Na de gezellig ochtend in Leerdam ben ik met de Aura weer terug gereden naar het midden van het Brabantse land en heb ik, op advies van Harry, de blauwe rook in de gaten gehouden.
En warempel, als ik voor het stoplicht sta, of in de file…ik moet mijn ramen dicht houden om mijn blauwe rook niet binnen te krijgen. Ik heb net nog even olie en koelvloeistofpeil bekeken…..prima in orde!
Kan een beetje olieverbruik dan al tot zoveel blauwe rook leiden? Of komt die rook van te weinig olie in de motor? Of verbrand er iets anders? Er hangt echt een “schroei-luchtje” in die rook.
Wederom; enig advies/ideeën?
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Blauwe rook….ksnaphetnogsteedsniet!
Waar gaat het over? Welke auto? Is dit topic een aansluiting op een andere?
Re: Blauwe rook….ksnaphetnogsteedsniet!
DirkJan2004 schreef:Na de gezellig ochtend in Leerdam ben ik met de Aura weer terug gereden naar het midden van het Brabantse land en heb ik, op advies van Harry, de blauwe rook in de gaten gehouden.
En warempel, als ik voor het stoplicht sta, of in de file…ik moet mijn ramen dicht houden om mijn blauwe rook niet binnen te krijgen. Ik heb net nog even olie en koelvloeistofpeil bekeken…..prima in orde!
Kan een beetje olieverbruik dan al tot zoveel blauwe rook leiden? Of komt die rook van te weinig olie in de motor? Of verbrand er iets anders? Er hangt echt een “schroei-luchtje” in die rook.Wederom; enig advies/ideeën?
Klepsteelrubbers roep ik. Die zijn waarschijnlijk uitgedroogd, versleten en lekken. Vervangen zal de blauwe rook laten verdwijnen.
Overigens kan een beetje olie al voor een behoorlijke blauwe rook zorgen. Als je hier lang mee rond rijdt, zul je vanzelf merken dat het oliepeil echt wel daalt.
Klepsteelrubbers kun je vervangen door of de cilinderkop te verwijderen of met druk en dan de cilinderkop gemonteerd laten. Als je het moet laten doen door een garage, zoek een garage die de tweede optie doet. Dit scheelt ontzettend veel in arbeidsuren en dus geld.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
even hier op inhakend,
wat is het aan de hand als je auto geen olie lekt, niet rookt, wel een beetje stinkt en ook flink olie zuipt?
erik wijngaarden schreef:even hier op inhakend,
wat is het aan de hand als je auto geen olie lekt, niet rookt, wel een beetje stinkt en ook flink olie zuipt?
Je spreekt jezelf tegen. Een auto kan niet geen olie lekken en wel olie zuipen tegelijk.
Schijt aan originaliteit.
De Aura lijkt me idd klepstoorrubbers. Dit zal overigens ook zorgen voor wat compressieverlies (kleppen sluiten niet geheel), zal waarschijnlijk ook verklaren dat je 1.4 net zo snel is als je 1.6…)
Die van Erik kan ook via je carterontluchting zijn waar de olie in wordt retourgegooid, en dan loopt het met je normale verbranding mee. Merk je niet veel van omdat het regelmatig wordt verbrand. Ook lekt de motor dan niet.
erik wijngaarden schreef:even hier op inhakend,
wat is het aan de hand als je auto geen olie lekt, niet rookt, wel een beetje stinkt en ook flink olie zuipt?
Had ik ook (ZX 1.8i). Bij mij waren het de klepsteelrubbers.
Olieverbruik tot 1:500, geen rook uit de uitlaat, geen lekkage. De garage vond het ook vreemd maar sinds de klepsteelrubbers vervangen zijn is het helemaal voorbij.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
theiz schreef:
Die van Erik kan ook via je carterontluchting zijn waar de olie in wordt retourgegooid, en dan loopt het met je normale verbranding mee. Merk je niet veel van omdat het regelmatig wordt verbrand. Ook lekt de motor dan niet.
dat zou dus betekenen dat ik overdruk in mijn carter heb?
Dus door die lekke klepsteelrubbers komt er olie in de verbrandingsruimte? Of zit ik er nu naast?
Kan ik daar nog even mee blijven rijden en als ik ze laat vervangen, is dat een dure grap?
Grrrr…..het kost wel veel tijd, geld en geduld om in die Aura te kunnen cruisen!!
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
DirkJan2004 schreef:Dus door die lekke klepsteelrubbers komt er olie in de verbrandingsruimte? Of zit ik er nu naast?
