Helaas heb ik vandaag de sloopmeeting moeten missen, en alsnog de hele dag onder mijn auto gelegen.
Ik schijn een beetje pech te hebben met motoren, ben nu aan motor 3 bezig in een auto die ik pas sinds februari heb, en daar mankeert eigenlijk ook van alles aan.
Vandaag viel het me in eerste instantie mee Ik had me er op voorbereid dat het lager van mijn rechterachterwiel stuk was, maar dit bleek alleen een remklauw te zijn die gangbaar gemaakt moest worden.
Hierna echter hoorde ik nog een geluid alsof er iets aanliep, maar hiervoor hoefde de auto niet eens te lopen…..
Het bleek dat mijn waterpomp een beetje aan het drooglopen was, ikke dus even niet blij (was die stuk? wat is er lek?)
Naar de automaterialen zaak getogen en zo’n busje van die anti-lek troep gekocht. Hier kwam ik ook een additief voor in de motorolie tegen Het beloofde mij dat het lekken op keerringen tegen zou gaan (daar lekt mijn motor een heeeeel klein beetje olie) en dat de motor beter zou lopen en dat de compressie beter zou zijn, enz. enz. enz.
Merk = Valvoline, dus klinkt vertrouwd en voor 7 euro wilde ik best de gok wagen. Andere optie is alle keerringen vervangen omdat ik geen idee heb welke er nu lek is aangezien het om een miniem lekje gaat.
Wat een superspul is dat zeg!!!
Je moet het erin mikken met warme motor. Eerst dus even stationair laten draaien (moest toch vanwege anti-lek koelvloeistof) en dan sta je boven de motor met de kap open. Op dat moment hoor je allerlei dingen letterlijk draaien De krukas, de kleppen, de nokkenas, etc. Een soort bijgluiden die er gewoon bij horen.
Ik heb de motor uitgezet, spul erin gemikt, motor weer aan….
Binnen 3 seconden waren alle bijgluiden weg! Het motortje klinkt nu alsof deze door een paar Zwitsers in elkaar gezet is en de tijd moet aangeven inplaatst van de ‘rag’ motor van PSA.
Of het lekken stopt weet ik nog niet, maar ik ben overtuigd dat het superspul is!!
Overigens kan je lelijk je arm verbranden met aan zo’n radiator!
Ik heb mijn koelvloeistof helemaal vervangen Ik klus bij mijn schoonouders, die hebben mooi de ruimte, maar dat is 15km verderop. Om hier te komen even H2O in mijn reservoir gemikt, ik wilde even kijken hoe erg de lekkage is. Om de koelvloeistof te vervangen moet je het kraantje aan de onderzijde van de radiator open draaien. Om dit te doen mijn arm tussen het inlaatspruitstuk en de nog warme radiator gedaan, en het kraantje open gedraaid. Toen ik mijn arm wilde terugtrekken kwam ik er echter achter dat ik door de kunststof afwerking boven de radiotor was klemgezet! Dit buigt zeg maar mee als je met je arm naar beneden gaat, maar wil liever niet terugbuigen. Elke keer als je worstelt kom je vaster te zitten. Op een gegeven moment zat ik klemvast met mijn arm TEGEN de hete radiator, en dat is niet fijn. Toen heb ik me maar met grof geweld los gerukt, en dat is ook niet fijn!
Mijn tip vanaf nu Draai het kraantje open vanaf de onderkant….. roll
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
hm goeie tip alhoewel ik niet vast kom te zitten denk ik
Maaruh, hoe heet dat anti-lekspul voor je radiateur?
Ik lees ook lovende dingen over injectorcleaner… (ook in verband met ANWB onderzoek naar slecht startende/stilvallende motoren door vervuilde injectoren ten gevolge van hedendaagse zwavelarme benzines?)
Zouden al die additieven dan toch geen fabeltjes zijn?
Theiz, mik es ff een picje neer van dat flesje dat m’n franse blokje in een zwitsers uurwerkje zou veranderen.
Mijn tip vanaf nu: Draai het kraantje open vanaf de onderkant
Ben ik even blij met een 1.4i motortje, daar kun je overal makkelijk bij
Valvoline is een goed merk, ik heb echter slechte ervaring met een additief van STP in mijn Suzuki Swift 1.3i uit 1993. De motor liep een stuk stiller na het erin gegooid te hebben, maar begon na 2 dagen te schokken bij gas geven en schakelen. Bij de Kwikfit de olie afgetapt, deze zag er groen uit, helemaal niet de originele kleur van de Olie of het additief. Motor gevuld met schone olie en even de motor laten draaien om te spoelen. Opnieuw afgetapt en afgevuld, hierna was het probleem over.
PS: Ondanks de vele negatieve verhalen en ervaring over Kwikfit, bij deze toch lof voor de (hoofd)monteur, ik hoefde de extra olie die gebruikt was om te spoelen niet te betalen.
http//www.valvoline.nl/sitegraphics/products/oiltreatment.jpg
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Voorgeschreven olie is toch 10W40? (heb het instructieboekje van mn XM ff niet bij de hand)
Zou een dikkere olie de motor (met hoge kilometrage) ook niet stiller maken? En de olie kan dan ook moeilijker langs de olieschraapveren de verbrandingskamer in…
Of zeg ik nou rare dingen?
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Dat is precies wat dat Valvoline goedje ook doet. Het maakt alles lekker stroperig waardoor geluidjes niet meer hoorbaar zijn.
Als er eenmaal slijtage is kun je dat met middeltjes niet meer goedmaken.
