15 van de 35
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
Diesel ... LPG of Benzine ??
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 23 februari 2006 01:48 AM
  [ # 211 ]
M&M schreef:

Goh , jij was toch diegene die een diesel zo lekker vond rijden en gas eehhhhh , laat maar Wink

Nog 1 keer die opmerking en ik ga koken!  Wink

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 23 februari 2006 10:11 AM
  [ # 212 ]

Diesel is altijd nog het leuks maar ook wel erg duur aan het worden en tsja, mijn bankrekening kent ook een limiet Sad  Wink

@ tonic, picasso omdat mijn verloofde geen c5 wil en ook meebetaald dus heb ik het niet alleen voor het zeggen en zij wil graag een picasso en ik een citroen, klaar Very Happy

Maar het zal wel HDi worden hoor, wees maar niet bang Wink

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 23 februari 2006 11:54 AM
  [ # 213 ]
zandvoorta schreef:

@ tonic, picasso omdat mijn verloofde geen c5 wil en ook meebetaald dus heb ik het niet alleen voor het zeggen en zij wil graag een picasso en ik een citroen, klaar Very Happy

Een C5 zal al je problemen oplossen. Een C5-break occasion is erg goedkoop, je verloofde kan de knip dus dicht houden, en je kilometers worden er een stukje goedkoper op.
Ik zie alleen maar voordelen, je verloofde houdt nog budget over voor een leuk wagentje voor haar zelf, jij hebt je C5 en rijd lekker HP geveerd op goedkope LPG en houd nog een berg kofferruimte over ook!  Wink

Ben ik nu aan het stoken in een goed, aanstaand huwelijk?  Surprisedops:

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 23 februari 2006 12:32 PM
  [ # 214 ]
M&M schreef:

Volgens mij past de C5 niet in André‘s garage Wink

Evil or Very Mad  Wink

Breakie wordt ook iets te duur in wb, vind wat ik nu betaal het maximum (1325 kg, diesel). En C5 berline vind ik nix. Moet eerlijk bekennen dat ik de picasso een walgelijke bak vond maar laatste tijd ga ik het ding toch steeds meer waarderen. Best een leuk concept en als judith er blij mee is….  Very Happy Eigenlijk heeft ze al haar eigen saxootje…. Confused  Wink

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 februari 2006 01:06 PM
  [ # 215 ]
jeroen_m schreef:

Ik heb in dit topic reeds geroepen dat ik ontzettend voor diesel en gas ben (en vooral de combinatie van die twee), maar nu moet ik opmerken dat ik momenteel toch tot grote tevredenheid benzine stook.

Ik stook nu ook alweer een tijdje noodgedwongen benzine en ik ben er niet blij mee.

- de 14 is idd wel lekker snel op temperatuur. De diesel neemt veel meer tijd om op te warmen.
- zo’n 14 is bij lagere snelheden best kwiek en vlot. In de stad maakt het niet veel uit, een turbodiesel of 14, boven de 50 km/h gaat ‘t voordeel al hard richting de turbodiesel.

Echter (puur motorisch),

- Verbruik en kosten. Ik betaal me scheel aan de pomp en ik moet veel vaker tanken. Actieradius bij de turbodiesel is veel groter. Ik rij schijnbaar redelijk snel door altijd, met de diesel leverde die rijstijl mij tussen de 1 op 15 en 1 op 18 op, met de benzine 1 op 11, 1 op 12. Hoe je het voor elkaar krijgt 1 op 18 met een 14 benzine te halen is mij een raadsel.

- met langere stukken is het motorgeluid aardig vermoeiend. De 14 brult het uit op de snelweg, waar de turbodiesel lekker rustig bromt.

- de trekkracht (met name op de snelweg) is ver te zoeken bij de 14, of je moet blijven schakelen. De turbodiesel rij je op de snelweg (boven de 100) altijd in de 5 en je hebt altijd plenty power. Dat rijdt een stuk comfortabeler en relaxter dan met zo’n 1400 die al flink hard moet werken bij 120.

LPG had alle nadelen van benzine (rumoer, weinig prestaties bij zo’n 14, nog beroerdere actieradius) alleen wel het voordeel van de lage kosten.

Een ongeblazen diesel heeft natuurlijk niet zoveel trekkracht (minder dan de 14) maar wel trekkracht op een relaxte manier (veel onderin) en rijdt dus lekker rustig en relaxed. Ook op de snelweg is een onbeblazen diesel relaxed te sturen, omdat ie zoveel minder toeren maakt dan een 14.

Volgens mij ben ik na 4 jaar dieselen best wel verslingerd geraakt aan de diesel.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 23 februari 2006 02:14 PM
  [ # 216 ]

Snelheid went in een auto.

Mijn eigen BX staat momenteel in Dirksland en ik heb nu een BX 1.6TGI (carburateur geloof ik?) mee als leenauto.

Mijn god zeg wat een verschrikkelijk traag hok is dat. Ik moet echt planken om het verkeer bij te houden, en de benzinemeter gaat net zo hard, zo niet harder dan in mijn GTI omlaag.  En éven inhalen op de snelweg, nou vergeet het maar. Van 100 naar 120 kan je met een kalender meten.

De motor is daarentegen wel weer stiller dan mijn eigen motor, heel raar. Pas boven de 130 gaat deze wat meer lawaai produceren.

Zal blij zijn als ik weer in mijn eigen bix kan stappen.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 23 februari 2006 03:00 PM
  [ # 217 ]
metro2005 schreef:

BX 1.6TGI (carburateur geloof ik?)

een TGI is gewoon een injectiemotor hoor, wat zou die i er anders doen…

Maar een 1.6 is inderdaad niet echt vlot en niet echt zuinig. Is zo’n beetje een noodoplossing tussen de 1.4 (zuinig, hè Marten?) en de 1.9 (lekker snel). De nadelen van beide blokken zijn vakkundig gecombineerd zodat de 1.6 onzuinig en traag is…

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 23 februari 2006 03:24 PM
  [ # 218 ]

Ik vond de 1.6 90pk wel te doen. Trok niet echt onder de 2500 toeren, maar ging wel makkelijk door de toeren. Daarbij minder dreunend rond de 3500 / 4000 toeren dan een 1.9 en op de snelweg VEEL rustiger dan een 1.4.
Qua verbruik waren zowel 1.6 als 1.9 niet echt bijzonder, maar zowel 1.4 ‘150’, 1.6 en 1.9 rond de 1: 11.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 februari 2006 03:32 PM
  [ # 219 ]
rb schreef:

Ik vond de 1.6 90pk wel te doen. Trok niet echt onder de 2500 toeren, maar ging wel makkelijk door de toeren. Daarbij minder dreunend rond de 3500 / 4000 toeren dan een 1.9 en op de snelweg VEEL rustiger dan een 1.4.
Qua verbruik waren zowel 1.6 als 1.9 niet echt bijzonder, maar zowel 1.4 ‘150’, 1.6 en 1.9 rond de 1: 11.

Die 1.6 monpoint kon mij ook nooit echt boeien, de TRI multipoint is wel leuk.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 23 februari 2006 03:35 PM
  [ # 220 ]
voge schreef:
metro2005 schreef:

BX 1.6TGI (carburateur geloof ik?)

een TGI is gewoon een injectiemotor hoor, wat zou die i er anders doen…

Maar een 1.6 is inderdaad niet echt vlot en niet echt zuinig. Is zo’n beetje een noodoplossing tussen de 1.4 (zuinig, hè Marten?) en de 1.9 (lekker snel). De nadelen van beide blokken zijn vakkundig gecombineerd zodat de 1.6 onzuinig en traag is…

Laughing

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 februari 2006 09:48 PM
  [ # 221 ]
mpostma schreef:
jeroen_m schreef:

Ik heb in dit topic reeds geroepen dat ik ontzettend voor diesel en gas ben (en vooral de combinatie van die twee), maar nu moet ik opmerken dat ik momenteel toch tot grote tevredenheid benzine stook.

Ik stook nu ook alweer een tijdje noodgedwongen benzine en ik ben er niet blij mee.

- de 14 is idd wel lekker snel op temperatuur. De diesel neemt veel meer tijd om op te warmen.
- zo’n 14 is bij lagere snelheden best kwiek en vlot. In de stad maakt het niet veel uit, een turbodiesel of 14, boven de 50 km/h gaat ‘t voordeel al hard richting de turbodiesel.

Echter (puur motorisch),

- Verbruik en kosten. Ik betaal me scheel aan de pomp en ik moet veel vaker tanken. Actieradius bij de turbodiesel is veel groter. Ik rij schijnbaar redelijk snel door altijd, met de diesel leverde die rijstijl mij tussen de 1 op 15 en 1 op 18 op, met de benzine 1 op 11, 1 op 12. Hoe je het voor elkaar krijgt 1 op 18 met een 14 benzine te halen is mij een raadsel.

- met langere stukken is het motorgeluid aardig vermoeiend. De 14 brult het uit op de snelweg, waar de turbodiesel lekker rustig bromt.

- de trekkracht (met name op de snelweg) is ver te zoeken bij de 14, of je moet blijven schakelen. De turbodiesel rij je op de snelweg (boven de 100) altijd in de 5 en je hebt altijd plenty power. Dat rijdt een stuk comfortabeler en relaxter dan met zo’n 1400 die al flink hard moet werken bij 120.

LPG had alle nadelen van benzine (rumoer, weinig prestaties bij zo’n 14, nog beroerdere actieradius) alleen wel het voordeel van de lage kosten.

Een ongeblazen diesel heeft natuurlijk niet zoveel trekkracht (minder dan de 14) maar wel trekkracht op een relaxte manier (veel onderin) en rijdt dus lekker rustig en relaxed. Ook op de snelweg is een onbeblazen diesel relaxed te sturen, omdat ie zoveel minder toeren maakt dan een 14.

Volgens mij ben ik na 4 jaar dieselen best wel verslingerd geraakt aan de diesel.

ik geloof alles wat je zegt.
maar ik vind het beetje appels met peren vergelijken.

ik denk dat je jouw BX D12 turbo beter met een BX TZi/GTi kan vergelijken Wink

uiteraard blijft de diesel zuiniger Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 15 mei 2006 12:15 AM
  [ # 222 ]

Benzine duurder, diesel goedkoper Cool

Uitgegeven: 13 mei 2006 08:11

DEN HAAG - Marktleider Shell heeft zaterdag zijn adviesprijs voor benzine verhoogd en die voor diesel verlaagd. Een liter euro ongelood kost nu 1,495 euro, een toename van 1 cent. Een liter diesel kost 1,115 euro, een afname van 0,4 cent.

Shell baseert zijn adviesprijzen op internationale productnoteringen, waarbij de olieprijs een belangrijke rol speelt.
http://www.nu.nl

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 15 mei 2006 01:08 AM
  [ # 223 ]

Waarom spreken we niet gewoon over een verbrandingsmotor?  Wink
Uiteraard zullen de tegenstanders van LPG zeggen dat een motor niet ontworpen is voor LPG. Maar de keuze is er nu eenmaal wel. Met onze Saxo rijden we niet buitensporig veel, maar 15.000 km per jaar is toch redelijk. Vorig jaar zomer ben ik eens de mogelijkheid voor LPG gaan onderzoeken. Het bleek dat er voor een Saxo 1100 (2002) geen kant en klaar gaspakket leverbaar was. Ik heb me toen gewend tot Eurogas in Zeewolde. Voor 2000 euro kon ik bij hun een installatie laten inbouwen die eerst gecallibreerd moest worden, omdat er geen gegevens in Nederland waren over een Saxo 1100 op gas Surprisedops: Na enkele dagen kreeg ik de auto terug en ik merk echt geen verschil met rijden op benzine. Natuurlijk doet het uitgeven van 2000 euro even flink pijn Sad Maar bij elke tankbeurt is het een feest. Met nu een verschil van 1 euro per liter tov benzine Very Happy En een gemideld verbruik van 1:14,5 op gas.
Wegenbelasting? Zelfde als op benzine, dus 15 euro per maand. Tja,
Deze simpele feiten maken mij wel vrolijk Very Happy Actieradius is 400 km.
Weinig? Jaarlijks gaan we met de bagagewagen +2 kinderen naar Spanje en na zo’n 200 km doen we een stopje om de benen te strekken en een bakkie te doen. En na weer 200 km ga ik weer stoppen en dan moet ik tanken. Prima, geen probleem mee. De gastank is klein en kon alleen maar in een hoekje van de kofferbak ingebouwd worden, onderbouw bij de Saxo is niet mogelijk (kijken wie er reageert Cool, maar de kofferbak is alleen vol als we op vacantie gaan en de rest van het jaar is de kofferruimte toereikend voor de wekenlijkse boodschappen.

Ja: Ik wil nog wel een stapje verder gaan: Ik wil geen auto meer op benzine. Bijna 1,50 euro per liter. Net weer getankt: 18 liter, 8 euro.
Ik hoef geen gelijk te hebben met dit verhaaltje over LPG. Het is nu eenmaal mijn mening onderbouwd met wat cijfertjes Wink

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 15 mei 2006 01:13 AM
  [ # 224 ]

@rf
Ik kan je ervaringen al vele tonnen aan kilometers beamen. En die actieradius; die is vele malen groter dan normaal, je hebt immers 2 tanks!
Als ik naar Tsjechië ga dan rij ik mijn gastank leeg en heb daarna nog een volle benzinetank over om daarmee de eerste LPG-pomp te vinden als dit echt nodig is.

LPG-rulez!!!  Wink  En je kan er zelfs op koken!  Very Happy

Profiel  
 
Klussie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 23-04-2004

Gepost: 15 mei 2006 01:14 AM
  [ # 225 ]

Applause :jump :love

Arie

C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km

___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex:  Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000

Profiel  
 
 
15 van de 35
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook