4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
XM V6 LPG 1990 voortgang (Nu met foto’s)
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 27 september 2004 01:38 PM
  [ # 46 ]

Ik heb de tuning opties allemaal wat verder bekeken, en na wat advies van vortex lijk de turbo optie wel interessant te worden. Ik ben nog niet helemaal uitgekeken op de V6-24v optie maar ik ben niet overtuigd dat het een goed idee is de uiterst betrouwbara V6-12v te wissellen met de toch enigszins problematische V6-24v. Dus ik ben even aan het surfen geslagen. Heb wat mensen op een australisch forum gevonden die wat lijken te weten over turbo’s op PRV V6 motoren, en die adviseren iets zoals het gebruik van 2 Garrett T2’s om een prettig rijdende auto met weinig turbo lag te hebben. Mogelijk zou ik dan een 24v bak overwegen om het toerental bij snelweg snelheden wat lager te maken, maar dat is een ander hoofdstuk. Als ik met 2 kleine turbo’s een auto kan maken met wat meer trekkracht en koppel zonder er een idioot racemonster van te maken waar bij 4500 toeren het vermogen van 120pk naar 500pk gaat, maar het allemaal wat geleidelijker is, dan lijkt me dat een zeer interessante optie.

Met 2 kleine turbo’s zoals de Garrett T2, die toevallig net op de xantia en XM Turbo CT’s zitten. Mocht iemand dus Turbo CT’s hier en daar op een sloop zien staan dan wil ik wel de turbo’s hebben als dat voor een zacht prijsje kan. Hmmm eigenlijk zou ik dit natuurlijk ik het gezocht forum moeten plaatsen maar het heeft nog niet extreem veel haastt, tegen de tijd dat ik het echt ga doen ga ik wel hard op zoek, maar als iemand dit leest en denkt “hee ik weet nog wel 2 Garrett T2’s liggen” dan hoor ik het graag.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 27 september 2004 07:19 PM
  [ # 47 ]

De turbo zelf is het probleem niet, maar je moet de turbo van olie, uitlaat- en inlaatgas voorzien, anders doet ‘ie het niet.
Bij een Turbo CT zit de turbo achter het blok ter hoogte van de voeten van de passagier. Kijk maar eens hoe dat inlaat-traject loopt

Een lage druk turbo kan iedereen verzinnen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 27 september 2004 07:45 PM
  [ # 48 ]

Ja dat probleem had ik ook al onderkend. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik heb vandaag even gekeken, en ik denk dat het wel kan. Vortex had ook al ergens een XM biturbo gespot. Tot zover is het idee om de turbo’s te bevestigen aan de uitlaatspruitstukken, en dan die verbindingspijp die onder het blok doorloopt te vervangen met een kortere. Dan hebben we in elk geval uitlaatgas.

Inlaat(lucht) is denk ik eenvoudiger, ik speelde alleen nog met het idee van een intercooler, en dan wordt het wat lastiger, zeker als ie tussen de turbo’s en het inlaat systeem moet zoals meen ik het handigste is. De plaatsing van de “wastegate” wil ik nog even kijken. Nou moet ik zeggen dat lage druk turbo mij prima lijkt maar het is denk ik wel een uitdaging. Ik heb de 600+pk van een hogere druk oplossing denk ik niet echt nodig Smile. Dan gaat zoals Willem graag aangeeft, de rest wel heel gauw stuk. Het lijkt er op dat mijn idee van 200pk/300Nm makkelijk haalbaar moet zijn. Maar goed, dit is een meer jaren plan lijkt mij, dus ik ga eens langzaam wat onderdeeltjes die ik voor een zacht prijsje kan vinden verzamelen, en eens kijken wat allemaal mogelijk is. Voor alle duidelijkheid ik verwacht niet dat het een kwestie wordt van “even” een paar onderdeeltjes van 2 turbo CT’s overzetten.

Overigens, klopt het dat een motor op LPG een lagere compressie heeft dan dezelfde motor op benzine? Ik maak me nl. nog het meeste zorgen over de compressie van 1:9.5 naar iets van 1:8 of 1:8.5 krijgen, daar heb ik me nog nauwelijks in verdiept. Maar goed, daar is het een hobby voor, toch?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 27 september 2004 08:22 PM
  [ # 49 ]

Dat is ook nog een punt, de compressie. Je zou de compressie kunnnen verlagen door een dikkere koppakking te plaatsen, maar ik heb effe op de autoweek-site gekeken naar de compressie van een safrane bi-turbo en die staat daar op 1 op 9,6.
De compressieverhouding van een R25 Turbo phase 1 is 1 op 8,6 en voor de laatste phase 2 R25 Turbo is deze 1 op 8,0.

Het klinkt raar, maar ik denk dat je pakkingen dan van Renault moeten komen Laughing

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 27 september 2004 09:37 PM
  [ # 50 ]

Nouja, dat vind ik al heel goed nieuwes. Ik was al bang dat er iets aan de zuigers zou moeten gaan gebeuren. Ik las trouwens in een post op het aussiefrogs forum (waar overigens een aantal mensen bezig zijn met PRV V6’en met turbo’s) dat die onderblokken van al die PRV’s echt identiek zijn, ergo, de water en olie kanalen van al die verschillende koppen zouden moeten aansluiten. Vond ik wel handig om te weten - heb je ineens keus uit wel heel veel mogelijkheden kwa kop. Ik was niet heel erg van plan iets bijzonders met de koppen te doen, maar ik vond het wel een nuttig weetje. Eigenlijk eens moeten gaan bijhouden of het echt klopt.

Maar, als renault dus idd dikkere koppakkingen maakt, dan is dat wel een makkelijke manier om de compressie omlaag te krijgen. Ben wel benieuwd hoe ze dat gefixed hebben met die safrane met zo’n hoge compressie.

Overigens, sinds Opron naar Renault ging omdat hij weigerde “voor een koekblikken fabrikant”” te werken, heb ik ook nog wel een beetje sympathie voor dat merk.  Maar goed, er begint een idee te dagen over hoe ik dat zou willen doen met die 2 turbo’s. Ik ben niet zo artistiek, maar ik post binnekort wel even een ruwe schets van het idee dat ik had, dan kan iedereen er op schieten.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 27 september 2004 11:22 PM
  [ # 51 ]
sans-pareil schreef:

........

Maar, als renault dus idd dikkere koppakkingen maakt, dan is dat wel een makkelijke manier om de compressie omlaag te krijgen. Ben wel benieuwd hoe ze dat gefixed hebben met die safrane met zo’n hoge compressie.

........

Daarom was die Safrane biturbo zo enorm duur, de basis is dan wel hetzelfde, maar de kwaliteit van het blok is top. Daarom blijft het heel bij een relatief hoge compressie.
Maar aan de andere kant kan het ook dat er een foutje in de autoweek tekst staat Wink

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 28 september 2004 02:08 PM
  [ # 52 ]

Ja autoweek maakt wel eens vaker foutjes. Zouden ze echt andere blokken gegoten hebben voor 1 auto? Dan zou ie toch nog veel duurder zijn geweest (lijkt mij)? Of misschien hadden ze ook al betere blokken voor de Alpine 610 ofzo. Nouja, niet echt meer des citroens.

Maar goed, ik heb nu contact met een australier die van alles afweet van het plaatsen van turbo’s op PRV V6én (deze heren zijn in de gewoonte volvo 2.8l uit 760’s te halen en dan in hun Peugeot 504’s te stoppen.) Deze man had wat nuttig advies over de turbodruk, en eventuele aanpassingen aan de motor. Hij had zelf een koperen koppkaing, omdat bij zijn turbo’s de koppakkingen een beetje snel doorgingen, en dat is natuurlijk ook een manier om de compressie te verlagen. Hij had het ook over de zuigers desnoods wat verkleinen, maar dat vermijd ik liever. Hij had zelf eens in een peugeot V6 met 2 T2’s gereden, en vond het een hele mooie oplossing - vrijwel geen turbo lag, en toch een boel meer vermogen.

Tot zover het idee dus:, 2 Garrett T2 turbo’s met een externe wastegate op 0.7 bar boost. Een intercooler, liefst tussen de turbo’s en het inlaat spruitstuk, een dikkere koppakking voor lagere compressie en het herprogrameren van de injectie computer om genoeg brandstof aan te voeren.

Wat zijn de problemen die ik nog een beetje moet overwinnen?
- moet weten hoe dik die koppakking moet zijn om de compressie voldoende te verlagen, en of dat problemen oplevert met de lengte van de distributie ketting.
- gaat het allemaal wel passen? Hiervoor moet ik denk ik eerst die turbo’s in m’n handen hebben en dan met wat nep pijp even een “mock-up” maken aan de auto zelf. Wat is een redelijke prijs voor een turbo van een sloop auto? Geen idee.
- maat voor een intercooler selecteren en zorgen dat deze niet teveel in de weg komt van de radiateutr. Er is daar verder denk ik wel genoeg ruimte voor de radiateut, maar liever heb ik het natuurlijk zo dat deze elkaar niet in de weg zitten.
- De olietoevoer naar de turbo’s moet geregeld worden. Gezien dat de oliepomp in de V6 bij de V6-24 een beetje lage opbrengst heeft…. misschien een electrische hulp-pomp voor de zekerheid? Ook leuk als ie eerder gaat draaien dan de motor zelf - goed voor die paar seconden slijtage als ie net start.

Nouja, tot zover het idee. De uitvoering wordt een stuk lastiger denk ik, maar als het een beetje wil lukken lijkt het mij wel extreem bijzonder.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 28 september 2004 02:14 PM
  [ # 53 ]

Hebben die Aussies een website waar wat op te zien is?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 28 september 2004 02:25 PM
  [ # 54 ]

Nouja, ik ben daar op een forum terechtgekomen, en ben even gaan lezen totdat ik de “Bas van Klinkenberg” op turbo gebied aldaar er uit kon vissen, en die heb ik toen gemaild.

Hij heeft mij wel wat fotos gestuurd. Niet schrikken, het zijn peugeots:



“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7310
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 28 september 2004 06:00 PM
  [ # 55 ]
sans-pareil schreef:

Hmm, moet er toch eens langs gaan, misschien is de motor wat. Wordt toch misschien (dure) portieren aanschaffen bij Bart Ebben, die had nog goede EYY voorportieren. Eerst even kijken of mijn citroën man wat weet.

Mijn lijstje van hebbendeeltjes is nu:
- voorportieren in EYY zonder schade
- XM V6 24 motor (de PRV, 90 graden v6), bak en Feniks 4 computer, liefst met niet al te veel km.
- evt, als ik geen 24v motor kan vinden een zeer lage km 12v PRV v6 met bijbehorende bak.
- Stukje middenconsole serie een met werkend klepje startonderbreker

Ben nog wel even zoet met hem helemaal naar wens uitrusten.

 

fff een autoambulance regelen en je hebt voor (vraagprijs!!!) 500 euro een : v6 24v   Wink
 
[url=http://www.mobile.de/SIDK6tFwzQY4UFFulELgUuOmA-t-vaNexlCsAsCsKPR~BmSB10LsearchPublicJ1096380275A1LsearchPublicD1100CCarY-t-vctpLtt~BmPA1A1B20C214A-t-vCaMkVb_X_Y_x_yetposO~BSRA6D1100D5900HinPublicA2A0A0A0A1C147A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=1&id=11111111140828982&]http://www.mobile.de/SIDK6tFwzQY4UFFulELgUuOmA-t-vaNexlCsAsCsKPR~BmSB10LsearchPublicJ1096380275A1LsearchPublicD1100CCarY-t-vctpLtt~BmPA1A1B20C214A-t-vCaMkVb_X_Y_x_yetposO~BSRA6D1100D5900HinPublicA2A0A0A0A1C147A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=1&id=11111111140828982& [/url]

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 28 september 2004 06:17 PM
  [ # 56 ]

Hmmm…. ik vraag het me af. Er staat idd 200pk, maar die velgen zijn normale V6 velgen eerste serie. Vraag me af of het echt een 24v is. Dan ook weer het autoambulance probleem (V6-24v is 1530kg) dus dan moet er een transporter+ambulance of een oprijwagen die ik helaas niet heb 1300km rijden om dat ding op te halen. Is dus helaas eigenlijk wel een ding van 1150 euro minimaal. Is alleen interessant als het ding rijdt denk ik. Nu even iemand vinden die een stuk beter duits kan dan ik. Als ie rijdt is het misschien de moeite waard om hem bij de grens op een ambulance te zetten. Dit neemt weer de afmeting aan van een vrij uitgebreid projekt.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 september 2004 07:24 PM
  [ # 57 ]

Op de BX is ook ooit een turbo intercooler geleverd. Die koeler lag plat boven op het blok. Mischien een optie? Wel de lucht NA de turbo koelen. anders heeft het weinig zin.
Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 28 september 2004 08:23 PM
  [ # 58 ]

Was dat dan een lucht/lucht wissellaar? Waar haalde ie dan zijn rijwind vandaan? En die intercooler voor de turbo leek me ook al minder nuttig. Na de turbo en dan over het blok zo misschien wel passen maar ik zoue denk ik dat wel zelf een intercooler moeten laten klussen die daar past.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 30 september 2004 07:38 PM
  [ # 59 ]

Intercooler is best nuttig hoor, ten eerste omdat je je luchttemperatuur omlaag haalt en zo minder druk nodig hebt omdat koude lucht meer zuurstof bevat.
Ten tweede omdat de koude lucht een koelende werking heeft en zo houdt je je motortemperatuur onder controle.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 september 2004 07:42 PM
  [ # 60 ]

Ja was een lucht lucht cooler. Hij had een speciale lucht happer bij de radiator. motor was wel teruggebracht naar 1.7L.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook