10 van de 35
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
Diesel ... LPG of Benzine ??
Kakelbont
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 04-01-2005

Gepost: 31 maart 2005 12:22 AM
  [ # 136 ]

Ok LPG zal idd niet slechter zijn voor je motor. En dat het handiger is dan bij de aldi tanken heb je ook zeer zeker gelijk in. Met flessen sjouwen wordt je idd moei.

Ik hoop dan ook dat binnen niet al te lange tijd de overheid tot inkeer komt en een relgeling treft net als in duitsland. (mileuvriendelijk rijden=goedkoop rijden).
Dan zullen ook de grootleverandciers ppo opstaan om de cirkel rond te maken.

Fingers crossed…..  Wink

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 31 maart 2005 02:12 AM
  [ # 137 ]
Eric Vertogen schreef:
Blueduck schreef:

Ik zeg maar zo: Gas is om op te koken. Heb nog nooit gehoord van mensen die 3 ton probleemloos op de teller zetten met gas. Verbranding is heter dan bij benzine. Dus het kost je op den duur letterlijk en figuurlijk je kop.  Het ppo verhaal vind ik een veel betere oplossing. Daarvoor hoeft namelijk geen fossiele brandstof uit de grond gehaald te worden, maar je stookt olie uit planten. Wanneer alle energie dus hieruit gehaald zou worden, is het afgelopen met de toename van co2 in de lucht, want alles wat vrijkomt bij de verbranding ervan wordt weer opgenomen door de planten. die je vervolgens weer opstookt en zo voorts.

Eigenlijk zonde om op te reageren, maarre diesel is toch ook om een kachel mee te stoken…
En dat de verbranding heter is, is gewoon onzin. Op het Xantia-forum (http://www.xantiaclub.net) is hier uitvoerig over gediscussieerd.
Ik heb met mijn BX 400.000 km probleemloos op gas gereden, dus…. verder heeft mijn broer ondertussen meer dan 300.000 km probleemloos op LPG gereden. Met zijn eerste BX reed hij 350.000 km probleemloos op LPG. Wil je nog meer voorbeelden? Mijn BX16V rijdt nu al bijna 280.000 km op LPG.
En tja, we kunnen natuurlijk LPG gewoon affakkelen zodat het ook in het milieu komt. Het is maar de keuze die je maakt. Ik ga er dan liever mee rijden dan heeft tenminste nog iemand er plezier van.
Verder vind ik LPG tanken nog altijd handiger dan bij de aldi met losse flessen aan de weer gaan. (het gemak dient de mens)
Enne, ik kan 24-uur per dag tanken met LPG en de Aldi is toch geregeld dicht als ik zou willen tanken.

helemaal als je een volvo rijdt is het onzin. die wagens zie je haast meer met dan zonder LPG-installatie en rijden daar probleemloos tonnen mee.

Volvo’s zijn zowiezo geweldige wagens, ze halen het qua schoonheid en comfort niet bij een Citroen maar de techniek en de betrouwbaarheid is onovertreffelijk.

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 01 april 2005 02:49 PM
  [ # 138 ]
sans-pareil schreef:

PPO is idd prachtig. Ben nog op zoek naar een PPB (Puur plantaardige benzine), maar dat is geloof ik toch wat lastiger Smile.

Bestaat wel hoor, wordt al jarenlang gebruikt in Brazilie. Ethanol, oftewel biobenzine. Soort van illegaal gestookte whisky die wordt gemengd met 10 tot 85% benzine (E10 en E85). Is dus nog niet helemaal fossiel-vrij, maar wel een hele grote verbetering. En ethanol is ook prima als basis-brandstof voor verdere verwerking bij gebruik van brandstofcellen, heb ik me laten vertellen. Zelfs diesels schijnen erop te kunnen lopen!  Shocked
Alleen moeten de motoren er wel geschikt voor zijn, je kunt het dus niet zonder meer aan je CX voeren. Lijkt me trouwens wel lachen, auto op alcohol…

Agent: zo meneertje, hebben we gedronken?!
Alcomobilist: nee agent, dat is mijn auto…..  Laughing  Twisted Evil

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 01 april 2005 03:50 PM
  [ # 139 ]

Sinds ik dit gisteren gepost heb heb ik e.a. gegoogled, en je kan idd zelfs tot 100% ethanol rijden, en het is niet moeilijk om ook je CX er aan aan te passen als je toch al een programmeerbare injectie ging doen Smile.