Kan ik daar nog even mee blijven rijden en als ik ze laat vervangen, is dat een dure grap?
Mij werd gezegd dat je met verharde klepsteelrubbers (het rubber is verhard en dicht daardoor niet meer afdoende af) zonder problemen door kunt rijden, als je je oliepeil maar in de gaten houdt.
Indicatie voor de kosten:
set klepsteelrubbers: € 23,20
klepdekselpakking: € 21,60
Arbeidsuren (inclusief APK, grote beurt, winterbanden monteren, distributieriem, bougies, remslang en waterpomp vervangen): 5,5 uur.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
DirkJan2004 schreef:Dus door die lekke klepsteelrubbers komt er olie in de verbrandingsruimte? Of zit ik er nu naast?
Kan ik daar nog even mee blijven rijden en als ik ze laat vervangen, is dat een dure grap?Grrrr…..het kost wel veel tijd, geld en geduld om in die Aura te kunnen cruisen!!
Zoals ik al zei zijn er twee verschillende manieren om de klepsteelrubbers te vervangen. De ene is zeer arbeidsintensief en dus duur omdat de gehele cilinderkop verwijderd wordt. De andere, en dit doet niet iedere garage, is minder arbeidsintensief en kan met gemonteerde cilinderkop gebeuren. Wel zal de distributieriem in beide gevallen losmoeten, dus als die bijna aan vervanging toe is, laat die dan ook vervangen.
Je kunt er gewoon mee doorrijden als je maar het oliepeil op peil houdt. De autobestuurders die achter je staan bij het verkeerslicht zullen je dit overigens niet in dank afnemen.
Om er helemaal zeker van te zijn dat het de klepsteelrubbers is, laat je auto enige tijd stationair draaien en dan geef je plotseling een dot gas. Op het moment dat je gasgeeft, zal er blauwe rook zichtbaar moeten zijn. Het kan zo zijn dat je dit vanaf de bestuurdersplaats niet ziet, laat dus iemand anders kijken bij de uitlaat.
Ook kun je enige tijd bergaf rijden zonder gasgeven en dan ineens weer gasgeven. Ook dan moet er op het moment van gasgeven, blauwe rook zichtbaar moeten zijn. Ook dit is niet altijd zichtbaar voor de bestuurder. Laat iemand achter je aan rijden.
erik wijngaarden schreef:even hier op inhakend,
wat is het aan de hand als je auto geen olie lekt, niet rookt, wel een beetje stinkt en ook flink olie zuipt?
Als dat zo is, dan heb je een wereldwonder
Als het oliepeil daalt en je dus geregeld moet bijvullen, zal de olie echt ergens moeten blijven. Dus of de olie verdwijnt door lekken (kan ook in het luchtfilter zijn) of de olie wordt verbrandt.
Als de olie verbrandt, krijg je in principe blauwe rook, maar dit hoeft zichtbaar te zijn voor de bestuurder maar wel voor diegene die achter je rijdt. Laat dus iemand achter je XM rijden (niet als je 200 km/uur rijdt)... en let dan goed op de uitlaatgassen. Rij met vollast, laat de motor enige tijd stationair draaien en maar kijken (niet snuiven) naar de uitlaatgassen.
Of check heel erg goed de motorruimte of de bodem van de auto. Olie wordt naar achteren geblazen bij lekkage tijdens het rijden en zal dan op de bodem van de auto terechtkomen.
Succes met je wereldwonder
Bedankt voor je tips Erik!
Woensdag wordt de distributieriem vervangen dus misschien dat ik meteen de klepsteelrubbers kan laten vervangen…
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
ik had al ergens anders antwoord gegeven,
als je het laat maken kan er gelijk ook een nieuwe riem op voor allleen materiaalkosten, dat kom dan mooi uit, omdat je zei dat ie hoognodig vervangen moest worden
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nog ff aanvullend. Verharde klepsteel rrubbers doen NIETS met je compressie. De klep sluit als vanouds. Alleen: Stationair zal de onderdruk onder je gasklep( die dicht is- stationair weetje nog) olie meezuigen langs de inlaatklepgeleider. Dat verbrandt. Als het dat is heb je het ook als je van 150km/h met je gas los de afrit neemt en dan op het laatst even weer gas geeft. Je zal dan ook een flinke pluim zien!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb er inderdaad last van bij gas loslaten en stationair laten lopen. Maar het komt ook voor als ik lang voor het stoplicht sta te wachten en dan in de 1e versnelling sta…
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)