ik wil mijn fan aan kunnen zetten, via een schakelaar, maar wel zo dat ie ook gewoon automatisch aan blijf springen, hoe kan ik die het beste schakelen, via die de 2 draadjes van de sensor en daarop een schakelaar in je dashboard
of zijn er ook sensors te koop die de fan eerder laten aanspringen dan de orginele 95 graden
i.v.m. met het warme weer, lekker in de file, dan kan ik hem wat langer laten draaien dan die nu doet
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Heeft m’n pa ook bij z’n Truimph gedaan. Erg handig voor in de file of in de bergen.
Kan je gewoon rechtsstreeks doen. Wel ff zekeringetje er tussen doen.
Oh ja…. Wat bij m’n pa al eens is gebeurt…. Hij dacht dat de aan/uit schakelaar op uit stond en dat de temprelais um had aangezet. Zijn gedachte, die gaat vanzelf wel weer uit.
Nou dat klopte ook, maar dat was mee omdat de accu er geen zin meer in had….
Het is dus wel handig om het proberen zo te schakelen dat die fan niet meer dan 10 minuten blijft draaien….
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Re: fan aanzetten via een schakelaar?
harry schreef:ik wil mijn fan aan kunnen zetten, via een schakelaar, maar wel zo dat ie ook gewoon automatisch aan blijf springen, hoe kan ik die het beste schakelen, via die de 2 draadjes van de sensor en daarop een schakelaar in je dashboard
of zijn er ook sensors te koop die de fan eerder laten aanspringen dan de orginele 95 graden
i.v.m. met het warme weer, lekker in de file, dan kan ik hem wat langer laten draaien dan die nu doet
Ook toevallig, daar zat ik nou ook aan te denken terwijl ik in de stad vaststond en de tempmeter over de 95 zag gaan…
Je zou een andere thermostaat kunnen plaatsen.
Maar zou het wel nut hebben? Als ie aanspringt ( boven de 95) bij mij dan daalt de temperatuur meteen weer tot 95 dus op zich werkt de fan dan goed en slaat weer af… Dus de thermostaat doet het denkwerk voor je…en opzich is een warme motor toch niet slecht, er is ook zoiets als de ideale werktemparatuur van het motorblok?
Ik heb geen temp. meter in mijn Reflex, dus dat scheelt
Maar ik heb ook geen problemen met het warme weer, heb vorige week in een erg lange file gestaan, de fan is niet 1 keer aangesprongen.
Hij springt wel aan als ik soms even aan het klooien (zonder stuurbekrachteging) ben om de auto netjes in een parkeervak te krijgen.
maar nu weet nog niet hoe ik dit prezies moet aansluiten,
de temp.sensor heeft 2 draadjes lopen volgens mij
zx-cruizer, jij bent hier de elektroman, kan ik daar gewoon alleen een schakelaar tussen zetten,
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die fans trekken niet veel stroom. Relais is niet nodig. Met twee draden is het inderdaad kostsluiten met een schakelaar. Met drie moet je de voeding draad zien te vinden en die verbinden met 1 van de twee andere.
RTFM?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Trekt jouw fan 30 ampere? Das wel veul ja!
Ik zal die van de SM eens meten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ZX-Cruiser schreef:Euh is dat zo
Nou ik weet niet zoveel van die fans af. Wat je hebt is waarschijnlijk een fan met 2 snelheden. Dan heb je 3 contacten. Als je 1 snelheid hebt dan denk ik dat je er 2 hebt. En dan was het zo dat je die contacten kort moest sluiten om je fan te laten draaien.
Nogmaals, dubbelcheck dit even!
Als dat eenmaal werkt kan je een paar draden aan de contacten zetten die je wilt schakelen, en dan zou ik er een relais tussen zetten zodat je niet hele dikke draden hoeft te trekken naar je dash.
Heb jij nou ook 2 fans ? Niet dat dat verder uitmaakt..
nee, 1 fan, 1 snelheid ,
heb jij dan 2 fans, kijk als die bestaan dan ga ik kijken of dat erop past,
dan heb je dubbelle koeling en kan ik erop 1 een schakelaar zetten
maar of is dat voor de airco? maak niet uit, ik knutsel wel wat
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Auto’s met airco hebben soms een wat ingewikkelder systeem omdat de fan ook aan moet als de airco aan is. Bij de SM can de de airco aanzetten middels de koudelucht schuif. De fans ( 2) gaan dan ook draaien.
Mijn airco is kapot maar kan zo wel de fans aanzetten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij mijn Xsara begonnen de fans (2 stuks) op een lagere snelheid te draaien als ik de Airco inschakelde en op een hoge snelheid om de motor te koelen.
Interessant dat jullie het hier over de temperatuur hebben.
Moest vandaag even naar Lelystad rijden en onderweg ging (weer) het gele lampje branden (gelukkig geen rood)...en BLEEF nu ook branden….dus maar even naar mijn huis-specialist lang gegaan.
Die zei….zet er eerst maar eens een nieuw zendertje in….die de massa doorverbind op het draadje naar het lampje op je dashbord….
(pff, wat een zin. )
Kom ik bij de plaatselijke onderdelenboer….kijkt in het grote geheimzinnige boek…..en vraagt aan mij : is het die van 105….110 of 115 graden ?
Tsja…..doe die van 105 maar zei ik…..ik ben toch van plan om er volgende week een echte temperatuurmeter in te gaan (laten?) bouwen…want na 13 jaar ben ik het nu wel ZAT….dat je in een BX (ZX ook geloof ik ?) nooit kan zien wat voor temperatuur er in het vooronder heerst…..zeker nu het zo warm is.
Dus staat het Turbodieseltje nu af te koelen en draai ik hem er straks even in…..zit op een lekker gemakkelijke plaats…..2 stuks naast het brandstoffilter. (1 voor het gele lampje en 1 voor de rode)
Wel vreemd trouwens dat, terwijl de 2 Fan’s stonden te blazen…..en ik mijn hand aan de achterkant (dus bij de motor) op de Radiateur legde….hij KOUD aanvoelde…..terwijl de 2 slangen Bloedheet waren. :
Zal Marten Postma maar weer eens uit zijn BX 2.1 TD 12V trekken…...en mag hij zijn licht hier op laten schijnen.
Anderen die hier wat meer vanaf weten zijn uiteraard ook welkom.
Ik had inderdaad vorig jaar (voor een blauwe maandag) een ZX 1.4i
Met ook die ene ruitenwisser…..daar heb jij er zeker dan ook 2 van ?
Ik heb er idd twee, ivm airco Als je airco hebt heb je ook 2 fans
Wat is de link eigenlijk tussen de 2 fans/radiator en de Airco :
Ok, de Xsara die ik had, daar zaten standaard al 2 ventilatoren in. De Airco is achteraf ingebouwd en daar heb ik geen extra radiator voor het koudemiddel van gezien. Beide fan’s draaide wel op lage toeren bij het inschakelen van de airco. En regelmatig sneuvelde de hoofdzekering van de fans onder de motorkap, ja wat wil je met een imitatie Italiaanse-Airco.
De 2de fan is denk ik standaard bij een diesel. Mijn ZX heeft ook 2 fan’s.
Heb geen Airco in mijn auto en ook de Reflex uitvoering.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Heb geen Airco in mijn auto en ook de Reflex uitvoering.
Geeft niet, wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan
Ik behoor met mijn 1.4i-Reflex ook tot de armoedzaaiers onder de ZX-rijders