En het mooiste is: Meer vermogen, meer RON (110), dus meer turbodruk zonder pingelen. En dat alles milieuvriendelijk en zoveel goedkoper dan fossiele benzine dat die 30% meer verbruik irrelevant is.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
turbomckwek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 06-01-2005

Gepost: 13 mei 2005 06:05 PM
  [ # 140 ]

Re: Diesel…LPG of Benzine ??

Bram schreef:

Sommige LPG-rijders denken dat hun motor speciaal ontworpen is voor het rijden op LPG….maar dat is dus absoluut niet zo….het IS en blijft een Benzinemotor, die aangepast is aan het rijden op Gas.
Voorzover mij bekend is er geen enkele Personen-auto fabrikant die een speciale auto (motor) voor het rijden op GAS (LPG, Aardgas e.d.) produceerd.

Mee eens, de meeste motoren (inclusief de mijne Sad ) zijn niet speciaal ontworpen voor LPG. Maar er zijn toch wel enkele personenauto’s af-fabriek geleverd voor LPG / aardgas. Namelijk de Volvo Bi-fuel modellen, zoals deze   en er is volgens mij ook een Fiat Multipla Razz te krijgen die af-fabriek op aardgas rijdt! Misschien dat er nog meer auto’s zijn af fabriek op aardgas of LPG, maar ik kan er nu niet meer bedenken.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 mei 2005 06:43 PM
  [ # 141 ]

Ik denk dat er wat dngen door elkaar worden gehaald. Het onderscheid tussen motoren ligt bij hun werkingsprincipes. Bij een bepaald werkingsprincipe komt een bepaalde brandstof als meest logische en meest geschikte keuze naar voren, niet alleen vanwege de efficientie als brandstof, maar ook vanwege de praktische bezwaren op het gebied van opslag e.d. (denk aan de druktank die nodig is om gas op te slaan). Met de nodig aanpassingen kan een brandstof geschikt worden gemaakt voor een ander werkingsprincipe. Hierbij gaat het meestal om de temperatuur waarbij de brandstof ingespoten de druk, maatregelen om dingen zoals pingelen tegen te gaan, ontstekingstijdstippen, startproblemen enzovoort.

PPO, PPB en LPG geven al aan dat er meer dan een brandstofoplossing is voor een bepaald werkingsprincipe, mits de benodigde installaties geplaatst worden om een motor goed te laten lopen. Dit is dan ook meestal waar de schoen wringt. Een uitgebreide LPG installatie met de juiste inspuitnigs en ontstekingstabellen kan perfekt lopen. Bij de verschillende brandstoffen is er bij een werkingsprincipe kwa blokontwerp niets noemenswaardigs anders… zelfs verschillende werkingsprincipes komen aardig overeen zoals een aantal multi-fuel motoren bewijzen. Het goed laten lopen op een andere brandstof heeft dus voor het grootste deel te maken met de systemen die er omheen hangen, zoals opslag, ontsteking/ontbranding, voorverwarming brandstof, aanpassing inspuiting/injectie enzovoorts. Het probleem ligt het er dan ook in dat een aantal van deze stappen overgeslagen worden in de gangbare LPG ontwerpen… en dan loopt het dus niet lekker. Het gaat wel, maar het is niet ideaal. Dit is echter niet een gebrek dat intrinsiek te wijten is aan een bepaalde brandstof, maar aan een slechts gedeeltelijke aanpassing van de correcte aanvoers- en ontstekings-/ontbrandingssytemen.

