Dat is dan weer vreemd…..
Ik moet zeggen dat ik het de laatste dagen ook ineens heb. Dan echter niet bij een koude start Gisteren stond ik bij een stoplicht en begon de motor ineens onregelmatig te draaien. Ikke bijgassen om de motor aan te laten, en bij groen langzaam en stotterend naar een rustig plekje gereden. Motor uitgezet, opnieuw gestart en probleem was weg (!?)
Ik ga maar eens kijken of ik wellicht injectoren moet gaan vervangen/schoonmaken.
Ik ga maar eens kijken of ik wellicht injectoren moet gaan vervangen/schoonmaken.
Tank je zo een schone zwavel-arme benzine? (van Shell?)
Ik hou het lekker op de benzine van de witte pompen, daar zit altijd wel een beetje zwavel in.
Wij hebben een Shell vlakbij die goedkoper is als de Tango, dus daar tank ik dan maar.
Zou ik eigenlijk 98 kunnen tanken ook? Zou het beter zijn?
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 04-06-2004
- 2CV 6 Spécial
- GS/GSA GSpecial
ZX-Cruiser schreef:Hier geen inhouden of whatsoever.
Alleen ietsjes tussen 1000-2000RPM maar dat komt door een stervende bobbine (16V kwaal, nwe is in bestelling )
Kun je hier iets meer over vertellen? Wat zijn precies de symptomen, die van mij houdt ook wel eens wat in, of dan hapert ie een klein beetje(schokje). Hoe meet je of de bobine nog in orde is of niet, en wat kost een nieuwe?
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 04-06-2004
- 2CV 6 Spécial
- GS/GSA GSpecial
Thanks! Ik ga vanmiddag eens met de multimeter aan de slag.
Heb vandaag bij de Citroen specialist eens gevraag over het inhouden bij de eerste keer op een dag starten en wegrijden. Hij vertelde mij dat dit inderdaad een ZX-tik is die niet specifiek bij één type of motor voorkomt. Het wordt veroorzaakt door de “gasklep-potentie meter”, deze meet de stand van het gaspedaal. Dit onderdeel is dan vuil/versleten?, het vervangen ervan is erg duur, maar het kan verder geen kwaad om zo te blijven rijden volgens de specialist.
Hij bevestigde mijn vermoeden ook dat na een lange rit het een paar dagen zonder inhoude gaat. Dit waarschijnlijk doordat het geheel weer lekker heeft zitten bewegen en wat schoner is geworden.
Ik weet niet of ik alles goed heb begrepen wat hij zei, dus het kan zijn dat hier rare dingen staan. Correctie, opmerkingen en aanvullingen zijn van harte welkom.
Heb vandaag het gasklephuis eraf gehaald en helemaal uitelkaar getrokken en schoongemaakt met contactspray. Kwam een partij bruine zooi uit zeg
Ook uit die ene injector boven de gasklep zelf, effe contactspray erin en spuiten maar. Contact spray reinigt en smeert de boel ook meteen.
Helaas hadden ze de pakking die tussen het gasklephuis en het inlaatspruitstuk moet niet bij de automaterialenzaak. Daar adviseerde ze mij gewoon een stuk stevig papier te nemen. Ik heb een melkpak genomen om er een pakking van te maken, iemand hier op het forum adviseerde dat dit beter is dan papier. Maar dat was voor de waterpomp, kan een pakking van een melkpak voor het gasklephuis in dit geval geen kwaad :
Nou maar hopen dat ik van die ene stotter bij het wegrijden na de eerste start op de dag verlost ben. Dat weet ik hopelijk over een paar dagen, heb pas nog een lange rit gemaakt en daarna heb ik er meestal een paar dagen even geen last van.
De motor stottert in iedergeval niet meer als ik bijvoorbeeld het gas loslaat in zn 3 en de snelheid zakt terug net onder de 40, waarbij ik dan terugschakel.
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 04-06-2004
- 2CV 6 Spécial
- GS/GSA GSpecial
EL Robino schreef:Thanks! Ik ga vanmiddag eens met de multimeter aan de slag.
Inmiddels heb ik mijn bobines doorgemeten, ze waren allemaal goed. Allemaal ergens bij 0,7 Ohm geloof ik. Daar ligt het dus niet aan. Ik denk dat mijn Lambdasonde z’n beste tijd gehad heeft. Zaterdag maar eens een andere proberen. Het schokkerig rijden begint wel te irriteren.
Ik heb een andere injectorhuis erop gezet, die ik uit een AX-GT op de sloop heb gehaald die iets van 80dkm heeft gelopen.
zie topic: http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=1723
Schoonmaken van het injectorhuis wat erop zat heeft iets verbetering opgeleverd maar niet echt naar tevredenheid.
(Zie enkele berichten terug in deze topic)
Uiteraard eerst helemaal uitelkaar en goed schoongemaakt, motor loopt nu gelijkmatiger, de verhoging in het toerental wat je om de 2 a 3 seconden hoorde is nu weg. Ook geen schokkend gedrag meer bij het loslaten en het weer oppakken van het gas bij lage toeren, de auto rijd nu een stuk soepeler.
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 04-06-2004
- 2CV 6 Spécial
- GS/GSA GSpecial
Ik heb mijn auto uitgelzen en hij gaf storingscode 65 aan: Sensor Cylinder Reference.
Ik denk dat dit de nokkenaspositiesensor is, klopt dit? Zo nee wat is het wel?
Dit is de lichtblauwe sensor bovenop het blok. Weet iemand of ik hier iets aan kan meten oid?
Zit die BDP sensor bij de 16V op de motor zelf!?
Lachen!
Ja, als die stuk is gaat de motor wel haperen… Die dingen zijn vrij eenvoudig over het algemeen Je hebt bij dit soort sensors meestal te maken met een schijf met een afgevlakt kantje op een draaiend gedeelte (in dit geval de nokkenas) Hierbij zit een electromagnetische sensor. Als de motor nu gaat draaien heb je een 1 als de schijf draait en een 0 als het vlakke kantje voorbij komt (Bij de schijf wordt de magneet aangetrokken door de schijf, bij het vlakke kantje niet). Vaak heb je op die schijf ook wel een soort vertanding zodat je een hele serie van 1-0-1-0-1-0-1-0 hebt die naar je motormanagement wordt doorgestuurd, en dan zit er 1 groter gat tussen de tanden. Zo kan je de snelheid beter meten en weet de computer sneller dat de ring is gestopt met draaien.
Dit systeem is heel simpel, goedkoop en betrouwbaar. ABS gebruikt dit systeem ook en zal niet snel reperaties opleveren. Omdat de sensor los zit van draaiende delen zal deze ook (bijna) niet slijten. Een nieuwe sensor is als het goed is niet duur.
De BDP sensor meet bij jouw motor de nokkenas, en daarmee dus ook het toerental van de motor. Op die manier kan de computer uitrekenen wanneer de ontsteking op welke cilinder moet gebeuren, en kan de computer uitrekenen in welke cilinder er benzine moet worden ingespoten en op welk tijdstip. De hoeveelheid benzine wordt grotendeels bepaald door de data van de luchtmassameter….
Om weer even het punt aan te halen van de ZX-tik, 1x flink inhouden bij de eerste start op de dag.
Dit licht dus aan de gas-kleppot.meter die in het monopoint injectie-huis zit. Deze potmeter is aan het begin versleten waardoor de ECU de stand van het gaspedaal niet kan waarnemen en dus inhoud.
Via via heb ik vernomen dat je het complete gasklephuis alleen bij de dealer kan krijgen. Hooguit de injector kan los besteld worden.
De goedkoopste prijs die ik ben tegengekomen is €209 bij Carfix.
Ik heb nu een gasklephuis van een AX-GT erinzitten, welke hetzelfde is en ik heb er geen last meer van. Het haperen bij de eerste start wat ik heel even had is nu ook weg met een flesje injector-cleaner, blijkbaar was de injector vuil.
Het oude gasklephuis heb ik nog effe verder uitelkaar getrokken.
Aan de zijkant (rechts) onder de benzine slangen zit een stekker op een zwart kapje dat met 4 bouten vastzit. Deze bouten zijn wel verzegeld met een kapje, welke je eraf kan trekken met een tang en schroevendraaier. Als je nu voorzichtig het kapje weghaalt zie je dat dit eigenlijk de potmeter is (weerstand), op de as van de gasklep zie je de contactpunten. Bij mij is de printbaan op de potmeter aan het begin iets versleten en er zat een vuiltje op één van de contactpunten. Wellicht dat als ik nu de weerstand met contactspray schoonmaak de ZX-tik eruit zal zijn? Maar voorlopig rijd mijn ZX nu prima met het AX-GT gasklephuis. Maak het oppervlak waar de potmeter opkomt niet schoon en verwijder zeker niet de rubberen ring, zo weet je precies in welke positie je de potmeter terug moet plaatsen. De gaten in het kapje waar de potmeter inzit zijn sleuven, de weerstand kan dus versteld worden, waarschijnlijk voor het af fabriek calibreren van dat ding.
Dit is dus een makkelijke en snelle methode om te achterhalen of dit vervelende onderdeel niet vuil of versleten is ipv het hele gasklephuis te verwisselen/uitwisselen. Zoals ik dus gedaan heb ops:
Helaas heb ik mijn digitale camera voor 2 weken uitgeleend, maar ik probeer die van mijn broer te lenen, dan maak ik er foto’s van om.
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat naast de Gaskleppot.meter ook de injector is die haperde. Ook de injector die in het gasklephuis van de AX-GT zit hapert weleens, vooral als de motor goed koud is, dus een nachtje stilstaan. Na een 10 a 15min. is het wel over. Andere injector erin gedaan, die er dus origineel inzat, nog meer haperen. Injector cleaner heeft wel het ergste weggehaald bij de injector uit de AX-GT maar blijkbaar niet alles.
Ben effe gaan informeren wat dat ding kost, de Citroen dealer vraagt er een woekerprijs van € 275 ex btw. voor
Even voor de duidelijkheid, dus alleen dat kleine flut Bosch injectortje met één O-ring erbij.
Bij Citroen Specialist Hoonaard geweest in Rotterdam, daar kost dat ding € 306 ex btw , (Ja via de dealer)
En als hij dat ding direct via Bosch besteld kost het me € 275 ex. btw.
Je zou toch bijna uit protest een ander merk gaan rijden met dit soort achterlijke prijzen. De ZX1.4i rijders met een dergelijke injector kunnen dus hun borst nat maken als dat ding verstopt raakt of vast komt te zitten door de zwavelvrije/arme benzine wat je de laatste tijd vaak hoort.
Inderdaad, eentje van de sloop is en blijft een tussenoplossing.
Ik heb aan een vriend van mij gevraagd die bij Bosch werkt of hij eraan kan komen. Hij werkt voor de divisie Hydrauliek en Pneumatiek van Bosch maar heeft de betreffende info en partnummer doorgestuurd naar een Bosch Kantoor in Wormerveer, ik ben benieuwd.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Injectoren kan je ultrasoon laten reinigen en testen. In de spaanse polder in r’dam zit een zaak die bosch delen levert en ook zo’n testbank heeft.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002