Re: Brandstof v/d toekomst ...e
sans-pareil schreef:Ik denk dat we gewoon eens een echt goeie accu moeten uitvinden en die centrales maar lekker stil moeten staan, is misschien toch wat praktischer .
Zo’n accu moet ook opgeladen worden. Met stilstaande centrales? Met PV (photovoltaic - zonneenergie) misschien of windenergie. Of bedoel je zo’n accu of apparaat dat wonderwel geen energie verbruikt voor het opwekken ervan. De afgelopen 150 jaar zijn er verschillende uitvindingen gedaan, waar we weinig meer van hebben gehoord. Waren dit hoaxes of echt werkende toestellen die angstvallig geheim worden gehouden om de op fossiele energie gebaseerde economie te handhaven?
`verum ipsum factum’
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik bedoel idd een efficiente accu opladen met vernieuwbare bronnen zoals geothermisch, getijden, wind, zonne, etc.
Ik vermoed dat het nog heel even gaat duren voordat de eerste praktische perpetuem mobile in gebruik genoman kan worden. Een stilstaande centrale is er een zonder wieltijes oid onder om hem mobiel te maken. Dat leek me allemaal een beetje voor de hand liggend, maar ik geef graag extra uitleg hoor .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
om even ontopic te blijven,
Ik ben voorstander van LPG (G3)
Waarom ? Autorijden is al duur genoeg en die gastjes bij de regering verdienen al genoeg pegels aan ons. LPG is overigens ook nog eens mileuvriendelijk en misschien wat minder fel dan benzine maar minstens zo snel als een diesel !
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004
- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
LPG
Zelf rijdt ik Diesel (woon in Belgie) maar op dit moment is LPG mi de beste brandstof.
LPG geeft de schoonste verbranding, verhoudingsgewijs de minste CO2 en is een afvalproduct van raffinaderijen.
Het overgrote deel van de LPG wordt of afgefakkeld of in het aardgasnet gedumpt. Zonde eigenlijk.
Zowel benzinemotoren als dieselmotoren zijn uitstekend aan te passen voor gebruik met LPG. Een diesel kan worden omgebouwd tot dual-fuel motor, waarbij een beetje dieselolie (ca 5%) als ontsteker voor de LPG dient. Bij grote stationaire diesels gebeurt dit al heel veel.
Van benzinemotoren is al bewezen, dat ze prima op LPG kunnen rijden.
Bovendien zijn wij in NL samen met de Italianen toonaangevend in de wereld op het gebied van LPG-installaties. Moeten we zo houden.
Watersport / zeezeilen /energietechniek
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Hangt af of het een benzine of diesel is en daar dan de toepasselijke brandstof in tanken. Verder kan ik het niet bedacht krijgen.
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Overigens zorgt LPG niet voor voldoende smering.
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html
Re: LPG
JanwillemTak schreef:
LPG geeft de minste CO2
Uhm, wat dacht je van koolzaadolie in een diesel???? Volgens mij vrijwel neutraal.
LPG verhoudingswijs minder co2?
Dacht het niet he…
de verbranding is wel schoner, de uitstoot echter niet.
Voor mij zal het altijd Diesel zijn en diesel blijven…Nog steeds de meeste km’s uit een liter.
En al helemaal nu in diesel land de pk oorlog is uitgebroken.diesel motoren persen er al zeker net zo veel pk’s uit als benzine motoren(denk aan de seat ibiza cupra TDI met 160pk uit 1.9liter inhoudt) en hebben ook altijd meer koppel bij een heel laag toerental.
En ach, dat hele CO2 gebeuren is hartstikke opgeblazen, als iedereen in de wereld 1 keer per jaar zijn adem 1 minuut inhoudt is het hele co2 probleem opgelost…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Diesel veroorzaakt roet, dat is en blijft een probleem. Wat wel weer mooi is dat sommige (vaak oudere) dieselmotoren wel op vernieuwbare bronnen kunnen lopen, dat is wel een groot voordeel.
