Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ries schreef:jk schreef:LPG-tanks mogen nooit voor 100% worden gevuld uit veiligheidsoverwegingen.
Ik ken wel iemand met een volvo die de tank graag tot de nok toe vol wilde hebben en de vlotter er uit heeft laten halen….
Zit er geen overdrukventiel op een lpg tank?groet
Volgens mij niet, maar zodra de druk in de tank te hoog wordt dan zal de pomp afslaan. Maar normaal gesproken zit er in de tank een mechanisme die hem afsluit bij 80%.
En nu ik er zo over nadenk, kan de maximale vulling dus niet verschillen per tankstation zoals eerder hier geschreven! Die beveiliging zit in je tank.
Tom Duckpower schreef:jk schreef:Lood in de benzine als ant-klopmiddel (tegen spontane ontbranding door hoge compressie) was er voor de oorlog ook niet overigens.
en was er na de oorlog ook niet..
lood heeft niks met pingelen te maken. Het octaangetal wel….Lood is om kleppen te beschermen!
Loodverbindingen zijn toegevoegd als anti-klopmiddel. Bijkomend voordeel is smering van de kleppen en zich nestelen in het materiaal van de klepzittingen waardoor deze harder worden en minder snel inslaan.
Bij loodvrij heb je dat voordeel niet.
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
jk schreef:Loodverbindingen zijn toegevoegd als anti-klopmiddel.
Sommige organometaalverbindingen zijn erg stabiel denk daarbij aan het in 1852 gesynthetiseerde tetraethyllood dat vanaf 1922 tot aan het einde van de 20e eeuw aan benzine werd toegevoegd als antiklopmiddel, en silicone waarbij siliciummetaal gebonden is aan zuurstof en methylgroepen.
jk schreef:
Loodverbindingen zijn toegevoegd als anti-klopmiddel. Bijkomend voordeel is smering van de kleppen en zich nestelen in het materiaal van de klepzittingen waardoor deze harder worden en minder snel inslaan.
Bij loodvrij heb je dat voordeel niet.
je hebt gelijk!
hebben ze me dat al die jaren verkeerd geleerd…de schande !
patje74 schreef:jk schreef:Als LPG ontsnapt (bijvoorbeeld bij een slechte aansluiting op de auto) onttrekt de verdampende LPG zoveel warmte aan de omgeving dat er gevaar is voor bevriezen (van je handen).
Gelukkig is dit vrijwel onmogelijk, om te tanken moet je immers de knop op de pomp zelf indrukken. Tegelijkertijd het “vulpistool” vasthouden is naast onhandig ook nog eens nutteloos.
Ik heb een keer gehad (aan de autostrada bij Jabbeke) dat het vulpistool scheef losschoot van de auto en het ventiel in de auto daardoor niet afsloot. Levensgevaarlijk ivm explosiegevaar. Ik moest dus de bajonetverbinding loshalen en binnen enkele seconden waren mijn handen bijkans bevroren door het ontsnappende Liquified Petroleum Gas! Ook voor bevriezen van je ogen moet je dan oppassen.
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
jk schreef:
Ik heb een keer gehad (aan de autostrada bij Jabbeke) dat het vulpistool scheef losschoot van de auto en het ventiel in de auto daardoor niet afsloot.
Ik ken het Belgische systeem niet, maar met het nederlandse systeem is het voorbeeld van jouw eigenlijk ook praktisch onmogelijk. Zelf heb ik overigens zo’n kleine vulnippel. Ik moet dus altijd een adaptor gebruiken, zowel in NL, BE als FR. En daarmee heb ik alle Europesche systemen gehad.
Edit; niet goed gelezen. Ik begrijp dus dat je tank leeg liep! Dit had ik niet door, hier heb ik mijn tekst op aangepast.
Ik heb wel eens in Frankrijk iemand hopeloos met de Italie nippel zien prutsen. Die was er in geslaag om em scheef te bevestigen en te gaan tanken. Dat gaf een aardige nevelwolk. Het was ook wel flink wat gepruts om het spuitpistool er weer af te krijgen. Het NL systeem vind ik veel beter, nagenoeg hufterproof en je hebt ook weinig kracht nodig om de handle aan te trekken. Bij de italie nippel heb je wel zoveel kracht in je handen nodig dat ik mij kan voorstellen dat het voor bepaalde mensen moeilijk wordt. Het Belgische systeem vind ik wat klungelig omdat je daar een rubber ring in de nippel nodig hebt. Dan ben je als tankstation voor de veiligheid en de goede werking afhankelijk van de gebruiker. Bij de NL en italie nippel heb je dat weer niet.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Destijds, en dan praat ik over eind jaren 80, kon ik wel lekker relaxed LPG tanken in Frankrijk en Italië. Meestal stond je daar helemaal alleen ergens aan de rand van het pompstation. Pompbediendes zag je dan al wat nerveus worden omdat er weer een buitenlander helemaal zelf aan de slag ging met LPG tanken.
Ik heb die vulnippels trouwens nog liggen in de garage, je weet maar nooit of ik ooit weer op gas rijd als Den Haag het de dieselrijder nog zuurderder gaat maken.
