Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
We hebben het hier al vaker gehad over het chippen of tunen van Diesels, maar niet echt over de benzine modellen.
Op E-Bay kwam ik deze duitse advertentie tegen: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=32094&item=7910907841&rd=1
INFO 0179 19 23 105
Nutzen Sie Ihre Chance jetzt!
Hochwertige TUNING CHIPS der Firma DKW-MOTORSPORT
Tuning Chip passend für CITROEN XANTIA 2.0L 16 V
BOSCHNUMMER 0261 200 218
CHIPNUMMER 358295
Bitte vor Gebotsende Steuergerätenummer überprüfen da wir sonst keinerlei Garantie bzw.keine Ersatzansprüche bei nicht beachten der Steuergerätenummer übernehmen!!
LEISTUNGSDATEN:
ca.18 PS
ca.32 NM
Verbrauchsersparnisse von 0.5l im teillastbereich sind keine seltenheit!!
Er van uitgaande dat een 2.0i 16v 135 pk heeft zou dat betekenen dat je een maximaal vermogen zou hebben van 153 PK. Het koppel zou van 180 nm naar 212! nm gaan.
Zoals sommige van jullie weten ben ik geen voorstander van chiptuning. In mijn ogen zou je motor een minder lange levensduur hebben. Wel zou een motor een bepaalde reserve moeten hebben. Maar zeker na meer als 100.000 km lijkt het me niet echt raadzaam meer om te gaan klooien aan je motorvermogen.
Wat vinden jullie?
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik wil het verbruik wel eens weten na zo’n anpassing.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
chippen of niet… ik weet het nog niet zo zeker.
In principe is het enige dat je doet die motor herprogrammeren. Die extra pkaas hebben er altijd al ingezeten. Het motor management is echter een groot compromis dat de fabrikant moet sluiten. Uitgangs punt daarbij is duurzaamheid en zuinigheid
Tuners, hebben als uitgangspunt feller en sneller om het kort weg te zeggen. Alleen, dat heeft als consequentie dat de slijtage ook heftiger is. en niet alleen op de motor. Denk hierbij ook aan de aandrijfassen, remmen etc.
Dus dat spreekt ertegen. Aan de andere kant, de eigenaar van de rechtervoet is degeen die bepaald in welke mate hij gebruik maakt van het verschovencompromis en de daarbij behorende slijtage….
Pk of 10 is al best aardig als je gaat chiptunen. Wat vooral veranderd is dat je verder in je toeren kan doortrekken. Koppel lijkt me heel sterk dat daar al te veel aan veranderd.
Onderhouds kosten gaan wel wat omhoog, maar het is vooral heel belangrijk dat je onderhoud goed en op tijd gebeurd na tunen.
Overigens ZX 2.0 16V (daar hebben we het toch over hier?) heeft af fabriek 155pk….
Omdat die een andere uitlaat heeft, dacht ik.
Chippen is idd een nieuw compromis sluiten zoals o.a. gompy al zei.
Echter, heb je pas meer slijtage en een hoger verbuik als je die extra PK’s aanspreekt…
Als je altijd gevloerd reed dan zal je brandstof verbuik idd stijgen.
Punt is dat je niet meer constant gevloerd hoeft te gaan…
Chippen is dus veiliger dan de meeste mensen denken…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI