Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
IEKS!!!
M’n ieksEmmu voelde soms stugverend aan, aan de achterkant. En ik voelde geen verschil tussen de “sport” en de “normaal” stand. En het vlottertje zat vast. Kilometerstand is intussen 179.000 dus waarschijnlijk ook wel eens tijd (geen onderhoudshistorie) om de specialist naar het hydraulische systeem te laten kijken.
Dus ik had een afspraak gemaakt voor een middagje Chyparse te Soesterberg. Kon ik ook meteen ff kijken waarom de uitlaat rammelde wanneer ik een bocht naar rechts nam.
Heenweg ging vlotjes, begin met regen in Den Haag, ‘k moest er om 14.00 uur zijn, erg warm onderweg, en dit keer geen koelwaterniveaulampje dat ging branden onderweg…
Het begon al meteen goed bij een eerste blik onder de motorkap: daar zitten de verkeerde bollen op! Deze waren te herkennen aan een nokje bovenop die ze niet moesten hebben.
Affijn omhoog
Bij het losdraaien van de bol bleek ook dat er nog druk op het systeem bleef staan, terwijl dit niet zo hoort te zijn. Verder was de LHM erg vies, bijna bruin-groen ipv helder groen.
de hydraktief-bol middenachter, zit verborgen onder een plaat (niet op de foto) die meestal wegrot en daarom ook wel weggelaten wordt (ze hadden een hele stapel schroot liggen) maar de mijne was nog mooi zonder roest. Ook de metalen beugel waar de bol op zit is vaak erg roestig (en kan afbreken bij losdraaien vd bol)
ziet er goed uit gelukkig
Meteen ook ff gekeken waar het uitlaatgerammel vandaan kwam… Uitlaat rubber was eraf geschoven rechts en links zat het rubber gaatje niet op het beugeltje, maar het “rek"stukje van het rubber zat op het beugeltje geschoven, daardoor zat de uitlaat dus teveel naar links en tegen het subframe aan in de bochten. Iemand had dus de uitlaat ff snel eronder geknald…
Verder met de veerbollen, de druk in de bollen was veel te laag. Leuk om te zien hoe dat wordt gecheckt en op druk wordt gebracht. Werd ook duidelijk uitgelegd hoe het systeem werkt en dat er voor elk type XM weer andere veerbollen worden gebruikt…
De LHM die eruit kwam was dus groen-bruin/zwart en zo dun als water… ik wist dat er bij 160.000km een laatste beurt was gegeven aan de wagen, maar ja wordt er dan naar het hydraulische systeem gekeken?
Okee, toen de demontage van de voorraadbak (dat ding [jaja een echte leek typt hier ] waar die slangen uitkomen )
Filtertjes eruit…
Helemaal zwart! Raar he dat dan het flottertje vastzit… We kwamen tot de conclusie dat er waarschijnlijk in die 179.000 km (vanaf ‘94) de LHM nooit is vervangen…
Doekje door het ding waar de filtertjes inzitten
Bak en filters ff schoonmaken
Verschil he?
Alles weer gemonteerd (meteen een nieuw luchtfilter, had ie “toevallig” liggen, jaja ) en afgevuld met Hydrarinçage (spoelvloeistof) ... dat maakt de aangekoekte vuiligheid in de leidingen los en dan over 4000 km LHM d’r in. Intussen moet ik komende week veelvuldig per dag spelen met de verschillende hoogtestanden…
Hij zou nu dus moeten veren zoals ie behoort te doen. Ff een proefrondje gemaakt en het voelde goed aan… Die verkeerde bollen voorop zorgde er dus voor dat de voorkant veels te soepel was; daardoor dacht ik dat de achterkant te stug was en niet goed werkte. Vooral op de snelweg deinde de voorkant nog wel eens na.
Affijn de XM veert weer zoals ie standaard hoort te zijn; dus gelijkmatig “stug” maar toch soepel. Eventueel zou ik opgeboorde bollen kunnen kiezen een volgende keer (ik mocht een rondje maken in zijn XM-Break met opgeboorde bollen en idd, dat zweefde echt meer!). Dat is denk ik toch meer iets voor ex-DS(etc.)-rijders, ik ben niet anders gewend dan deze XM, m’n eerste Citroën.
Nog een impressie bij de veerbollenspecialist:
Leerzaam verhaal met mooie foto’s.