Overigens zag ik afgelopen zomer een buitenlander hopeloos rotzooien met een LPG nippel bij tankstation Cappellen in Luxemburg. Het blijft lastig kennelijk.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb ze gewoon standaard in de CX en de Peug liggen. Italie of NL nippel is me verder egaal, bij Italie nippel moet je even opletten bij het afkoppelen dat, dat pistool niet in je smoel schiet. Fingerspitzengefuhl
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
in Frankrijk zijn ze nog steeds panisch als je zelf LPG gaat tanken hoor. In wat kleinere tankstations mag je het niet eens zelf doen. In italie mocht het bijna helemaal nergens (zelf tanken)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat viel mij vroeger wel op, maar tijdens de laatste vakantie en de rit naar het conservatoire heb ik alleen maar zelf getankt.
patje74 schreef:Ries schreef:jk schreef:LPG-tanks mogen nooit voor 100% worden gevuld uit veiligheidsoverwegingen.
Ik ken wel iemand met een volvo die de tank graag tot de nok toe vol wilde hebben en de vlotter er uit heeft laten halen….
Zit er geen overdrukventiel op een lpg tank?groet
Volgens mij niet, maar zodra de druk in de tank te hoog wordt dan zal de pomp afslaan. Maar normaal gesproken zit er in de tank een mechanisme die hem afsluit bij 80%.
En nu ik er zo over nadenk, kan de maximale vulling dus niet verschillen per tankstation zoals eerder hier geschreven! Die beveiliging zit in je tank.
inderdaad hier zit er ook verplicht een beveiliging op 80%
maar mijn wagen heeft net een LPG keuring gehad en is dus goedgekeurd voor weer 6 jaar (enkel het LPG systeem) nogthans staat er als opmerking “vulbeveiliging werkt niet goed
de laatste maanden was er met de auto niet zoveel gereden en ... , de beveiliging ging bij mij elke keer beter werken en nu gaat hij terug op 80% (eerst ging er maar 30 liter in en nu terug 40 liter in de 50 liter tank)
mijn broer had in zijn Chevvy de beveiliging geblokeerd en wist me te zeggen dat de pomp op het einde steeds trager gaat lopen tot ze uiteindelijk gewoon stopt
en het systeem met de losse verloopstuk hier in België begrijp ik ook niet zo goed waarom simpel als het moeilijk kan zeker?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb er wel eens een keertje wat over geschreven, maar mij bevalt het gas prima. Heb ruim een jaar geleden bij Eurogas een installatie laten samenstellen voor de Saxo 1100. Nu 20.000 km later kan ik alleen maar tevreden terugkijken. In de hoek van de kofferbak zit een 35 litertank (netto dus 28 liter). Een ringtank ging net niet. Heb d’r een kastje overheen gebouwd, zodat de tank uit het zicht is en zo kan ik nog wat spulletjes daar op kwijt. Op benzine is het gemiddeld verbruik 1 op 16,5 en op gas zo 1 op 15. Geen extra wegenbelasting door het lage gewicht van de Saxo en de G3 installatie. Als het rode lampje van m’n verbruiksindicator gaat branden tank ik vol en gaat er meestal zo’n 25 liter in. Dat is ca. 12 euro en daar rij ik weer bijna 400 km op.
Ook de klepspeling was nog oke. De bougies moeten standaard om de 60.000 vervangen worden. Dat wil ik nu over 10.000 km gaan doen.
Wat me wel in dat jaar is opgevallen is dat bij voltanken de ene pomp echt stop en de andere dan langzaam (met een soort brommend geluid) doorgaat.
Verder start de auto op benzine en heb ik het advies van Eurogas om eens in het jaar een flinke rit op benzine rijden ter harte genomen. Inmiddels gedaan in Spanje tijdens de vacantie. Trouwens ook daar is sinds vorig jaar de verkoop van lpg weer gestart. Nog beperkt, maar wordt uitgebreid.
Nee, het blijft nog steeds een feest bij de pomp
Dyna Z1: Tout alu.
rf schreef:<snip>
Ook de klepspeling was nog oke.
<snip>
Benzine is tegenwoordig ook loodvrij dus nieuwere motoren zijn al bestand tegen inslaan van de klepzittingen.
C5 ph.1 1.8 16V Break (2001) 264.000km
Land Rover Lightweight 24V FFR (1982) 28.000km
Vroeger: BX ph.2 RD Break (1984) - AX ph.3 1.5D (1996) - Xsara ph.2 Coupé 2.0 HDi 90pk (2003) - C3 1.4 HDi 60pk (2003) - C5 ph.1 HDi 110pk Break (2003) - AX ph.2 1.1i - Xantia X1 1.9TD SX Break (1997) - Xantia X2 2.0 HDi 90pk Break (2000)
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die 80% klep kan je er zelf uithalen. Mijn Dyane had een 32 litertank en daar 80% van is wel erg weinig. Dus die klep eruit en nooit problemen gehad. Op elke gastank zit een overdruk klep die opent op 19bar. zelfs met overvolle tank een dag in de volle zon bleef die klep netjes dicht.
Wat te doen: rijd je tank helemaal leeg. als hij in gaat houden, stationair laten lopen tot ook dit stopt. draai de vulslang van je tank af. Draai de houder waar die slang op zat van ja tank af en frommel die uit je tank inclusief vlotter. knip de vlotter van het stangetje af en bouw alles weer in met teflon tape. Ga tanken en zie: er kan meer in!
( op eigen risico uiteraard!)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>