Overigens leert de wet van behoud van energie ons dat een minuut je adem inhouden geen iota uitmaakt. Het enige denkbare gevolg is dat die mensen die minuut lang hooguit minder zouden doen dan ze anders zouden doen, hetgeen minder verbranding met zich meebrengt dus minder CO2 uitstoot. Maar, door niet te ademen houden de stofwissellingsprocessen in je lichaam echt niet op, dus je produceert bij gelijkblijvende activiteit precies evenveel CO2, het wordt alleen even gebufferd in je bloed. De eerste ademhalingen na je minuut hebben gewoon een veel hogere CO2 concentratie dan normaal. Daar is niet onderuit te komen. Je kan mensen niet een minuut helemaal stilzetten, dan zijn ze namelijk per definite dood, en dat is nog altijd in de meeste gevallen eenrichtingsverkeer.
Even verder denkend, we zouden de hele wereldbevolking om de beurt langzaam af kunnen koelen, een hartstilstand induceren en ze na een minuut weer proberen aan de praat te krijgen, maar ik vermoed dat de hoeveelheid energie door het verlies bij omzetten dat nodig is dit volledig zinloos maakt. Het is wel zo dat de hoeveelheid mensen die je niet weer aan de praat krijgt misschien hoog genoeg is om het probleem structureel op te lossen, maar dat zou moeten blijken. Ik denk dat we toch maar beter iets anders kunnen verzinnnen als oplossing.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004
- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
De bedoeling van mijn pleidooi voor LPG was, om aan te geven, dat LPG een afvalproduct van de raffinage van ruwe olie is, wat nergens anders voor geschikt is dan om op te stoken.
Er schijnt voldoende te worden geproduceerd om 40% van het wegvervoer in de “ontwikkelde” landen van brandstof te kunnen voorzien.
Dieselmotoren kunnen LPG prima als brandstof gebruiken. Ze worden dan uitgevoerd als gasdieselmotoren of dual-fuel motoren. Heb je alle voordelen van een diesel en alle voordelen van een schone brandstof.
Van benzinemotoren weet iedereen, dat dat goed gaat.
Als je op de site van Wartsila kijkt, dan vindt je alle informatie over gasdiesels en dual fuel-motoren. (http://www.wartsila.com)
Watersport / zeezeilen /energietechniek
Kijk ik rijdt op Zonnebloem (plantaardige) olie, en heb dus “Anders” gestemd
Erik op jouw reactie in pagina 4 wil ik even reageren;
Eric Vertogen schreef:Ik kies 100% voor LPG, waarom? Omdat:
- LPG is een ‘restproduct’ en wordt anders maar gewoon afgefakkeld
- LPG is nog altijd de meest milieuvriendelijkste brandstof die volop verkrijgbaar is.
Plantaardige olie is ook een restproduct, en is veel milieuvriendelijker dan LPG. Immers wordt de weinige CO2 die uitgestoten wordt weer opgenomen door de plantjes die plantaardige olie maken.
In de mediterane landen zoals italie en spanje wordt plantaardige olie vernietigd omdat er zo een enorm overschot aan is.
Eric Vertogen schreef:
- Vermogensverlies is met de nieuwe generatie LPG-installaties niet meer van toepassing
- Hoe vaak gebruik je de capaciteit van je kofferbak? Daar kan best een tankje liggen
- Ik rij al 400.000 km op LPG en het rijdt heerlijk
Alle 3 de bovenstaande punten kun je ook voor PPO in een dieselmotor zeggen;
-geen vermogensverlies (ong 3% op toeren, maar door stijging van koppel merk je dit niet en ga je soms zelfs zuiniger rijden).
In mijn kofferbak komt idd ook een klein tankje met diesel om op te starten.