Wat heeft dit grapje nou gekost? Ik wil gewoon even een idee krijgen wat ik zou kunnen verwachten als ik ooit besluit een BX of XM aan te schaffen.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ZX1.4i schreef:Wat heeft dit grapje nou gekost? Ik wil gewoon even een idee krijgen wat ik zou kunnen verwachten als ik ooit besluit een BX of XM aan te schaffen.
Niet meteen schrikken…
5 veerbollen gevuld € 57,50, 2 veerbollen vervangen € 25,-, het demonteren van de twee hydraktieve bollen € 11,50, spoelvloeistof € 52,-, luchtfilter € 12,20, totaal 183,20
Dan heb ik een jaar garantie op de veerbollen. Zij bevelen aan om eens in de 4 jaar of om 80.000km de bollen op druk te brengen en de hydraulische olie elke 60.000 te verversen. Maar blijkbaar kun je het ook om de 170.000 km doen…
Over 4000 km dus de spoelvloeistof eruit en de verse LHM erin.
Ik weet nu dat de veerbollen weer goed zijn, en met 160 km/u een hobbelende bocht op de snelweg nemen gaat nu een stuk strakker.
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Dat valt me nog mee. Toen ik dit artikel las dacht ik dat ik mijn mogelijke aanschaf vor een XM maar zou laten zitten, maar een 180euro het gehele systeem nakijken en delen vervangen valt me erg mee.
Ik ben voor mijn Slo-opel ooit zoveel kwijt geweest alleen maar om de kachelradiator te laten vervangen Daarvoor moest het hele dashboard worden uitgebouwd.
Als de slo-opel de deur uit gaat toch maar eens op zoek naar een goede XM dan!!!
Ff misschien een domme vraag, maar heeft een Xantia hetzelfde veersysteem??? ops:
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
ieksEmmu schreef:ZX1.4i schreef:Wat heeft dit grapje nou gekost? Ik wil gewoon even een idee krijgen wat ik zou kunnen verwachten als ik ooit besluit een BX of XM aan te schaffen.
Niet meteen schrikken…
5 veerbollen gevuld € 57,50, 2 veerbollen vervangen € 25,-, het demonteren van de twee hydraktieve bollen € 11,50, spoelvloeistof € 52,-, luchtfilter € 12,20, totaal 183,20
GVD, en dat na 179.000 km. Je hoort leken wel eens zeggen ‘nee, geen Citroën, dat hydraulische veersysteem heeft vééééél te veel onderhoud nodig en is véééééél en veel te duur’.
Als de vering van mij ZX versleten is ga ik me ook een XM kopen…
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
punky schreef:Ff misschien een domme vraag, maar heeft een Xantia hetzelfde veersysteem??? ops:
Yep
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ieksEmmu schreef:punky schreef:Ff misschien een domme vraag, maar heeft een Xantia hetzelfde veersysteem??? ops:
Yep
Ook veerbollen
Je kunt de Xantia net zo fijn laten rijden als een XM. Mijn vorige Xantia is ook bij Chyparse geweest en daar had ik tevens de bollen iets laten opboren. De Xantia reed vreeeeeeeselijk fijn! Voordeel van de XM boven de Xantia is, dat je minder voelt van richeltjes. Bij een nieuw wegdek wil de Xantia nog wel eens trillerig zijn. Dat heeft de XM niet. Onze XM gaat a.s. maandagmiddag naar Chyparse: alles op druk brengen, verversen en bolletjes iets opboren. Hij rijdt nu niet beter dan een 605 bijvoorbeeld en dat moet anders kunnen. De auto is dealer-onderhouden, dus dat zegt genoeg: niks aan de vering gedaan, hooguit af en toe een scheutje LHM erbij. Triest voor al die mensen die een Citroën kopen en niet optimaal genieten van het bijzondere van zo’n vering.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
renz schreef:Dat klopt! Ik heb mijn Xantia ook naar Soesterberg gebracht en meteen de bollen laten uitboren, wat een verschil is dat zeg! ik wil nu niks anders meer, is echt een zalige wagen, en Bram is nog steeds jaloers op het veercomfort van mijn goeie ouwe Xant
Dat klopt ja…...ik heb in de anderhalf jaar tijd dat jij nu je Xantia hebt, inmiddels 3 BX’en en een Xantia-TD gehad….bij de meesten (alleen de Chic nog niet)...heb ik de veerbollen ook laten doen (ook de Xantia dus, bij Chyparse) maar ze halen het niet v.w.b. het zeer soepel veren van jouw Xantia-D.
