Mijn BX 14 Deauville van 1993 is aan nieuwe voorbanden toe.
Weet iemand hoe men bij de lichtmetalen wielen van een Deauville met het plaatsen van balansgewichtjes om gaat? Ik zie er nu nergens een zitten en de auto is prima in balans.
Misschien een domme vraag, maar ik ben hier benieuwd naar. (Ik heb ‘m 15 maanden en heb nog niet eerder banden vervangen bij deze auto)
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoe weet je dan dat ze in balans zijn?
Michelins zijn in het algemeen goed in balans, andere merken hebben vaak gewicht nodig. Als het minder dan 5 gram is laten ze ze vaak weg omdat je dat niet voelt.
Normaal wordt het erop geplakt. Als dat niet goed gebeurd raak je ze kwijt en zijn ze dus weer in onbalans…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: Balansgewichtjes bij lichtmetalen wielen
Bassman schreef:Mijn BX 14 Deauville van 1993 is aan nieuwe voorbanden toe.
Weet iemand hoe men bij de lichtmetalen wielen van een Deauville met het plaatsen van balansgewichtjes om gaat? Ik zie er nu nergens een zitten en de auto is prima in balans.
Misschien een domme vraag, maar ik ben hier benieuwd naar. (Ik heb ‘m 15 maanden en heb nog niet eerder banden vervangen bij deze auto)
ik heb ergens gelezen dat men die tegenwoordig in de binnenkant van de velg plakt… vooral bij LM!
bogaard77 schreef:Hoe weet je dan dat ze in balans zijn?
Michelins zijn in het algemeen goed in balans, andere merken hebben vaak gewicht nodig. Als het minder dan 5 gram is laten ze ze vaak weg omdat je dat niet voelt.
Normaal wordt het erop geplakt. Als dat niet goed gebeurd raak je ze kwijt en zijn ze dus weer in onbalans…
Niet om eigenwijs te zijn, want technisch weet ik het niet, maar ongebalanceerde voorbanden merk je gauw genoeg. Zelfs bij hoge snelheden -voor mijn doen met een BX- van ca 140 merk ik niets van wat in de verste verte maar enige onbalans zou kunnen zijn. Het is inderdaad mogelijk, zoals Tom Duckpower ook al opmerkte, dat ze aan de binnenkant gezet worden. Ik had dat idee ook al overwogen, maar wist niet of dat technisch kon. Bedankt voor de reactie
(Overigens is een monteur ooit eens “vergeten” de nieuwe Firestones op mijn toenmalige Galant te balanceren, en dat had ik bij het oprijden van de snelweg direct door)
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Onbalans merk je beter naarmate de snelheid hoger wordt ( de hoeksnelheid) en naarmate de onbalans groter is.
Dus een slechte band ( barum, oid) met een kleine velgmaat ( 13 inch) merk je sneller dan een michelin op een eend.
Als je het lood op de binnenkant plakt ( dus IN de band ) moet de band los en daar verander je de plek van de balans weer mee…
Ik weet wel dat ze de loodjes niet meer echt op de rand plakken maar een beetje naar het midden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ze worden toch gewoon aan de binnenzijde van de velg geplakt? Dan bedoel ik niet in de band maar gewoon aan de andere kant van de velg..
Punt is dan alleen dat je aan de andere kant moet balanceren omdat je andere de zwaardere kant nog zwaarder maakt…
Bij onze LM velgen plakken ze ze ook aan de binnen kant en de laatste keer plakte ze bijna om de rand waardaar de loodjes iedere keer tegen de remklauw kwam…
Het was een luie monteur want als hij ze aan de binnenzijde had geplakt moest hij preciezer werken….dat mocht een collega nou doen….
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Hmm… daar zal ik dan even goed op moeten letten . Misschien slim om bij het demonteren even mee te kijken hoe het op dit moment zit. De BX moet natuurlijk wel net zo lekker blijven rijden als-ie nu doet (en met nieuwe Michelins natuurlijk nog lekkerder )
Dank voor de toevoeging
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Wel goed opletten dat ze die dingen op de goede plek doen!
Bij mij hebben die eikels gewichtjes aan de buitenzijde van mijn LM gedaan!
Kan ik weer gaan lakken, want daar heb je op zeker schade aan evil
Reden dat ze vaak liever niet aan de binnenzijde plakken is overigens dat ze dan meer gewicht moeten plaatsen. 10gr buitenzijde moet iets van 30gr binnenzijde zijn ofzo.
De BX moet natuurlijk wel net zo lekker blijven rijden als-ie nu doet (en met nieuwe Michelins natuurlijk nog lekkerder )
Het is dat er genoeg profiel op de banden onder mijn ZX zit, ander zou ik er ook Michelin onder laten zetten. Kwikfit heeft op dit moment zo een actie van “2e band voor de halve prijs”. Alleen het balanceren bij de Kwikfit, daar heb ik niet zo een goede ervaring mee
Om nog maar niet te denken aan het uitlijnen….met als gevolg dat je stuur nu scheef staat
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Om nog maar niet te denken aan het uitlijnen….met als gevolg dat je stuur nu scheef staat
Ah heeft het scheef staan van het stuur met uitlijnen te maken? Bij mijn Xsara heeft het stuur ook altijd scheef gestaan, maar de auto ging wel goed rechtuit. En is nooit bij de kwikfit geweest. Veel dealers hebben niet eens apparatuur om uit te lijnen en brengen de auto dan naar een fast-fitter. Zo ook de Citroen dealer en Peugeot dealer in Delft, die brengen de auto naar de Profile Tyre Centre.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Dat zal wel meevallen hoor, met dat scheve stuur. Bij Citroen’s (in elk geval bij de BX) moet het stuurwiel nogal eens los worden gehaald bij werkzaamheden in het interieur, alleen al om de afdekkappen van het stuurkolom te kunnen verwijderen. En een luie monteur zal het stuur daarna misschien wel eens keertje niet recht hebben gemonteerd.
Overigens is het inderdaad wel mogelijk dat het stuurwiel enigszins van zijn rechte positie afraakt door uitlijnen, maar dat is op zich geen probleem. Als het verschil erg groot is rijst natuurlijk wel de vraag hoe de uitlijning ineens zo enorm kan afwijken (of dat ze hebben lopen #$%^&-en tijdens het uitlijnen… ), maar dat is weer een andere vraag.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het profile tyre center Van Kleef is het beste banden bedrijf dat ik OOIT heb gezien!
Wat een helden! En enorm veel verstand van Oldtimers!
Hulde!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Uhm bij de Starter in rotterdam geweest(bij het feyenoord stadion) enne sinsdien een scheef stuur…gewoon omdat ze het stuur niet vastzetten als ze gaan uitlijnen..Tsja luie monteurs he ...
Tsja en dat die luie donder ook de loodjes er verkeerd op heeft geplakt….. ..
Overigens kun je met een scheef stuur wel leven hoor maar het is wel vervelend als je een kaarsrechte weg voor je hebt tot in de verte (Hongarije ) en je stuur dat net staat alsof je aan het inhalen bent…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Het profile tyre center Van Kleef is het beste banden bedrijf dat ik OOIT heb gezien
Inderdaad, deze positieve ervaring heb ik hier ook gehad met mijn Xsara. Voor de deur daar begon de pomp van de stuurbekrachteging te lekken als een zeef, hebben ze gratis stuurbekrachteging olie ingegooid, zodat ik de Citroen dealer (van leeuwen) verderop kon halen.
hm bij de Starter in rotterdam geweest(bij het feyenoord stadion)
Mooi he dat Feyenoord stadion
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Simpele Ziel schreef:Overigens kun je met een scheef stuur wel leven hoor maar het is wel vervelend als je een kaarsrechte weg voor je hebt tot in de verte (Hongarije ) en je stuur dat net staat alsof je aan het inhalen bent…
Mja, als je je er aan stoort kun je dat alsnog rechtbreien m.b.v. een schroevedraaiertje en een dop 21… Zelfs ik kan het, dat zegt best wel iets ops: