18 van de 35
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
   
Diesel ... LPG of Benzine ??
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 15 mei 2006 10:28 PM
  [ # 256 ]

Helaas is het in Nederland verplicht om de benzinetank te houden. In een carburateur-auto durf ik het zonder meer aan om zonder benzinetank rond te rijden.
Eigenlijk is het enige onderhoudsgevoelige onderdeel de verdamper. En ook die kondigt (vaak) van te voren aan dat hij naar de eeuwige jachtvelden gaat.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 15 mei 2006 11:21 PM
  [ # 257 ]
hammie schreef:

Dat denk ik wel.
Ik heb het eens berekend met mijn 40.000 km per jaar en was zo’n 750 Euro goedkoper uit tov diesel.
( kan ik elk jaar de camping van betalen Wink  )

Tja, het is dat ik de aanschafprijs van een G3-bak niet kan opbrengen met mijn 50.000 per jaar.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 mei 2006 12:14 AM
  [ # 258 ]

dat voor sommige geld dat diesel bij een redelijk laag aantal km goedkoper is kan ik me voorstellen maar dat geld echt niet altijd.

me eigen voorbeeld:

Citroën Xsara Coupé >2000 

              1.6 16V     HDI 90pk        1.6 16V 
              Benzine     Diesel          LPG G3 

liter prijs    1
,49        1,11           0,52 
km per jaar   25000        25000         25000 
gewicht         1109       1204           1109 
wegenbl
.       372         888            496 
verbruik        14
,5       18,5            14 
onderhoud      700         750            1200 
verzekering    900         1000           1000 

totaal
:        4.540,97   4138,00       3624,57 
totaal per km  0
,18         0,17           0,14 

zoals je ziet kom ik tussen diesel en bezine op een verschil van 400 euro per jaar.
hiervoor kan ik geen vergelijkbare HDi kopen, deze zijn in aanschaf vaak een stuk hoger.
LPG wordt een ander verhaal, hiermee bespaar je een stuk meer.
en dan heb ik het kopje onderhoud bij LPG vrij hoog gehouden, terwijl ik heb bij diesel redelijk laag heb gehouden.
de verzekering bij een HDi is een schatting, en ben bang dat deze nog hoger gaat uitvallen.

eigenlijk zou je van een HDi 110pk (VTS) moeten uitgaan, omdat deze zuiniger zijn door de intercooler.
alleen deze is vrij zeldzaam, waardoor de prijs hoger ligt (uiteraard de verzekering ook weer..)

tja het rijgedrag blijft natuurlijk een mening.
mijn eigen ervaring met diesel: ik vind het maar niks.
ik heb 2x een Xsara 1.9D (zonder turbo dus) te leen gehad, de laatste keer zelfs een type 2.
nu weet ik wel dat een HDi anders moet rijden als een D, maar dat rijdt toch echt voor geen meter zo D Confused
daarom begrijp ik ook echt niet waarom de BX 19 TZD en Xantia/ZX 1.9D rijders zo tevreden kunnen zijn over deze motoren Wink (op de kosten na)

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 mei 2006 12:18 AM
  [ # 259 ]

Ik zou mijn 16v zo omruilen voor een gelijkwaardige diesel…
veel relaxender…niet iedere keer dat nerveuze van die benzine motor..gewoon lekker rustig op de koppeling wegrijden en rustig gas erbij

En even tussen ons…ik(16v) moest het gaspedaal vloeren om XbXg(TZD) bij te houden met invoegen vanuit stilstand… Surprisedops:

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 16 mei 2006 12:21 AM
  [ # 260 ]

Waarom heb je 1200 euri onderhoud nodig voor lpg Confused:
LPG installaties zijn onderhoudvrij, anders wordt rijden op gas nog duur.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 mei 2006 12:22 AM
  [ # 261 ]
Ries schreef:

Waarom heb je 1200 euri onderhoud nodig voor lpg Confused:
LPG installaties zijn onderhoudvrij, anders wordt rijden op gas nog duur.

Correctie: 500 €

Denk aan dingen die eerder stuk gaan bij een LPG bak… Wink (verdamper, bougie’s, bougie kabels, ,schakelaars etc..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 mei 2006 12:25 AM
  [ # 262 ]

@SZ

tja weet je dat zeker? Confused

je heb in je 16v 177 Nm
in de TZD zit 120 Nm

dan ga ik het over het verschil in PK’s niet eens beginnen Wink

stond je niet al met 60 in ze 5 ofzo Wink

@Ries
dat heb ik gedaan omdat veel mensen vinden dat je meer onderhoud heb.
en evt. stukje afschrijving van je installatie die je terug moet verdienen.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 mei 2006 12:26 AM
  [ # 263 ]
arjan_verkade schreef:

@SZ

tja weet je dat zeker? Confused


stond je niet al met 60 in ze 5 ofzo Wink

Jawel Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 mei 2006 12:27 AM
  [ # 264 ]
Simpele Ziel schreef:
arjan_verkade schreef:

@SZ

tja weet je dat zeker? Confused


stond je niet al met 60 in ze 5 ofzo Wink

Jawel Wink

tja gewoon doortrekken die benzine motoren Cool
niet altijd natuurlijk, maar af en toe als ze lekker warm zijn Cool

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 16 mei 2006 12:29 AM
  [ # 265 ]

Verdamper doet het al jaaaaren, bougies zitten er 2 jaar in, bougiekabels hek nie, 1 tuimelschakelaartje om te switchen van benzine naar gas zit er al jaaaaaaren in….
3 jaar geleden een nieuwe injector van 300 euri of zo, week nie meer precies.

500 eussies is dan nog wel wat hoog, mag het nog iets minder?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 mei 2006 12:34 AM
  [ # 266 ]

van mij mag het iets minder, maar ik heb dat gedaan om geen commentaar van de dieselrijders te krijgen.

EN mocht je dus om wat voor rede dan ook wel aan wat extra onderhoud zitten dat je dan dus alsnog geld overhoud.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 16 mei 2006 12:46 AM
  [ # 267 ]
arjan_verkade schreef:

dat voor sommige geld dat diesel bij een redelijk laag aantal km goedkoper is kan ik me voorstellen maar dat geld echt niet altijd.

me eigen voorbeeld:

Citroën Xsara Coupé >2000 

              1.6 16V     HDI 90pk        1.6 16V 
              Benzine     Diesel          LPG G3 

liter prijs    1
,49        1,11           0,52 
km per jaar   25000        25000         25000 
gewicht         1109       1204           1109 
wegenbl
.       372         888            496 
verbruik        14
,5       18,5            14 
onderhoud      700         750            1200 
verzekering    900         1000           1000 

totaal
:        4.540,97   4138,00       3624,57 
totaal per km  0
,18         0,17           0,14 

zoals je ziet kom ik tussen diesel en bezine op een verschil van 400 euro per jaar.
hiervoor kan ik geen vergelijkbare HDi kopen, deze zijn in aanschaf vaak een stuk hoger.
LPG wordt een ander verhaal, hiermee bespaar je een stuk meer.
en dan heb ik het kopje onderhoud bij LPG vrij hoog gehouden, terwijl ik heb bij diesel redelijk laag heb gehouden.
de verzekering bij een HDi is een schatting, en ben bang dat deze nog hoger gaat uitvallen.

eigenlijk zou je van een HDi 110pk (VTS) moeten uitgaan, omdat deze zuiniger zijn door de intercooler.
alleen deze is vrij zeldzaam, waardoor de prijs hoger ligt (uiteraard de verzekering ook weer..)

tja het rijgedrag blijft natuurlijk een mening.
mijn eigen ervaring met diesel: ik vind het maar niks.
ik heb 2x een Xsara 1.9D (zonder turbo dus) te leen gehad, de laatste keer zelfs een type 2.
nu weet ik wel dat een HDi anders moet rijden als een D, maar dat rijdt toch echt voor geen meter zo D Confused
daarom begrijp ik ook echt niet waarom de BX 19 TZD en Xantia/ZX 1.9D rijders zo tevreden kunnen zijn over deze motoren Wink (op de kosten na)

Ik mis toch de aanschafprijs van de auto in dit staatje: Een auto op G3 kost (C5, bij handelaar) gauw 9000 euro. Een HDI staat voor de deur voor 7000, beide met vergelijkbare km-stand. Uiteraard heb ik ze niet gezien, maar toch.

In mijn prijsklasse (waarin ik dus op zoek was toen ik constateerde dat mijn exantia einde oefening was) was op LPG-G3 alleen maar spul te krijgen met enorme kilometerstanden en in zichtbaar slechte staat. Gewoon LPG is niet goedkoper omdat de belasting hoger is dan voor een diesel en dat verdien je met het verbruik vaak niet terug.
Ook diesels waren niet te dik gezaaid, maar als ik een goede ZX-break G3 tegen was gekomen voor 3000 euro of een Xantia-Break 16V-G3 voor datzelfde bedrag had ik de gok mogelijk genomen. Alleen kom je (BX-en en Ovlov’s uitgezonderd) weinig gas- en benzinebakken tegen met 3ton+ op de klok en dat geeft te denken.
Overigens had ik ook nog een optie op een 206 1.1 op benzine. Daar had ik dan inderdaad G3 onder laten gooien, maar dan had ik het waarschijnlijk qua afschrijving nog niet gered tegen de ZX-D.
(tot zover mijn afweging)

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 16 mei 2006 01:02 AM
  [ # 268 ]

Ik zou dan ook nooit een G3 inst. naderhand laten inbouwen, want dan ben je nog wel even bezig om die schade er uit te krijgen.
2e hands kopen waar al een G3 inzit, die al afgeschreven is, want die zijn niet duurder dan de benzine versies, is lucratief.
Mits het spul heel blijft natuurlijk, anders verspeel je weer je winst.

Tja, een beetje geluk moet je er wel mee hebben, de cylinderkop moet ook nog heel blijven natuurlijk.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 mei 2006 01:03 AM
  [ # 269 ]
Ries schreef:

Ik zou dan ook nooit een G3 inst. naderhand laten inbouwen, want dan ben je nog wel even bezig om die schade er uit te krijgen.
2e hands kopen waar al een G3 inzit, die al afgeschreven is, want die zijn niet duurder dan de benzine versies, is lucratief.
Mits het spul heel blijft natuurlijk, anders verspeel je weer je winst.

Tja, een beetje geluk moet je er wel mee hebben, de cylinderkop moet ook nog heel blijven natuurlijk.

Over het algemeen zijn G3 auto’s wel duurder dan gewone benzinebroertjes…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 16 mei 2006 01:10 AM
  [ # 270 ]

Is mij niet opgevallen…

Profiel  
 
 
18 van de 35
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook