Ries schreef:Is mij niet opgevallen…
Komt omdat de prijzen van Citroën’s sowieso door elkaar lopen, zo stond er laatst een Xm van 95 2.1TD met APK en 230.000 gelopen voor 950
Daar koop je ook een 2.0 benzine met 2k erop van 91
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zwaardere wagens die behoorlijk aan tellen in de belasting zijn vaak goedkoop in aanschaf. Dat zie je in jouw voorbeeld dus ook terug.
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
EW schreef:Ik mis toch de aanschafprijs van de auto in dit staatje: Een auto op G3 kost (C5, bij handelaar) gauw 9000 euro. Een HDI staat voor de deur voor 7000, beide met vergelijkbare km-stand. Uiteraard heb ik ze niet gezien, maar toch.
In mijn prijsklasse (waarin ik dus op zoek was toen ik constateerde dat mijn exantia einde oefening was) was op LPG-G3 alleen maar spul te krijgen met enorme kilometerstanden en in zichtbaar slechte staat. Gewoon LPG is niet goedkoper omdat de belasting hoger is dan voor een diesel en dat verdien je met het verbruik vaak niet terug.
Ook diesels waren niet te dik gezaaid, maar als ik een goede ZX-break G3 tegen was gekomen voor 3000 euro of een Xantia-Break 16V-G3 voor datzelfde bedrag had ik de gok mogelijk genomen. Alleen kom je (BX-en en Ovlov’s uitgezonderd) weinig gas- en benzinebakken tegen met 3ton+ op de klok en dat geeft te denken.
Overigens had ik ook nog een optie op een 206 1.1 op benzine. Daar had ik dan inderdaad G3 onder laten gooien, maar dan had ik het waarschijnlijk qua afschrijving nog niet gered tegen de ZX-D.
(tot zover mijn afweging)
ik snap wat je punt een ZX D kan je niet rijden voor de prijs van een LPG C5.
het is wel beetje appels en peren vergelijken.
daarom ik heb ook 3 dezelfde auto’s naast elkaar gezet met vergelijkbare opiets en vermogens.
ik keek net heel even op autotrack
de goedkoopste LPG C5 was 6900 euro met 160.000 km
de goedkoopste HDi was 7400 met 184.000 km
maar een beetje C5 zit je wel boven de 8000 euro.
en idd het grootste deel van de LPG auto’s heeft tussen de 120.000 en 160.000 gelopen aangezien dit het standaard lease contract is.
maar bij veel diesels is het hetzelfde verhaal
en helaas staan ze vaak bij handelaren die weinig tot gaan garantie geven, en bij een C5 wil je dat eigenlijk wel..
Mja, bij prijzen tellen wel meer mee dan alleen de km stand
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Persoonlijk vind ik ook dat je de kilometerstand van een lPG-bak niet kan vergelijken met een diesel.
Aan de andere kant, een eventuele revisie heb je na 3 ton oop wel weer ruim opgespaart t.o.v. diesel.
Kortom, er komen verschikkelijk veel dingen bij kijken als je werkelijk een goede vergelijking wilt maken.
Zelf vind ik diesel trouwens niet verkeerd rijden. Het gekke wat mij opvalt is dat vele dieselaars LPG “afschieten”, terwijl de LPG-ers diesel niet verkeerd vinden.
Nou?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Dieselaars zijn narrowminded bedoel je… :moge
Ries schreef:Dieselaars zijn narrowminded bedoel je… :moge
Vind ik van LPG’ers ook
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Simpele Ziel schreef:Nou?
Nou? Eh.. ik ben wel benieuwd hoe dat komt.
Ries schreef:Dieselaars zijn narrowminded bedoel je… :moge
Dat wil ik niet zeggen. Mijn conclusie is meer dat een diesel gewoon fijne eigenschappen heeft die enkelen zo fijn vinden dat ze nooit meer anders willen. Laat staan een LPG-bak.
Andersom is dat dus anders.
Simpele Ziel schreef:Vind ik van LPG’ers ook
Waarmee SZ Ries zijn stelling bevestigd.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Simpele Ziel schreef:Ries schreef:Dieselaars zijn narrowminded bedoel je… :moge
Vind ik van LPG’ers ook
Maar dat zou dan weer kunnen komen dat jij een simpele ziel bent..
hoezo?
niet iedereen die op diesel rijd is een dieselaar en met lpg ook zo..
ik hoor trouwens niemand over de walm die diesels maken.
ik woon in een soort stadje en meer dan de helft van mijn 15k per jaar maak ik daar dus ook.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Jeroen28 schreef:hoezo?
niet iedereen die op diesel rijd is een dieselaar en met lpg ook zo..
Is er iemand die hiervan het tegendeel heeft geschreven dan?
Ik constateerde slechts dat er vele diesel-rijders niets met LPG hebben, daarentegen zijn er meerdere LPG-rijders die wel iets met diesel hebben. De keuze voor LPG is vaak gebaseerd op financiele gronden.
Maar wat is nu het beste voor je motor (heb ik ‘t niet eens over het milieu..)? Na 10000 km is de olie van m’n gasgestookte Saxo mooi goudkleurig. Toen ie nog op benzine reed en de olie 10.000 km oud was al aardig bruin. Octaangehalte van gas ligt boven de 100. Verbranding is dus mooi gelijkmatig. Bij benzine is het hoogste 98 ron (diesel weet ik niet, wie wel?). Binnenkant van het kleppendeksel: Geen aangekoekte resten, maar mooi blank . Ja. Benzine heeft een lagere verbrandingstemperatuur. Ik dacht 800 gr, tegen gas 950.
Zolang een auto op gas niet wordt afgejakkerd, lijkt me een levensduur mogelijk gelijk als die van een benzinemotor (of meer).
‘t Lijkt me ieder geval duidelijk dat een LPG-variant van binnen schoner blijft. Ook dat geeft me wel een prettig gevoel En dat alles van een restproduct….
Dyna Z1: Tout alu.
patje74 schreef:
Ik constateerde slechts dat er vele diesel-rijders niets met LPG hebben, daarentegen zijn er meerdere LPG-rijders die wel iets met diesel hebben. De keuze voor LPG is vaak gebaseerd op financiele gronden.
Sommige dieselaars zijn wel narrow-minded t.o.v. LPG, zeker als ze uit Haarlem komen . Ik heb 2 auto’s op LPG gehad en ik vond het niet verkeerd rijden. Voornaamste irritatie blijft voor mij dat je om de haverklap moet tanken. Het gemist aan ruimte in de kofferbak is niet echt “killing”. Hoe meer ruimte in mijn kofferbak, hoe meer troep ik erin laat liggen.
Nu ik na een half jaartje benzine rijden wer in mijn diesel rij, merk ik wel dat ik het karakter van een diesel hoger inschat dan van een LPG/benzine auto. MAar benzine of LPG dat is me qua rij karakter om het even. Bij LPG blijft de motor schoner, wat ik wel fijn vind.
M&M schreef:Jeroen28 schreef:ik hoor trouwens niemand over de walm die diesels maken.
Welke walm .... FAP
Niet alle diesels walmen