Ik heb i.i.g. wel al een afspraak gemaakt om a.s. woensdag de distibutieriem te laten vervangen.
En wat vraagt die garage voor het vervangen van de D-Riem :
Verder ziet het er goed uit, lijkt mij dat je een mooi karretje heb
Het vervangen van de distributieriem incl. btw en werkuren is c.a. 200 euro. Maar de monteur zei er wel bij dat dat natuurlijk oploopt als de v-snaar en/of waterpomp niet goed meer is. Ik heb wel afgesproken dat hij mij volgende week belt als er hogere onkosten dreigen te komen.
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
theiz schreef:Stoppen met roken! Veel te ongezond!
(Hierbij heb ik het NIET over Bram, maar over de motor van je ZX )Ik denk dat je het goed doet zo. Hopen dat je geen gekke dingen tegen komt!
Roken is altijd slecht, ongeacht of de rook uit je eigen kop komt of uit een uitlaat.
Ja, ik ben een zeer fel anti-roker.
Schijt aan originaliteit.
Het vervangen van de distributieriem incl. btw en werkuren is c.a. 200 euro.
Zit daar ook een nieuwe spanrol bij? meestal word er geadviseerd om deze ook meteen te vervangen, kost iets van 40 euro. Spanrol in mijn ZX rammelde aan alle kanten liet de monteur mij zien.
>>@Lelijke Eend, Goed zo ik ben ook een zeer fel anti-roker
200 euro was echt alleen de distributieriem. Maar volgens mij is de spanrol na die 120.000 km’s ook gaar dus zal er waarschijnlijk weer zo’n 70 euro bij komen.
Ik hoop maar gewoon dat ik op de dag van reparatie geen of niet teveel telefoontjes krijg. Want met pech is de spanrol en de waterpomp gaar en zit je alweer richting 350-400.
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij rekent die garage te veel. Een spanrol kost iets van 40 euro, tenminste dat heb ik ervoor betaald. Voordat ik mijn ZX had gekocht was ik bij een Citroen dealer in Zwijndrecht geweest die mij vertelde dat het verwisselen van de D-riem €158 incl btw en montage is voor een ZX1.4i (pakketprijs), dit heb ik zelf op het scherm gezien van zijn PC, ik stond ernaast toen hij het opzocht.
Voor een 1.6i is het volgens het Haynes boek net zo veel werk, dus zal het niet veel meer mogen gaan kosten lijkt mij.
Ik weet niet waar je woont, maar als het in de Buurt is van Krimpen a/d IJssel, vraag dan eens wat het bij garage K de Pee kost? http://www.autodepee.nl/index1b.html
Dit is een Citroen Specialist waar ik een goede ervaring mee heb.
En het lijkt me dat als ze de boel toch al los hebben liggen voor de distributiesnaar….dat de spanrol vernieuwen 5 minuten werk is.
Dus dat dit in 1 moeite doorgaat en alleen extra materiaalkosten (40 euro ?) opleverd.
En het lijkt me dat als ze de boel toch al los hebben liggen voor de distributiesnaar….dat de spanrol vernieuwen 5 minuten werk is.
Dus dat dit in 1 moeite doorgaat en alleen extra materiaalkosten (40 euro ?) opleverd.
Inderdaad is nog geen 5 min. werk, en zo een spanrol kost echt iets van 40 euro heb ik van diverse dealers en specialisten gehoord. Dus 70 euro voor een spanrol is onzin.
Nou….kijk eens aan….Dirkjan kan *beslagen ten ijs* komen bij die Garage van hem…..met de vraag tussen neus en lippen door ““hoezo, kost dat 70 Euro*....leg me eens uit !
DJ zou het eens bij (bijvoorbeeld) een Auto-materialen specialist kunnen vragen (BREZAN of zo)...wat hem die spanrol kost…en dan met die gegevens bij zijn garage aan komen zetten…en dan eens afwachten hoe ze reageren….gaan ze tekeer trekken tegen je…of komen ze met allerlei rotsmoezen…..dan adviseer ik je toch echt naar een andere garage uit te zien.
Ik vond die 200.- Euro voor alleen de distributiesnaar al aan de hoge kant en heb daarom even onze Citroen-Specialist in Haarlem geraadpleegd..(Auto Haarlem)..wat of het kost bij een ZX 1.6i INCL. SPANROL en Snaar + Arb.loon....en dat is 180.- euro EX BTW !!
Dus tel daar dan nog 19 % bij op….zit je rond de 215.- Euro INCL alles.
Nu weet ik ook meteen de prijs voor een BX 1.6i…..is hetzelfde.
Het vervangen van de distributieriem incl. btw en werkuren is c.a. 200 euro. Maar de monteur zei er wel bij dat dat natuurlijk oploopt als de v-snaar en/of waterpomp niet goed meer is. Ik heb wel afgesproken dat hij mij volgende week belt als er hogere onkosten dreigen te komen.
Dit verhaal vertelde Garage Haarlem er dus niet bij….en dat is al jaren een vertrouwd Citroen-specialist…..weet je wel zeker dat je daar bij het *goede adres* bent, Dirkjan ??
theiz schreef:
120.000km is een mooie stand, is echter ook de stand inderdaad voor distributieriem en wellicht koppelingsplaten.
Niet alleen de km-stand is bepalend, maar ook de leeftijd. Eens in de 5 jaar (?) moet de riem met spanrollen zwz worden vervangen.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Tsja….in mijn omgeving (Tilburg) staat deze garage als “goed” aangeschreven, maar ja, ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal.
Maar ..misschien een leuke quiz, ook om te kijken of deze garage te duur is:
Vertel mij eens wat jullie denken dat ik betaald heb voor de volgende reparaties bij deze garage.
Ik heb het volgende laten doen:
-Kleine beurt
-Nwe motorolie
-nwe carterring
-Sproeiervulling
-nw oliefilter
-Nwe accu
-Wielen laten balanceren
Ben benieuwd!
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
een cartering zou niet eens op de factuur mogen staan want die valt onder klein materiaal. Voo rkleinmateriaal rekent een garage fatsoenlijkerwijs niet meer dan 2,50-4,50 eurie.
Ruitenvloeistof vind ik de meest dubieuze post die er is. Er zijn ECHT garages die daar wel naar kijken maar niets zeggen over een laag oliepeil als je begrijot wat ik bedoel.
al met al ff buiten die accu zou ik er niet meer dan 100 125 eurie voor over hebben. incl. btw natuurlijk…
overigens, kleine beurt doe je gewoon zelf he!!! bougies vervangen, oliefilter vervangen kan je ook zelf. ff naar de brezan, paar liter olie bij de shellpomp misschien brandstof filter. meer doen ze ECHT niet hoor.
balanceren… pooi misschien 25 eurie bij kwikfit? al met al vind ik mijn 100-125 eurie dus al aan de hoge kant…
Helemaal mee eens, een fatsoenlijke garage rekent gewoon een paar euro kleinmateriaal voor sproeiervulling en een carterring.
DirkJan2004, als ik jou was zou ik een andere garage/specialist opzoeken, je huidige garage rekent te veel.
@gompy58, Waar laat je de afgetapte olie? en kan je het filter met de hand eraf draaien of heb je hier zo een oliefilter gereedschap voor nodig?
Afgetapte olie meng je met mazout en smeer je over je chassis,
je bent ervan af en het schijnt goeie roestpreventie te zijn.
mazout
Misschien een hele domme vraag maar wat is dat :