22 van de 35
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
   
Diesel ... LPG of Benzine ??
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 oktober 2006 12:18 AM
  [ # 316 ]
arjan_verkade schreef:

300 km is toch aan de lage kant?
hoeveel liter tank heeft de HY?

ben dan ook wel benieuwd hoe je GS het doet Wink

Er zit een 55 liter tank in, al dacht ik dat hij veel groter zou zijn. (wel lang, maar niet dik) Netto komt dat neer op +/- 44 liter. En met een verbruik van 1 op 7 kom je dan ong. 300Km verder. (earodynamica van een flatgebouw hé  Wink )
Het zou maar zo kunnen dat ik er nog een grotere in ga zetten, of nog eentje er bij. Dat schijnt te kunnen.

De GS doet het beter; inhoud +/- 64 liter netto, verbruik ong. 1 op 8,5 dus ong. 550 kilometer.
Op een tank LPG kom ik verder dan op een volle tank benzine (43 liter).  Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2006 12:23 AM
  [ # 317 ]

Bougies vaker vervangen bij rijden op lpg hoor ik wel vaker.
Waarom moet dit eigenlijk en kun je merken wanneer de bougies vervangen moeten worden?

Mijn bougies zitten er nu ongeveer 2 jaar in, ongeveer 50000 km, maar hij loopt nog prima.

Ik haal trouwens 1 op 11 op gas!

groet

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 oktober 2006 12:24 AM
  [ # 318 ]
Ries schreef:

Bougies vaker vervangen bij rijden op lpg hoor ik wel vaker.
Waarom moet dit eigenlijk en kun je merken wanneer de bougies vervangen moeten worden?

Mijn bougies zitten er nu ongeveer 2 jaar in, ongeveer 50000 km, maar hij loopt nog prima.

Ik haal trouwens 1 op 11 op gas!

groet

vaak worden de bougies warmer dan op benzine dus daarom kortere levensduur Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 oktober 2006 12:26 AM
  [ # 319 ]

en dan gaat ie slecht lopen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27940
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2006 12:27 AM
  [ # 320 ]
patje74 schreef:
arjan_verkade schreef:

300 km is toch aan de lage kant?
hoeveel liter tank heeft de HY?

ben dan ook wel benieuwd hoe je GS het doet Wink

Er zit een 55 liter tank in, al dacht ik dat hij veel groter zou zijn. (wel lang, maar niet dik) Netto komt dat neer op +/- 44 liter. En met een verbruik van 1 op 7 kom je dan ong. 300Km verder. (earodynamica van een flatgebouw hé  Wink )
Het zou maar zo kunnen dat ik er nog een grotere in ga zetten, of nog eentje er bij. Dat schijnt te kunnen.

De GS doet het beter; inhoud +/- 64 liter netto, verbruik ong. 1 op 8,5 dus ong. 550 kilometer.
Op een tank LPG kom ik verder dan op een volle tank benzine (43 liter).  Wink

HY rijdt ook minder dan de GS neem ik aan Wink
maar de GS doet het dan netjes hoor Cool

wel jammer dat die tanken effectief nooit zo hoog komen qua inhoud.
ik heb ook wel eens gehoord dat bij de ene pomp er meer in gaat dan bij de andere, ligt aan de druk die ze erachter zetten begreep ik.
klopt dit of een fabel Confused:

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 oktober 2006 12:28 AM
  [ # 321 ]
Ries schreef:

Mijn bougies zitten er nu ongeveer 2 jaar in, ongeveer 50000 km, maar hij loopt nog prima.

Onderhoud is in mijn ogen preventief zaken periodiek vervangen. En niet pas wanneer er problemen zijn. (enkele zaken uitgesloten, zoals bijvoorbeeld een verdamper)
Ik zou voor die paar centen van een stel bougies zeker geen 50K/2jaar er mee door rijden.
Daarbij komt dat je aan de bougies toch enigzins de staat van het blok kan aflezen, en als ze er toch uit zijn….

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 oktober 2006 12:30 AM
  [ # 322 ]
arjan_verkade schreef:

ik heb ook wel eens gehoord dat bij de ene pomp er meer in gaat dan bij de andere, ligt aan de druk die ze erachter zetten begreep ik.
klopt dit of een fabel Confused:

Klopt wel een beetje, maar erg veel maakt het niet uit.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 oktober 2006 12:30 AM
  [ # 323 ]
arjan_verkade schreef:

wel jammer dat die tanken effectief nooit zo hoog komen qua inhoud.
ik heb ook wel eens gehoord dat bij de ene pomp er meer in gaat dan bij de andere, ligt aan de druk die ze erachter zetten begreep ik.
klopt dit of een fabel Confused:

dit klopt wel maar vaak gaat je tank dan nog wel voor 75 % vol Wink

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 17 oktober 2006 12:36 AM
  [ # 324 ]
sans-pareil schreef:

Mensen die tegen LPG zijn en dingen roepen als ‘LPG is om op te koken’ zijn slecht geinformeerd.


