Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Geen mooier vermaak dan leedvermaak he? Hmm, zal je net zien dat ik volgende week zelf de l.l ben of zo….
winnetou schreef:Probeer het anders eens zonder thermostaat, als dat kan (heb dat zelf nooit gedaan). Je koelwater wordt dan volledig via de radiateur geleid (of is dat verkeerd gedacht?). Als dat verschijnsel dan nog optreedt heeft het je in ieder geval geen nieuwe thermostaat gekost. Nou ja, kost je op zich ook de kop niet.
Het is in orde nu !
Het was dus inderdaad de thermostaat .....hij kan gelukkig heel gemakkelijk eruit gehaald worden (is jaren geleden dat ikzelf weer eens zo’n klusje heb gedaan)...er bestond bij de plaatselijke *onderdelenboer* (v Rheenen autoparts) alleen wat verwarring over het type motor.
In hun grote Boek stond de BX tzd-turbo TOT en met 1993....maar de motor in mijn BX is die van een 94’er Break turbodiesel…(en een Break stond niet eens in het boek van hun)...dus zeg maar het type *Xantiamotor*...met het brandstoffilter op de motor zelf (zit bovenop een aluminium gedeelte waar ook de 2 stekkers van het gele en rode controlelampje op zitten)
En vlak daaronder zit een zwarte kunstofkap waar een grote en kleine waterslang op zitten met 3 boutjes.
Enfin….toen ik hem eruit had gehaald en op de ouderwetse wijze controleerde….namelijk in een steelpannetje laten koken…..constateerde ik dat hij pas openging (en dan een heel klein stukje) als het water aan het borrelen ging…(had helaas geen themperatuurmetertje bij de hand die zo’n hoge themperatuur kon meten)....en haalde dus meteen de nieuwe op (kost 21.- euro).
Toen de oude en Nieuwe in het steelpannetje gedaan…..en JA HOOR…...de nieuwe ging al open toen het water nog niet kookte (83 graden staat er op beiden).....hetgeen betekend dat mijn arme motortje het 3 maanden lang flink benauwd heeft gehad !!
Ik heb dus zogezegd continue (in de 3 maanden dat ik hem heb, minus 4 weken) met een bloedhete motor gereden…..alhoewel gelukkig nooit het rode lampje is aangegaan.
En dat rode controle-lampje heb ik ook even gecontroleerd door de 2 stekkers op het blok te verwisselen…..om te kijken of die het ook werkelijk deed…(toen het censortje van het gele controlelampje dus aan stond)....en die deed het dus WEL….zodat ik nu zeker weet dat hij nooit TE heet is geworden.
Maar het turbodieseltje heeft dus als het ware met een bijna *dicht geknepen keel* hoge prestatie’s moeten leveren…..en dus heb ik nog een *appeltje te schillen* met mijn Citroen-specialist, die tegen mij zei dat het volgens hem NIET de thermostaat was.
*Hij had niet voldoende Koelcapaciteit…dus radiateur verstopt of zo* .....nou, de inmiddels gemaakte afspraak met hem, om de radiateur na zijn vakantie te vernieuwen….kan ik weer afzeggen !
Heb gisteravond even op de A9 richting Alkmaar (net als waar Erik weleens een sprintje trekt met de XM) ...hem even de sporen gegeven…..OOK en vooral om de boel goed te laten ontluchten (dus om de zoveel km even stoppen, stationair draaien en dan de dop van het expansievat er af)....PLUS de kachelkraan op Heet gezet….om de boel goed te laten doorstromen…..
Godzijdank heeft e.e.a. (nog) niet geleidt tot een lekke Koppakking…..dus hopelijk ben ik net op tijd geweest…...heb afgelopen maandag urenlang met het gele lampje aan gereden op de snelweg….dus niet alleen zat IK te zweten…..maar het arme motortje dus ook.
Ik snapte het ook niet zo goed…..de 2 koelfan’s draaiden goed….maar wel erg lang…..die hadden dus OOK moeite om hem *koel* te houden….maar Godzijdank dat die het WEL deden…..anders was het Over en sluiten geweest met deze auto.
Meteen een tip dus voor degenen met een BX…..mocht dat gele lampje gaan branden…..terwijl de koelvinnen WEL gewoon draaien !.....zet (of laat het doen) er meteen een nieuwe thermostaat in.
