Hoi Ton
Ik denk dat extra informatie niet verkeerd is.
Bert
M&M schreef;
Bedankt voor de tip Ton , ik zal het eens schoonmaken e.d en kijken of hij dan netjes dichtblijft , gebeurt zoals je las slechts zelden ...
Als je idd last hebt van de corrossie die ik bedoel zal het probleem steeds vaker gaan optreden vooral bij koud weer vanwege de condensatie van vocht in het stekkertje. Bij warm weer (wat we hopenlijk nu gaan krijgen) zul je er minder last van hebben.
Succes, Ton
Omdat de reparatie van de achterruit (break) nog niet voor iedereen duidelijk blijkt wil ik nog wat extra foto´s plaatsen in toevoeging hetgeen Menno reeds heeft gedaan. Om de zichtbaarheid zo groot mogelijk te maken zijn de foto´s gemaakt van een losse ruit. Ik neem vooralsnog aan dat eenieder wel zijn achterruit in de auto zal weten te vinden. Op de foto´s ontbreekt dus het gehele ruitenwisser deel waardoor de zichtbaarheid van de aansluitcontacten verbeterd.
De ruit is gefotografeerd in een positie zoals zichtbaar als je achter de auto staat bij een geopende ruit. De reparatie is uitgevoerd met de kopertape methode zoals in voorgaande berichten besproken en in de situatie VOOR het afplakken met isolatie tape.
Om de twee aansluitpunten op de ruit, voor de schakelaar, te kunnen zien moet na het verwijderen van de afdekkap ( met je vinger of schroevendraaier in de U-vormige sleuf en dan de boven- en onderkant naar buiten drukken) een plakkertje verwijderen.
Bij het aansluitblok (links onder op de foto van de ruit) wordt de geel/rode draad (dunne) doorgeknipt en verbonden met de kopertape.(zie detail foto´s)
Op de foto met de aansluitdraden voor de ruitschakelaar (zwarte draden) is ook het connectortje te zien die aan deze draden is bevestigd en in mijn geval problemen gaf via inwendige corrosie tot het ongewenst openen van de ruit bij het bedienen van de portiersloten via de afstandsbediening.
Ik hoop dat e.e.a. nu voor iedereen voldoende duidelijk is.
Groet, Ton
Edit by M&M :—> ... foto’s
Prachtige foto’s Ton! :whoohoo
Menno:
Even in de BSi laten kijken , want je kunt de achterruit namelijk uitschakelen en dan werkt dit palletje dus niet meer , misschien is dit het euvel , ‘nadeel’ kan enkel in de garage ...Wie weet , het is maar een tip , weet natuurlijk niet of dit de boel oplost en of dit in jouw geval ook de boosdoener is !
Suc6 ...
Ik heb de auto nu 2 maanden en eerst gedacht dat mijn break geen extra klep zou hebben. Wel ik heb em inmiddels opengekregen met het beschreven palletje (het was meer een stangetje in een geribbeld rubberen hoesje wat ik omhoog heb bewogen. Of heb ik het palletje nou gemist?) Ik heb de schakelaar doorgemeten en deze lijkt stuk (maakcontact en geen verbinding)
Ik wilde graag ook even controleren of dat het elektrische slot (servo?) het nog wel doet. Daartoe heb ik op advies van m’n citroen garage de spoiler (met achterremlicht) er even afgeschroefd om vervolgens de connector daaronder even handmatig door te verbinden (middelste met buitenste pin doorverbonden). Geen reactie. Wellicht kapot dus. :rood Maar na Menno’s reactie over de BSI te hebben gelezen zou het dus ook nog kunnen zijn dat hij disabled staat.
Is er nog een andere manier om het elektrische slot te testen? Het zou toch wel erg toevallig zijn dat en de schakelaar en de opgedampte bedrading en het elektrische slot kapot zou zijn?! :klunck
kbfifi schreef;
Geen reactie. Wellicht kapot dus. Maar na Menno’s reactie over de BSI te hebben gelezen zou het dus ook nog kunnen zijn dat hij disabled staat.
Lijkt mij ook wel erg veel van het goede dat en de schakelaar en de ruit en het slot defect zijn. Zeer onwaarschijnlijk. Overigens hoef je om te testen niet het spoiler-deel te demonteren. Je prikt een speld door de geel/rode (dunne) draad en met een aparte draad maak je even contact met het contact op de ruit waar de kopertape NIET aan bevevestigd is (zwarte draad zie foto) Weet je zeker dat je de twee juiste draden te pakken hebt. Reageerd het slot niet dan is het systeem waarschijnlijk disabled. Je kunt ook even de bekleding van de achterklep verwijderen en de spoel (van het slot) doormeten maar de kans dat die defect is lijkt me wel heel klein. Maar je kunt dan wel meteen bekijken of er een mechanisch probleem is b.v. dat de zaak vast zit.
Succes, Ton
M&M schreef:M&M schreef:TonK schreef:
Overigens is mijn bovenstaande berichtje bedoeld voor Menno en geeft de oorzaak als de ruit ten onrechte open gaat i.p.v het niet willen openen.
Groet, Ton
Bedankt voor de tip Ton , ik zal het eens schoonmaken e.d en kijken of hij dan netjes dichtblijft , gebeurt zoals je las slechts zelden ...
Thnx , Menno.
Ik heb de boel schoongemaakt en er geen last meer van ....
Da´s mooi Menno. Vaak is de oplossing simpel als je het maar even weet.
Overigens verwacht ik dat dit probleem veel meer gaat optreden nu de C5-en wat ouder gaan worden. Het is een wat ielig stekkertje en het condens probleem is hier relatief groot. Als het helemaal niet meer lukt met schoonmaken kun je het stekkertje er tussenuit halen zoals ik eerder heb beschreven. Dan is het zeker opgelost maar bij mij gaat het alweer een halfjaar goed dus mogelijk zorgt de contactspray ervoor dat het niet snel weer opnieuw corrodeerd.
Waar ik wel wat bang voor ben is dat garages ook voor dit probleem de achterruit gaan vervangen en dat zou wel een heel dure oplossing zijn voor zo´n klein probleem. Overigens is het probleem dan wel opgelost omdat je de helft van de stekkerverbinging dan ook vervangt.
Groet, Ton
c5willem schreef:hoi ik heb ook het achterraam probleem,
kun je aangeven hoe dat bypass draadje precies loopt
b.v. met een foto
een verder tevreden c5 piloot
klinkt wel lekker want ook ik heb een probleem met achterruit en mijn derde remlicht maar daar kan ik alleen maar bij als de ruit open , en dat derde licht moet het doen voor de apk keuring ,is leuk he, dus alsjeblieft mail mij hoeik dat raam open krijgen kan , en zo ook dat derde licht kan repareren
e-mail .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
bij voorbaat verschrikkelijk bedankt.
aad met c5
eerst c5 nu c3 diesel
kloom00 schreef:Ik ben benieuwd of het werkt, het zou mooi zijn als er een oplossing komt voor iedereen wiens ruit uit de garantie is.
effe met aad uit sneek, is er inderdaad al een standaard oplossing voor die ruit kwestei. want mijn derde remlicht doet het niet dus moet die ruit open, en dat derde remlicht moet het doen voor de apk keuring leuk hoor,
aad uit sneek c5
eerst c5 nu c3 diesel