hoi,
Heb me daarnet aangemeld op het forum. Mijn naam is Harm, ben lid van de BX club, BXNL en Autoweek forum.
In mijn onderschrift staat wat mijn BX zoal heeft, een foto:
Mijn laatste avontuur met de BX:
Mijn vraag is eigenlijk:
Wat is een klepseal? Ik heb hier ondertussen veel gelezen over klepseals die ervoor zorgen dat je geen olie meer verbruikt (als je ze vervangt dan). Aangezien mijn BX olie verbruikt (1 liter op 2000 km ofzo), ik verder geen symptomen van een lekke koppakking zie en een hekel heb aan olieverbruik, vraag ik me af of het vervangen van die seals wat zou zijn… Wat kost het als je het bij een garage zou laten doen, is het makkelijk zelf te doen, dat soort dingen.
Bedankt en de groeten
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Moet jeerst kijken of je de zelfde symptomen hebt als in dat draadje beschreven.
De klepseal sluit de klepgeleider af voor olielekkage langs deze geleider.
De seals worden hard en gaan dan lekken. Of eigenlijk: de motor kan dan stationair olie meezuigen….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En ook namens mij: welkom
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Yes!! Welkom , jouw TGI staat er goed bij. Enne, 160 km/h constant moet makkelijk kunnen hoor (zie autoweek draadje in openingspost). Heb zelf regelmatig in Duitsland tussen 160 en 180 op de teller gereden, vind m’n turbodieseltje heerlijk, zo lang je haar maar de tijd geeft om rustig te werken aan warming up en cooling down ivm die turbo….
Ik heb wel een idee wat een klepseal ongeveer inhoudt, maar laat deze vraag liever even over aan de specialisten op deze site, heb er zelf geen uitgebreide ervaring mee. Maar voorzover ik weet zou je dan wel wat rook uit je uitlaat moeten zien bij optrekken/ afremmen. Maar 1 liter op 2000 km is nog niet verontrustend, en als de motor verder nog goed loopt is er niet direct de noodzaak om er actie op te ondernemen, lijkt me…. En met dit verbruik zal het met die rookontwikkeling ook nog wel meevallen.
winnetou schreef:Heb zelf regelmatig in Duitsland tussen 160 en 180 op de teller gereden, vind m’n turbodieseltje heerlijk, zo lang je haar maar de tijd geeft om rustig te werken aan warming up en cooling down ivm die turbo….
Nou…...die discussie is al eens ergens *anders* gevoerd….(ik dacht met Marten Postma)....maar ik meen me te herinneren dat de kruissnelheid van een TZD-turbo 150 is….af en toe kort naar de top kan geen kwaad i.v.m. het *schoonblazen* van verstuivers en verbrandingsruimte…...maar ik hield (en houd straks als ik er weer eentje heb gevonden)...het maar op die snelheden.
Heb namelijk weleens gehoord dat de olie-keerringen het niet zo fijn vinden…en aangzien ik een pokkehekel heb aan OLIE-lekkage (de reden dat ik de vorige heb weggedaan)...en een diesel zowiezo dan flink op z’n donder krijgt met die hoge toerentallen…..heb ik er dus een andere mening over.
Met de Chic kom ik trouwens ook niet boven de 140 uit….terwijl ik hem 1X even getest heb….en de 170 aantikte…..maar wat een herrie dan in het vooronder, zeg.
Bedankt allemaal
Ach 160 continu vindt ie best lekker (en ik ook, sinds ik nieuwe banden en velgen heb), maarja zo’n stom slangetje gaat gewoon een keer kapot…
Ik heb geen rook uit de uitlaat voor zover ik kan zien, tis meer een gevoelskwestie van dat olieverbruik. Ben erg gehecht aan me auto
Harm schreef:Bedankt allemaal
Ach 160 continu vindt ie best lekker .........
Heb je dat aan hem gevraagd :
Pas op hoor…..BX’en zijn heel intelligent en voor je het weet zit je met hem hele *gesprekken* te voeren.
