar XM Turbo CT SX Automaat in Bleu Buckingham (zeldzame kleur lijkt me) uit 1996. Hij heeft al 2,5 ton gelopen maar hij is altijd goed onderhouden. Ik kwam net op het geweldige idee om eens lid te worden van dit forum…ooit gebookmarked maar nooit meer naar gekeken, dus: hallo.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Tja, xm’s, ik ben nu aan m’n 3e toe in de 4 jaar dat ik XM rij. Ik ben m’n pa voorbij gestreefd met het aantal, hij heeft er 2 gehad in 4 jaar tijd.
Hij had een 90-er 2 liter Comfort en een 94-er Oort, ik heb een 90-er V6 Ambiance, een 93-er V6 Ambiance Automaat (nu Toolmans auto) en nu een 95-er TCT VSX…..De volgende wordt weer een V6 en dan nog een V6 en dan C6
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
ben verslaafd geraakt na een noodoplossing drie jaar geleden:
xm 2.0i ambiance 1991
vervolgens v6.24 1990
die roy ook nog heeft gereden fantastische auto!!!!!
daarna v6 exclusive 1995 is het ook wat minder mee afgelopen
daarna v6 exclusive 1998
en nu staan er 5 v6 exclusive`s voor de deur en 3 multimedia`s
wat mij door de buren niet in dank word afgenomen
Die buren moeten juist blij zijn met zo’n verzameling straatverfraaiing
tmrrental schreef:ben verslaafd geraakt na een noodoplossing drie jaar geleden:
xm 2.0i ambiance 1991
vervolgens v6.24 1990
die roy ook nog heeft gereden fantastische auto!!!!!
daarna v6 exclusive 1995 is het ook wat minder mee afgelopen
daarna v6 exclusive 1998en nu staan er 5 v6 exclusive`s voor de deur en 3 multimedia`s
wat mij door de buren niet in dank word afgenomen
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Na allerlei Fiat, Volkswagen, Ford etc ervaringen kocht ik begin jaren 70 een ID, de eerste van de 11 ‘snoeken’ die ik heb gehad. Twee daarvan waren halfautomaat, waarvan één met lederen bekleding. Mijn laatste was een DS Pallas.
Wat een geweldige automobiel, eenvoudig en ingewikkeld tegelijk en een attitude en lijn die ook na 50 jaar nog steeds opvallend is. Toen ik een jaar of 16 was werkte ik in een garage en de verhalen welke de ronde deden over de ID/DS waren even gruwelijk als fantastisch.
Ik heb er heel veel aan gesleuteld en ging hem heel goed kennen. Helaas vind ik de motor een zwak deel van de DS, niet kwalitatief, maar hij is bepaald niet stil. Jammer dat ze daar geen mooie V6 in hebben gehangen.
De remschijven op de versnellingbak, de sublieme hoogteregeling die zo eenvoudig is als een fietspomp, het ongekende comfort, de DS is een mijlpaal in de autohistorie en voor mij de auto van dé 20e eeuw.
Na de DS kwamen de Jaguars, MKII, de oude S-type, bijna een E-type (spijt) en een aantal XJ6-en waarvan ik er één heb bewaard.
De CX heb ik nooit kunnen waarderen. In 2002 liepen we tegen een XM turbo op bij een handelaar, het was liefde op het eerste gezicht. Nou had ik altijd de XM een heel mooie auto gevonden en altijd het idee gehad om er nog eens een te kopen.
En daar stond zij dan, als nieuw, van binnen en van buiten, een schoonheid op wielen. Mijn vrouw viel als een blok en uiteraard heeft zo’n verkoper dat onmiddelijk door. Maar ik ben een west fries en dat heeft hij geweten. Toen we het eens waren geworden over de prijs zei hij: je bent een harde onderhandelaar en ik dacht: mooi.
En over een maand hebben wij haar dus vier jaar, vier jaar geweldig rijden zonder problemen, alleen onderhoud en wat kleine dingetjes.
