Ik zet de auto altijd in zijn eerste versnelling zonder handrem. Alleen als het een helling is gaat de voetrem erbij. Reden waarom ik dit doe; (sinds ik deze onderbouwing van iemand anders gehoord heb) als je auto geparkeerd staat op de hand/voetrem en een minder rijvaardig iemand rijdt zijn auto tegen die van jou, zit er geen speling/beweging in jouw auto waardoor je waarschijnlijk schade hebt. Wanneer je hem nu in zijn eerste versnelling zonder rem gebruikt, heeft je auto nog net speling waardoor hij eerst meegaat met de auto die je aanrijdt en zodoende minder snel grove schade hebt.
Ik vond het wel een acceptabel verhaal, dus zodoende.
Groeten, Remco
Boonacker XM V6
Wat denk je dat er gebeurt met je versnelling als ie in z’n één staat en er knalt iemand tegenaan?
Ik haal liever een bumper van de sloop dan dat ik op zoek moet naar een versnellingsbak….
BX16TGI schreef:Wat denk je dat er gebeurt met je versnelling als ie in z’n één staat en er knalt iemand tegenaan?
Ik haal liever een bumper van de sloop dan dat ik op zoek moet naar een versnellingsbak….
Inderdaad….dat is zo…beter is het (zeker met een diesel met een veel hogere compressie) hem in z’n drie te zetten (benzine in 2e)....zodat hij toch een beetje naar voren kan hobbelen als er iemand achterop klapt.
Heb je natuurlijk wel weer het risico dat hij dan tegen een auto voor hem klapt.
Maar goed…..op de handrem zetten is i.i.g. geen goed idee…op een vlakke weg dan.
in de versnelling heeft ook een nadeel, als je erg hard wordt geraakt kan het je bak naar de maan helpen…..
dus: in de zomer de handrem en in de winter de versnelling…..
Een buurvrouw hier verderop stapte in de Passat, en draait de sleutel om…..rijdt dwars door de garagepoort heen…..zit een beetje stom te kijken, stapt uit, doet de voordeur open en roept naar manlief: “Lieverd, ik ben door de garagepoort gereden…...”
Was zeker blond :
Rob van Loo schreef:Ligt eraan wie er moet rijden met de auto en hoe diegene gewend is te starten…..mét of zonder ingetrapte koppeling. Een buurvrouw hier verderop stapte in de Passat, en draait de sleutel om…..rijdt dwars door de garagepoort heen…..zit een beetje stom te kijken, stapt uit, doet de voordeur open en roept naar manlief: “Lieverd, ik ben door de garagepoort gereden…...” Waarop manlief vloekend naar buiten komt om er naar te kijken…..
Je moet je voorstellen dat ik er met mijn buurman op een afstandje naar stond te kijken, onder het genot van een koel pilsje. We konden onze lol niet op. Maar het zal je vrouw en je auto maar wezen…....Hier gaat de hele handel dus vrij en op de handrem. Twee à drie tandjes is genoeg.Grts. Rob
Dat is dus de reden dat ik altijd, maar dan ook altijd (dus ook wanneer ik m’n Eend zelf geparkeerd heb en er niemand met zijn handjes aan heeft gezeten) controleer of de versnelling in z’n vrij staat voor ik de motor start. Better be safe than sorry.
En als m’n Eend voor de deur staat (das op een vlak stuk weg), staat ie in z’n 1 en niet op de handrem. Staat m’n Eend op een helling dan staat ie en op de handrem en in z’n 1.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Daarom dus ook altijd aanleren: Koppeling in bij het starten . Absurd eigenlijk dat je dat niet altijd bij de rijles wordt geleerd
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Ik heb begrepen dat het voor de levensduur van de versnellingsbak beter is om de koppeling niet in te trappen. DAn wordt bij het starten n.l. wat olie rondgespetterd zodat (bijna) alles van een laagje olie is voorzien als je wegrijdt.
Schijt aan originaliteit.
renz schreef:Bassman schreef:Grappig topic; volgens mijn zoon (heeft begin dit jaar zijn rijbewijs gehaald) behoor ik met de methode “geen handrem, wel versnelling” tot de oudere generatie (ik ben 46 ).
Ik ben het al 25 jaar zo gewend en doe het ook niet meer andersDe oude generatie??? Ik heb mijn rijbewijs in 2002 gehaald via defensie maar daar werd mij ook geleerd om hem in de versnelling te zetten, en vooral in de winter i.v.m het vastvriezen van de handrem….
Dus oude generatie?? moet ik me dan zorgen gaan maken?
Nee hoor, doe ik ook niet, en junior zet de BX keurig in de versnelling Soms luistert-ie wel naar paps
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Rob van Loo schreef:<<knip>>Twee à drie tandjes is genoeg.
Grts. Rob
idd, dan moet de handrem vast zitten, anders ff bijstellen…..
wel een nadeel aan de eend: ik heb geen handremwaarschuwingslampje, dus als ik m eens op de handrem heb staan….... vergeet ik het wel eens….. dus vandaag vaker de versnelling dan de handrem!
Tom Duckpower schreef:Rob van Loo schreef:<<knip>>Twee à drie tandjes is genoeg.
Grts. Rob
idd, dan moet de handrem vast zitten, anders ff bijstellen…..
wel een nadeel aan de eend: ik heb geen handremwaarschuwingslampje, dus als ik m eens op de handrem heb staan….... vergeet ik het wel eens….. dus vandaag vaker de versnelling dan de handrem!
Wat gebeurt er als jij de handrem er nog op hebt en weg wilt rijden ? Slaat je motor dan af of druk je em door de rem heen en merk je dat je Eend (op z’n zachtst gezegd) niet meer zo snel optrekt, zoals ik. Ik rij er nooit mee door, ver voordat ik aan de 2e versnelling toe ben heb ik de handrem er al af.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Tom Duckpower schreef:Rob van Loo schreef:<<knip>>Twee à drie tandjes is genoeg.
Grts. Rob
idd, dan moet de handrem vast zitten, anders ff bijstellen…..
wel een nadeel aan de eend: ik heb geen handremwaarschuwingslampje, dus als ik m eens op de handrem heb staan….... vergeet ik het wel eens….. dus vandaag vaker de versnelling dan de handrem!
Wat gebeurt er als jij de handrem er nog op hebt en weg wilt rijden ? Slaat je motor dan af of druk je em door de rem heen en merk je dat je Eend (op z’n zachtst gezegd) niet meer zo snel optrekt, zoals ik. Ik rij er nooit mee door, ver voordat ik aan de 2e versnelling toe ben heb ik de handrem er al af.
idd dat ie wat minder trekt…. ik ben er ook zo een die onder het rijden aan mn handrem zit….. kij
ken of is wel los zit, lekker op dat knopje duwen!
maar vaak gebeurd dat niet, steet meestal in de versnelling…
Daarom dus ook altijd aanleren: Koppeling in bij het starten . Absurd eigenlijk dat je dat niet altijd bij de rijles wordt geleerd
Ik heb mijn rijbewijs in 1999 gehaald en heb geleerd om altijd de koppeling in te drukken tijdens het starten. Ik heb het zelfs gelezen in het instructie boekje van mijn Suzuki en Xsara. Bij de auto’s die hierna volgde heb ik het boekje nooit echt gelezen ops:
Ik heb weleens in de Hyundai Sonata-2 gereden van een collega, die auto kon je alleen starten met een ingetrapte koppeling. Nou ben ik niet zo gek op een Hyundai, maar hier is toch wel goed over nagedacht. Het lijkt mij niet echt een grote ingreep voor autofabrikanten om dit systeem toe te passen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nooit op de handrem. Komt eigenlijk sinds ik de dyane had. als je de auto heel heet gereden had en je trekt de handrem aan- op de voorwielen met trommels- maak je daarmee de trommels ovaal. daarna remt ie heel schokkerig.
Twee: Bij de ds rijdt je zo door de handrem heen, net als bij een eend. Vervangen van de handremblokken is een enorm kiloUtrechttango klus..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>