Een voorbeeld hiervan is het CX Gti Turbo op LPG verhaal. Dat gaat niet lekker. Dat is zo… maar er wordt maar weinig ingegaan op het waarom van het geheel, want, als je scherp de eigenschappen van LPG bekijkt zou je tot de conclusie komen dat LPG juist geschikter is voor een turbo auto, omdat je zonder pingel gevaar op een hogere turbodruk kan lopen. Hoe komt het dan? In dit geval is het een tekortkoming van de gangbare LPG installaties… er is geen LPG producent die een voorziening heeft om in het geval van de Gti Turbo die een heel slim ontstekingskastje heeft waar niets aan te stellen valt, de onsteking +/-4 graden te vervroegen zoals eigenlijk nodig is bij LPG. Kortom, een Gti Turbo loopt beroerd op LPG, maar dat ligt niet aan de brandstof, noch aan het blok. Het ligt aan de electronische ontsteking die allen voorzieningen heeft voor benzine brandstof. Als je een manier vindt om die onsteking wel te vervroegen op LPG, dan gaat het dus wel goed… sterker nog, je kan je turbodruk vrij veilig opvoeren… zodat je meer vermogen hebt.

Maar goed, het is een heel verhaal, maar ik wilde even duidelijk maken dat het probleem dus meer ligt bij gebrekkige LPG installaties dan bij het motorontwerp of de brandstof zelf. Overigens is het maar de vraag of ze dit af fabriek wel goed doen natuurlijk. Iedereen is immers gewend dat een boel LPG autos matig lopen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 mei 2005 07:54 PM
  [ # 142 ]

volgens mij zijn er best gevallen bekend waar LPG wel gewoon goed werkt.
zover ik weet zijn er ook zat mensen die een (wat oudere) amerikaan op LPG hebben lopen, denk dat er daar zat zijn die weinig problemen hebben.

zelf denk ik dat een deel van de problemen ook komt doordat de garage en de LPG lerverancier elkaar de schuld gaan geven zodat de klant niet meer weet wat hij moet, dus uiteindelijk klaagt hij over het systeem.

iemand een idee wat de wat beter en de wat slechter LPG installaties zijn?
of bedrijfen die zowel je auto als LPG onderhouden zodat je alles onder 1 dak houdt?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 14 mei 2005 01:32 AM
  [ # 143 ]

Alles onder 1 dak zou mooi zijn, maar achteraf bekeken ben ik met mijn oude wagen (seat G3 van AG, zelf ong. 120.000 mee gereden en verkocht toen hij op 3 ton stond) 1 maal bij de LPG-boer geweest voor een nieuwe verdamper. Deze had ik er zelf ook nog wel in kunnen sleutelen.

Bij een oudere carborateur-motor is het nog veel simpeler, ook het afstellen kan je bijna op gevoel doen. Hij zal dan misschien niet volledig optimaal draaien, maar slecht ook niet.

Naar mijn idee valt het onderhoud van een LPG installatie erg mee, het is slechts een kwestie van defecte onderdelen vervangen als dat nodig is.
De normale onderhoudsbeurten goed en op tijd doen voorkomt een hoop problemen. Want een motor die erg toe is aan een grote beurt zal eerder slecht lopen op LPG dan op benzine.

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 14 mei 2005 04:30 AM
  [ # 144 ]

Ik rijd zelf een lease C5 en ik heb ook gekeken naar een C5 op LPG, puur vanwege de bijtelling dan omdat de aanschafwaarde lager ligt dan bij een Diesel.

Gas wordt echter afgeraden tegenwoordig door lease maatschappijen vanwege de betrouwbaarheid.. Het is namelijk niet zozeer dat moderne motoren niet kunnen rijden op gas en dat ze vaker onderhoud nodig hebben maar vanwege alle computers die ingebouwd worden. Deze computers berekenen op ieder moment de juist brandstof/lucht verhouding voor de gegeven omstandigheden, etc. Echter deze computers zijn natuurlijk ingesteld volgens bepaalde waardes die bepaald zijn door de brandstof die getankt wordt. Bij LPG motoren is dat eigenlijk Euro 95 benzine en niet LPG. Vandaar dat de storingsgevoeligheid hoger ligt dan bij auto’s op benzine of diesel, puur vanwege het feit dat de computers vaker in storing springen vanwege de vreemde waardes die ze krijgen. Zoals hier al gezegd, hogere verbrandingstemperatuur, maar het is ook een vluchtigere brandstof.

Vooral bij oudere auto’s is LPG prima te doen omdat deze geen injectiecomputers of wat voor soort computer hebben. Ook Volvo begint langzaam terug te komen van hun Bi-Fuel taktiek. De nieuwe S40/V50 komt niet meer met Bi-fuel terwijl hier toch ook dezelfde motoren in liggen als in de S60 die nog wel Bi-fuel motoren heeft.

Waar veel autofabrikanten nu op gaan mikken zijn combinaties van zowel benzine als electriciteit, zoals de Toyota Prius en de Honda Civic, totdat er echt een nieuwe brandstof of energiebron beschikbaar is.

Maar tot die tijd en daar blijf ik bij: DIESEL maar dan met een roetfilter. Dit reduceert de uitstoot dusdanig dat de motor zelfs schoner is dan een LPG motor…...

I rest my case

P.S. De Mustang V6 die ik nu tijdelijk hier heb is ook wel leuk hoor…....... Maar in California kan je geen Diesel auto krijgen vanwege uitstootbeperkingen…......

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 mei 2005 12:02 PM
  [ # 145 ]
patje74 schreef:

Alles onder 1 dak zou mooi zijn, maar achteraf bekeken ben ik met mijn oude wagen (seat G3 van AG, zelf ong. 120.000 mee gereden en verkocht toen hij op 3 ton stond) 1 maal bij de LPG-boer geweest voor een nieuwe verdamper. Deze had ik er zelf ook nog wel in kunnen sleutelen.

Bij een oudere carborateur-motor is het nog veel simpeler, ook het afstellen kan je bijna op gevoel doen. Hij zal dan misschien niet volledig optimaal draaien, maar slecht ook niet.

Naar mijn idee valt het onderhoud van een LPG installatie erg mee, het is slechts een kwestie van defecte onderdelen vervangen als dat nodig is.
De normale onderhoudsbeurten goed en op tijd doen voorkomt een hoop problemen. Want een motor die erg toe is aan een grote beurt zal eerder slecht lopen op LPG dan op benzine.

kijk dat is maar precies wat ik bedoel er zijn ook zat mensen die er tevreden mee zijn, alleen klagende mensen hoor je altijd beter dan tevreden mensen.

zelf heb ik ook altijd wel intresse in LPG, ik denk dat het nog altijd DE goedkoopste oplossing is, tenzij je erg weinig km maakt dan blijft bezine het goedkoopste. zeker de G3 vorm aangezien deze (bijna) net zo zuinig is als dezelfde auto op bezine en de wegenbelasting aanzienlijk lager is als diesel.

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 06 juni 2005 03:05 PM
  [ # 146 ]

Met LPG kan je een hoger rendement halen dan op benzine, doordat de compressieverhouding in een gasmotor hoger mag zijn, aangezien gas veel klopvaster is dan benzine. Vandaar dat turbomachines op gas met een hogere turbodruk kunnen werken en zo meer vermogen en een beter rendement krijgen.
Al die oudere motoren op moderne benzine of gas zijn eigenlijk verspillers, doordat die motoren een lagere compressieverhouding hebben, omdat zij zijn geconstrueerd om op slechte benzine te lopen. Vroeger was de benzine ten hoogste 85 RON. Onder andere daarom zuipen die oude motoren zoveel brandstof en hebben ze zo’n laag rendement en pk/cc verhouding. Om kosten te drukken werden deze motoren ook wel met een vergasser op petroleum gestookt. Aan moderne benzine kun je voor een motor, die gemaakt is voor “euro78”, makkelijk 10 - 20% petroleum toevoegen zonder dat-ie gaat pingelen of kloppen.
Je zou dus eigenlijk je kop moeten afvlakken (en wat koudere bougies monteren netuurlijk) en zo met een hogere compressie meer vermogen, een hoger rendement en dus een gunstiger verbruik halen. Goed voor portomonnee en milieu.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 10 juni 2005 03:56 PM
  [ # 147 ]

Re: Schaapurine ...

M&M schreef:

Ik las net iets over een “nieuwe” soort brandstof Confused:

  Artikel

Hier zit een luchtje aan…..

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 10 juni 2005 04:01 PM
  [ # 148 ]

Nou André...die je tankdop maar open…
Ik moet zooooo nodig Wink

 

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 juni 2005 04:05 PM
  [ # 149 ]

ik geloof dat ik teveel rijd, om zo vaak naar de wc te moeten Rolling Eyes

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 10 juni 2005 04:25 PM
  [ # 150 ]

En wel goed richten hé, Calvin!  Very Happy

Profiel  
 
 
10 van de 35
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook