Bram schreef:RJ schreef:.........kan ik in iedergeval als het gelukt is de auto verkopen,want diesel rijden is voor mij nu even veel te duur ik rijd namelijk nog maar 150 kilometer per week nu ik werkloos ben geworden dus als er iemand is die er belang bij heeft dan hoor ik het graagik doe hem liever weg aan een liefhebber dan aan een handelaar
met vr gr roelofjanEhh…...ik wil hier niet de boel laten *ontploffen* hoor maar vertel eens wat meer over de auto ?
(ik wissel het laatste jaar nogal eens van auto) ops:Ik begrijp dat het een TZD is ?
Wat voor optie’s heeft hij….(behalve electr. ramen en stuurbekr.) nog meer ?
En heb je al een andere auto…zo ja…ook een BX ?
Heb je er ook een foto ergens van staan ?
Hallo bram de citroen bx staat op marktplaats onder drenthe,als je intoetst
TZD kom je bij mijn advertentie,er is 1 ding wat er nog niet bij staat en dat is dat het bestuurders raam niet meer opengaat,voor de rest is hij volgens mij toppie.
Mocht je belangstelling hebben dan hoor ik het wel
En ik heb nog geen andere auto weer want ik moet van de opbrengst van de bx een andere auto kopen,er is verder namelijk geen geld om bij te leggen,mijn vriendin wil graag een honda civic weer,o.a omdat ie niet duur in de wegenbelasting is en omdat het toch wel fijn rijd,ok je hebt niet zoveel comfort als in een bx
met vr gr roelofjan
Ik heb je een PB (persoonlijk bericht ) gestuurd, Roelof jan…..dat staat bovenaan de site…..
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
ik ga mee met RJ
groeten dennis :cevr
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Iedereen alvast bedankt voor de reacties,en ik houd jullie even op de hoogte hoe het is gegaan !
met vr gr roelofjan cevr
Mee eens, sorry, ik zal me voortaan bij de benzines houden. oops
Nog 1 vraag Wil jij zeggen dat als je je hand op de luchtinlaat houdt, een dieselmotor nog steeds doorloopt?
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Grote kans dat de diesel genoeg ‘lucht’ uit het carter meezuigt om ‘aan’ te blijven.
Als je zeker alle lucht afsluit, (Wat ik niet zou doen want je schrikt hoe hard zo’n ding zuigt) slaat ie af!
Je kan ook je tank leeg maken…..
Maar de oplossing: in zn 4 en koppeling los werkt het handigst. Hoeft de kap ook niet open.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik heb zo’n flauw vermoeden dat we Bram binnenkort in een BX TZD zien rijden… .
En wat het afzetten van een dieselmotor betreft, bij oudere diesels gebeurt dat voorzover ik weet inderdaad altijd door het afsluiten van de brandstoftoevoer. Mensen die in hun diensttijd op de vrachtwagen hebben gezeten kennen vast dat aparte hendeltje wel die je eerst moet overhalen om de brandstoftoevoer af te sluiten, die moest je altijd eerst bedienen voordat je het contact uit zou zetten (heeft trouwens ook zo gewerkt op hele oude Mercedes diesel-personenauto’s).
Met dit in het achterhoofd vraag ik me nu af of het ook wel zo handig is geweest om de accupolen los te kopppelen terwijl de motor nog draait… Ik had begrepen dat het schade kan opleveren aan de gelijkrichter van je dynamo. Klopt dat? Ik ben niet zeker van mijn zaak, maar omdat ik zelf ook diesel rij vraag ik me dit af. :
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
@winnetoe:
nee maakt niks uit. Contact uit is elektrisch bijna alles afgekoppeld. De dynamo blijft echter rechtstreeks met de accu verbonden en kan zn stroom nog gewoon kwijt.
EDIT: ik zat niet op te letten. Inderdaad de accupolen loskoppelen als de motor loopt is niet verstandig. ( ook bij een diesel) maar gaat niet direct kapot. Echter niet mee gaan rijden.
Ik gebruik het soms als test om te kijken of de dynamo iets doet…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
winnetou schreef:Ik heb zo’n flauw vermoeden dat we Bram binnenkort in een BX TZD zien rijden… .
Je weet maar nooit hoe een *balletje* kan rollen.
Alhoewel ik het liefst wel weer in een tzd-turbo zou gaan rijden….maar het heeft voor mij niet zo’n haast…..en je begint je natuurlijk af te vragen of er nog wel tzd-turbo’s in NL rondrijden die nog (ver) onder de 3 ton zitten….zodat ik er nog een paar jaar plezier van zou kunnen hebben.
De vorige (rode) tzd-turbo, die nu weer bij Knopper staat…..vertrouwde ik voor geen cent…er lekte mij op teveel plekken opeens olie onder de motor uit….was het alleen de carterpan-pakking geweest, dan had ik hem uiteraard gehouden….maar omdat er net een andere (94’er Break) motor in was gezet en ik het donkerbruine vermoeden had dat er misschien wel iets bij de Turbocompressor lekte (de olie kwam dus uit die hoek vandaan, boven de stuurbekrachtiging zag ik)...en je daar verdomd moeilijk bij kunt komen…..kwam ik dus op de stap om met een k##smoes hem om te ruilen voor de Chic.
Alhoewel ik moet zeggen dat nu ik de 1.6i Chic ruim 3 weken heb en ik hem eens flink op z’n *sodemieter* heb gegeven…(wat hoger in de toeren optrekken….4000 a 4500 rpm)....hij een stuk feller is geworden met optrekken…dus wie weet moet ik er eens een middeltje ingooien die de injectoren reinigt of zo. :
Er heeft ruim een jaar lang een VROUW met de Chic gereden….dus wie weet heeft zij hem een beetje laten *insukkelen*.
Met dit in het achterhoofd vraag ik me nu af of het ook wel zo handig is geweest om de accupolen los te kopppelen terwijl de motor nog draait… Ik had begrepen dat het schade kan opleveren aan de gelijkrichter van je dynamo. Klopt dat? Ik ben niet zeker van mijn zaak, maar omdat ik zelf ook diesel rij vraag ik me dit af. :
Dat klopt volgens mij wel, ja…..en het had ook geen effect gehad….wel bij een benzinemotor uiteraard.
Roelofjan heeft het minst slechte (paarde) middel gevonden…in z’n versnelling zetten en koppeling loslaten…..maar dat vind hij niet leuk natuurlijk….kan wel allerlei schade veroorzaken.
bogaard77 schreef:@winnetoe:
nee maakt niks uit. Contact uit is elektrisch bijna alles afgekoppeld. De dynamo blijft echter rechtstreeks met de accu verbonden en kan zn stroom nog gewoon kwijt.
Winnetou had het over de accupolen losmaken…en als de plus (of min) Pool is losgemaakt….dan is de dynamo dus niet meer met de accu verbonden.
Hallo nog even een update over mijn bx HIJ IS WEER KLAAR!!
En de kosten waren…......... Wel 10 euro!!
Een sloperijtje in de buurt had er nog een branstofpomp liggen en heeft hem daar vanaf gedraaid en ook nog even op mijn bx gezet!
Nieuwprijzen begonnen bij 60 euro ex tot 90 euro ex btw
Bedankt allemaal voor de hulp,zonder jullie was ik volgende week nog aan het zoeken geweest!
SUPER!!!! ) mrgreen
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Graag gedaan hoor, daar zijn we toch voor, om elkaar te helpen? Enne, voor de antwoorden op mijn vragen ook bedankt heren!!
RJ schreef:Hallo nog even een update over mijn bx HIJ IS WEER KLAAR!!
Mooi zo…hoog tijd dat je hem verkoopt
En de kosten waren…......... Wel 10 euro!!
Dat is een koopje…..ik meen me te herinneren dat ik enkele jaren geleden er nog een (echt) Geeltje voor moest betalen op de sloop….dus je bent gematst.
(immers….geen werkplaats-tarief)
Nieuwprijzen begonnen bij 60 euro ex tot 90 euro ex btw
Dat vermoedde ik ook al op pagina-2 van deze draad….en die 60 euro (= ongeveer 130 gulden) was alweer wat jaren geleden.
Ja….ze weten wel van prijzen berekenen bij Citroen.
bogaard77 schreef:Grote kans dat de diesel genoeg ‘lucht’ uit het carter meezuigt om ‘aan’ te blijven.
Dan heeft ie wel HEEL veel carterdruk hoor!! Ik denk niet dat ie dan nog genoeg compressie heeft om uberhaupt stationair te lopen.
Ter lering ende vermaeck:
Ik heb 1 x een Renault 19 diesel gezien die op hol was geslagen. De garage van de eigenaar had per ongeluk bij het olie verversen de oude olie laten zitten. Er zat dus 5 liter olie teveel in het carter (er kwam na het olie aftappen bijna een volle emmer uit). Het effect was ronduit spectaculair. De motor draaide volle toeren: het enige wat hem nog tegenhield was de wrijving die bij dat soort hoge toeren ontstaat.