Tja het help heel even, wat dacht je wat er met je radiator gebeurd als je er stopleak e.d. in pleurt ?????????? zullen die kleine kanaaltjes ook niet dicht gaan zitten , zeker weten van wel en je thermostaat : .
En als je je olie dikker maakt hoe zit het dan met de smering van je zuigerveren je nokkenas boven in noem maar op. De smering wordt alleen maar slechter naarmate de olie dikker is. Het lijkt dat het olieverbruik minder is maar dat komt omdat deze er niet meer langs kan.
Dus ook minder smering
Waarom geeft de koude start de meeste slijtage…......denk denk denk.. : : : precies de olie is nog koud en dik zodat het niet overal bijkan.
Maar dan de injector reiniger dat werkt inderdaad goed en doeltreffend.
Dit is dan ook een reiniger geen middel die een slijtage moet maskeren
Ik weet dat het spul van Forte erg goed is uit eigen ervaring. Er is o.a. Gas treatment en Fuel System Cleaner.
Ik heb de tip gehad dat goedje voor de radiator te gebruiken van een persoon die op het hoofdkantoor van Peugeot werkt en daar 1 van de technische mannen is als het gaat om advies (vooral bij garantie) mbt tot problemen aan auto’s.
Ik vind het best, en ga niet roomser zijn als de paus
Goedje om lekkages te stoppen is volgens mij niet slecht voor je motor. Ik zou ook niet weten waarom.
Additief had ik mijn bedenkingen bij, maar ik hoor nu hoe de motor loopt en dat klinkt gewoon goed.
De achterkant van het flesje geeft overigens wat anders weer als wat op internet staat op de Valvoline site
Indien u een auto heeft met een versleten motor, dan is de kans groot dat u bekend bent met symptomen als een lage compressie, rookwolken, geruis en verbrande olie. Wat u dan nodig heeft, is Valvoline Oil Treatment. Het bevat een polymeer dat de stroperigheid van de motorolie vergroot naarmate de temperatuur stijgt. Het resultaat is dikkere olie bij hoge temperaturen, waardoor rookpluimen en verbrande olie worden verminderd en de motor minder slijt.
Vind ik toch inderdaad wel een beetje eng Ik heb geen versleten motor en stroperige olie kan volgens mij inderdaad WEL kwaad….
Die vent van de automaterialenzaak garandeerde me overigens dat de motor er beter van wordt en zeker niet slechter.
Ik ben de kluts kwijt!
Ik ga morgen gewoon eens bellen naar Valvoline om eens te zien of ik er nu inderdaad wel beter van wordt…..
Wat weggesleten is komt niet weer terug, tenzij je een lasapparaat gaat gebruiken of gaat vlamspuiten, maar das 11 van de 10 keer zwaar overdreven (lees: veel duurder dan het onderdeel vervangen).
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Lelijke Eend schreef:Wat weggesleten is komt niet weer terug, tenzij je een lasapparaat gaat gebruiken of gaat vlamspuiten, maar das 11 van de 10 keer zwaar overdreven (lees: veel duurder dan het onderdeel vervangen).
Dus eigenlijk zijn van al die goedjes voor de oto, de additieven tijdelijke lapmiddelen en zijn de cleaners wel echt nuttig…
Ergens op het forum staan er toch berichten (weet niet meer waar) over het bijvullen met een ander merk olie. De additieven van verschillende olien kunnen dan met elkaar reageren, zoiets geld toch ook voor additieven als dat Valvoline spul :
Additief had ik mijn bedenkingen bij, maar ik hoor nu hoe de motor loopt en dat klinkt gewoon goed
Hou ons op de hoogte, of dat ook zo blijft en dat je geen rare klachten gaat krijgen. Ik heb namelijk een slechte ervaring met een soortgelijk additief van STP, nou weet ik niet of STP zo een geweldig merk is :
Op de achterkant staat er ook dat de olie dikker blijft bij hogere temperaturen, afbraak en verzuring van de olie word tegengegaan.
Ben ik even blij met een 1.4i motortje, daar kun je overal makkelijk bij
daar houd het dan wel zo’n beetje mee op he
daar houd het dan wel zo’n beetje mee op he
Ehh ja de auto komt er mee vooruit en ik ben tevreden over het verbruik, 1:14 a 1:16.
Verder is de 1.4i een leuk motortje voor de beginnende sleutelaar, zoals ik dus
theiz schreef:
Die vent van de automaterialenzaak garandeerde me overigens dat de motor er beter van wordt en zeker niet slechter.
Ik ben de kluts kwijt!
Ik ga morgen gewoon eens bellen naar Valvoline om eens te zien of ik er nu inderdaad wel beter van wordt…..
theuiz, is logisch dat hij dat garandeerd, hij verkoopt dat spul immers, maar uhm… kan hij het HARD maken… en garanderen en garanderen is twee he, In wieze zegt hij dat als hij het fout heeft hij daar de gevolgen voor draagt.. en ik GARANDEER je, dat doet hij niet
neemt niet weg dat ik er ook wel eens over heb zitten denken. Die reiniger heb ik wel gebruikt, werkt idd goed. Ik deed het als m’n zx weer eens lang had stilgestaan…
Die reiniger heb ik wel gebruikt, werkt idd goed. Ik deed het als m’n zx weer eens lang had stilgestaan…
Ik heb dezelfde ervaring met de reiniger. Ik heb er eentje gebruikt waar erop stond dat het ook tikkende kleppen verhelpt : , ik ben er inderdaad wat rare tikkende geluiden ermee kwijt en het verbruik is verbeterd van 1:12 naar 1:15 gemiddeld.
dat vind ik nou weer minder…. ik haal geen 1:14…..