Komt bij mij toch ook weer de vraag naar boven (gelet op het type motor wat niet in het boek staat bij de al decennialang bekend staande onderdelenboer in onze stad)....of die TZD-turbomotor uit een 94’er Break…..toch niet de TD-motor is uit de Xantia (dus 1905 CC i.p.v. 1769 CC).
Immers….de Xantia bestond toen al 1 jaar en de ZX had hem in dat jaar ook al erin liggen, die 1905-TD.
Ik heb al meerdere keren zitten te kijken of ik ergens het juiste typeplaatje kan vinden….maar weet nog steeds niet waar die precies zit.
Wie weet dat wel precies ??
Evt een foto ?
Plus nog de laatste vraag (Zal Marten Postma ook even een mail sturen)....waar dient dat zwarte ronde blokje voor dat aan de rechterkant zit van de Intercooler en waar 2 wat kleinere waterslangen op uitkomen ??
Geen mooier vermaak dan leedvermaak he? Hmm, zal je net zien dat ik volgende week zelf de l.l ben of zo….
Nee ik lach nooit iemand uit met auto-pech, ik heb dan alleen zoiets van “wat zeuren al die mensen over onbetrouwbare Franse Auto’s”, andere merken hebben net zoveel pech.
In het verleden heb ik 2x meegemaakt dat ik zelf door pech ben getroffen na iemand uit gelachen te hebben, dus ik lach nooit meer iemand uit. Geloof er heilig in dat je dan zelf ook word gestraft
Bram schreef:
Enfin….toen ik hem eruit had gehaald en op de ouderwetse wijze controleerde….namelijk in een steelpannetje laten koken…..constateerde ik dat hij pas openging (en dan een heel klein stukje) als het water aan het borrelen ging…(had helaas geen themperatuurmetertje bij de hand die zo’n hoge themperatuur kon meten)....en haalde dus meteen de nieuwe op (kost 21.- euro).
Water kookt bij 100ºC en wordt (in een steelpannetje althans) nooit warmer dan 100ºC (totdat alles verdampt is).
Hij ging dus open bij 100ºC.
Ik dacht toch echt dat het kookpunt van pure koelvloeistof iets hoger lag…..omdat er immers op het censortje, wat het gele lampje aanstuurt…..105 graden staat….en de censor voor het rode lampje 115 graden.
Citaat : http://www.autoshop.nl/techniek/barsleaks.htm
Een koelsysteem is een gesloten systeem dat functioneert onder druk.
Danzij deze (over) druk wordt het kookpunt van de koelvloeistof verhoogt.
Enz…...(lees ook verder)
Ik begreep dat je hem in water had gekookt….. (ik zou tenminste geen koelvloeistof in mijn steelpannetjes gooien)
Dan nog is 100ºC erg warm.
EW schreef:Ik begreep dat je hem in water had gekookt….. (ik zou tenminste geen koelvloeistof in mijn steelpannetjes gooien)
Dan nog is 100ºC erg warm.
Nee…klopt
Maar iig was de thermostaat defect…..als hij al bij 100 graden niet (goed) opengaat….dus kun je er vanuit gaan dat de motor met de defecte thermostaat continue zo rond de 110 graden moet zijn geweest. ops:
Nu geloof ik graag dat dieselmotoren het beste draaien als ze op bedrijfstemperatuur zijn, maar dit was dus iets teveel van het goede.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bram schreef:Komt bij mij toch ook weer de vraag naar boven (gelet op het type motor wat niet in het boek staat bij de al decennialang bekend staande onderdelenboer in onze stad)....of die TZD-turbomotor uit een 94’er Break…..toch niet de TD-motor is uit de Xantia (dus 1905 CC i.p.v. 1769 CC).
Immers….de Xantia bestond toen al 1 jaar en de ZX had hem in dat jaar ook al erin liggen, die 1905-TD.
Poeh, zou wel leuk zijn. Dan heb je wel mooi 105 pk onder de kap liggen en een koppel van dik 200 Nm!! Maar over dat motornummer kan ik je helaas niet veel wijzer maken. Maar misschien dat een van de Xantia of ZX rijders dat in een Haynes- of Olving-manual kunnen terugvinden? Logisch gezien zou die eigenlijk op dezelfde plaats moeten staan, omdat de 1769cc en de 1905cc motoren eigenlijk exact hetzelfde zijn, afgezien van de kleinere boring bij de 1769cc (dacht ik)...
winnetou schreef:Bram schreef:Komt bij mij toch ook weer de vraag naar boven (gelet op het type motor wat niet in het boek staat bij de al decennialang bekend staande onderdelenboer in onze stad)....of die TZD-turbomotor uit een 94’er Break…..toch niet de TD-motor is uit de Xantia (dus 1905 CC i.p.v. 1769 CC).
Immers….de Xantia bestond toen al 1 jaar en de ZX had hem in dat jaar ook al erin liggen, die 1905-TD.Poeh, zou wel leuk zijn. Dan heb je wel mooi 105 pk onder de kap liggen en een koppel van dik 200 Nm!!
Nou ehh….NEE dus
Die 1905-turbodiesel heeft (net als de 1769 cc turbo) ook 90 pk
Je doelt zeker op de 2.1 TD motor die o.a. in de XM en (latere) Xantia’s is gezet….maar die heeft 110 PK.
max. vermogen 81 kW (110 pk)
max. koppel 245 Nm
Die heeft Marten Postma nu in z’n BX zitten/liggen
Nog steeds sta ik er versteld van HOE Marten dat blok er in heeft kunnen lepelen…. ops: ....zoals jij en ik wel weten is het al behoorlijk VOL in onze motorruimte met de *kleine* 1769-motor…..laat staan een 2.1 TD.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Dat blijft zeker een kunststukje van Marten, ik heb daar grote bewondering voor. Maarre, ik had ooit op de site van Roel Tiemersma gelezen dat hij een BX Break had voorzien van zo’n 1905 cc Turbodieselblok, en daar stonden de nu door mij genoemde specificaties bij. Heb net gekeken of ik dat nog kan terugvinden, maar ik kan er op Roel’s site niets meer van terugvinden (zal je net zien)... Dan was ik zeker abuis? Misschien dat Marten Postma daar nog wat van weet? Hij heeft nog assistentie gehad van Roel bij zijn conversie naar de 2.1 d12 turbo…
Een 1905-TD blok in de BX tzd-turbo inbouwen…moet volgens mij geen enkel probleem zijn….alleen hebben ze wel dezelfde aantal PK’s (90).....kijk maar eens op http://www.autoweek.nl onder Citroen en dan Xantia-TD kiezen.
Ik ga straks overigens een nieuw draadje openen (die ik *vast* zal zetten) speciaal over ALLE Citroen (PSA) dieselmotoren…..vanaf het begin (1979-80 ?) tot heden.
Kunnen we daar verder filosoferen over *onze* liefhebberij….de diesel.
Ik parkeerde net mijn auto aan het eind van de straat, ben nog bezig met indraaien en rechtzetten van de auto. Komt er een man staan voor mijn auto en raapt iets op van de grond onder de bumper van mijn ZX. Ik denk shit, is er wat onder mijn auto vandaan gevallen? zegt hij tegen mij, niets aan de hand hoor is van de bumper van mijn auto is er net afgevallen toen ik tegen de stoep reed met mijn bumper. Ok niets aan de hand dus, ik sluit mijn auto af en loop richting huis, zie ik diezelfde man een stukje verder het afgevallen bumperlipje vastzetten op zijn Golf.
Nou erg handig hoor zo een verlaagde Golf.
Zag gisteren een erg foute en verlaagde golf stationwagen (kanariegeel), standaard is zo een ding al lelijk, maar deze was wel erg lelijk. Mijn collega die ook een golf rijd vond het wel mooi , en zegt tegen mij, ja dat kun je niet doen he bij een Citroen. Ik zei, jawel sterker nog bij een Citroen kun je dat zelfs met een knopje doen
het enige wat ik aan de zijkant van de weg zie zijn vw’s en bmw’s, renaults en opels (duh)
In alle jaren dat ik mijn rijbewijs heb heb 1 keer een citroen langs de kant vd weg gezien, een xsara waar de uitlaat onderuit gedonderd was
ja daar doe je niks aan denk ik dan….
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Vandaag vertelt een collega, die doorgaans een beetje lacherig doet over Citroëns, dat de turbo van z’n 3,5 jaar oude Passat TDI gisteren naar de mallemoer is gegaan. Kostenplaatje: 1500 euro Het lachen is ‘m inmiddels enigszins vergaan….
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)