een quote van ZX-cruiser
Ik zie op zijn foto nog net een brandstofrail dus ik denk dat ie toch nog MultiPi heeft
En waar is die brandstof rail dan voor?
als je 1 injector hebt en een rail kan ik me dat voorstellen maar multi en rail?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Op de rail staat benzine druk naar alle injectoren, de electronica bepaalt welke injector er open gaat!
monopoint spuit in in het inlaat spruitstuk. Multi ook maar veel dichter bij de inlaat klep.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
bogaard77 schreef:Op de rail staat benzine druk naar alle injectoren, de electronica bepaalt welke injector er open gaat!
monopoint spuit in in het inlaat spruitstuk. Multi ook maar veel dichter bij de inlaat klep.
iek nu snap!
Op de rail staat benzine druk naar alle injectoren, de electronica bepaalt welke injector er open gaat!
monopoint spuit in in het inlaat spruitstuk. Multi ook maar veel dichter bij de inlaat klep.
De huidige common-rail Diesel (o.a. HDI) werken toch ook op een vergelijkbare manier :
volgens mij wel ja.
Maar ik heb mij laten wijsmaken dat “ouwe” diesels (non-comonrail) ook met injectie werkten,
hoe zit dat dan?
Die injectoren zitten precies boven de zuigers waar bij een benzine auto de bougies zitten…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De oude diesels werken net als de oude mechanische injecties. Een brandstop pomp zet mechanisch tijdelijk druk op een van de ijzeren brandstof leidingen die naar de injectoren lopen. Door de lange buizen werkte het systeem niet nouwkeurig en zijn ze op common rail over gegaan. Probleem dij diesel: de dieselolie moet onder heel hoge druk worden ingespoten 30+ bar. dat konden de oude typen injectoren niet aan.
Benzine werkt met drukken van 2 - 4 bar….
comprende?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ongeveer ja!
Als je het zo bekijkt dan is technische gezien Common-Rail toch eenvoudiger en goedkoper. Ik heb op school e.e.a. over de mechanische diesel brandstof pomp gehad en daarbij werd verteld dat het een ingewikkeld ding is. De leidingen naar de cylinders moeten de juiste lengte moeten hebben anders gaat het fout. Common-Rail bestond toen niet of was nog in ontwikkeling, wellicht omdat de injectoren van toen geen hoge drukken aan konden?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist. een oude diesel heeft ook mechanische injectoren. Ik dacht met een grote veer erin.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik denk het wel, de pomp is zo gemaakt dat hij door het draaien druk opbouwd en één leiding onder druk zet, een soort mechanisch verdeelsysteem. Als de druk groot genoeg is, opent de injector en word er brandstof in de cylinder gespoten, maar het laaste stukje brandstof, word weer terug gezogen, om nadruppelen te voorkomen. Ook dit terugzuigen word door de brandstofpomp gedaan. De docent vertelde ons dat de diesel brandstofpomp door zijn constructie een zeer slim bedacht onderdeel is.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
om maar weer even terug te gaan op het onderwerp het volgende.
het stotter probleem was nog niet opgelost. ook niet na uitwisselen van diverse vacuum delen, stappen motor en nog wat van die zaken.
vanmorgen had ik een afspraak bij de citroen dealer om de computer te laten uitlezen en voor een soort pre apk checkup.
na een uur testen en uitlezen was er dus niks te ontdekken in het motor management wel hebben we moeten constateren dat er een foutmelding was in de abs sensor links voor. die stekkers van de abs ga ik dus van de week maar eens schoonmaken want dat schijnt meestal het probleem te zijn.
maar ja wel jammer dat er in het management op zicht dus nix te vinden was. nou is het zo dat die uitleesapparatuur alleen de sensors uitleest en niet kan zien of de computer zelf dus stuk is. volgende stap was dus de computer uitwisselen met een exemplaar van een sloper.
wat betreft de apk waren er ook wel een paar puntes.
1- abs moet dus goed gaan werken
2- aandrijfashoes stuk
3- stuurashoes stuk ( aan de beroerde kant )
4- uitlaat is over de hele lengte er slecht aan toe.
5- de vw wieldoppen
de aanjager is dus geen afkeurpunt zolang 1 stand het nog doet.
op zich valt het me niet tegen.
op naar de sloop dus voor de computer en de LM wielen die ik daar op een auto gezien had.
tijdens het bestuderen van de donor auto om te zien of de computer het zelfde was viel me op dat er in de bekabeling het een en ander anders aangesloten was. ik heb dus 1 stekker op een andere aansluiting gezet en een testritje gemaakt. je raad het al, stotter probleem opgelost
erg blij mee kan ik wel zeggen.
de velgen met 2 goede en 2 slechte michelinnen moest ie 130 euro voor hebben. na wat gesteggel heben we het op 110 afgemaakt.
ik heb ze er meteen onder laten zetten en laten ballanceren. wel nadat ik de 2 slechte michelinnen voor de nieuwe sava banden had uitgewisseld. die zitten nu achter.
ziet er een stuk beter uit zo
Even een vraagje: wat heeft ie gekost als die APK punten opgelost zijn?
Het is maar omdat ik me altijd heb afgevraagd wat het goedkoopste is:
een “ouwe” occasie, of jonge auto.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik denk dat ik op een totaal kom van iets van 1400 euro.
dan heb ik dus wel een auto die gekeurd is voor een jaar en waarvan ik weet wat er aan vervangen is. en met 130.000 km op de klok.
lm velgen, goede banden, nieuwe uitlaat, en hopenlijk geen nare verassingen.
Mooi zo,
da’s nie veel…