Alles wat aan de DS minder goed is, is bij de XM volmaakt in orde, een geweldige stille en snelle motor, een mega comfort, een prachtige lijn en een zee van ruimte. (was bij de DS ook niet mis)
Eigenlijk is zij met pensioen nu en in mijn draadje kun je zien waarom.
Weet je wat, ik ga morgen eens een lekker stuk met haar rijden, zal haar en mij goed doen.
bij die enalaatse twee zinnen sluit ik me volledig bij aan. heb ook een ds, en xm.je moet eigenlijk dat blok en die stoelen uit de xm in de ds bouten.en de stuurbekrachtiging.
beter langharig als kortzichtig
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Tsja, Ik heb er ook een
Naast mijn andere wagens, Citroen BX 14RE (bj 1988) en Renault Clio 1.8 Baccara ben ik de trotse bezitter van een 2 liter Xm uit 1995.
Heerlijke auto’s stuk voor stuk
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
ik rijd dagelijks in een ‘95er xm 2.5 td exclusive, deze heb ik, nadat mijn vorige, (die ik bij garage gemert in alphen gekocht had en waarvan hij zij dat de kop goed was en dat bleek dus niet zo te zijn dus die was total los) naar de sloop gegaan is.
uity duitsland ingevoerd met slechts 116.000 kmt
en zo rijd hij ook!!!
nu ik er zo over na denk…ik ga nog even een stukje rijden.
lekker!
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 07-10-2005
- C6 (2005-2012) 2.2 HDI Exclusive
- C5 Tourer 1.6 HDI VTR
Thuis rijden we nu met 3de XM:
- 1991, Witte XM 2.1 TD Pullman, met grijs flour interieur
- 1993, Bordeaux XM 2.1 TD Exclusive Automaat, met zwart lederen interieur
- 1999, Blauwe Xm 2.1 TD Exclusive Automaat, met beige lederen interieur
Daarnaast hebben we ook een bordeaux BX19d gehad die ondertussen vervangen is door een grijze Xantia 2.1 TD break.
Enkele foto’tjes:
Van de eerste XM’s heb ik geen digitale foto’s, denk wel nog analoge…
Pib
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
hallo allen
ff voorstellen ik ben de nieuwe XM 20i break comfort vert triton DR-ZT-55 van eXpelliarMus, gebouwd te frankrijk in ‘92. na verschillende bazen met plezier te hebben rond gereden,ben ik hier in a’dam bij mijn nieuwe baas te rechtgekomen. hij vertroeteld mij heerlijk en loopt alles na,m’n rechter raam doet het weer en ben ook van binnen gewassen wand m’n vorige baas heeft me alleen gekocht voor een vacantie naar kroatie met een dozijn honden achter in. maar nu ruik ik weer citroentjes fris.
banden weer op spaning,koel water bij gevult,en een nieuwe radio,en een bezoekje aan chypars staat er ook aan te komen en daar verheug ik me nu al op wand het voelt toch niet echt jovel in mijn heupen.
heb ook wel wat last van mijn achter klep maar daar gaat de baas ook vast nog wel wat aan doen.
voor de rest heb ik het best naar m’n zin hoor bij de nieuwe baas.
hij rijd me lekker over de weg en gaan vaak op bezoek bij andere XM’s
ik hoop nog lang bij deze baas te blijven.
groet ,de XM 20i break comfort vert triton DR-ZT-55.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Ik reed XM,3 stuks maar liefst
Zou graag weer aan een XM willen
Eerst nog even doorsparen;en dan zo’n mooie blauwe met beige lederen
interieur zoals ik net zag op één van de foto’s
I believe i can fly
Hallo, ook deze genieter rijd een XM VCT 2 Turbo. Het is gewoon genieten deze auto.
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Welkom genieter
Dordrecht is weer een stukje mooier geworden
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
genieter schreef:
Hallo, ook deze genieter rijd een XM VCT 2 Turbo. Het is gewoon genieten deze auto.
bedoel je niet XM 2.0 TCT in VSX uitvoering?
VTC heb ik nog nooit van gehoord
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
arjan_verkade schreef:
VTC heb ik nog nooit van gehoord
De VTC is de Vlaardingse Taxi Centrale…......................
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002