Je mist alleen nog een Turbo.
Valt wel mee die kosten voor een HP veersysteem. De schokdempers achter bij mijn ZX hebben €205 euro gekost. Voor moet nog gedaan worden, dat gaat mij iets van €225 kosten.
Ik had dus ook die negatieve gedachte van een HP veersysteem is lastig en kost veel geld ops: Daarom heb ik toch voor een ZX gekozen ipv een BX, maar ja als ik nu zie wat die schokdempers mij hebben gekost
ZX1.4i schreef:Valt wel mee die kosten voor een HP veersysteem. De schokdempers achter bij mijn ZX hebben €205 euro gekost. Voor moet nog gedaan worden, dat gaat mij iets van €225 kosten.
Ik had dus ook die negatieve gedachte van een HP veersysteem is lastig en kost veel geld ops: Daarom heb ik toch voor een ZX gekozen ipv een BX, maar ja als ik nu zie wat die schokdempers mij hebben gekost
Tsja…..
http://www.renespaan.nl/hydraulische_vering.htm
* BX 5 veerbollen vervangen (nieuw): € 181.51 *)
BX 5 veerbollen vervangen (2e hands) € 90.76
Maar het is andere koek….als er drukregelaars of zelfs de Octopus stuk (c.q. lek) gaan…...dat gaat flink in de papieren lopen.
Godzijdank zijn die dingen mij de afgelopen 13 jaar bespaard gebleven…..het zijn vooral setjes retourleidingen geweest…en die kosten 20 euro p/s.
Ach ja de volgende keer toch maar een BX. Ik ging ervan uit dat ik de ZX niet lang nodig zou hebben ivm een andere baan, maar dat is helaas anders gelopen dan de bedoeling was. Ik dacht een ZX is maklijker te verkopen dan een BX, wie zit er nou op een BX te wachten. Maar ja sinds ik op dit forum ben zie ik dat de groep BX-liefhebbers groter is dan ik dacht.
@Bram, de site die je opgaf staat het volgende
XM 4 cilinder 7 veerbollen controleren en op druk brengen: € 90.76
XM 4 cilinder 7 veerbollen vervangen (2e hands comfort): € 158.82
XM 4 cilinder 7 veerbollen vervangen (nieuw): € 267.00
XM 6 cilinder 8 veerbollen controleren en op druk brengen: € 170.17
Zitten er 7 veerbollen in een XM en 8 veerbollen in een XM met V6 :
Ik dacht dat het er altijd 5 waren bij een HP veersysteem :
Nou….eerlijk gezegd weet ik van een XM weinig af, simpelweg omdat ik er nog nooit eentje in bezit heb gehad (wel 1X in gereden).
Heeft dat niet te maken met het Activa-systeem of zo :
De BX heeft er iig 5…(op elke wiel 1 plus de voorraadbol).....de *gewone* Xantia vanaf eind 1994 heeft er al 6 (eentje extra achterin om hem op hoogte te houden)....v.w.b. de XM, dat zouden ervaren XM-rijders je wel kunnen vertellen.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
4 bollen “één per wiel”, dan midden-achter en midden-voor de hydractieve bollen (die twee treden buiten werking in de “sportief” stand), dan in het vooronder 1 voorraadbol. De V6 heeft nog een extra bol voor de “remaccu” als ik het goed heb…
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
ieksEmmu schreef:4 bollen “één per wiel”, dan midden-achter en midden-voor de hydractieve bollen (die twee treden buiten werking in de “sportief” stand), dan in het vooronder 1 voorraadbol. De V6 heeft nog een extra bol voor de “remaccu” als ik het goed heb…
Klopt, alleen zijn de voorraadbol en de remaccu bij een V6 automaat onbereikbaar. Bij m’n vorige waren ze de remaccu zelfs “vergeten” te vervangen, bij een V6 met handbak is de voorraadbol nog wel te doen omdat er geen oliekoeler voor de automaat in de weg zit.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
ieksEmmu schreef:4 bollen “één per wiel”, dan midden-achter en midden-voor de hydractieve bollen (die twee treden buiten werking in de “sportief” stand), dan in het vooronder 1 voorraadbol. De V6 heeft nog een extra bol voor de “remaccu” als ik het goed heb…
Er zijn ook XM’s geweest die geen hydractief hebben, die hebben 6 bollen.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)