Benzine BX POWER NL :peace
LPG Powerrrrr :headbang :headbang :headbang :headbang :headbang :headbang
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik moest vandaag tanken met m’n nieuwe gasauto, hahahahahahhahahahha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
De stoommachine is inderdaad een motor, waarbij de hele cyclus in twee zuigerbewegingen (takten) is afgerond (te weten 1x op en 1x neer).
De tweetakt is overigens een prachtig motortype dat eigenlijk bij uitstek geschikt is om diesel te stoken. De bezwaren tegen tweetaktmotoren, zoals stank, onregelmatige loop en matig rendement gaan eigenlijk alleen op voor benzinegestookte tweetakten.
In een tweetakt gebeuren er tegelijkertijd meerdere dingen, zowel boven als onder de zuiger. De timing van in- en uitlaten wordt geregeld door poorten in de cilinderwand die door de zuiger worden geopend en gesloten. Omdat er in tegenstelling tot een viertakt geen afzonderlijke inlaat-, compressie-, arbeids- en uitlaatslag is, maar deze dingen min of meer gelijktijdig verlopen, treed er tijdens het ‘spoelen’ verlies op van brandstof-lucht mengsel en blijft er wat uitlaatgas achter in de verbrandingskamer.
Dieselgestookte tweetakten hebben daar geen last van, omdat er immers alleen lucht in gaat en de brandstof pas wordt toegediend als deze nodig is: namelijk op het ontstekingsmoment. Vandaar dat dieseltweetakten zo mooi regelmatig lopen; zij profiteren van de voordelen van het tweetaktprincipe (elke slag een arbeidsslag, eenvoudige constructie) zonder de nadelen (onregelmatige loop bij lage belasting, verlies van onverbrande brandstof en daardoor stank en matig rendement).
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:De stoommachine is inderdaad een motor, waarbij de hele cyclus in twee zuigerbewegingen (takten) is afgerond (te weten 1x op en 1x neer).
De tweetakt is overigens een prachtig motortype dat eigenlijk bij uitstek geschikt is om diesel te stoken. De bezwaren tegen tweetaktmotoren, zoals stank, onregelmatige loop en matig rendement gaan eigenlijk alleen op voor benzinegestookte tweetakten.
In een tweetakt gebeuren er tegelijkertijd meerdere dingen, zowel boven als onder de zuiger. De timing van in- en uitlaten wordt geregeld door poorten in de cilinderwand die door de zuiger worden geopend en gesloten. Omdat er in tegenstelling tot een viertakt geen afzonderlijke inlaat-, compressie-, arbeids- en uitlaatslag is, maar deze dingen min of meer gelijktijdig verlopen, treed er tijdens het ‘spoelen’ verlies op van brandstof-lucht mengsel en blijft er wat uitlaatgas achter in de verbrandingskamer.
Dieselgestookte tweetakten hebben daar geen last van, omdat er immers alleen lucht in gaat en de brandstof pas wordt toegediend als deze nodig is: namelijk op het ontstekingsmoment.Vandaar dat dieseltweetakten zo mooi regelmatig lopen; zij profiteren van de voordelen van het tweetaktprincipe (elke slag een arbeidsslag, eenvoudige constructie) zonder de nadelen (onregelmatige loop bij lage belasting, verlies van onverbrande brandstof en daardoor stank en matig rendement).
Inderdaad…..wat zou ik graag in een personenauto willen rijden met dit geluid
http://www.thedieselstop.com/downloads/cacklemove.wav
Probeer al steeds via Google een geluidsfile te pakken te krijgen van een 6-cylinder Detroit 2-takt dieselmotor…..maar dat is me nog niet gelukt.
Als iemand anders dat wel lukt….houd ik me aanbevolen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Jammer…. dat bestand wordt geblokkeerd op het netwerk van mijn werkgever. Het schijnt dat Ford een tijdje geleden nog aan het experimenteren is geweest om een moderne 2-takt motor te ontwikkelen. Blijkbaar zijn ze de diesel-optie vergeten… Ford is nou eenmaal niet echt een dieselmerk (hun vrachtwagens uitgezonderd). In ieder geval blijft 2 takt toch regelmatig in de aandacht terugkeren, het is dan ook wel een hele mooie (eenvoudige) motorconstructie.
Ik hoorde pas geleden nog iemand voorbij rijden in een klassieke DKW, zo’n 3 cyl. 2 takt. Klinkt heel erg mooi! Jammer van die blauwe walm die die achterliet…
Zo af en toe ben ik wel eens aan het dagdromen aan een diesel-motorfiets. Het Britse leger schijnt tegenwoordig op Kawasaki off-road fietsen rond te rijden, met een 1 cyl. direct ingespoten diesel. Schijnt 1: 50 te rijden!! Da’s nog eens wat anders dan de 1: 13 die mijn Kawa GPz 900 R doet….
Heb ergens ook eens iets gelezen over een motorfiets met een 1905cc PSA-dieselblok. Ik vraag me dan wel af hoe ze dat met de versnellingsbak hebben gedaan. Kan het helaas niet terugvinden.
Hoe dan ook, ik blijf toch wel verslingerd aan diesel! :6
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
winnetou schreef:Zo af en toe ben ik wel eens aan het dagdromen aan een diesel-motorfiets.
http://www.startwin.com/pages/home_main.htm#
Als je naar benden scrollt staat er een link naar een pdf met de specs.
winnetou schreef:Bram schreef:
....Om het weer een beetje ontopic te maken…..sinds die tijd heb ik mijn voorliefde voor diesels gekregen….helaas waren er in 1971 (toen ik was afgezwaait) nog geen kleine middenklassers met een zuinige diesel....en ik reed toen ook nog niet zoveel km’s…
Leverde Peugeot toen nog geen diesels in de 204 of de 304? Ik ben van een wat latere generatie, dus ik weet het ook niet precies, maar Peugeot was er volgens mij wel heel vroeg bij.
Peugeot leverde al diesels in de 403 en 404 en ik dacht ook al in de 203 maar zeker wel in de 204 en 304.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Precies, dat dacht ik ook al.
ieksEmmu schreef:...http://www.startwin.com/pages/home_main.htm#
Als je naar benden scrollt staat er een link naar een pdf met de specs.
Hehheh…. die heb ik nog op de MotoRAI zien staan de afgelopen keer. Was nog een studiemodel. Wel heel innovatief gebouwd! [dagdroom-mode] Nu nog een mooie tour-versie a la PanEuropean, vervolgens nog heel hard sparen, en dan…. [/dagdroom-mode]
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
lichtjaren = afstandsmaat niet een tijdsmaat
Maar ze gaan niet echt hard nee…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Dan gaan we lekker op sla-olie rijden!!
Behalve dat je wel energie nodig hebt voor de productie… maar dat kan ook relatief schone energie zijn natuurlijk
Re: Brandstof v/d toekomst ...e
M&M schreef:Waterstof ... enige “afval” product -> water
Gewoon een kleine kernfusie-centrale onder je motorkap, theroretisch zou je dan met één tank waterstof een jaar lang kunnen rondrijden
Erg schoon en het enige afvalproduct is Helium als het goed is, ook fijn om al die balonnen voor de kinderen op te blazen
@M&M, zo een Berlingo diesel is inderdaad erg sloom, waar dat aan kan liggen? Ik heb in een Xsara en 306 Break, beiden 1.9D gereden en die waren echt niet zo traag. Schijnt dat er in de Berlingo’s een trage bak ligt.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Re: Brandstof v/d toekomst ...e
ZX1.4i schreef:M&M schreef:Waterstof ... enige “afval” product -> water
Gewoon een kleine kernfusie-centrale onder je motorkap, theroretisch zou je dan met één tank waterstof een jaar lang kunnen rondrijden
Erg schoon en het enige afvalproduct is Helium als het goed is, ook fijn om al die balonnen voor de kinderen op te blazen
Hehe helaas is momenteel het probleem voornamelijk de schaal. De JET in engeland bleek juist niet groot genoeg te zijn, en die weegt al iets van 1500 ton ofzo, ze zijn aan het ruzien of de volgende grotere experimentele in japan of frankrijk komt. En nog een klein probleempje met straling, maar idd niet op de lange termijn zoals bij fissie wat overigens waarschijnlijk wel onder je motorkap te bouwen is met een paar kunstgrepen, alleen al dat water voor die stoomturbines enzo .
Ik denk dat we gewoon eens een echt goeie accu moeten uitvinden en die centrales maar lekker stil moeten staan, is misschien toch wat praktischer .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Re: Brandstof v/d toekomst ...e
sans-pareil schreef:Hehe helaas is momenteel het probleem voornamelijk de schaal. De JET in engeland bleek juist niet groot genoeg te zijn, en die weegt al iets van 1500 ton ofzo, ze zijn aan het ruzien of de volgende grotere experimentele in japan of frankrijk komt. En nog een klein probleempje met straling, maar idd niet op de lange termijn zoals bij fissie wat overigens waarschijnlijk wel onder je motorkap te bouwen is met een paar kunstgrepen, alleen al dat water voor die stoomturbines enzo .
Zijn ze dan nog steeds aan het zeuren waar dat ding moet komen : , nog effe en de wereld vergaat in de vervuiling als ze niet opschieten.
Het fijne van kernfusie is overigens dat je juist geen straling en ander gevaarlijk afval heb, alleen Helium en Stikstof zie ik op die website.
Interessante website overigens
En ja helaas zal zoiets nog niet onder de motorkap passen denk ik