De eigenaar was er nog gewoon mee naar zijn huis gereden zonder dat er iets bijzonders gebeurde. Echter: toen hij de motor weer startte sloeg deze gelijk op hol. De motor begon een maximum toeren te draaien en kon niet meer gestopt worden. Na enkele minuten gooide de motor alle koelvloeistof eruit.
2 meter achter de uitlaat stond een boom. Achter de auto was alles tot de voet van de boom pikzwart in een straal rond de uitlaat. Dit was onverbrande smeerolie die via de uitlaat eruit was geblazen. DE uitlaat was gloeiend heet. De uitlaat wordt bij een diesel nooit zo warm.
Het uitzetten van de motor werkte uiteraard niet (deze was immers op hol geslagen). Dus brandstofpompafsluiter lostrekken of contact uit had geen enkel effect. Aangezien het een vreemde motor betrof was het niet zo makkelijk om de luchttoevoer te vinden. Deze zat achter de motor. Ook de caterventilatie was niet terug te vinden. Gelukkig was er was nog iemand bij die tegenwoordigheid van geest had om in de auto te stappen, de rem in te trappen, de bak in de 5 te zetten en vervolgens de koppeling los te laten. Gelukkig was de koppeling nog wel goed waardoor de motor afsloeg.
Nadien heeft de eigenaar ong. een volle emmer olie afgetapt. Er is schone olie ingegaan omdat de olie helemaal verbrand was. Na de motor opnieuw te starten liep deze nog maar op 3 cilinders en dreigde deze gelijk weer op hol te slaan. Bovendien maakte de motor een waanzinnig mechanisch kabaal. Conclusie: motor overleden.
Hoe kan dit nu??
Een benzinemotor heeft een gasklep. Als je die dichtdraait krijgt ie bijna geen lucht meer en zal dus ook nauwelijks mengsel binnenkrijgen. Op deze manier wordt de benzinemotor dus gesmoord. Een dieselmotor heeft geen gasklep. De dieselmotor zuigt altijd de volle hoeveelheid lucht aan. Het gaspedaal is verbonden met de brandstofpomp die hetzij mechanisch of tegenwoordig elektrisch de hoeveelheid diesel inspuit die benodigd is bij een bepaalde stand van het gaspedaal, de belasting en het toerental.
Als een dieselmotor buiten de brandstpomp om brandstof krijg kan de brandstofpomp niks meer regelen. Die brandstof kan dus bijv. smeerolie zijn die via de caterontluchting aangezogen kan worden of via een kapotte turbo. Als er veel olie wordt aangeboden is er geen gasklep om de motor te smoren en zal de motor op hol slaan. Het enige wat je dan nog kan doen is OF idd de hoeveelheid lucht beperken (slang dichthouden), of de motor afwurgen.
Groet,
Marten
Is, indien je diesel op hol slaat en je de motor niet kan smoren e.d., het beter om de versnellingsbak in z’n hoogste versnelling te zetten of om deze in de laagste versnelling te zetten ? Ik kan mij voorstellen dat als je de versnellingsbak in de hoogste versnelling zet, je minder kans hebt om per ongeluk met je auto weg te schieten, maar misschien is dit ook weer slechter voor de aandrijfassen en de versnellingsbak e.d..
Schijt aan originaliteit.
Toch nog even een allerlaatste update over de citroen bx tzd
Morgen ga ik hem omruilen met een daewoo nexia van 1996 met 100.000 kilometers gelopen,en die daewoo heb ik gelijk weer verkocht aan mijn zwager,want ik wil absoluut geen daewoo!(en ik vertrouw het zaakje ook niet helemaal want de meneer in kwestie was zaterdag bij mij om even mijn bx te bekijken,en toen hij daar mee klaar was drong hij zich aardig op om maar van zijn daewoo af te komen terwijl ze toch op marktplaats staan voor ongeveer 2200 euro!,mijn intuitie zei dat ik dat beter niet kon doen,maar toen kwam mijn zwager met zijn grote mond en toen zag ik mijn kans!!
Ik laat nog wel even weten wat voor auto ik weer heb gekocht(toch mischien stiekem een bx weer?)(kan ik ook gelijk op zoek naar een andere vriendin denk ik) lol
Met vr gr roelofjan