Hehe ik beperk me tot af en toe een aai over z’n dak en wat aardige woorden, tot nog toe zegt ie niks terug…
ik ben ook weeste kijken voor een BX gave wagens ik heb nu een ZX
uit 1991 meer dan 2 ton opde teller
maar voor dat mijn radiator het begaf kon ik er nog 180 km/h mee rijden ik denk nog wel ietsje harder maar toen begon ik het een beetje eng te vinden het blijf een citroën he
Alleen Een Citroën Rijd Als Een Citroën
Je Voelt Je Lekkerder In Een Citroën
Citroën Créateur d’Automoblies
Komt Tijd, Komt Citroën
Zo Nu Eerst Een Citroën
CITROËN ZX 1.4i AVANTAGE |ZX POWER|
Armée Française
Harm schreef:Hehe ik beperk me tot af en toe een aai over z’n dak en wat aardige woorden, tot nog toe zegt ie niks terug...
Dat komt nog wel ....maar als ik je een tip mag geven….ze hebben een bloedhekel aan Xantia’s….ze kijken er nogal op neer.
Dus vermijdt zoveel mogelijk *contact* tussen die twee
Lees ook het *gesprek* :
http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=1126&postdays=0&postorder=asc&&start;=0
Een BX heeft de neiging, te laten zien aan z’n opvolgers dat hij beter is (qua zit en trekkracht e.d.)...dat het een grote vergissing was om voor hem in de plaats een geheel andere HP-geveerde Citroen te ontwerpen i.p.v. hem te *Upgraden* zeg maar…..en willen het daarom graag tegen ze opnemen.
De ZX’en gedoogd hij wel….die kunnen het tenslotte ook niet helpen dat ze geen HP-vering hebben.
Dus voor degenen die een BX 1.9 16V hebben….zoek een willekeurige (benzine-gestookte) Xantia ergens onderweg en daag hem uit.
En de TZD-turbo’s winnen het altijd van de HDI’tjes.
Hadden ze hem maar wat minder *gespierd* moeten maken…..
Nu krijg ik natuurlijk repliek.
De ZX’en gedoogd hij wel….die kunnen het tenslotte ook niet helpen dat ze geen HP-vering hebben.
Ehh de ZXen kijken wel met respect op tegen hun grote broer de BX en al helemaal tegen hun grootste broer de XM
Ik krijg bij het zien van een BX best wel spijt dat ik niet verder heb gezocht voor een BX, maar een ZX heb gekocht. Heb helaas teveel geld in mijn ZX gestoken (koppakking, schokdempers achter, etc) om die nu weg te doen.
Ik kreeg een mooie BX met 1.4i motor uit 1992 aangeboden bij de dealer voor €1250. Uitvoering weet ik niet meer, de auto had CV en elektrische ramen en 140.000km op de teller. Maar het was een meeneemprijs met een APK die over 4 maanden afliep. Een nieuwe APK was wel mogelijk, maar dan waren alle kosten voor mij, dus min. € 90 voor de APK alleen al. Dit vond ik nogal belachelijk dus ik heb toch maar voor de ZX gekozen bij een handelaar, met een lekke koppakking bleek achteraf
Bram schreef:Harm schreef:Hehe ik beperk me tot af en toe een aai over z’n dak en wat aardige woorden, tot nog toe zegt ie niks terug...
Dat komt nog wel ....maar als ik je een tip mag geven….ze hebben een bloedhekel aan Xantia’s….ze kijken er nogal op neer.
Dus vermijdt zoveel mogelijk *contact* tussen die tweeNu krijg ik natuurlijk repliek.
Nou en of Bram. Maarre…. bij mij thuis staan de beide dames zusterlijk naast elkaar en ik bespeur geen spoortje jaloezie. Misschien omdat ze allebei zeer geregeld eh..“gebruikt” worden (beetje vreemde woordkeus als het om dames gaat ops: ) en allebei het idee krijgen dat ze gewaardeerd worden op hun kwaliteiten. En, niet onbelangrijk, misschien wel doordat juist bij ons thuis de jongste generatie (zoon + schoondochter) juist vrijwel uitsluitend gebruik maakt van de BX. (“Zie je wel dat ik geen oude achterhaalde muts ben” zal ze wel denken)
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Hallo Harm, en welkom
Gelijk een vraag over jou TGI. Zoals je aan mijn onderschrift kunt zien heb ik er ook zo eentje (foto is o.a. te vinden in t velgen-topic).
Echter heb ik er geen elektrische ramen e.d. in. En voor zover ik het weet zijn die er ook niet bij dat type in geleverd. De conclusie die ik dus even heb getrokken is dat jij deze dingen zelf gemonteerd hebt…
En juist dat (CV, Elektr ramen) ben ik komende week ook van plan te gaan doen.
Dus aan jou de vraag: heb jij nog tips, truuks, or whatsoever waar jij tegenaan gelopen bent toen je dit inbouwde?
Mvg Ron
It was the ZL-28-RV…..
Welkom Harm!
Ik heb ook een Citroën met een 1600 motor alleen is deze in een ZX gebouwd.
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag gesteld bij de ZX-posts, ook omdat mijn auto bij het starten en stationair lopen wat blauwe rook “uitspuugt”.
Mijn olieverbruik is ongeveer gelijk aan dat van jouw wagen, maar de motor lijkt verder ook als een zonnetje te lopen en ik begin ook te merken dat de snelheid “onderin” de motor ligt…..op de snelweg doortrekken is inderdaad bij deze motor best prettig…..het is nu eenmaal geen “stoplicht-sprinter”.
Ook bij de ZX-posts kreeg ik het verhaal over de klepseals te horen en dat die inderdaad vervangen zouden kunnen worden. Ik heb het nog niet gedaan omdat eerst de distributieriem vervangen moest worden, maar over een tijdje wil ik die klepseals ook laten vervangen. Ik weet ook nog niet precies wat dit geintje gaat kosten. Zolang je blijkbaar je olie-peil goed in de gaten houdt kun je nog blijven “zweven”....
P.s…mooie voiture bezit jij!!
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
hoi Ron,
Inderdaad, toen ik ‘m kocht was ie vrij kaal, op de progress-uitrusting na.
Naderhand hebben we die elektrische ramen, cv met ab en deurverklikkerpaneeltje ingebouwd.
Da’s een behoorlijke klus… Ik heb het trouwens niet echt zelf gedaan, heb een heel handige vriend voor dat soort dingen
Als je de originele kabelboom gebruikt is het het makkelijkst, maar neem dan meteen alles over, dat hebben we laatst bij de bx14 van een ander gedaan, zie:
Dat was nog iets ingrijpender, dat was een compleet nieuw interieur…
Bij mijn auto hebben we alle kabels zelf getrokken en verzonnen… als je dat doet, koop dan vooraf een meter of 80 aan kabel
Tips? hm… koop vantevoren van dat folie wat tussen de deur en de bekleding zit, ik heb het bij een schadebedrijf kunnen kopen, plakbaar spul.
De truc is ook om alle kabels door die slangetjes naar de deuren toe te wurmen… kwestie van een hoop siliconenspray erin, en de kabels aan een ringsleutel vastbinden. Dan kun je ze er zo doorheen trekken.
Ohja, zorg dat de raammechaniekjes niet in de omhoog-stand staan als je ze in gaat bouwen, anders krijg je de rollertjes niet in de gootjes onder de ruiten.
Verder weet ik ff niks te bedenken…
Hoi DirkJan,
Blauwe rook heb ik niet geloof ik… Maarre ik vind ‘t juist wel een stoplichtsprinter, ik ben altijd wel als eerste weg. Als je ‘m flink in de toeren jaagt vindt ie dat erg fijn, dan is ie verrassend snel. En dan bedoel ik echt tot aan het rode gebied he