1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Verlengde XM
Remco-xm-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 03-07-2004

Gepost: 03 juli 2004 05:45 AM

Goededag allemaal,

Ten eerste zal ik mij (of moet ik zeggen; “mijn auto”?) als nieuw lid even kort voorstellen. Ik ben Remco en ben in het bezit van een XM 3 liter V6 12k uit 1993. Het is echter een custum verlengde versie. In mijn geval houdt dit in dat het (Nederlandse) bedrijf ‘Boonacker’, de auto doorgezaagd heeft en een centimeter of 20-25 tussen de voor- en achterstoelen geplaatst heeft. Alles is dus gelijk aan een normale versie, alleen hebben de achterpassagiers redelijk wat voetenruimte. Er zijn zoals jullie zullen begrijpen geen extra deuren geplaatst etc. De wielbasis is toegenomen tot 307 cm. Nu vind ik dit een fantastische auto en wil deze eigenlijk niet alleen rijdend houden, maar ook enigszins gaan oplappen. Momenteel zijn dingen als remblokken, fuseekogels, veerbollen, startmotor en uitlaat handig en/of nodig om te vervangen. Echter is de auto doordat deze verlengd is, wat op de lasnaden aan het roesten (oppervlakkig) en zijn er twee scheuren in het dak ontstaan.

Nu wil ik waarschijnlijk de auto weer compleet opknappen en ook laten overspuiten etc. Aangezien dit een forse investering zal worden ga ik dit geleidelijk doen. Momenteel wordt hij rijdend gehouden en binnenkort wil ik eens gaan inventariseren wat er eventueel allemaal aan gedaan moet worden om hem tot een prachtige toekomstige oldtimer te maken. Hier kom ik graag wat later op terug en zal daar jullie enorme kennis ook graag gebruiken als vraagbaak.

Nu eerst de vraag aan jullie; hoe is het verbruik van jullie V6? Ik kom gemiddeld, niet onder de 12,5 l op de 100 km. Dan rijd ik niet veel stad, maar vooral snelweg. Alleen als ik continue 100-110 rijd, kom ik op ongeveer 10 l op de 100 km.  Ik vind dit zelf redelijk onzuinig en heb begrepen dat andere v6 rijders zuiniger rijden. Wellicht gebruikt die van mij dus gewoon meer benzine dan nodig is.

Ten tweede zou ik graag willen weten of er mensen zijn die zowel de 12 kleppen versie als de 24 kleps gereden hebben en mij kunnen vertellen of het verschil hierin zeer goed merkbaar is.

Alvast hartelijk dank en ik hoop hier veel kennis op te kunnen doen de komende tijd.

Ook zal ik eens proberen wat foto’s te maken van de auto en ze online zetten.

Vriendelijke groeten, Remco

Boonacker XM V6

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 juli 2004 11:57 AM
  [ # 1 ]

Zou dat hogere verbruik niet door het hogere gewicht komen? Confused
Leuk een verlengde XM, daar had ik mee naar het Gala moeten gaan Laughing

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 03 juli 2004 12:46 PM
  [ # 2 ]
Simpele Ziel schreef:

Zou dat hogere verbruik niet door het hogere gewicht komen? Confused
Leuk een verlengde XM, daar had ik mee naar het Gala moeten gaan Laughing

Dat telt zeker ook mee, maar verder spreken we hier wel over een 3.0 liter-blok. De XM V6 die ik wel eens reed op LPG, gebruikte 1 op 6. Dus dan valt zeker 1 op 8/10 best mee, zeker voor een verlengde en dus zwaardere en anders gestroomlijnde XM.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 juli 2004 01:01 PM
  [ # 3 ]
Remco schreef:

XM 3 liter V6 12k uit 1993

Eric Vertogen schreef:
Simpele Ziel schreef:

Zou dat hogere verbruik niet door het hogere gewicht komen? Confused
Leuk een verlengde XM, daar had ik mee naar het Gala moeten gaan Laughing

Dat telt zeker ook mee, maar verder spreken we hier wel over een 3.0 liter-blok. De XM V6 die ik wel eens reed op LPG, gebruikte 1 op 6. Dus dan valt zeker 1 op 8/10 best mee, zeker voor een verlengde en dus zwaardere en anders gestroomlijnde XM.

Volgens mij is dat toch hetzelfde blok of heb jij (Eric) het over de 24k?
Overigens denk ik dat de stroomlijn van de verlengde niet veel slechter is dan die van een “gewone” berline…
Het gaat vooral om het front oppervlak…

Volgens carbase gebaseerd op een 3.0 v6 12k van 1989 tot 1994
verbruik binnen b.k. - l/100km
verbruik buiten b.k. - l/100km
verbruik gecombineerd 10,8 l/100km

De automaat maakt daar dan nog even 11.7 van he…
de break maakt daar 11.0 van en die weegt 1510 kilo
en de break automaat maakt er zelfs 11.9 l/100km van…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Remco-xm-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 03-07-2004

Gepost: 03 juli 2004 04:11 PM
  [ # 4 ]

Hallo iedereen,

De reacties gaan op dit forum ook goed snel, dat is prettig. Ik zal proberen om van de week eens een foto te maken van de auto.

Inderdaad is deze wat zwaarder dan een standaard model, maar ik had toch het idee dat het niet alleen daardoor komt. Als ik 140-150 rijd dan verbruikt hij 14-15 l op de 100 km. Dit schijnt redelijk hoog te zijn. Maargoed anders moet hij maar een keer aan de computer van een citroen-dealer gehangen worden.

Bedankt alvast.

Boonacker XM V6

Profiel  
 
XM-V6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 21-04-2004

Gepost: 03 juli 2004 11:53 PM
  [ # 5 ]

Gegroet,

Het verbruik kan ook door een versleten lambda sonde komen, ik heb het zelf meegemaakt (v6 24v 1998) het verbruik ging van 9l/100km na een korte stop op de autobaan plots naar 14l/100km). Het bleek dat de lambda een spanning gaf van 0.45v bij rijk mengsel, de ECU regelt bij vanaf 0,46v dus hij ging telkens maar het mengsel verrijken. Deze spanning kan je zelf nameten met een digitale multimeter, als hij goed werkt pendelt de spanning continu tussen 0,1 en 0,9 volt.

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 05 juli 2004 02:20 AM
  [ # 6 ]

Welkom! Ben benieuwd naar de foto’s.  Very Happy


XM-kennis vind je ook op http://autos.groups.yahoo.com/group/XMNL/

Profiel  
 
Remco-xm-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 03-07-2004

Gepost: 07 juli 2004 09:02 PM
  [ # 7 ]

Hallo XM-V6-,

Bedankt voor de tip over de lambda sonde. Nu ben ik (in ieder geval ‘nog’) niet technisch en kom net kijken in de wondere wereld van het autosleutelen en wil dit graag leren. Ik heb het XM-handboek van Haynes (iemand wellicht nog een beter boek of een aanvulling op dit boek ten aanzien van de V6?) maar wordt dit onderdeel wellicht omschreven als Lucas? Waar kan ik deze lambda sonde ergens vinden onder de kap?

Tja je moet ergens beginnen he Wink

Groeten, Remco

ps. foto’s van de auto zijn gemaakt, ik hoop ze van de week op het internet te kunnen zetten.

Boonacker XM V6

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 07 juli 2004 09:40 PM
  [ # 8 ]
Remco-xm- schreef:

Hallo XM-V6-,

Bedankt voor de tip over de lambda sonde. Nu ben ik (in ieder geval ‘nog’) niet technisch en kom net kijken in de wondere wereld van het autosleutelen en wil dit graag leren. Ik heb het XM-handboek van Haynes (iemand wellicht nog een beter boek of een aanvulling op dit boek ten aanzien van de V6?) maar wordt dit onderdeel wellicht omschreven als Lucas? Waar kan ik deze lambda sonde ergens vinden onder de kap?

Tja je moet ergens beginnen he Wink

Groeten, Remco

ps. foto’s van de auto zijn gemaakt, ik hoop ze van de week op het internet te kunnen zetten.

Lucas is een merk en heeft weinig met de lambdasonde te maken.
De sonde is te vinden op de uitlaat voor de katalysator.

Profiel  
 
Remco-xm-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 03-07-2004

Gepost: 07 juli 2004 10:29 PM
  [ # 9 ]

Haha bedankt Eric,

Dit scheelt weer lange tijd zoeken onder de kap Surprisedops:
Natuurlijk ga ik geen dingen ‘repareren/aanpassen’ waar ik niets vanaf weet. Daarom heb ik bv. een wiellager en fuseekogel net van de week laten vervangen door een garage. Aangezien ik alleen wil beginnen met kennis op doen van het sleutelen moet ik toch ergens en een keer beginnen, vandaar deze vragen. Weet jij toevallig hoe dit onderdeel in het engels genoemd wordt?

Groeten, Remco

Boonacker XM V6

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25603
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 juli 2004 11:44 AM
  [ # 10 ]

Een
Lambda -sensor
hahaha

nee echt!

Een goed garage bedrijf kan hem doormeten.
Leermomentje:
De lambda sensor meet of de auto goed verbrandt. Waarde Lambde=1 is ok.  1.1 mengsel te rijk. 0.9 te arm. Dat stuurt ie naar de computer die dan de hoeveelheid benzine bijregelt!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
XM-V6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 21-04-2004

Gepost: 08 juli 2004 12:56 PM
  [ # 11 ]

lambda sonde in het engels?
oxygen sensor
De lambda sensor zit vooraan in de katalysator geschroefd, Bij mijn Xm (nieuwer type 24v ES9J4 motorJ zit de 4-polige stekkerverbinding midden halverwege hoogte en breedte tegen het shutbord

groetjes

Profiel  
 
Remco-xm-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 03-07-2004

Gepost: 08 juli 2004 07:25 PM
  [ # 12 ]

Oke, ik heb nu een 20-tal foto’s van de Boonacker, maar kan ze zelf niet op internet zetten. Is er iemand die dit mogelijk wel kan?

Groeten, Remco

Boonacker XM V6

Profiel  
 
Remco-xm-
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 03-07-2004

Gepost: 09 juli 2004 12:20 AM
  [ # 13 ]

Hallo ZX-cruiser,

Ik heb ze naar je gemaild, alvast bedankt voor de moeite.

Groeten, Remco

Boonacker XM V6

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 09 juli 2004 12:33 AM
  [ # 14 ]

idd, voorstoel in slaapstand en je kunt er met 100 inliggen…

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 09 juli 2004 12:33 AM
  [ # 15 ]

Shocked  Shocked  Shocked  Shocked  Razz vet cool man!  Cool

Das een subtiel verlengde wagen. Mooi Smile


Tijd voor een meeting…

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook