Bedankt voor het plaatsen ZX!
Aangezien het inderdaad een beschaafde verlenging is zien veel mensen ook niet dat het een verlengde versie is, wanneer ze instappen merken ze het pas goed. Velen willen dan ook vanaf nu alleen nog maar achterin zitten ipv voorin
Zoals jullie op enkele detail-foto’s van de roestplekken bij de deuren en dorpels en de scheuren in de laklaag van het dak kunnen zien, moet er wel iets aan gaan gebeuren de komende tijd. Moet ik er direct bij vermelden dat de roest niet echt erger wordt en redelijk stabiel blijft.
Groeten, Remco
Boonacker XM V6
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
dat is zeker een toffe XM
als je die roest echt wilt gaan behandelen dat word dat wel een hoop werk lijkt me.
Ja Erik, het lijkt me ook een hoop werk (en geld) kosten, maar ik kan deze auto toch zomaar niet laten vergaan…...?
Hoe zou zoiets aangepakt moeten worden, eerst helemaal schuren bij de roestplekken, vervolgens plamuren, de langsbalken lassen…..in speciale grondverf zetten en spuiten?
Voor de duidelijkheid ik ben nog een leek op autogebied, maar wil dit graag gaan leren. Nu leek me dit een project waar je ieder stukje van de autotechniek langzaam leert. Er moet bv. ook een nieuwe startmotor in, veerbollen vervangen, remblokken etc etc. Nu wil ik dus wel met enige hulp gaan doen en wellicht het grootste deel van het lassen/spuiten uitbesteden.
Groeten, Remco
Boonacker XM V6
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik hoor de laatste tijd veel geode verhalen over zulke reparaties in en / of door polen.
die doen dat voor 1,5 euro per uur.
kennis van me liet zijn landcruiser helemaal lassen, uitdeuken en spuiten voor 2400 euro. en het ziet er echt netjes uit.
nadeel is wel dat je wel connecties moet hebben in / met polen
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: Verlengde XM
Je hebt een hele bijzondere XM, ben je al lid van de XM-Club? Daar is genoeg informatie te vinden.
Een gemiddeld verbruik van 1 op 8 is inderdaad iets aan de hoge kant, ik zit gemiddeld op 1 op 10 en ik haal ruim 1 op 11 tijdens de lange ritten.
Loopt hij wel netjes? Hij moet als een beer trekken als je plankgas geeft. Als je zeker wilt zijn, de standaard dingen vervangen:
bougies 5-6 euro per stuk
bougie-kabels ongeveer 100 euro voor 7 kabels
rotor 20 euro
verdeelkap 80 euro
luchtfilter 12 euro
Brandstof filter (kutklus om te vervangen, zit op een dwarsbalk naast het reservewiel)
De problemen met de massa op een xm zijn de meest voorkomende problemen, onder de motorkap achter de koplampen en bij de achterlichten zitten de slechte punten.
Als je meer vragen hebt, registeer je op groups.yahoo.com/XMNL
Willem
Remco-xm- schreef:Goededag allemaal,
Ten eerste zal ik mij (of moet ik zeggen; “mijn auto”?) als nieuw lid even kort voorstellen. Ik ben Remco en ben in het bezit van een XM 3 liter V6 12k uit 1993. Het is echter een custum verlengde versie. In mijn geval houdt dit in dat het (Nederlandse) bedrijf ‘Boonacker’, de auto doorgezaagd heeft en een centimeter of 20-25 tussen de voor- en achterstoelen geplaatst heeft. Alles is dus gelijk aan een normale versie, alleen hebben de achterpassagiers redelijk wat voetenruimte. Er zijn zoals jullie zullen begrijpen geen extra deuren geplaatst etc. De wielbasis is toegenomen tot 307 cm. Nu vind ik dit een fantastische auto en wil deze eigenlijk niet alleen rijdend houden, maar ook enigszins gaan oplappen. Momenteel zijn dingen als remblokken, fuseekogels, veerbollen, startmotor en uitlaat handig en/of nodig om te vervangen. Echter is de auto doordat deze verlengd is, wat op de lasnaden aan het roesten (oppervlakkig) en zijn er twee scheuren in het dak ontstaan.
Nu wil ik waarschijnlijk de auto weer compleet opknappen en ook laten overspuiten etc. Aangezien dit een forse investering zal worden ga ik dit geleidelijk doen. Momenteel wordt hij rijdend gehouden en binnenkort wil ik eens gaan inventariseren wat er eventueel allemaal aan gedaan moet worden om hem tot een prachtige toekomstige oldtimer te maken. Hier kom ik graag wat later op terug en zal daar jullie enorme kennis ook graag gebruiken als vraagbaak.
Nu eerst de vraag aan jullie; hoe is het verbruik van jullie V6? Ik kom gemiddeld, niet onder de 12,5 l op de 100 km. Dan rijd ik niet veel stad, maar vooral snelweg. Alleen als ik continue 100-110 rijd, kom ik op ongeveer 10 l op de 100 km. Ik vind dit zelf redelijk onzuinig en heb begrepen dat andere v6 rijders zuiniger rijden. Wellicht gebruikt die van mij dus gewoon meer benzine dan nodig is.
Ten tweede zou ik graag willen weten of er mensen zijn die zowel de 12 kleppen versie als de 24 kleps gereden hebben en mij kunnen vertellen of het verschil hierin zeer goed merkbaar is.
Alvast hartelijk dank en ik hoop hier veel kennis op te kunnen doen de komende tijd.
Ook zal ik eens proberen wat foto’s te maken van de auto en ze online zetten.
Vriendelijke groeten, Remco
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Dat wordt dus een vakantie van enkele weken naar Polen hoor ik
Ik moet maar eens even bekijken hoe ik het eventueel ga aanpakken.
Willem ik ben net sinds enige dag lid geworden van de Xm-club en ook bij het forum op yahoo ben ik ingeschreven.
De motor loopt naar mijn idee prima. Hij slaat nooit af en loopt stationair zo’n 900 toeren. Als een beest optrekken….ja hij is best snel, al denk ik dat ik in de loop der tijd toch graag een 24k V6 erin wil hebben.
Ik ga eens samen met Haynes in me hand op zoek naar alle door jou genoemde onderdelen.
Groeten, Remco
Boonacker XM V6
Remco-xm- schreef:Dat wordt dus een vakantie van enkele weken naar Polen hoor ik
Ik moet maar eens even bekijken hoe ik het eventueel ga aanpakken.
Willem ik ben net sinds enige dag lid geworden van de Xm-club en ook bij het forum op yahoo ben ik ingeschreven.
De motor loopt naar mijn idee prima. Hij slaat nooit af en loopt stationair zo’n 900 toeren. Als een beest optrekken….ja hij is best snel, al denk ik dat ik in de loop der tijd toch graag een 24k V6 erin wil hebben.
Ik ga eens samen met Haynes in me hand op zoek naar alle door jou genoemde onderdelen.
Groeten, Remco
Zorg dan wel dat het de laatste 2.9 V6 is en niet de 3.0 V6. Die laatste schijnt nogal eens last te hebben van een defecte kop. Bovendien is de 2.9 stiller, heeft een hoger koppel en is zeer betrouwbaar. De 2.9 V6 is ook een 24 kleps motor en werd vanaf 1998 in de XM toegepast (maar ook in de Peugeot 605). Misschien kun je er straks zelfs de 2.7 V6 HDI in kwijt (die wordt nu al gebruikt in de Jaguar en wordt binnenkort ook gebruikt in de 607 en C5). Scheelt aanzienlijk in het gebruik. Voor een auto met jouw gewicht en ongunstige luchtweerstand (lucht circuleert tegen het dak en niet tegen je achterklep, dat verklaart grotendeels het hoge verbruik!) moet een verbruik van 1 op 15 haalbaar zijn.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Hallo Richard,
Ik wist nog niet dat er twee verschillende 24 kleps V6 motoren bestonden voor in de XM.
Het zal nog een tijd duren voordat het werkelijk zover is, maar passen beide 24 kleps motoren zonder veel aanpassingen te moeten verrichten?
1 op 15 rijden zou niet gek zijn inderdaad, al is dan de wegenbelasting etc wel weer een stuk hoger natuurlijk.
Groeten, Remco
Boonacker XM V6
Mooie wagen….Mooi initiatief om je auto te behouden…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Misschien heb je iets aan de info van deze site . Het gaat dan wel over een CX Prestige, maar ik neem aan dat in verband met je verlengde XM je er wat tips uit kunt halen…
Misschien kun je er straks zelfs de 2.7 V6 HDI in kwijt (die wordt nu al gebruikt in de Jaguar en wordt binnenkort ook gebruikt in de 607 en C5
Hehehe is Jaguar weer zo een automerk dat zelf geen behoorlijke Diesel motor kan maken
Ze geven bij voorbaat al op…
Als straks de nieuwe C5 komt, de C6 komt en Peugeot nog wat strakke modellen introduceert met die geweldige 2.7l HDI en Jaguar dan niet verkocht word door die rottige diesel….
Join them if you can’t beat them
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Hehehe, PSA blijft onverslaanbaar de marktleider met hun Dieselmotoren.
De 2.7 V6 HDI is samen met Ford ontwikkeld en wordt gefabriceerd in Engeland. Het zou me niets verbazen als Jaguar (dochter van Ford) er ruimschoots de meeste zal verkopen. Het vermogen, de koppel en topsnelheid zijn vergelijkbaar met de 2.9 V6 benzine! Maar dan wat zuiniger. De 607 krijgt de motor begin volgend jaar en is ook gepland voor in de 407. Ik denk dat de C5 de motor krijgt na de herziening. De C6 krijgt hem zeker. Maar grote Fransen zijn helaas niet zo succesvol.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Ik probeer steeds de tweede pagina van dit onderwerp te openen, want ik ben zo benieuwd naar de foto’s van de verlengde XM, maar dat lukt niet. Heeft iemand toevallig deze foto’s ergens zodat ze opnieuw gepost kunnen worden? Of weet iemand een andere maniet waarop ik de foto’s kan zien…..
Gr Martijn