Wie kan mij vertellen waarom mijn ZX elke keer schokt bij het wegrijden ‘s ochtends!?!?
Het lijkt net of ie moeite heeft om benzine te krijgen. Ligt dit puur aan het feit dat hij koud is, of is er iets niet goed met de injectie?
Ik heb er net een nieuwe brandstofpomp in gezet dus daar kan het niet aan liggen…
Wie is expert!?
Doet hij dat schokken slecht een paar keer? (1 a 2 keer) in de ochtend bij het wegrijden :
Heb ik ook met mijn ZX1.4i, ik heb het zoeken naar waar het aan kan liggen opgegeven.
Mijn ZX (PHI 1.8i) heeft dat vaak ook. Als ik start en dan direkt wegrij dan na een seconde of 3 houdt de motor in om na een halve seconde weer op te pakken.
Ik hou het op de brandstoftoevoer die van achter naar voren even onderbroken wordt.
In mijn Peugeot 404 ben ik een halve minuut aan het starten voordat er überhaupt brandstof is.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Mijn ZX (PHI 1.8i) heeft dat vaak ook. Als ik start en dan direkt wegrij dan na een seconde of 3 houdt de motor in om na een halve seconde weer op te pakken.
Ik hou het op de brandstoftoevoer die van achter naar voren even onderbroken wordt.
Ik heb exact hetzelfde probleem. Maar om eerlijk te zijn, soms heb ik er een paar dagen geen last van, maar meestal wel.
Ik heb het brandstof filter onder de auto laten vervangen, maar dat heeft geen effect. De Citroen Specialist waar ik kom zegt dat er veel factoren zijn waar het aan kan liggen omdat het een injectie motor is en dat e.e.a. door de computer word geregeld. Om de een of andere reden houdt de computer dus even in bij het wegrijden na het starten in de ochtend.
Is denk ik de koudestart-stand.
De eerste tellen rijdt de motor in een koudestart-stand. Wordt geregeld aan de hand van wat de sensor hiervoor aangeeft en deze sensor zit weer op de thermostaat.
Bij de BX tak staat ook een aardig verhaaltje hierover.
heeft de mijne ook. Heb er echter een prima oplossing voor gevonden….
Heb het bijgeschreven onder het kopje “: karakter. Het hoort bij de auto…. en daar moet je leren leven…
De eerste tellen rijdt de motor in een koudestart-stand. Wordt geregeld aan de hand van wat de sensor hiervoor aangeeft en deze sensor zit weer op de thermostaat.
Bij mij is de thermostaat vernieuwd samen met de koppakking en een koelslang. Maar het probleem blijft, als ik de motor start en ik wacht een minuut en dan wegrijd, doet de motor ook even inhouden. Ik denk dat het dan niet te maken heeft met de koudestart-stand in de eerste tellen :
Ik heb het net als gompy58 bijgeschreven onder het kopje “: karakter. Het hoort bij de auto…. en daar moet je mee leren leven…
Zolang je maar lief en zorgzaam ben voor je ZX zal zij je niet in de steek laten, iedere auto heeft toch een beetje een eigen willetje
Yep, overigens vind ik die koude start maar relatief hoor. Als ik bij een lekker zonnige dag pas in de namiddag mijn auto gebruik heeft hij precies het zelfde bij de eerste keer schakelen en gas geven.
Het is eigelijk altijd bij de eerste keer starten en wegrijden op een dag.
Ik denk dat het meer een wake-up call is dan een koude start.
gompy58 schreef:Yep, overigens vind ik die koude start maar relatief hoor. Als ik bij een lekker zonnige dag pas in de namiddag mijn auto gebruik heeft hij precies het zelfde bij de eerste keer schakelen en gas geven.
Het is eigelijk altijd bij de eerste keer starten en wegrijden op een dag.Ik denk dat het meer een wake-up call is dan een koude start.
Ook al is het warm buiten, de motor van de auto zal koud zijn, evenals de koelvloeistof en olie. Die zal eerst op temperatuur moeten zijn, wil je spreken over een warme start.
Overigens wordt hier gesproken over de sensor die de temperatuur van de koelvloeistof meet en deze informatie doorgeeft aan de ecu. Dit heeft niets te maken met de thermostaat. O.a. aan de hand van de verstrekte waardes van de sensor, bepaalt de ecu de hoeveel benzine en lucht.
ZX-Cruiser schreef:Wat voor ZX gaat het hier om :
Citoen ZX 1.7i…
Is het een idee om de auto eerst warm te laten draaien?!?!? Volgens de “handleiding” is dit niet nodig..
ZX-Cruiser schreef:Warm laten draaien is slecht voor je motor en dus zeker niet aan te raden.
En die 1.7, is officiel een 1.8 want een 1.7 bestaat niet
Ik dacht wel dat cilinderinhoud dichter bij 1700cc ligt dan bij 1800cc maar goed naar boven afronden is citroën-eigen
Waarom rij ik dan in een 2cv6 en niet in een 2cv7 ?
Schijt aan originaliteit.
Warm laten draaien is slecht voor je motor en dus zeker niet aan te raden.
Dit helpt ook niet, heb ik al geprobeerd, de motor houdt toch 1 a 2 keer effe flink in.
Het is precies zoals Gompy het zegt, “het is eigelijk altijd bij de eerste keer starten en wegrijden op een dag.”
ZX-Cruiser schreef:
Ik dacht wel dat cilinderinhoud dichter bij 1700cc ligt dan bij 1800cc maar goed naar boven afronden is citroën-eigen
Nee hoor, het is 1761 cc, dus mag met recht een 1.8 genoemd worden.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
ZX-Cruiser schreef:Warm laten draaien is slecht voor je motor en dus zeker niet aan te raden.
Is helemaal waar, maar geef de motor wel een seconde of 10 voordat je wegrijdt, zodat de olie in elk geval de gelegenheid krijgt om door het motorblok gepompt te worden.
Om dezelfde reden is het absoluut af te raden om flink gas te geven bij het starten. Ueberhaupt moet het gaspedaal met gevoel worden bediend bij koude motor, slijtage is verreweg het grootst bij koude start, rijden met koude motor is een goede 2e veroorzaker van motorslijtage.
Enne, i.v.m. de elektronica die tegenwoordig bij benzinemotoren wordt gebruik is het ook handig om eerst het contact aan te zetten, dan even een paar tellen te wachten en dan pas de motor te starten, dan krijgt de elektronica de gelegenheid om zich in te stellen voor de koude start.
Overigens is deze opmerking algemeen bedoeld hoor, niet als oplossing voor de hier beschreven problemen.
winnetou schreef:
Enne, i.v.m. de elektronica die tegenwoordig bij benzinemotoren wordt gebruik is het ook handig om eerst het contact aan te zetten, dan even een paar tellen te wachten en dan pas de motor te starten, dan krijgt de elektronica de gelegenheid om zich in te stellen voor de koude start.
Goede tip van je ....nu was ik dat toch al 13 jaar gewend….mijn zoon Renz zat naast me toen we samen met de Chic even ergens naartoe moesten…..ik zet het contact aan…en Renz roept : Hé Pa…...je kunt meteen starten hoor…t’is geen diesel !
Tsja….......
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tja, het wordt dus toch weer tijd voor ‘n diesel he?! Ga je die TZD nog overnemen?