Op een ander citroen forum bij Yahoo, zag ik dit opeens passeren. Heeft iemand hier ervaring mee ???? het gata dus om een 1800 8v motor.
Ik heb zelf bij lage toerentallen weleens rauwe geluiden vanonder het stookcompartiment gehoord. DIt zouden dan de kantelde zuigers zijn. Remedie was een wat hoger toerental kiezen. Persoonlijk heb ik echter nog geen extreem olieverbruik geconstateerd. Mijn ZX zit nu op de 127000…..
> Sinds enige tijd zijn wij in bezit van een 1,8i break uit 1995 met +/-
> 175.000 kilometer op de teller. De auto bevalt prima maar één ding
> baart me zorgen: onlangs hoorde ik dat er in de motor een
> productiefout zit waardoor die bij standen boven de 100.000 kilometer
> steeds meer olie gaat verbruiken. Onze auto verbruikt ook flink wat
> olie - ongeveer een liter op 2.000 kilometer. Er schijnt destijds een
> terugroepactie voor te zijn geweest. Is er iemand die me meer over dit
> probleem kan vertellen? En over de oplossing natuurlijk…
Het schijnt dat in de eerste series 1.8 motoren te kleine zuigers zijn
geplaatst waardoor de zuigerveren snel sleten en je in het uiterste
geval een kantelende zuiger kon hebben.
Ik heb zo’n 15.000 km een ineens oplopend olieverbruik gekregen, over
een periode van 6000 km van ongeveer 1:5000 naar 1:500.
Navraag bij de dealer leverde het antwoord “oh, maar alle motoren zijn
allang aangepast hoor!”, dus daar zul je weinig medewerking krijgen. En
ik denk dat je ook ver voor 175.000 km problemen zou krijgen als er
niets aan gedaan was.
In mijn geval bleken het volledig verharde klepsteelrubbers te zijn.
Dit is een normale kwaal en mag na 150.000 km best voorkomen.
In mijn geval zijn ze vernieuwd bij 144.500 km en nu op 156.000 km heb
ik weer een halve liter olie bij mogen vullen, dus het olieverbruik is
weer helemaal normaal.
Bij flink olieverbruik is het vrij normaal dat je uitlaat gaat roken,
al is al het alleen bij accelereren. Bij mij was dit tot het laatst toe
niet het geval. Het leek erop dat de olie dus volledig door de motor
verbrand werd. Het ontbreken van een rookpluim wil dus niks zeggen.
Ik zou zeggen: kijk het eens een tijdje aan, hou je oliepeil bij (ja,
dat was bij mij dus tussen de tankbeurten even bijvullen ) en er
kan eigenlijk weinig mis gaan.
Als het de klepsteelrubbers zijn dan hoef je financieel nog niet te
schrikken:
- set klepsteel rubbers: € 27,61
- klepdekselpakking: € 25,70
en de totale beurt (grote beurt incl. APK) was 5,5 uur werken. De
vorige beurt+APK was 3 uur, dus reken eens 2,5 uur aan arbeid voor de
klepsteelrubbers, dat is dan nog het duurste van alles
Ik heb zelf bij lage toerentallen weleens rauwe geluiden vanonder het stookcompartiment gehoord. DIt zouden dan de kantelde zuigers zijn. Remedie was een wat hoger toerental kiezen. Persoonlijk heb ik echter nog geen extreem olieverbruik geconstateerd. Mijn ZX zit nu op de 127000…..
Hoe erg is dat “Kantelende Zuigers”, mijn ZX1.4i heeft er ook last van. Stationiar loopt de motor goed, alleen bij lage (toeren) snelheden hoor je dat rauwe kloppende geluid en alleen bij een warme motor. Volgens 2 Citroen specialisten is dat niet erg, de motor kan daarmee best oud worden. Olie verbruik bij mij is ongeveer iets van 0,5L op 6000 km.
Kun je met nieuwe zuigers en/of cylinderbussen het probleem van de kantelende cylinders verhelpen?.
Ik hoop dat je enig idee hebt hoeveel werk het is om dit te laten doen?
Waarschijnlijk moet de motor er uit, daarna moet de kop en carterdeksel eraf, moeten de zuigers eruit, moeten de cilinders gehoond worden.
Hierna moeten de zuigers (als ze nog goed zijn) voorzien worden van nieuwe veren en vervolgens moet het hele verhaal weer in elkaar.
Je hebt het hier dus over een revisie.
Ik denk dat het goedkoper is om een blokje te kopen met weinig kilometers en deze in je auto (laten) zetten.
Bij mijn Volcane (1.9 motor die vooral in Peugs geleverd is zoals bv de 205 GTi) kostte het vervangen van de motor (inclusief motor en arbeidsloon, exclusief pakkingen en distrubutieriem 1250 euro, als ik dit zou laten doen.
Ik heb het zelf gedaan en was 200 euro kwijt voor een motor met 95000km op de teller en ongeveer 100 euro aan pakkingen, olie etc. en ik heb 250 euro uitgegeven aan koppelingsplaten en distributieriem.
Ook kostte met het een flinke week (avonden) werk.
Ik denk dus dat het goedkoper is om je motor te vervangen als om deze te reviseren. Zeker omdat de motoren zo goed te verkrijgen zijn…. (1400 motor AX, BX, 205….).
Als je het zelf wil doen kan ik het je aanraden Super leerzaam, en met een beetje doorzettingsvermogen is het best te doen.
Dat het nogal wat werk is begrijp ik goed. Als ik de kop en het carterdeksel eraf haal, dan kan ik toch de zuigers en cylinderbussen eruit halen, zonder dat de hele motor eruit hoeft, of zie ik iets over het hoofd? Kunnen een nieuw setje cylinderbussen en zuigers+veren er zo in, zonder dat e.e.a. gehoond of geslepen hoeft te worden?
Wat een gebruikte motor betreft? ja hoeveel zekerheid heb je dat het blok niet is afgeragd en 2x zoveel heeft gelopen als men beweerd. Wie was dat ook het alweer die verschillende slechte motorblokken heeft gehad voor zijn BX, er staat een heel verhaal op zijn website.
Het lijkt me gewoon een leuk en leerzaam klusje om de hele motor te reviseren. Slecht loopt de motor niet, zit genoeg pit in en rijdt makkelijk 1:15 tot 1:16. Zit alleen met het probleem dat ik geen plek heb waar ik mijn auto ergens een paar weken binnen kan laten staan om eraan te sleutelen.
he zx14, je kan natuurlijk ook, waar ik du saan zit te denken, een motor kopen voor zo’n 200 eurie. Een sterkere en die op je gemak reviseren.
Al doe je er een jaar over, maakt niet uit. Je leert ervan, rijd gewoon door met je huidige en zodra je klaar bent, wissel je um om met je huidige.
Ik denk namelijk dat dat klusje wat jij beschrijft niet goedkoop zal zijn. Op deze manier ben j ewat meer kwijt maar kan je het ook gelijk heel erg goed doen zonder dat er tijdsdruk achter zit.
Tijdsdruk heb ik niet echt, ik heb een busje (VW-Caddy ) van de zaak waarmee ik rond kan rijden. Een hele motor eruit halen en een nieuwe erin takelen lijkt mij een te ingewikkelde klus. Een ander (sterkere) motor dan wat ik nu heb, lijkt me nog veel meer werk.
De vraag is dus alleen, wat kosten nieuwe cylinderbussen en zuigers+veren en kunnen deze zo zonder nabewerking erin? Verder zullen hier en daar de benodigde pakkingen vervangen moeten worden.
Wat heb je voor motor-type?
Volgens mij hebben de XU-motoren geen bussen, maar geboorde cilinders.
Zal het eens nakijken in mijn boeken.
Ik heb een 1.4i motor, dat is een TU motor met code KDY. Deze motor heeft een verdeelkap en de oliepijlstok aan de distibutie zijde. Hiermee kun je deze 1.4i onderscheiden van de andere 1.4i met code KDX. Volgens de vraagbaak en Haynes heeft deze cylinderbussen ipv geboorde cylinders.