Als je sensor stuk is en de motor draait gewoon op een hoger toerental, dan zal de motor ook inhouden
Normale temperatuur van je koelvloeistof is 90 graden. Dus je motor moet gekoeld worden met iets dat al 90 graden is…
Zoals je hieruit kan opmaken is de temperatuur van de motor en van de olie nog wel een stuk hoger.
Een hete dag is 40 graden. Ben je dus nog wel een stuk verwijderd van de gebruikstemperatuur.
De temperatuur van je koelvloeistof is geen indactie voor de temperatuur van je motor! Moet je maar eens je motor koud starten, 5 seconden laten draaien, en dan eens voelen hoe heet je retourleiding is en hoe koud je blok nog is!
Ik heb een olietemperatuurmeter Na 1km is mijn koelvloeistof op temperatuur, maar als ik wil trappen moet mijn olie op temperatuur zijn en dat kost me minimaal 30km in de zomer op de snelweg!
Doe dus een beetje rustig aan als je minder als 25/30 km hebt gereden is mijn advies, en een warme dag zegt weinig over de temperatuur van je motor…
In de koude startstand (wordt gemeten door de donker blauwe sensor op termostaathuis (achterkant) of op het klephuis van de stationairlucht.
Deze meldt inderdaad aan de computer dat de motor koud is, en de computer zal vervolgens de mengselverhouding aanpassen (rijker).
Dit rijkere mengsel is volgens mij de reden van het inhouden. Zal dus weinig aan te doen zijn volgens mij en inderdaad bij het type horen.
Vroeger had je sjook, die deed mechanish hetzelfde als wat nu door de computer wordt gedaan. Bij je sjook motor had je ook het inhouden met de sjook aan.
Hebben BX-en geen last van dit verschijnsel??
Enne, i.v.m. de elektronica die tegenwoordig bij benzinemotoren wordt gebruik is het ook handig om eerst het contact aan te zetten, dan even een paar tellen te wachten en dan pas de motor te starten, dan krijgt de elektronica de gelegenheid om zich in te stellen voor de koude start.
Als het goed is hoor je ook e.e.a. zoemen/klikken als je het contact aanzet.
In de koude startstand (wordt gemeten door de donker blauwe sensor op termostaathuis (achterkant) of op het klephuis van de stationairlucht.
Ik zal eens kijken of ik deze sensor kan vinden. Is deze sensor duur? anders kan het geen kwaad om hem eens te vervangen.
Is niet duur.
ik heb een ZX 1.4i Avantage en heb het zelfde probleem ik heb er nieuwe benzine filter onder gezet maar het probleem blijf. ik ben ben bang het het een tik is van de ZX als er zo veel mensen zijn die er last van hebben
Alleen Een Citroën Rijd Als Een Citroën
Je Voelt Je Lekkerder In Een Citroën
Citroën Créateur d’Automoblies
Komt Tijd, Komt Citroën
Zo Nu Eerst Een Citroën
CITROËN ZX 1.4i AVANTAGE |ZX POWER|
Armée Française
Op gisteren na heeft mijn ZX het enkele dagen zonder een stotter gedaan bij het wegrijden. Ik laat binnenkort die sensor wel vervangen en zie het dan wel. Ik ben eigenlijk al redelijk gewend geraakt aan deze “ZX-tik”
De koudestart sensor vervangen heeft absoluut geen zin
Er kunnen 2 dingen gebeuren als dat ding stuk is. Of hij rijdt altijd in de koude start stand, of nooit.
Als hij altijd in de koude start stand staat, zal de motor altijd moeten haperen en hoog stationair draaien.
Als hij nooit in de koude start stand staat, kan je moeite hebben met starten, en zal je motor afslaan bij te driftig optrekken, en bij stationair draaien.
Als de motor ‘hapert’ na een koude start (ook al is het 40 graden buiten) doet deze precies wat hij moet doen.
Er is maar 1 remedie Rustiger aan doen na een koude start, en lekker rustig op temperatuur laten komen. Is ook het behoud van de motor.
Ok thanx voor het duidelijk verhaal. Ik denk dat die sensor dan inderdaad niet stuk is, want ik heb verder geen problemen en hij rijd lekker zuinig ca. 1:15 gemiddeld. Dus lijkt het mij in dit geval beter om met deze ZX-tik te leren leven en rustig weg te rijden bij een koude start.
Je kan het denk ik wel zelf modificeren als je het erg irritant vind
Hoeveel slangen zitten er op je luchtfilter?
Zo te zien loopt er 1 dikke pijp naar het luchtfilter-huis :
Wat kun je hieraan modificeren om het stotteren te verhelpen
Als je 1 buis hebt die eruit komt kan je daar niets aan modificeren.
BX heeft een aparte voor de koude start stand volgens mij.
Als je dan last hebt kan je die denk ik wel omleiden…...
Je kan proberen gewoon je stekker van je sensor eens los te trekken, volgens mij moet hij dan gewoon z’n normale programma gaan doen. Als het dan eens koud is dan kan je dat stekkertje altijd nog vastmaken mocht je startproblemen krijgen. Volgens mij is dat stekkertje alleen voor de koude start.
Ik kijk het nog even aan, vandaag heb ik ook geen gestotter met wegrijden gehad, de ZX zal wel een goed humeur hebben de laatste tijd
En anders mag mijn broertje het oplossen, die schop ik in mijn ZX om het Toyota-virus eens de kop in te drukken bij hem.
Ik ben namelijk bezig om eventueel een Xsara diesel aan te schaffen.
Ook een manier om van je probleem af te komen! D
Helaas hij wil die auto niet, zelfs niet als een geschenk (gratis dus). Ik zit dus zwaar te twijvelen om de auto te verkopen aan een liefhebber die er een redelijke prijs voor wil betalen of gewoon doorrijden ermee. Ik heb er namelijk nogal wat geld ingestoken (koppakking, schokdempers, etc) om de puntjes op de “i” te zetten bij deze auto. Hij rijd nu zonder problemen en lekker zuinig met 1:15 gemiddeld.
PS: Vandaag heeft mijn ZX ook niet gestottert bij het wegrijden, zou ze in de gaten hebben dat ik haar wil verkopen
volgens mij is het een zx kwaaltje ofzo.
mijn 1.6 zx houdt ook in als je met een koude motor wegrijdt. rijdt ie eenmaal een paar meter dan is het gelijk weg.
eerst even laten draaien helpt ook niet.
maar ik stoor me er niet aan eigenlijk. gewoon de koppeling met wat meer beleid bedienen werkt ook prima (maarja dat vergeet je wel eens )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Wat mij opgevallen is dat dit kwaaltje niet altijd optreed. Ik heb er een paar dagen last van gehad en soms gaat het gewoon een paar dagen goed. Zo ook vandaag, gisteren heb ik een lange rit gemaakt. Ik heb een gevoel dat na een lange rit het probleem even voor een paar dagen weg is.