Eric Vertogen schreef:
- Aan de pomp blijf je nog steeds lachen en dat zie ik steeds minder bij dieselrijders en dan praat ik maar niet over benzine-junken
- LPG is veiliger dan benzine (knuppel in het hoenderhok)
- LPG zorgt ervoor dat ik toch veel kilometers kan rijden met een sportieve ‘benzine’-auto (BX 16V) voor een betaalbare prijs
Jij lacht je rot aan de pomp, op PPO lach je je rot bij de aldi en ppo is met stipt de veiligste brandstof. Enneh de nieuwe HDI motoren zijn zeker zo sportief
Groeten Rob
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
PPO is idd prachtig. Ben nog op zoek naar een PPB (Puur plantaardige benzine), maar dat is geloof ik toch wat lastiger .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Blueduck schreef:Ik zeg maar zo: Gas is om op te koken. Heb nog nooit gehoord van mensen die 3 ton probleemloos op de teller zetten met gas. Verbranding is heter dan bij benzine. Dus het kost je op den duur letterlijk en figuurlijk je kop. Het ppo verhaal vind ik een veel betere oplossing. Daarvoor hoeft namelijk geen fossiele brandstof uit de grond gehaald te worden, maar je stookt olie uit planten. Wanneer alle energie dus hieruit gehaald zou worden, is het afgelopen met de toename van co2 in de lucht, want alles wat vrijkomt bij de verbranding ervan wordt weer opgenomen door de planten. die je vervolgens weer opstookt en zo voorts.
Eigenlijk zonde om op te reageren, maarre diesel is toch ook om een kachel mee te stoken…
En dat de verbranding heter is, is gewoon onzin. Op het Xantia-forum (http://www.xantiaclub.net) is hier uitvoerig over gediscussieerd.
Ik heb met mijn BX 400.000 km probleemloos op gas gereden, dus…. verder heeft mijn broer ondertussen meer dan 300.000 km probleemloos op LPG gereden. Met zijn eerste BX reed hij 350.000 km probleemloos op LPG. Wil je nog meer voorbeelden? Mijn BX16V rijdt nu al bijna 280.000 km op LPG.
En tja, we kunnen natuurlijk LPG gewoon affakkelen zodat het ook in het milieu komt. Het is maar de keuze die je maakt. Ik ga er dan liever mee rijden dan heeft tenminste nog iemand er plezier van.
Verder vind ik LPG tanken nog altijd handiger dan bij de aldi met losse flessen aan de weer gaan. (het gemak dient de mens)
Enne, ik kan 24-uur per dag tanken met LPG en de Aldi is toch geregeld dicht als ik zou willen tanken.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
J die problemen met LPG zijn idd wat overtrokken. Heb ook een XM gehad met 370,000 LPG km op de teller, ook zonder problemen. Ben het eens dat zolang we raffinaderijen hebben die anders LPG zouden affakkellen, het een ideale brandstof is… echter… op de lange termijn, als de fossiele brandstoffen echt minder gaan worden, gaat ook die LPG produktie naar beneden… dat duurt nog minimaal 40 jaar (al zou je het met de huidige brandstofprijzen niet zeggen), maar als dat begint af te lopen hebben we toch echt een vernieuwbare bron nodig, en aan dat criterium voldoet LPG toch weer niet. Niettemin is het op het moment echt een ideale brandstof… best jammer dat Gti Turbo’s er niet zo goed op lopen, al ben ik er nog niet achter waarom het zo sterk wordt afgeraden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Stel, alle verhalen over LPG zijn waar. Dan nog, heb ik al menig revisiebeurtje “verdient” door op LPG te rijden.
Al het extra onderhoud heb je reeds terugverdient voordat het nodig is. Maar natuurlijk is het niet waar dat de motoren veel sneller af zijn, sterker nog, door LPG te gebruiken wordt je olie niet verdund (zuigerveren sluiten nooit helemaal) waardoor de smerende werking langer aanwezig blijft.
Verder heb je minder roet in de uitlaat en overal waar de uitlaatgassen maar langs kunnen lopen.
Dus, LPG heeft niet alleen financiele voordelen en technische nadelen, het heeft ook technische voordelen!
Zelf heb ik, voor ik de GS kocht, een Seat over de drie ton gereden op LPG, zonder problemen. Ik heb de GS nu ook op LPG en dat bevalt prima.