Benzine is om op te koken!!



(sprak hij die zo’n apparaat voor zijn kampeeruitrusting wil)
Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2006 01:03 AM
  [ # 325 ]
bogaard77 schreef:

en dan gaat ie slecht lopen.

Daar merk ik dus nog niets van, zoals ik geschreven heb, dus bougies nog goed.
Bougies hoeven dus niet vaker vervangen te worden, zou dan een stelling kunnen zijn.

groet

Profiel  
 
jk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 17 oktober 2006 01:46 AM
  [ # 326 ]

LPG heeft een hoger octaangetal (Research Octane Number = RON) dan benzine. Het ligt bij LPG boven de 100, ik meen rond de 110 (tegenover onze huidige 98 en 85 loodvrij).
LPG bevat geen lood, en was de loodvrije benzine dus vooruit.
Lood in de benzine als ant-klopmiddel (tegen spontane ontbranding door hoge compressie) was er voor de oorlog ook niet overigens. Toen gebruikte men (omdat loodverbindingen ook een smerend effect hebben) wel bovensmering zoals RedEx benzinetoevoeging.
Lood is uit de benzine verwijderd omdat katalysatoren onwerkzaam worden door loodneerslag (en wegens loodvervuiling van onz eleefomgeving).
LPG heeft (wanneer het via een verdamper aan de verbrandingslucht wordt toegevoegd) niet het koelend effect in de cilinder dat benzinedruppeltjes wel hebben.

Het monteren van electronische ontsteking en het iets verder openen van de bougieafstand kan van voordeel zijn bij LPG.

Door veel minder roetvorming blijft bovendien de motorolie veel zuiverder.

LPG-tanks mogen nooit voor 100% worden gevuld uit veiligheidsoverwegingen.

Als LPG ontsnapt (bijvoorbeeld bij een slechte aansluiting op de auto) onttrekt de verdampende LPG zoveel warmte aan de omgeving dat er gevaar is voor bevriezen (van je handen). Dit onttrekken van warmte was indertijd een beletsel om LPG rechtstreeks in de cilinder te injecteren.

LPG is zwaarder dan lucht en blijft dus op de bodem hangen.

C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km

Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 17 oktober 2006 01:50 AM
  [ # 327 ]
jk schreef:

Lood in de benzine als ant-klopmiddel (tegen spontane ontbranding door hoge compressie) was er voor de oorlog ook niet overigens.

en was er na de oorlog ook niet..
lood heeft niks met pingelen te maken. Het octaangetal wel….

Lood is om kleppen te beschermen!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 oktober 2006 01:51 AM
  [ # 328 ]
jk schreef:

Als LPG ontsnapt (bijvoorbeeld bij een slechte aansluiting op de auto) onttrekt de verdampende LPG zoveel warmte aan de omgeving dat er gevaar is voor bevriezen (van je handen).

Gelukkig is dit vrijwel onmogelijk, om te tanken moet je immers de knop op de pomp zelf indrukken. Tegelijkertijd het “vulpistool” vasthouden is naast onhandig ook nog eens nutteloos.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2006 01:55 AM
  [ # 329 ]
patje74 schreef:
Ries schreef:

Mijn bougies zitten er nu ongeveer 2 jaar in, ongeveer 50000 km, maar hij loopt nog prima.

Onderhoud is in mijn ogen preventief zaken periodiek vervangen. En niet pas wanneer er problemen zijn. (enkele zaken uitgesloten, zoals bijvoorbeeld een verdamper)
Ik zou voor die paar centen van een stel bougies zeker geen 50K/2jaar er mee door rijden.
Daarbij komt dat je aan de bougies toch enigzins de staat van het blok kan aflezen, en als ze er toch uit zijn….

Ik begrijp je wel en de lpg boer vraagt ook altijd als eerste wanneer de bougies vervangen zijn, dus zal het wel zo zijn.
Maar door nalatigheid van mijn kant zitten de bougies er dus al zo lang in zonder problemen te geven…dus daarom zitten ze er nog steeds in.

groet

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 17 oktober 2006 01:59 AM
  [ # 330 ]
jk schreef:

LPG-tanks mogen nooit voor 100% worden gevuld uit veiligheidsoverwegingen.

Ik ken wel iemand met een volvo die de tank graag tot de nok toe vol wilde hebben en de vlotter er uit heeft laten halen….
Zit er geen overdrukventiel op een lpg tank?

groet

Profiel  
 
 
22 van de 35
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook